Gå til innhold

Være klimavennlige eller dra til «Syden»?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke om det passer best å legge denne under Barn og familie eller Reiseliv, men dere som leser i dette underforumet er mulig i samme situasjon som meg med familie med ganske små barn.

Dilemmaet er: Jeg er, i likhet med mange, bekymret for klimaet og for barnas fremtid i en verden med økende forurensning, mangel på rent drikkevann, utryddelse av dyrearter og flere miljøkatastrofer. I hverdagen prøver vi i familien å være flinke og bevisste på å bruke lite bil, kildesortere og velge kortreist mat, alt slikt som hver enkelt av oss kan gjøre. Men så tenker jeg på at også flyturer og feriemål til store turiststeder med mye overforbruk er noe vi må bli mer bevisste på. Jeg har barn i barneskolealder, og vi har vært på charterferie med dem for noen år siden, og de ønsker gjerne å reise på nye turer til «Syden». «Alle i klassen» drar jo på badeferie (og det stemmer nesten!). Men jeg kjenner at slike turer nå har fått en slags bismak. Kan jeg virkelig stå for å kjøpe en slik tur når jeg samtidig prøver å være klimabevisst? Har noen tanker rundt dette? Det hadde vært interessant å høre andres meninger.

Anonymkode: 8f327...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at alt med måte. Det er ikke den ene flyturen din i året som er problemet, det er de ørten turene i uken til forretningsfolkene, de som drar på ørten helgeturer i året, osv. 

Jeg hadde null kvaler med å fly da vi skulle besøke svigers i sommer. Vi hadde brukt to dager hver vei om vi skulle kjøre, og med begrenset med feriedager å ta av, samt små barn som hadde vært hysteriske allerede etter første timen, brukte vi flyet. Helt uten dårlig samvittighet. 

Jeg har null kvaler med å dra på en årlig utenlandstur. Men å gjøre som kollegaen min, å dra på helgeturer til utlandet minst en gang i måneden, DET synes jeg er over the top. 

Å unne seg en tur i året, er ikke for mye å be om. Det er ikke ekstravaganse og luksus. 

Anonymkode: dd0a9...ba8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Syden er overvurdert. Hvorfor ikke dra til Hunderfossen? Da jeg var liten syntes jeg faktisk det var mye koseligere og festligere med lilleputtland og Hunderfossen enn en overbefolket skitten strand i Spania med 40 varmegrader. ☠️ 

Anonymkode: 8c053...b84

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn trenger sol på kroppen og har godt av en sydentur i ny og ne. Tenker dere kan dra med god samvittighet. 

Anonymkode: 20cbd...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver å unngå fly så mye som mulig og dropper Syden akkurat nå og reiser heller til Danmark med båt/tog. Passer godt med små barn og til dels svært høye temperaturer i sør-Europa som vi vil unngå. Endrer seg nok, men matcher miljøambisjoner og ferieønsker egentlig godt. 

Anonymkode: 03449...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes fint dere kan unne dere det. Som du skriver dette er jo ikke noe dere gjør ofte. Så reis og kos dere.

Vi har og reist til syden flere ganger. Men vi er og glad i Danmark på sommeren. 

Jeg elsker å reise. Vi har ikke bil, vi handler kun det vi trenger, vi spiser lite kjøtt, resirkulerer. Så jeg reiser med god samvittighet på en ferie med fly i året. Men synes jo det er greit å være det bevisst. Er jo ikke noe poeng å reise på 5 flyreiser i året. Med mindre mann må det på jobben.

Anonymkode: a974a...d36

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syden nås på under et døgn med tog.

Anonymkode: deb85...9f8

Det høres helt grusomt ut med en ettåring og en fireåring. Jeg elsker tog, men 24 timer? Og hvordan kommer man seg til Mallorca, Gran Canaria eller Kypros med tog?

Anonymkode: 2b0e1...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...