Gå til innhold

Når du synes forlovedens etternavn ikke er fint men han nekter å bytte. Så får dere barn.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi venter barn, har begge sjeldne etternavn. Mitt etternavn er det 24 stk som har, hans er det 26 stk som har. Skal ikke dra frem at mitt er 2 stk mer sjeldent. Vi stiller likt. Er gift, men ingen har byttet. 

Som noen har nevnt dobbel fornavn og dobbelt etternavn. Blir mye. Vi vil begge ha med etternavn. Men liker det også enkelt. Diskusjonen går også i med eller uten bindesrekt. Blir ene etternavnet mellomnavn? Det er vanskelig og på en måte "sårt" tema. Navnet er en identitet for oss begge. Foreløbig er jeg på at jeg faktisk skal føde denne ungen 😜 og har lånt bort kroppen min som bolig i 9 mnd. 

Anonymkode: f7897...132

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner et par familier som ikke har blitt enige, og der har ene barnet fått mors etternavn og andre barnet fått far etternavn. Så det er jo en løsning  det og.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi valgte å gi barnet mitt mellomnavn. Jeg synes etternavnet mitt er kjipt, mens min mors navn er slekta jeg har mest kontakt med.

Synes faktisk det er vi mødre som skal bestemme det. Dessuten får de fleste fortsatt navn etter far, og da bør man forsøke å jevne det ut så barn oftere får mors etternavn. 

Anonymkode: dd56d...3e2

Hvorfor det? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mommylife skrev:

Kjenner et par familier som ikke har blitt enige, og der har ene barnet fått mors etternavn og andre barnet fått far etternavn. Så det er jo en løsning  det og.

Ser ikke bra ut utad.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, OnFire skrev:

Ser ikke bra ut utad.

For noe tull.

Anonymkode: c3647...e97

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har mitt etternavn. Mannens etternavn som mellomnavn. Uaktuelt at ungene mine ikke skal ha mitt navn, informerte om det før vi fikk barn :) 

Anonymkode: 2d295...8fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Brannfakkel: MÅ man ha et sjeldent navn? Blir livet bedre av det? Hva er galt med -sen-navn? De er faktisk en del av norsk/nordisk kultur. Forsvinner vel etter hvert fordi folk er så opptatte av å være spesielle...

Nei, har ikke -sen-navn selv.

Nei, man må ikke. Men flere og flere får disse -sen-navnene. De sluker rett og slett de gamle stedsnavnene, som er en like stor del av kulturen vår. Det er skrevet flere artikler om dette, så teorien din om at -sen navnene forsvinner til fordel for spesielle navn er i alle fall feil.

I og med vi er i 2019 synes jeg det burde være greit at man kommer til enighet om hvilket navn barna skal ha, og at ikke far skal ture frem med den begrunnelsen at han er mann 😊

Anonymkode: 4b447...42c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da vi giftet oss tok vi hverandres. Det klinget best med hans navn som mellomnavn og mitt navn som etternavn, så da ble det slik. Jeg ønsket ikke å ta hans som eneste etternavn fordi jeg ikke ønsker at anerkjennelse for mitt arbeid skal gå til hans familie (jeg jobber innenfor akademia og skriver en del akademiske tekster der man blir referert til med etternavn og årstall for utgivelse), og han var enig i at hans navn klinger bedre som mellomnavn. Så slik ble det for oss :)

Anonymkode: 02813...4b4

Hehe, dette synes jeg var en kreativ forklaring. Både mannen og jeg jobber innen akademia og publiserer, og min familie får null og niks anerkjennelse for hverken mitt eller mannens etternavn, selv om han tok mitt da vi gifter oss. Det er bare jeg som får ankjernnelse for arbeidet mitt og bare mannen min som får anerkjennelse for mannens arbeid. 

Anonymkode: 9c57a...df4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, dette synes jeg var en kreativ forklaring. Både mannen og jeg jobber innen akademia og publiserer, og min familie får null og niks anerkjennelse for hverken mitt eller mannens etternavn, selv om han tok mitt da vi gifter oss. Det er bare jeg som får ankjernnelse for arbeidet mitt og bare mannen min som får anerkjennelse for mannens arbeid. 

