Gå til innhold

Å forhandle sin egen lønn


Myrmica

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere hatt en stilling hvor lønnen var fast for alle med samme stillingstittel. Fagforeninga forhandlet lønn på vegne av alle, og vi hadde ok grunnlønn og gode tillegg og betingelser. Veldig lettvint og greit og forholde seg til, syntes jeg.

Nå starter jeg i en annen jobb i samme selskap, hvor jeg forhandler egen lønn. Dette er helt nytt for meg, og jeg er redd jeg kommer til å være skikkelig dårlig til å forhandle på egne vegne... Under samtaler rundt ansettelse snakket vi løst om lønn, og jeg ANTE ikke hva jeg skulle forvente meg. Jeg sa at jeg i hvertfall ønsket å beholde tidligere lønn, og siden de sa seg umiddelbart enige tyder det på at jeg stilte alt for lave krav. 

Jeg vet ikke hva lønnssjiktet ligger på, hva de andre i lignende jobber i samme firma tjener, eller hvor jeg skal legge lista. Hvordan finner jeg ut dette, og hvor bør jeg starte? Kjenner ingen på det nye arbeidsstedet som jeg kan spørre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Usj, kan ha gått glipp av de obligatoriske 50-100.000 i lønnsøkning ved skifte av stilling her. 50k opp burde du i hvert fall ha krevd. Hva er det du har i lønn, hva slags type bedrift/stilling?

Hva de andre tjener er vanskelig å finne ut av, kan alltids sjekke skattelister (ev. få noen du kjenner til å gjøre det så ikke ditt navn kommer opp hos dem), og forsøke deg på «Bergen egentlig lønn»-kalkulatorer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en sjekk med fagforeningen din, og hørt hvordan du ligger an i forhold til tilsvarende stillinger.
(Forventer at du er organisert.)
Dette burde du jo selvfølgelig ha gjort allerede da du ble tilbudt jobben, som en del av forhandlingen om lønn. Da hadde du visst hva du skulle be om.

Samtidig ville jeg forhørt meg litt om lønnsforhandlingsmodellen for dere som ikke er i stillinger der det er fast lønn for alle med samme stillingstittel.
Hvilke kriterier forhandler du etter?
Strengt tatt vil jeg vel tro at du ikke forhandler selv. (Med mindre du er uorganisert) Men at fagforeningen forhandler frem rammer, og så skal du i lønnssamtale med din leder, for å snakke om hvilken lønnsjustering du forventer, og hvilken lønnsjustering leder ser for seg.
Avhengig av hvilken bedrift, så har kanskje ikke leder endelige ordet heller, men at det er slik at dette må inn til sentral behandling, der økninger ut over gjennomsnittsrammen må forsvares spesielt.

 

Fordelen med å være i en posisjon der det ikke er fastlønn i forhold til alle med samme stilling, er at du faktisk kan påvirke egen lønn ved å prestere bra i jobb. Gjør du en betydelig bedre jobb enn de rundt deg, eller bare betydelig bedre enn leder forventer, og du vet dette selv, kan du bruke det til å vise til hva du leverer i en samtale, og forvente å få ekstra uttelling for det.

 

Du bør likevel merke deg at handlingsrommet sjelden er spesielt stort, og at i de årlige lønnsoppgjørene er det sjelden rom for å få så mye mer enn rammen for bransjen/bedriften. Det er vanskelig å hente inn igjen lønnsgap til andre stillinger hvis du godtar å starte i for lav startlønn. (Med mindre du kan bevise diskriminering.)

 

 

 

Anonymkode: a0494...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart du har gitt arbeidsgiver en perfekt løsning.  De har sett for seg å måtte betale mer, men du sier at du i allefall vil beholde lønna di. Her må man bestandig kreve noe. Jeg forhandlet i dag opp min lønn 50.000 for å påta meg mer ansvar. Men må sette en pris på seg selv og sin kompetanse og kreve det man mener man fortjener, så møtes man sikkert på halvveien.

Anonymkode: bccb1...c40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å forhandle om pensjon i tillegg til lønn. Det kan også være du kan forhandle om andre goder. 

Anonymkode: f2063...21e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber alltid om 100 000 kr mer når jeg bytter jobb. Sjelden jeg får det, da, men har alltid fått rundt 50–70 000 kr. Man kan også forhandle på goder, som fri telefon, nettbrett eller avis, bedre pensjonsprosenter (innskuddspensjon), egen sum satt av til konferanser (f.eks. 30 000 kr per år) osv.

