Gå til innhold

Er BUP en instans som hører til barnevernet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samarbeider de veldig tett? Og hva slags arbeid gjør egentlig BUP? 

Anonymkode: e8294...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

BUP er et tilbud fra helsevesenet, og de har ikke noe egentlig samarbeid med barnevernet - men de har samme varslingsplikt som helsevesenet ellers, skoler og barnehager. Så hvis det er en grunn til å blande inn barnevernet, så gjør de det.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bup diagnostiserer og behandler barn som sliter med psykiske diagnoser. Bup og barnevern kan gjerne ha ett samarbeide rundt ett barn, men det er jo om barnevernet har omsorgen for ett barn som trenger utredning eller feks. Barnevernet kan evt også henvise til bup om man ser at det kan være ett behov. Men det er ikke noe automatikk at Bup sier i fra til barnevernet om de har ett barn til behandling der, da må det være noe spesielt som de tenker hører til under barnevernsloven. 

Anonymkode: c165b...c7b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i BUP og er ikke venner med noen i barnevernet. BUP og barnevernet er ikke det samme nei.

Anonymkode: 3964e...585

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i BUP og er ikke venner med noen i barnevernet. BUP og barnevernet er ikke det samme nei.

Det var det jeg lurte på, om det hører sammen. Men hva slags utredninger driver BUP mest med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var det jeg lurte på, om det hører sammen. Men hva slags utredninger driver BUP mest med? 

Utreder for eksempel ADHD, angst, depresjon, traumer og autisme. Alt som står i ICD-10.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bup diagnostiserer og behandler barn som sliter med psykiske diagnoser. Bup og barnevern kan gjerne ha ett samarbeide rundt ett barn, men det er jo om barnevernet har omsorgen for ett barn som trenger utredning eller feks. Barnevernet kan evt også henvise til bup om man ser at det kan være ett behov. Men det er ikke noe automatikk at Bup sier i fra til barnevernet om de har ett barn til behandling der, da må det være noe spesielt som de tenker hører til under barnevernsloven. 

Anonymkode: c165b...c7b

Barnevern og BUP kan også ha et samarbeid med foreldrene og evt. barnets samtykke.

Anonymkode: 15b10...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bup samarbeider med og underordner seg barnevernet, de går for det bv ønsker. En ansatt på Bup skal være lite glad i jobben sin for å gå i mot barnevernet.

Anonymkode: 0e7b3...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bup samarbeider med og underordner seg barnevernet, de går for det bv ønsker. En ansatt på Bup skal være lite glad i jobben sin for å gå i mot barnevernet.

Anonymkode: 0e7b3...3c2

Akkurat ja. 

Anonymkode: a2b1a...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg hadde god hjelp av bup mot bv og skole. Når  de ikke trodde det var en diagnose men at vår dårlig mor . Barnet hadde autisme . 

Anonymkode: 0d144...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...