Gå til innhold

Pinnekjøtt og salt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

pga helse og diett er jeg forsiktig med salt mat. Skal i juleselskap i år, og vet det serveres pinnekjøtt. Noen som vet hvor mye av saltet som forsvinner ved utvanning, for eksempel 24 t.  Har sett litt på pakkene i butikken, og ser saltinnholdet fort blir 8-10 g PR 100.  Vil så gjerne smake litt og ikke være til bry i selskapet med at de må lage egen mat til meg. 8 g salt PR 100g kan jeg ikke spise, da blir det bare poteter istedet😜😜

Anonymkode: f0df1...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo helt an på hvor lenge det er vannet ut og hvor ofte det er byttet vann. Kan være ganske stor forskjell. 

Jeg ville tatt mest tilbehør og litt kjøtt, og så smaker du om det er veldig salt eller ikke. Enkelte ganger har det nesten ikke vært noe særlig salt igjen. 

Og resten av dagen og dagene rundt så kan du spise mat som ikke har salt. Så jevner det seg ut. 

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at ferdigutvannet pinnekjøtt varierer. Noen ganger går det veldig mye potet og rabbestappe, andre ganger må man sette fram saltbøsse til gamlefar. 

Jeg ville snakket med vertene og spurt pent om de kan la poteter, saus og grønnsaker være med lite salt, så du kan spise ekstra av det om pinnekjøttet er for salt for deg. Det er ikke noe ekstra bry for verten, og om pinnekjøttet er av den salt typen er det også godt for de andre som skal spise. 

Anonymkode: fd69e...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dette hjelper deg, men Gilde sier følgende:

Quote

Ønsker du å gå metodisk til verks, så har vi i Gilde laget en utvanningsoversikt du med hell kan følge:

Tørt pinnekjøtt fra Gilde inneholder 11 gram salt (per 100 gram vare). Bytter du kjølig vann én gang og vanner ut i 24 timer, for deretter å dampe pinnekjøttet i 2,5 timer, er saltmengden halvert til 5,5 gram. Ved 16 timers utvanning er saltmengden etter damping 6 gram, og ved 30 timer 4,6 gram. Skulle du være uvanlig glad i saltsmak, er det 8 gram salt i dampet pinnekjøtt hvis du vanner ut i 12 timer.

Jeg spiser ikke mye salt til vanlig, men liker salt pinnekjøtt, så jeg vanner det sjelden ut mer enn 8 timer. Godt du ikke skal spise hos meg, med andre, men jeg tror nok jeg er unntaket heller enn regelen.

Det er lov å spørre vertsskapet om hvor lenge de vanner kjøttet ut, det er jo helsen du skal ivareta, ikke kresenhet.

Lykke til - håper du kan kose deg med hele middagen og ikke bare tilbehøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er godt med poteter, kålrotstappe og medisterkaker da 👍🏼 Hvis det serveres. Vi pleier alltid ha det til pinnekjøtt. 

Anonymkode: b89b3...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...