Gå til innhold

Barnebursdag og allergier/intoleranser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner det hvis det blir mye greier. Samtidig har vi en femåring som har cøliaki. Jeg er alltid på tilbudssiden og vel så det når han er invitert bort og som regel takker foreldrene ja og jeg sender med tilsvarende som det de andre får servert. Likevel må jeg si at jeg blir veldig, veldig glad på mitt barna vegne når foreldrene tilrettelegger så han kan spise det samme som de andre barna. Mulig man ikke tenker over det selv hvis man ikke har barn med allergier/intoleranser, hvilket jeg har full forståelse for, men som foreldre så vil jeg jo ikke at han skal føle seg annerledes fordi han ikke kan spise gluten. En gang var min i en bursdsg hvor de sa de skulle legge til rette med maten. Han fikk pølse uten brød og en kopp kakao, mens de andre spiste kaker og godteri.. 

Anonymkode: c5e82...f13

Gluten er noe av det enkleste å tilrettelegge for i en bursdag. Jeg gjør det lett og baker glutenfritt når jeg skal ha med noe på jobb pga en kollega som har cøliaki

Men her er det fem ulike allergier som slår hverandre ihjel (enkle oppskrifter for én allergi funker ikke for de andre) og gjør det veldig vanskelig for TS.
 

Jeg ville prøvd å få til minst én ting alle ungene lan spise, men alle kan ikke få alt i denne gruppen. Det er også synd for bursdagsbarnet å sitte igjen med sukkerfri gelé for at alle skal spise det samme dersom det eneste han ønsker seg er sjokoladekake (gelé er forresten ut hos oss pga muslimer i barnegruppen)

Anonymkode: 83614...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok strukket meg langt for å lage noe som alle kan spise. Men høres ut som du må belage deg på to kaker. Og om mulig prøvd å finne ut om den som ikke skal ha sukker ikke tåler det eller helst ikke skal ha så mye. 

Når jeg skal lage kake uten egg, melkeprotein og gluten, lager jeg crazy chocolate cake med glutenfritt mel og melkefritt smør. Det er en eggefri kake, hvor man da også kan droppe gluten og melk (men som sagt, da må man ha melkefritt smør, dersom barnet ikke skal ha melkeprotein). Om barnet har laktoseintoleranse kan det nok spise vanlig smør, men det kan man sjekke med foreldre (er forskjell på om barnet ikke kan ha laktose eller melkeprotein). Og så ville jeg spurt foreldrene om tips til noe uten sukker. 

Jeg har et barn med en intoleranse, og jeg tror vi kommer til å tilby å ha med noe i bursdager. Men egentlig håper jeg de kan lage noe alle kan spise, for det er sårt for barn å alltid måtte spise noe eget og annerledes, da det blir veldig tydelig at det er noe annerledes med dem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(gelé er forresten ut hos oss pga muslimer i barnegruppen)

Anonymkode: 83614...076

 rød og rosa Piano ferdiggelé er gelatinfri. 😊

Anonymkode: efc37...5b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir helt svett🥵 laktose, gluten, sukker, jordbær, nøtter og egg er den komplette listen...........

Anonymkode: d9b85...20d

Jeg gidder ikke lese alle innleggene i tråden.  De som faktisk er allergiske eller såpass intolerante for matvarer som de fleste tåler, pleier å være flinke til å ta med seg noe de kan spise.  Skal man ta hensyn til absolutt alle "avvik" og religiøse forbehold blir det veldig lite igjen å servere. 
(Det samme vil bli resultatet med felles servering av måltider for det offentliges regning i barnehager og skoler.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toro langpanne sjokoladekake er uten gluten og nøtter og jordbær. 

Fruktsalat er uten laktose, sukker, nøtter, gluten. Pisket krem ved siden av for dem som tåler laktose og sukker.

Anonymkode: 1bde1...81c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Vera Vinge said:

Jeg ville nok strukket meg langt for å lage noe som alle kan spise. Men høres ut som du må belage deg på to kaker. Og om mulig prøvd å finne ut om den som ikke skal ha sukker ikke tåler det eller helst ikke skal ha så mye. 

Når jeg skal lage kake uten egg, melkeprotein og gluten, lager jeg crazy chocolate cake med glutenfritt mel og melkefritt smør. Det er en eggefri kake, hvor man da også kan droppe gluten og melk (men som sagt, da må man ha melkefritt smør, dersom barnet ikke skal ha melkeprotein). Om barnet har laktoseintoleranse kan det nok spise vanlig smør, men det kan man sjekke med foreldre (er forskjell på om barnet ikke kan ha laktose eller melkeprotein). Og så ville jeg spurt foreldrene om tips til noe uten sukker. 

Jeg har et barn med en intoleranse, og jeg tror vi kommer til å tilby å ha med noe i bursdager. Men egentlig håper jeg de kan lage noe alle kan spise, for det er sårt for barn å alltid måtte spise noe eget og annerledes, da det blir veldig tydelig at det er noe annerledes med dem. 

Nå står det laktose i HI så vi får ta høyde for at det er laktose og ikke mp.

Anonymkode: 1b5d9...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvsagt se bort fra alle allergier.

