Gå til innhold

Plutselig 3 ekstra middagsgjester, ungen har alltid med seg venner på middag utrolig stressende

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, addict skrev:

"Nå må besøket dra, vi skal spise middag, også kan dere møtes på fotballtrening etterpå!" 

Typisk norsk oppførsel det her

Anonymkode: a4544...8fc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Planlegger ukehandlingen deretter. 

Om du vet de er innom 2-3 ganger i uka ville jeg planlagt 3 retter som enkelt kan serveres til flere. 

Suppe - med ostesmørbrød til om man blir mange. Omelett med diverse grønnsaker og restekjøtt. Wok - bare hiv i ekstra grønnsaker av det man har tilgjengelig. Kjøttkaker eller fiskekaker fra fryser med potetmos. Lasagne fra fryser. Pai fra fryser. 

Og heller spart laksefiletene eller kjøttdeigpakken til den dagen dere er passe mange til dette. 

Anonymkode: 8c002...f33

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, addict skrev:

Uhøflig fordi jeg sier at besøket må dra fordi vi skal spise middag...? 

Er det noe jeg har gått glipp av her? 

Selvsagt er det uhøflig ja! Når noen er med etter skolen så er det er selvfølge at de får middag der! 

Anonymkode: 54b2a...20b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei overhodet ikke! Her er det en selvfølge at når noen er med hverandre hjem så får de middag der. 

Om det er et planlagt besøk ja. Det er da få mennesker som planlegger middag til tre ekstra når man kommer hjem fra jobb, sånn i tilfelle.

Gjør hva du vil. Det er allikevel helt normalt at barn går hjem for å spise, gjøre lekser, dra for å trene etc.Det har fremdeles ingenting med hvor hyggelig man er.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres slitsomt ut ja, men tro meg; du kommer til å være glad for å ha vært så raus når ungene dine er store. Jeg sier som noen foreslår her, tilby en brødskive om de ikke liker maten, ikke lag noe annet bare fordi besøket ikke liker det dere har planlagt. Og selv om det blir litt dyrere...kjøp inn litt ekstra til middag slik at dere har, så fryser du det bare om det ikke kommer gjester. Mine unger er store nå, og gjett om jeg savner tiden da de var små. Min gutt har alltid likt å invitere flere til middag, og han setter fortsatt pris på gjester nå når han er 18 :)

Anonymkode: ac0a2...504

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det uhøflig ja! Når noen er med etter skolen så er det er selvfølge at de får middag der! 

Ikke her 😊 barna som bor her tar skolebuss. Dvs at de bor i nabohusene. 

Hvis de skal spise middag her så avtaler vi det. Ofte planlegger vi med at kompisene skal bli med hjem og da får de middag. Ellers løper de 5-6 unger inn og ut av huset her stort sett hele tiden. Ofte får de til og med beskjed om at nå må de gå ut og leke. Når vi skal spise middag så kan de ta på seg skoene og gå ut av døra og over vegen til huset sitt 🤷🏼‍♀️

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de andre foreldrene setter pris på det jeg gjør og har ikke noe imot at ungene deres spiser middag her. Vår unge får også middag hvis han er hos dem, men det er dessverre slik at de er oftest hos oss. 

Anonymkode: 65881...8d1

Kanskje dere kan fordele det litt mer rettferdig? Si at det blir veldig mye på deg. Avtale litt med de andre foreldrene, etter hva som passer best? 

Anonymkode: f7786...5aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei ;) Hjemme hos deg, kanskje, men det betyr ikke at det er slik hos andre. 

Jeg er vokst opp på 80-tallet, og opplevde aldri, noen sinne, at jeg ble invitert til å spise middag sammen med familien om jeg ble med noen uplanlagt hjem. Da var det å enten gå hjem, eller sitte på rommet og vente til de var ferdige å spise. Jeg ble aldri tilbudt noe å spise, ikke engang brödskiver. 

Det er helt ok å si ifra at man ikke önsker ubudne middagsgjester. Både helt ok og ganske normalt. 

Mitt barn skal komme hjem og spise om ikke annet er avtalt. Hos oss er middagstiden familietid, og da skal alle väre der, og vi vil ikke ha masse uvedkomne der. Barnet mitt har likevel mange venner, så det slipper du bekymre deg for ;) Og vi slipper å stresse med å planlegge for ubudne gjester, og vi slipper ende opp med rester vi ikke får brukt. 