Anonymkode: 611ff...f74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk å forhandle om pensjon i tillegg til lønn. Det kan også være du kan forhandle om andre goder. 

Anonymkode: f2063...21e

Man kan vel ikke kreve en annen pensjonsordning enn de øvrige ansatte i samme firma.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Djækklåsst skrev:

Man kan vel ikke kreve en annen pensjonsordning enn de øvrige ansatte i samme firma.

Jo, det er vanlig i private bedrifter, med innskuddspensjon. Jeg har f.eks. forhandlet høyere prosent på det som overstiger 7,1 G.

Anonymkode: 611ff...f74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Husk å forhandle om pensjon i tillegg til lønn. Det kan også være du kan forhandle om andre goder. 

Anonymkode: f2063...21e

Man kan ikke forhandle om pensjon som enkeltperson. Hele bedriften har samme pensjonsorsning, så det blir velsig dyrt for bedriften å endre pensjonsordning.

Anonymkode: ad68a...4b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er vanlig i private bedrifter, med innskuddspensjon. Jeg har f.eks. forhandlet høyere prosent på det som overstiger 7,1 G.

Anonymkode: 611ff...f74

Nei, det er ikke mulig, da har de lurt deg, les her:

https://www.dn.no/privatokonomi/du-kan-ikke-forhandle-deg-til-bedre-pensjon-enn-den-kollegaen-din-har/1-1-1063886

Alle skal ha de samme satsene, man kan ikke ha individuelle forskjeller der.

Unntaket er om man har delt firmaet inn i flere enheter med egne orgnumre, slik jeg f.eks vil anta Norwegian Air Shuttle har gjort med pilotene kontra de kabinansatte, som er registrert i hvert sitt selskap, hvor jeg antar pilotene har en bedre ordning. 

Det er nok også mulig å bli en del av de såkalte lederløsningene, for de med lønn over 12 G, men det er også en helt annen sak.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et privat firma. Pensjon får jeg uansett ikke gjort noe med.

Tidligere grunnlønn var på noe over 500 000, men skift, ubekvemstillegg, overtid og arbeid på røde dager gjorde at totalen ble en del mer. Nå går jeg over til "kontorjobb" og mister alle disse tilleggene. Det var egentlig ikke et bytte jeg ønsket, men noe jeg var nødt til pga helsa. Så egentlig har jeg innstillinga at jeg bare er glad til at jeg fremdeles har en jobb... noe som gjør det enda litt vanskeligere å stille krav synes jeg. Har ikke skrevet kontrakt enda, håper jeg er tøff nok til å få hevet lønna noe...   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ALDRI forhandlet om  min egen lønn!  Misliker at man selv skal måtte skryte, og forventer at leder er kapabel nok til å se hvilken arbeidsinnsats den enkelte gjør.  Synes ikke det er greit at de som kan snakke godt for seg, oppnår fordeler i forhold til de som er mer beskjedne.  

Leser stadig artikler i media om "Hvordan man oppnår høyest lønn..."  Ganske kvalmt, egentlig.  Her driter man i rettferdighet, bare man kan oppnå mest selv.  

Synes du skal si det som det er, at en slik måte å bestemme lønn på, er ukjent for deg.  Si at du forventer at lønnen din skal være rettferdig i forhold til hva du gjør.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Zienna skrev:

Jeg har ALDRI forhandlet om  min egen lønn!  Misliker at man selv skal måtte skryte, og forventer at leder er kapabel nok til å se hvilken arbeidsinnsats den enkelte gjør.  Synes ikke det er greit at de som kan snakke godt for seg, oppnår fordeler i forhold til de som er mer beskjedne.  

Leser stadig artikler i media om "Hvordan man oppnår høyest lønn..."  Ganske kvalmt, egentlig.  Her driter man i rettferdighet, bare man kan oppnå mest selv.  

Synes du skal si det som det er, at en slik måte å bestemme lønn på, er ukjent for deg.  Si at du forventer at lønnen din skal være rettferdig i forhold til hva du gjør.  

 

Man er sin egen lykkes smed og må stå på kravene for seg selv. Hvis man ikke ber om lønn, så antar arbeidsgiver at man er fornøyd med den lønna man har. Jeg har forhandlet opp lønna fra 465’ i 2013 til 701’ i 2019.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Zienna skrev:

Jeg har ALDRI forhandlet om  min egen lønn!  Misliker at man selv skal måtte skryte, og forventer at leder er kapabel nok til å se hvilken arbeidsinnsats den enkelte gjør.  Synes ikke det er greit at de som kan snakke godt for seg, oppnår fordeler i forhold til de som er mer beskjedne.  

