Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har en 4 mnd gammel baby som alltid har sovet godt. Det gjør han fortsatt, og sover ofte fra 19-06 sammenhengende. Før sov han 1-3 timer på formiddagen, i tillegg til noen kortere blunder. Spesielt i vogn kunne han sove lenge. Nå sover han fortsatt 4 ganger på dagtid, men max 30 min! Noen som har noen tips? Har prøvd å korte ned antall blunder, men da er han bare sur og grinete fordi han er for trøtt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres veldig kjent ut. Hvor lenge går det mellom hver lur? På den alderen var min våken 1-1.5 time og sove kun i vogn i bevegelse eller i bæretøy. Dersom jeg trillet på et bestemt klokkeslett sov han nesten to timer, ellers maks 30 min om gangen 😴😴

Anonymkode: f906a...588

Skrevet

Før kunne han være våken i 2 timer mellom hver lur, nå er han trøtt allerede når han våkner virker det som. Våken 1-3 timer mellom hver (visst det går 3 timer så har vi gjerne prøvd lenge før han sovner) 

Han sovner stort sett fint både i vogn og ellers, men kun 30 min uansett hvor 

Skrevet

Tråden er ryddet for reklame og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet

Så lenge barnet ikke viser tegn på å være overgiret eller overtrøtt så kan du anta at barnet selvregulerer søvnen. Noen sover lenge, andre sover ofte også videre. En så ung baby er dessuten i stor utvikling, så det kan godt hende at fasen går over snart.

Men hvis barnet virker trøtt, urolig eller overstimulert så ville jeg tolket det som at han er nettopp det og prøvd å forebygge. Når et barn blir overtrøtt kan det forstyrre de naturlige søvnsykluser slik at han sover lettere, mer urolig og kortere enn ønskelig. 

Nå vet jeg ikke hva du har prøvd og ikke fra før av, men noen generelle tips er: 

- Prøv å få lagt barnet FØR han blir synlig trøtt, vanskelig å time, men hvis du vet omtrentlig når han begynner å bli trøtt kan du prøve å lede han mot rolige aktiviteter litt tidligere for å se hvordan han biter på

-Sikte inn generelt mot kortere våkentid prøve å legge etter 2 timer i stedet for 3, for eksempel. 

- Unngå for mye lek og stimuli når du vet at sovetiden nærmer seg, prøv å observere når barnet går fra å være leken til overgiret i lek

- Hjelpe barnet mellom søvnfaser. En baby veksler ofte mellom dyp søvn, urolig søvn og døsig. Et døsig barn vil ikke nødvendigvis være klar for å stå opp, men trenger kanskje hjelp til å nå neste fase med søvn. Prøv å stryke barnet, hold det i hånden, legg deg inntil osv. og snakk rooolig til barnet for å se om han vil sove mer. Unngå å plukke opp eller snakke ivrig til barnet før du har sett om han «biter på»

Anonymkode: 38e29...29e

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge barnet ikke viser tegn på å være overgiret eller overtrøtt så kan du anta at barnet selvregulerer søvnen. Noen sover lenge, andre sover ofte også videre. En så ung baby er dessuten i stor utvikling, så det kan godt hende at fasen går over snart.

Men hvis barnet virker trøtt, urolig eller overstimulert så ville jeg tolket det som at han er nettopp det og prøvd å forebygge. Når et barn blir overtrøtt kan det forstyrre de naturlige søvnsykluser slik at han sover lettere, mer urolig og kortere enn ønskelig. 

Nå vet jeg ikke hva du har prøvd og ikke fra før av, men noen generelle tips er: 

- Prøv å få lagt barnet FØR han blir synlig trøtt, vanskelig å time, men hvis du vet omtrentlig når han begynner å bli trøtt kan du prøve å lede han mot rolige aktiviteter litt tidligere for å se hvordan han biter på

-Sikte inn generelt mot kortere våkentid prøve å legge etter 2 timer i stedet for 3, for eksempel. 

- Unngå for mye lek og stimuli når du vet at sovetiden nærmer seg, prøv å observere når barnet går fra å være leken til overgiret i lek

- Hjelpe barnet mellom søvnfaser. En baby veksler ofte mellom dyp søvn, urolig søvn og døsig. Et døsig barn vil ikke nødvendigvis være klar for å stå opp, men trenger kanskje hjelp til å nå neste fase med søvn. Prøv å stryke barnet, hold det i hånden, legg deg inntil osv. og snakk rooolig til barnet for å se om han vil sove mer. Unngå å plukke opp eller snakke ivrig til barnet før du har sett om han «biter på»

Anonymkode: 38e29...29e

Takk for tips! Vi får prøve oss litt frem :)

Første tann er på vei, så tar tenkt at det kanskje er derfor, men han sover jo så godt om natten at det virker ikke som tannen plager han 

Skrevet

Vi måtte over på 3 dupper da. Vår ga alltid tegn til behov for duppereduksjon når dagduppene gikk ned til 30-45 min.

Anonymkode: 6c84b...91f

Skrevet

4 month sleep regression! Vanlig at søvnmønster endrer seg rundt 4 mnd (så vanlig at det har et navn). Ikke stress for mye med det er mitt råd :) baby på 8 mnd her gikk ned til 30-45-minuttersdupper ved den alderen og har holdt det sånn siden, samme hva vi prøvde. Ifølge HS helt normalt at noen babyer ikke sover mer enn det. 

• Liker 1
Skrevet

Vår begynte også med det litt før 4mnd. Holder ut maks 1,5 timer våken, så sove i akkurat 45 min (i motsetning til 1-3 timer som det var før). Nå er hun 4,5 mnd og har begynt å holde ut i 2 timer og sover gjerne ett strekk på dagtid som varer i 1,5-3 timer igjen 🤷🏼‍♀️ De andre duppene er på 30-60min.  Hadde veldig dårlig søvn de dagene hun lærte å rulle, veldig lavere og urolig også om natta, skikkelig grinete på dagen. Gikk fort over! 

Anonymkode: 53ab9...917

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...