Da vil du faa ett barn som meg, som slutter aa puste ved en allergisk reaksjon paa egg.

Lettere enn aa tilpasse seg? Ett barn som ikke puster? Ja. Ring ambulansen.

Ja, jeg har epipen.

Anonymkode: e9105...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til generasjon komplisert forhold til mat og spiseforstyrrelser! Stakkars unger

Anonymkode: 0d323...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Blir helt svett🥵 laktose, gluten, sukker, jordbær, nøtter og egg er den komplette listen. Det er kanskje lett for disse foreldrene som er vant til å lage mat uten én av disse tingene, men å finne noe for alle er jo umulig! Hvor mange forskjellige kaker skal man lage liksom? 

Anonymkode: d9b85...20d

Lag gelé 

Anonymkode: 79be4...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sender melding og sier det som det er: laktose, gluten, egg-og sukker blir for vanskelig tilsammen. Jeg kommer til å servere ...... Sarah,  Sienna og Sander må ta med egen kake. Godteposen er dessverre ikke garantert gluten-og sukkerfri, men vi har styrt unna egg og laktose der. Det blir saft-is som alle kan spise!

Anonymkode: 5e2e5...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toro langpanne sjokoladekake! Dekker alt untatt egg og sukker, er vanvittig enkelt og faktisk godt! 
Så ser du om ikke du kan slenge sammen muffins eller boller uten egg og sukker.

Da har du to kaker (man lager vel ofte to uansett?) alle får noe de kan spise, alle er happy og lite stress for deg!

Pøler i brød (varianten uten melk og gluten), og kjøp inn noen glutenfrie brød. Saft uken sukker.
Check✔️

Anonymkode: 93867...140

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gluten er noe av det enkleste å tilrettelegge for i en bursdag. Jeg gjør det lett og baker glutenfritt når jeg skal ha med noe på jobb pga en kollega som har cøliaki

Men her er det fem ulike allergier som slår hverandre ihjel (enkle oppskrifter for én allergi funker ikke for de andre) og gjør det veldig vanskelig for TS.
 

Jeg ville prøvd å få til minst én ting alle ungene lan spise, men alle kan ikke få alt i denne gruppen. Det er også synd for bursdagsbarnet å sitte igjen med sukkerfri gelé for at alle skal spise det samme dersom det eneste han ønsker seg er sjokoladekake (gelé er forresten ut hos oss pga muslimer i barnegruppen)

Anonymkode: 83614...076

Ferdiggelé på kartong inneholder ikke gelatin og kan dermed spises av muslimer. 

Anonymkode: 9d553...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne går kanskje greit?

sunnere-kakemix-360g-sukrin.jpg?w=500&h=

Sitat

Ingredienser: Fettredusert mandelmel, fiberfin (naturlig resistent stivelse fra mais), potetstivelse, søtstoff: sukrin(erythritol) og sukralose, fiber (sikori, psyllium), erteprotein, hevemiddel (bikarbonat, difosfat), salt, emulgator (mono og diglyserider), aroma, surhetsregulerende middel (sitronsyre). Inneholder søtstoffer. Høyt inntak kan ha lakserende effekt.

 

Anonymkode: 5957b...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne går kanskje greit?

sunnere-kakemix-360g-sukrin.jpg?w=500&h=

 

Anonymkode: 5957b...75e

Dersom man er sikker på at barnet med laktoseintoleranse er nettopp laktoseintolerant og ikke allergisk mot melkeprotein og at nøtteallergikere kan spise mandler.

Anonymkode: 9d553...e1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man er sikker på at barnet med laktoseintoleranse er nettopp laktoseintolerant og ikke allergisk mot melkeprotein og at nøtteallergikere kan spise mandler.

Anonymkode: 9d553...e1c

Hvor ser du melkeprotein i den miksen? 

Mange nøtteallergikere tåler mandler, og det er noe TS kan spørre nøtteallergikerens foreldre om. Det er uansett ei kake som dekker flere behov, så kan det heller lages en annen kake eller posemuffins dersom det e behov for noe mer.

Anonymkode: 5957b...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ser du melkeprotein i den miksen? 

Mange nøtteallergikere tåler mandler, og det er noe TS kan spørre nøtteallergikerens foreldre om. Det er uansett ei kake som dekker flere behov, så kan det heller lages en annen kake eller posemuffins dersom det e behov for noe mer.

Anonymkode: 5957b...75e

Beklager, det er visst bare sukrin gold som inneholder tagatose (fra melk), ikke vanlig sukrin. Denne miksen er altså melkefri likevel. Beklager. 

Anonymkode: 9d553...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklager, det er visst bare sukrin gold som inneholder tagatose (fra melk), ikke vanlig sukrin. Denne miksen er altså melkefri likevel. Beklager. 

Anonymkode: 9d553...e1c

Den er ganske tydelig fri for melk. 

Anonymkode: 1b5d9...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er ganske tydelig fri for melk. 

Anonymkode: 1b5d9...7d5

Ja, jeg har sagt meg enig. Beklager at jeg koblet feil i forhold til sukrin/sukrin gold. 

Anonymkode: 9d553...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...