Anonymkode: f56e8...cad

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man har råd til det synes jeg det er kjempe koselig med extra barn på middagsbesøk! Store ferdigformer med fiskegrateng, lasagne er lett å tilberede. Eller boks med sodd, Joikakaker, lapskaus osv. Jeg håper mine barn tar med seg venner hjem på middag når de blir eldre!  🥰

Anonymkode: 52880...b9e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, visp skrev:

Om det er et planlagt besøk ja. Det er da få mennesker som planlegger middag til tre ekstra når man kommer hjem fra jobb, sånn i tilfelle.

Gjør hva du vil. Det er allikevel helt normalt at barn går hjem for å spise, gjøre lekser, dra for å trene etc.Det har fremdeles ingenting med hvor hyggelig man er.

Nei uansett så klart! Forventer at når sønnen min er med hjem til noen etter skolen så får han mat. Her er det heldigvis ingen som er så frekke som deg som srnder hjem barna på besøk når det er middag! Snakk om å få gjestene til å føle seg uvelkommen!! Er det ikke nok middag så får de ostesmørbrød eller skive.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei uansett så klart! Forventer at når sønnen min er med hjem til noen etter skolen så får han mat. Her er det heldigvis ingen som er så frekke som deg som srnder hjem barna på besøk når det er middag! Snakk om å få gjestene til å føle seg uvelkommen!! Er det ikke nok middag så får de ostesmørbrød eller skive.

Men da kan du gjøre det også kan andre folk gjøre andre ting 😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, addict skrev:

Men da kan du gjøre det også kan andre folk gjøre andre ting 😊

Mens de unger får bare være uten venner fordi mor ikke eier sosiale antenner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det er selvsagt for deg betyr ikke at det er selvsagt for alle andre også. Hvorfor tror du at din mening er fasiten for alle? Veldig lite reflektert holdning. Dessuten så svarer du så uhøflig her at jeg ikke syns du burde snakke om høflighet til andre. Start med deg selv. 

Anonymkode: c8ed5...42d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mens dine unger*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er planlagt hvordan kan du levere de rett på trening etterpå egentlig? Har de tilfeldigvis treningsklær og sko med på skolen?

Anonymkode: 947b7...0a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er selvsagt for deg betyr ikke at det er selvsagt for alle andre også. Hvorfor tror du at din mening er fasiten for alle? Veldig lite reflektert holdning. Dessuten så svarer du så uhøflig her at jeg ikke syns du burde snakke om høflighet til andre. Start med deg selv. 

Sønnen min er ofte med noen hjem uten at det er planlagt å selvsagt får han alltid middag der! Det samme gjelder selvsagt når barn kommer uventet på besøk her,de får selvfølgelig middag de også! Det er sånn normale folk oppfører seg!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er trist å lese at du ikke har erfart selv at det går an å ha sosiale antenner utover det å lage ekstra ostesmørbrød til middag. Her har vi heldigvis andre måter å inkludere både egne og andres barn på 😊

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måten du svarer på (alle svarene dine her i tråden) forteller meg egentlig at du neppe er gammel nok til å ha barn. Bare den første kommentaren din om venneløse barn sier litt.

Jeg skal lage meg et ostesmørbrød nå. Du må nesten gå hjem mens jeg spiser det:tongue:

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, visp skrev:

Måten du svarer på (alle svarene dine her i tråden) forteller meg egentlig at du neppe er gammel nok til å ha barn. Bare den første kommentaren din om venneløse barn sier litt.

Jeg skal lage meg et ostesmørbrød nå. Du må nesten gå hjem mens jeg spiser det:tongue:

😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min er ofte med noen hjem uten at det er planlagt å selvsagt får han alltid middag der! Det samme gjelder selvsagt når barn kommer uventet på besøk her,de får selvfølgelig middag de også! Det er sånn normale folk oppfører seg!

Det er tydelig at du ikke klarer å se saken fra flere sider, og da er det håpløst å ha en diskusjon. 

Folk har forskjellige forståelser og meninger, basert på sine erfaringer og oppfattelser. 

Å sitte å skrike om at folk som har andre meninger enn deg selv er uhøflige og unormale sier sitt om modenhetsnivået og refleksjonsnivået ditt. Så da er det like greit å la det ligge. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...