*arbeid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Dere har altså allerede vurdert å lage et helt nytt etternavn, men forkastet idéen med bindestrek. Hvorfor ikke vurdere å lage et nytt etternavn utifra plassen dere bor eller der dere er oppvokst, eller noe annet som er viktig for dere? F.eks. dersom du er fra Bergen og mannen er fra en bygd som heter Vik, kan dere slå sammen disse to og lage etternavnet Bergvik. 

Anonymkode: aefd6...0e9

TS her.

For en kreativ og god ide! Dette hadde jeg vært helt med på, dersom mannen hadde vært villig til å bytte da :)

Takk for forslaget :)

Anonymkode: f382e...6b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine barn har mitt etternavn. Mannens etternavn som mellomnavn. Uaktuelt at ungene mine ikke skal ha mitt navn, informerte om det før vi fikk barn :) 

Anonymkode: 2d295...8fb

"Informerte". Skrekkelig holdning 😑 men tommel opp for at dette ble avklart på et tidlig tidspunkt, forhåpentligvis før du ble gravid. 

For meg ville dette vært et stort problem. Så stort at jeg muligens ville avsluttet forholdet, men naturligvis en totalvurdering før man evt gjør det slutt. 

Endret av OnFire
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, OnFire said:

"Informerte". Skrekkelig holdning 😑 men tommel opp for at dette ble avklart på et tidlig tidspunkt, forhåpentligvis før du ble gravid. 

For meg ville dette vært et stort problem. Så stort at jeg muligens ville avsluttet forholdet, men naturligvis en totalvurdering før man evt gjør det slutt. 

Enig. Ikke selve valget om navn i seg selv, men mangelen på vilje til å se og høre hverandre som partnere og heller gjøre det helt klart at noe annet enn sin egne vilje er uaktuelt. 

Anonymkode: 11a3d...bb6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Ikke selve valget om navn i seg selv, men mangelen på vilje til å se og høre hverandre som partnere og heller gjøre det helt klart at noe annet enn sin egne vilje er uaktuelt. 

Jeg informerte også om et-par ting tidlig i forholdet. Blant annet hvor jeg skulle bo. 

Hvorfor ikke ta det tidlig? Så kan man heller velge å ikke fortsette om dette er en dealbreaker. 

(og nei, navn var aldri en dealbreaker for meg, men enig i prinsippet om at det er like greit å informere tidlig om noe betyr mye) 

Anonymkode: 00d09...8d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi slo sammen navnene våre med bindestrek. De funker greit sammen. Jeg kunne gjerne beholdt mitt eget, men mannen ville gjerne at vi skulle dele navn, og da bruke begge navnene våres. 

Dersom vi hadde beholdt hvert vårt, og ikke ville gi barna et etternavn sammensatt av begge våre, hadde vi nok bare slått mynt om hvilket etternavn barna skulle ha. Alternativt gitt ett til hver, dersom vi fikk to barn. 

Anonymkode: bd913...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen ting er bare ikke aktuelt å endre på, og sånne ting BØR alle mennesker ha. Og så er det opp til partneren å godta premissene eller ikke. Det er ikke alle ting som kan forhandles, f.eks. kan ikke bosted forhandles om man vil være sammen med meg, ei heller at jeg skal ha barn og jeg skal være gift. Vil man ikke bo der jeg bor, ha barn eller være gift, så kan man ikke være sammen med meg. Enkelt og greit. (Og jeg har barn, er gift og bor på riktig sted med en mann som mener det samme som meg om disse tingene, så det er jo uproblematisk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi venter barn, har begge sjeldne etternavn. Mitt etternavn er det 24 stk som har, hans er det 26 stk som har. Skal ikke dra frem at mitt er 2 stk mer sjeldent. Vi stiller likt. Er gift, men ingen har byttet. 

Som noen har nevnt dobbel fornavn og dobbelt etternavn. Blir mye. Vi vil begge ha med etternavn. Men liker det også enkelt. Diskusjonen går også i med eller uten bindesrekt. Blir ene etternavnet mellomnavn? Det er vanskelig og på en måte "sårt" tema. Navnet er en identitet for oss begge. Foreløbig er jeg på at jeg faktisk skal føde denne ungen 😜 og har lånt bort kroppen min som bolig i 9 mnd. 

