Gå til innhold

Barnebursdag og allergier/intoleranser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Middag: Glutenfri/laktosefri wienerpølser med lompe og brød. Kjøp glutenfrie pølsebrød til dem som ikke tåler gluten. Finnes i frysedisken i store dagligvareforretninger.

Dessert: https://www.tv2.no/a/10884455/

Denne kaken f.eks. Bytt ut sukker med sukrin gold.

Anonymkode: 33c0e...ee4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sukker?! Den var ny. Bak Møllerens muffins, det er i hvertfall gluten-laktose- og eggefritt (og nøtter og jordbær). Men sukker kommer du ikke unna. Jeg ville kontaktet de det gjelder jeg, og fortalt hvilke kaker jeg serverer, så får de ta med tilsvarende. Det er for eksempel mange som setter pris på glutenfritt, men hvis den ene som har bedt om det har cøliaki, og du har brukt feil strøssel, kan ungen ikke spise uansett, og det er veldig ergelig for deg og for barnet.

Hvis du bruker havremelk (for å få det melkefritt i en vaniljesaus for eksempel), er den ikke glutenfri nok til en med cøliaki.

Det beste er nok å gi foreldrene beskjed om nøyaktig meny (med den kravspekken der sliter du jo når det gjelder drikke, varmmat, is og godtepose også), så får de sende med det som er ugreit.

Anonymkode: 5e2e5...cbc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Syntes du jeg skal si det til moren eller? Hun sier at barnet ikke tåler sikker, da er det litt vanskelig at jeg som en fremmed skal lekse opp om hennes barns kosthold. 
 

ts

Anonymkode: d9b85...20d

Da spør du hva hun mener med sukker. Spør hva de serverer og kom gjerne med eksempler selv.

Anonymkode: 1b5d9...7d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Har gjort det, det er jo bare ting som de andre barna ikke kan spise😫 ender vel opp med å lage 4 forskjellige ting🙄

ts

Anonymkode: d9b85...20d

Hva serverer hun da? Så kan vi andre komme med forslag. Men du bør fint klare deg med 2 ulike.

Anonymkode: 1b5d9...7d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har gjort det, det er jo bare ting som de andre barna ikke kan spise😫 ender vel opp med å lage 4 forskjellige ting🙄

ts

Anonymkode: d9b85...20d

Gele og vaniljesaus.

Vanlig gele (ferdig på kartong hvis du ikke vil lage selv (hold deg unna jordbærsmak, opplagt) + sukkerfri gele fra pose. 

Vanlig vaniljesaus på kartong, zero vaniljesaus på kartong også pisker du en kartong med laktosefri kremfløte til laktoseallergikeren. 

Tada!, du kan servere noe lignende til alle sammen og du slipper unna med å koke en pakke sukkerfri gele og piske en kartong fløte. 

Vil du ha noe mer kan du lage fruktspyd (eventuelt fruktspydpinnsvin), bare husk å ikke bruke jordbær. Også kan du servere potetgull og annet snacks. Husk å sjekke posene for gluten og melk. 

Vanlig brus og sukkerfri brus. 

Godtepose kan du enkelt fikse ved å fylle store foliekremmerhus (kan kjøpes på Nille) eller rett og slett brødposer med hjemmepoppet popcorn. Knyt igjen med pakketråd i ulike farger og lag krøller. 

 

Anonymkode: 9d553...e1c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Trolljeger skrev:

Ingen er allergiske mot sukker. Det er også stor forskjell på intoleranse og allergi.

Joda, det finnes mennesker som er allergiske mot sukker, men det er uhyre sjeldent. Jeg kjenner én som har det, men vedkommende er også multiallergiker. H*n fikk en gang anafylaktisk sjokk av brus med sukker (vedkommende hadde bestilt sukkerfri variant).

https://www.healthline.com/health/allergies/sugar-allergy

Anonymkode: 1ed9a...224

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker hadde jeg slitt med. SKikkelig og. Og der hadde jeg nok også gitt beskjed til foreldrene om at akkurat den biten kan jeg ikke hjelpe med. Sånn ellers, så finnes det utallige matblogger uten gluten og melk. www.matmomsen.no, www.glutenogmelkefri.com eller www.kristinkoker.com for å nevnte noen. Alle disse bloggene har også flere oppskrifter på kaker som også er uten egg i seg. 

Anonymkode: 1a2d7...87b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir helt svett🥵 laktose, gluten, sukker, jordbær, nøtter og egg er den komplette listen. Det er kanskje lett for disse foreldrene som er vant til å lage mat uten én av disse tingene, men å finne noe for alle er jo umulig! Hvor mange forskjellige kaker skal man lage liksom? 

