Rumle Skrevet 25. februar 2020 #41 Skrevet 25. februar 2020 7 timer siden, 911 skrev: Kiloprisen er jo helt vill, men fisk i seg selv er dyrt og når minst 2/3-deler av fisken "forsvinner" når den er tørket (og arbeidet bak) så skjønner man jo at den er dyr. Kjøper av og til hos noen som fisker og tørker selv. Det blir mye billigere. Elsker det, men spiser det alltid kun ute om sommeren, gjerne med en kald ved siden av. Himmelsk, og så sunt. Liker ikke klippfisk så tørrfisk i bacalao må jo være godt. Grillet tørrfisk har jeg forsøkt, men det var "så der". Liker den best naturell. Og jeg har alltid trodd at klippfisk og tørrfisk er det samme så nå lærte jeg at det ikke er det. Men, hva er forskjellen?
911 Skrevet 25. februar 2020 #42 Skrevet 25. februar 2020 Tørrfisk er som navnet sier vanlig fisk som er tørket, helst lufttørket ute, men den må henges ut mens det er frost og helst tørt. Dessuten synes jeg den må være det vi kaller råskåret (eller råskjært som vi sier i nord), dvs. delt opp (slik at den kun henger sammen i sporen (halen)) og det meste av ryggbeinet fjernet. Nå henger de mest "rundfisk" til tørk, dvs. der bare innvoller og slikt er fjernet. Da blir den ikke riktig så god og ikke så tørr.. synes jeg. Og så er det stor forskjell på hvilken type man tørker, torsk, bromse e.l. Jeg synes ikke fet fisk som f.eks. kveite/hellefisk og laks er like god men det er smak og behag. Heller ikke sei. Så var det klippfisk. Dette er "råskjært" fisk som er lett-tørket og lagt i salt. Denne kan ikke spises slik den er, men må kokes eller tilberedes på en eller annen måte, og den er vanligvis brukt i bacalao og det meste som lages eksporteres til Portugal og kanskje Spania.... tror jeg. Tørrfisken kan selvsagt spises som den er. Grillet tørrfisk er ofte vannet litt ut før den stekes på grillen. Og med det samme vi er i gang 😂. Boknafisk er halvtørr fisk (ikke saltet som klippfisk). Denne kokes som vanlig fisk og er en personlig delikatesse. Serveres med poteter, gulrotstuing og bacon.... andre har sikkert annet tilbehør. Da har du fått en liten orientering om fisk, uten at jeg er noen ekspert. 1
Rumle Skrevet 25. februar 2020 #43 Skrevet 25. februar 2020 (endret) 1 time siden, 911 skrev: Tørrfisk er som navnet sier vanlig fisk som er tørket, helst lufttørket ute, men den må henges ut mens det er frost og helst tørt. Dessuten synes jeg den må være det vi kaller råskåret (eller råskjært som vi sier i nord), dvs. delt opp (slik at den kun henger sammen i sporen (halen)) og det meste av ryggbeinet fjernet. Nå henger de mest "rundfisk" til tørk, dvs. der bare innvoller og slikt er fjernet. Da blir den ikke riktig så god og ikke så tørr.. synes jeg. Og så er det stor forskjell på hvilken type man tørker, torsk, bromse e.l. Jeg synes ikke fet fisk som f.eks. kveite/hellefisk og laks er like god men det er smak og behag. Heller ikke sei. Så var det klippfisk. Dette er "råskjært" fisk som er lett-tørket og lagt i salt. Denne kan ikke spises slik den er, men må kokes eller tilberedes på en eller annen måte, og den er vanligvis brukt i bacalao og det meste som lages eksporteres til Portugal og kanskje Spania.... tror jeg. Tørrfisken kan selvsagt spises som den er. Grillet tørrfisk er ofte vannet litt ut før den stekes på grillen. Og med det samme vi er i gang 😂. Boknafisk er halvtørr fisk (ikke saltet som klippfisk). Denne kokes som vanlig fisk og er en personlig delikatesse. Serveres med poteter, gulrotstuing og bacon.... andre har sikkert annet tilbehør. Da har du fått en liten orientering om fisk, uten at jeg er noen ekspert. Her lærte jeg mye! Takk for info! Endret 25. februar 2020 av Rumle 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #44 Skrevet 25. februar 2020 Nei. Jeg liker ikke tørrfisk. Anonymkode: 2ad47...5b6 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #45 Skrevet 25. februar 2020 Jeg elsker tørrfisk, og boknafisk. Forresten noen som vet hvor man kan få kjøpt boknafisk på Østlandet? Anonymkode: 98ee1...640