Leser stadig artikler i media om "Hvordan man oppnår høyest lønn..."  Ganske kvalmt, egentlig.  Her driter man i rettferdighet, bare man kan oppnå mest selv.  

Synes du skal si det som det er, at en slik måte å bestemme lønn på, er ukjent for deg.  Si at du forventer at lønnen din skal være rettferdig i forhold til hva du gjør.  

 

Rådet du her gir er den perfekte oppskrift for hvordan oppnå lavest mulig lønn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen arbeidsgiver med vettet i behold betaler ansatte mer enn de må. Man MÅ forhandle lønn dersom systemet er lagt opp slik. Hvis ikke havner man garantert nederst.

Anonymkode: 611ff...f74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si dere vet deres rettigheter. Der er dere god. 

Dere tar ikke med dere pengene i graven. Kanskje dere bør bruke en flik av fokus på livskvalitet istedet for å tro at penger er løsningen på alt :P Da hadde dere vært verdens lykkligste

Anonymkode: eb7b9...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal si dere vet deres rettigheter. Der er dere god. 

Dere tar ikke med dere pengene i graven. Kanskje dere bør bruke en flik av fokus på livskvalitet istedet for å tro at penger er løsningen på alt :P Da hadde dere vært verdens lykkligste

Anonymkode: eb7b9...a88

Så mye rart du har lest inn i disse innleggene! Jeg bruker ca. en halvtime i året på å forhandle lønnen min. Hvis jeg ikke hadde gjort det, hadde vi ikke hatt samme livskvalitet som vi har nå. F.eks. kan vi begge jobbe redusert mens barna er små. Det hadde vi ikke hatt råd til hvis jeg lot arbeidsgiver betale det minste de kunne komme unna med. Det er ingen som sier at penger er løsningen på alt.

Anonymkode: 611ff...f74

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Djækklåsst skrev:

Rådet du her gir er den perfekte oppskrift for hvordan oppnå lavest mulig lønn.

Slett ikke.  Jeg har ikke lav lønn, tvert i mot.  

Husk at alle ledere ønsker å være, og å bli oppfattet, som rettferdige.  Når jeg sier til min leder at jeg forventer at han gir meg et rettferdig lønnstillegg, så forstår han hva jeg mener.  Jeg overlater vurderingen til ham fordi jeg venter at han har fulgt med meg i jobben.  Det er hans lederansvar.  

Har aldri behøvd å skryte og markedsføre meg selv med ord og via forhandlinger.  Jeg har da virkelig stolthet!.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/15/2019 at 11:09 PM, Myrmica said:

Dette er ikke et privat firma. Pensjon får jeg uansett ikke gjort noe med.

Tidligere grunnlønn var på noe over 500 000, men skift, ubekvemstillegg, overtid og arbeid på røde dager gjorde at totalen ble en del mer. Nå går jeg over til "kontorjobb" og mister alle disse tilleggene. Det var egentlig ikke et bytte jeg ønsket, men noe jeg var nødt til pga helsa. Så egentlig har jeg innstillinga at jeg bare er glad til at jeg fremdeles har en jobb... noe som gjør det enda litt vanskeligere å stille krav synes jeg. Har ikke skrevet kontrakt enda, håper jeg er tøff nok til å få hevet lønna noe...   

Hvis du er offentlig ansatt, så har du nomalt sett rett til innsyn i lønnen til kollegaene dine. Du kan sende en innsynsforespørsel til virksomheten om ikke leder forteller deg.

Anonymkode: ad68a...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Zienna skrev:

Slett ikke.  Jeg har ikke lav lønn, tvert i mot.  

Husk at alle ledere ønsker å være, og å bli oppfattet, som rettferdige.  Når jeg sier til min leder at jeg forventer at han gir meg et rettferdig lønnstillegg, så forstår han hva jeg mener.  Jeg overlater vurderingen til ham fordi jeg venter at han har fulgt med meg i jobben.  Det er hans lederansvar.  

Har aldri behøvd å skryte og markedsføre meg selv med ord og via forhandlinger.  Jeg har da virkelig stolthet!.. 

Jeg har da ikke skrevet at du har lav lønn. Jeg har skrevet at ditt råd til TS er et råd som er helt perfekt dersom målet til TS er å gå minst mulig opp i lønn. Dette var altså rådet ditt:

«Synes du skal si det som det er, at en slik måte å bestemme lønn på, er ukjent for deg.  Si at du forventer at lønnen din skal være rettferdig i forhold til hva du gjør.»

Endret av Djækklåsst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...