Anonymkode: d9b85...20d

 

Kan dessverre ikke hjelpe til med sukkerfritt, Her får moren komme med tips selv. Men legger ved oppskrift på kake uten melk,egg,gluten,nøtter og jordbær 

INGREDIENSER

2 dl sukker

3 dl schär bread mix

3 ss kakao

1 ts natron

0,5 ss vaniljesukker

2 dl vann

6 ss matolje

1 ts eddik


Bland alt det tørre godt. Bland så det våte og rør det kjapt sammen. Ha røren over i en rund form med bakepapir i bunnen. Stek på 180 grader i ca 30 minutter.

Lag glasur av eldorado smør,melis og oboy

Anonymkode: 4db03...1ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, blaamandag skrev:

Du kan jo be om bekreftelse fra lege på allergi og intoleranse… Sannsynligheten er stor for at de fleste som krever særbehandling diaginoserte sine egne barn ved hjelp av kvakksalveren Dr. Google.

Det er uansett ikke noe man vil tulle med. Man vil ikke være den som uheldigvis gir en av de anafylaksis.

Anonymkode: f0b3b...542

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Toro sjokoladekake er i hvertfall glutenfri. 👍

Men inneholder egg

Anonymkode: 4db03...1ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Den som er allergisk mot sukker tåler druesukker. Det finnes en del godteri med druesukker, men forklar forelderen at du feks skal ha godteriposer med 5 godteri, og be de ordne tilsvarende. Serverer du sjokoladekake, så forteller du at du helst ser foreldrene lager sin versjon som barnet tar med. 

Er lov å snakke med foreldrene vettu. De biter som regel ikke😂👍

Anonymkode: 9bf4f...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt barnebursdager i 11 år, og har heldigvis aldri vært med på at det er mer enn 1-2 barn med allergier/spesialbehov og da har det vært enkle ting å kutte ut; egg, melk, gluten og evt halal.

Synes det er kjekt å tilrettelegge slik at alle kan spise det samme, men når det er sååå mange allergier i et og samme selskap må det være greit å spørre om foreldrene kan ta med mat til sitt barn? Her pleier de å ta det som en selvfølge og blir heller overrasket om man gidder å tilpasse :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den som er allergisk mot sukker tåler druesukker. Det finnes en del godteri med druesukker, men forklar forelderen at du feks skal ha godteriposer med 5 godteri, og be de ordne tilsvarende. Serverer du sjokoladekake, så forteller du at du helst ser foreldrene lager sin versjon som barnet tar med. 

Er lov å snakke med foreldrene vettu. De biter som regel ikke😂👍

Anonymkode: 9bf4f...751

Jepp, men jeg har et barn med cøliaki som heller ikke tåler druesukker. Eller sorbitol. Eller Xylitol. Eller glukose-sirup. Sukker, det går greit, men det er begrenset med godteri som bare har rent sukker, faktisk. Og er glutenfritt. Skulle vi lagt til egg og laktose blir det ikke mye igjen...... Vi sender med ALL mat i alle bursdager, og det er litt trist når de strekker seg langt for å tilrettelegge uten at vi vet det. For han kan ikke spise borte.

TS må her bare si det som det er til alle, at allergier ikke vil bli tatt hensyn til. Dette er sikkert en gruppe foreldre/klasse eller lignende, så problemstillingen er nok kjent, også for allergiforeldrene (foreldre til hun med egge-allergi må jo også lage sukkerfrie, laktosefrie, glutenfrie kaker når det er deres tur....) . Det går jo ikke.

Anonymkode: 5e2e5...cbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det hvis det blir mye greier. Samtidig har vi en femåring som har cøliaki. Jeg er alltid på tilbudssiden og vel så det når han er invitert bort og som regel takker foreldrene ja og jeg sender med tilsvarende som det de andre får servert. Likevel må jeg si at jeg blir veldig, veldig glad på mitt barna vegne når foreldrene tilrettelegger så han kan spise det samme som de andre barna. Mulig man ikke tenker over det selv hvis man ikke har barn med allergier/intoleranser, hvilket jeg har full forståelse for, men som foreldre så vil jeg jo ikke at han skal føle seg annerledes fordi han ikke kan spise gluten. En gang var min i en bursdsg hvor de sa de skulle legge til rette med maten. Han fikk pølse uten brød og en kopp kakao, mens de andre spiste kaker og godteri.. 

Anonymkode: c5e82...f13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...