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #46 Skrevet 25. februar 2020 Nei, tørrfisk liker jeg ikke. Men husker at vi klatra mye i hjellene (i mangelen på trær) i oppveksten. Anonymkode: b834a...ea6
911 Skrevet 26. februar 2020 #47 Skrevet 26. februar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, tørrfisk liker jeg ikke. Men husker at vi klatra mye i hjellene (i mangelen på trær) i oppveksten. Anonymkode: b834a...ea6 Jada 😄 vi klatret og stjal ofte med oss en tørrfisk før vi syklet hjem igjen. Dette ser ut som rundfisk og er vanskeligere å banke og har dessuten ikke helt den samme smaken. Kan av og til bli litt sur innerst. 1
Lill3My Skrevet 26. februar 2020 #48 Skrevet 26. februar 2020 Liker det veldig godt. Dessverre er det helt hinsides dyrt, iallfall de stedene jeg har funnet det
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #49 Skrevet 3. mars 2020 Kan noen beskrive smaken og teksturen? seigt? Sprøtt? Takk. Anonymkode: 4a968...6e6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #50 Skrevet 4. mars 2020 Synes ikke det ser ut som det er så dyrt, 23 kr for en pakke? Anonymkode: 4a968...6e6
911 Skrevet 9. mars 2020 #51 Skrevet 9. mars 2020 (endret) På 3.3.2020 den 21.31, AnonymBruker skrev: Kan noen beskrive smaken og teksturen? seigt? Sprøtt? Takk. Anonymkode: 4a968...6e6 Umulig å forklare hvordan noe smaker. Mange liker ikke lukten, men smaken. Jeg elsker begge deler :-). Ubehandlet er fisken noe hard, og må bankes mør om man ikke kjøper "ferdig" produkt i butikken. Den er tørr og litt "flisete", men nydelig på smak. Synd at kiloprisen er over 1200, men det er mulig å få dette mye billigere om man kjøper direkte fra noen som produserer dette selv. Så har noen produsert dette i sprø flak som potetgull. Personlig liker jeg ekte vare best men det er smak og behag. Håper du ble litt klokere. Du må nesten ta sjansen og smake, men gjør det helst utendørs og puss tennene godt etterpå. Ikke alle liker lukten 😂, men dette er veldig godt og veldig sunt. Og til AB 6e6. Du er heldig om du finner en pakke til 23 kr. Koster nok vanligvis godt over 30 og når pakken bare inneholder 30 gram blir kiloprisen høy. Mye billigere å kjøpe hele sider og banke disse selv. Kjenner jeg gleder meg til sommeren så jeg kan sitte ute med tørrfisk og en kald i glasset 🍺. Endret 9. mars 2020 av 911
Pal Fungi Skrevet 9. mars 2020 #52 Skrevet 9. mars 2020 Jeg liker det ikke, men kattene i huset elsker det 😋
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #53 Skrevet 9. mars 2020 30 minutter siden, 911 skrev: Umulig å forklare hvordan noe smaker. Mange liker ikke lukten, men smaken. Jeg elsker begge deler :-). Ubehandlet er fisken noe hard, og må bankes mør om man ikke kjøper "ferdig" produkt i butikken. Den er tørr og litt "flisete", men nydelig på smak. Synd at kiloprisen er over 1200, men det er mulig å få dette mye billigere om man kjøper direkte fra noen som produserer dette selv. Så har noen produsert dette i sprø flak som potetgull. Personlig liker jeg ekte vare best men det er smak og behag. Håper du ble litt klokere. Du må nesten ta sjansen og smake, men gjør det helst utendørs og puss tennene godt etterpå. Ikke alle liker lukten 😂, men dette er veldig godt og veldig sunt. Og til AB 6e6. Du er heldig om du finner en pakke til 23 kr. Koster nok vanligvis godt over 30 og når pakken bare inneholder 30 gram blir kiloprisen høy. Mye billigere å kjøpe hele sider og banke disse selv. Kjenner jeg gleder meg til sommeren så jeg kan sitte ute med tørrfisk og en kald i glasset 🍺. Jeg liker kaviar , sardiner og røkt laks... Hva er sannsynligheten for at jeg liker dette da? Er ikke så glad i mat som gir at man sitter igjen med lukt på seg, men... Jeg skal prøve å ta sjansen en dag tror jeg! Ser det er en veldig god kilde til jod, noe mange mangler i Norge. Anonymkode: 4a968...6e6
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #54 Skrevet 9. mars 2020 Jeg liker det. Minner meg om barndommen. Min bestefar var fisker og tørket fisk. Det var godt. Jeg er ikke glad i vanlig fisk. Savner smaken av tørrfisk i blant. Synd det koster så grådig mye. Anonymkode: e59ac...2cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå