Gå til innhold

Drikkepress på julebord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er snart julebord og jeg gruer meg til drikkepresset. Jeg liker å ta meg en cider eller to, men jeg orker ikke ta den helt ut da jeg 1) blir kjempedårlig 2) får angst og 3) det er ikke verdt det. 
Kollegaene mine snakker hele tiden om hvor mye de skal få meg til å shotte, hvor lenge vi skal være ute og uansett hvor mye jeg sier at jeg liker ikke å shotte og at jeg skal ta det rolig og ikke bli ute til langt på natt så fortsetter de. 
 

Hva skal jeg gjøre? Jeg vil jo på julebord. 

Anonymkode: 57f79...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar det opp med nærmeste leder. Om han er en del av problemet, tar du det til hans leder igjen. 

 

Anonymkode: 7ebe8...9b3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar det opp med nærmeste leder. Om han er en del av problemet, tar du det til hans leder igjen. 

 

Anonymkode: 7ebe8...9b3

Oppskriften på dårlig stemning, hvordan bli upopulær på 123.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare takk rolig nei, de blir vel lei av å mase om at andre skal drikke. Evt bare le og si 'nei, de der shottene kan du få ha for meg, syns ikke det er noe godt'. 

Er dere veldig unge? Nå er jeg 46, kan godt drikke og kose meg med feks vin. Men har aldri likt å drikke meg veldig beruset, og særlig ikke i slike settinger. Har også valgt å være helt edru på noen jobbjulebord uten at jeg har giddet anstrenge meg for å 'forsvare det' overfor dem som tar det som 'årets rotbløyte'. 

Syns uansett det bare er umodent og teit å utøve sånt drikkepress på andre. 

Dra på julebord, kos deg med god mat, cider, musikk, skravel med kollegaer og ikke la dem presse deg til å drikke mer enn du ønsker. Blir de slitsomme så drar du hjem. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si at du ikke er interessert i å shotte!  Det er vel ikke så vanskelig for folk å forstå.  Stå opp for deg selv jente!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du bare være voksen nok til å si nei som folk sier. Altså hvis kollegaene dine respekterer deg mindre eller ikke vil være venn med deg på grunn av det, så har du uansett dodget en kule.

Anonymkode: 8daeb...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jatt med nå, og når julebordet kommer, drikker du det du vil og lar de andre blu fulle. De vil ikke legge merke til hva du drikker og ikke drikker når de er i gang med alkoholen selv. Takk ja til en shot eller to, og la vær og shot den. 

Anonymkode: a07b1...2cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikkepress er av prinsipp ikke greit. Om det er i jobbregi, er det helt uakseptabelt. 

Det er ikke alle som bare klarer å si nei. Hva om alkoholikere blir utsatt for dette drikkepresset? Skal de måtte la være å gå på jobbfester pga drikkepress og redsel for å ikke klare å stå imot? 

Og nei, det er ikke bare å jatte med og si nei: det oppleves som ubehagelig, og det er irriterende og ubehagelig å bli mast på, tullet med, og hele tiden måtte svare på de samme spørsmålene og bli utsatt for de samme dumme argumentene for hvorfor man bør drikke. 

Det er en uting, og om man bare jatter med og lar det holde på, får man ikke slutt på utingen. Er det i jobbregi, er det ukultur på jobben, og det bør tas tak i av ledelsen. 

Her hadde vi det problemet med slibrig oppførsel på jobbfester, noe som førte til at mange kvinner lot være å delta på jobbfester. Det er jo ikke ok, det blir ikke godt arbeidsmiljø av sånt. Så vi tok det opp med verneombudet, og ledelsen tok tak i problemet. Nå er det blitt bedre. 

Anonymkode: 7ebe8...9b3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange som skriver at jeg må stå opp for meg og si nei. Selvfølgelig har jeg tenkt å si nei. Men det er jo fortsatt drikkepress, de maser fortsatt, plasserer drink og shot forrann meg som de har kjøpt. Det er slitsomt, at de ikke tar nei for et nei. 

Anonymkode: 57f79...3dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 11/14/2019 at 1:51 PM, AnonymBruker said:

Det er snart julebord og jeg gruer meg til drikkepresset. Jeg liker å ta meg en cider eller to, men jeg orker ikke ta den helt ut da jeg 1) blir kjempedårlig 2) får angst og 3) det er ikke verdt det. 
Kollegaene mine snakker hele tiden om hvor mye de skal få meg til å shotte, hvor lenge vi skal være ute og uansett hvor mye jeg sier at jeg liker ikke å shotte og at jeg skal ta det rolig og ikke bli ute til langt på natt så fortsetter de. 
 

Hva skal jeg gjøre? Jeg vil jo på julebord. 

Anonymkode: 57f79...3dc

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg blitt syk dagen før. 

 

Personlig dropper jeg å melde meg på julebord, mye på grunn av alkoholfaktoren.

Anonymkode: d351d...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser det er mange som skriver at jeg må stå opp for meg og si nei. Selvfølgelig har jeg tenkt å si nei. Men det er jo fortsatt drikkepress, de maser fortsatt, plasserer drink og shot forrann meg som de har kjøpt. Det er slitsomt, at de ikke tar nei for et nei. 

Anonymkode: 57f79...3dc

SÅ DRIKK DEN SJØL FOR FAEN! sier jeg da. Jeg shotter aldri, drikker ikke sprit og drikker meg aldri dritings fordi jeg ikke liker hverken følelsen eller formen neste dag. Om de ikke slutter å mase etter en klar tale så ignorerer jeg dem, ser ikke på hverken den/de som maser eller drikken de måtte sette foran meg, da blir det snart kjedelig. 

Anonymkode: 56c08...f27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri så glad jeg er at vi har alkohol fritt julebord. :)  Hadde aldri gått på et julebord når jeg viste at mine kollegaer drev drikkepress.  

Anonymkode: 6d446...be1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et julebord uten å drikke masse alkohol er ikke et julebord for meg, men drikkepress er såklart ikke greit 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...