Anonymkode: f7897...132

Hvis dere velger bindestrek-varianten har dere laget et helt nytt etternavn, og det vil fremdeles kun være 24 og 26 personer i Norge som har din manns og ditt etternavn. 

Dersom dere ønsker to barn kan dere gå for den løsningen som foreldrene til Sigrid Bonde Tusvik valgte. Hennes søster heter Ane Tusvik Bonde. 

Anonymkode: aefd6...0e9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymus Notarius
12 timer siden, Carrot skrev:

Jeg beholdt mitt navn og han sitt. Og så er det slik i Norge at barna automatisk får mors etternavn om ikke annet er avtalt - problem solved..

https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/foreldreskap/navn/id749580/

Joda. Men begge foreldre må jo skrive under på at barnet skal hete [Navn].

11 timer siden, OnFire skrev:

Ser ikke bra ut utad.

Det viktigste er vel at man er fornøyd innad? ;) 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man må ikke. Men flere og flere får disse -sen-navnene. De sluker rett og slett de gamle stedsnavnene, som er en like stor del av kulturen vår. Det er skrevet flere artikler om dette, så teorien din om at -sen navnene forsvinner til fordel for spesielle navn er i alle fall feil.

I og med vi er i 2019 synes jeg det burde være greit at man kommer til enighet om hvilket navn barna skal ha, og at ikke far skal ture frem med den begrunnelsen at han er mann 😊

Det må du nesten dokumentere, for det er det helt motsatte av hva jeg har lest. 

Se f.eks her: https://forskning.no/sprak-ny-etnisitet/na-er-to-av-tre-norske-etternavn-et-gardsnavn/276679

https://www.aftenposten.no/norge/i/jd579/faerre-hansen-olsen-og-johansen

https://www.nrk.no/kultur/olsen_-hansen-og-jorgensen-er-_ut_-1.12592980

https://www.tv2.no/a/10213174/

Sitat forskning.no (lenke over): 

"I 1994 var det hele 63 823 personer som het Hansen i Norge. I dag er det bare litt over 50 000 Hansen-er tilbake.

Dermed kan en gammel norsk tradisjon med bruk av patronymer som strekker seg tilbake til vikinger som Olav Tryggvason og Ragnhild Magnusdottir, være i ferd med å forsvinne."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Joda. Men begge foreldre må jo skrive under på at barnet skal hete [Navn].

Det viktigste er vel at man er fornøyd innad? ;) 

Det må du nesten dokumentere, for det er det helt motsatte av hva jeg har lest. 

Se f.eks her: https://forskning.no/sprak-ny-etnisitet/na-er-to-av-tre-norske-etternavn-et-gardsnavn/276679

https://www.aftenposten.no/norge/i/jd579/faerre-hansen-olsen-og-johansen

https://www.nrk.no/kultur/olsen_-hansen-og-jorgensen-er-_ut_-1.12592980

https://www.tv2.no/a/10213174/

Sitat forskning.no (lenke over): 

"I 1994 var det hele 63 823 personer som het Hansen i Norge. I dag er det bare litt over 50 000 Hansen-er tilbake.

Dermed kan en gammel norsk tradisjon med bruk av patronymer som strekker seg tilbake til vikinger som Olav Tryggvason og Ragnhild Magnusdottir, være i ferd med å forsvinne."

Jeg som var helt bombesikker på at jeg leste en artikkel om at norske navn med vanskelig skrivemåte/uttale forsvant til fordel for mer enkle etternavn. Må nok ha gjort meg opp helt feil tanker basert på den. Legger meg langflat. Godt nytt dette da 🤪😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å beholde hver deres navn?  Så gir dere barna ett fornavn, men to etternavn.  Ett etternavn fra dere hver. 

Forstår godt at voksne folk ikke vil skifte navn.  Synes navnet er en del av ens identitet, og viser hvem man er i familie med.  At noen navn skal være finere enn andre er rent snobberi.  Olsen er et flott etternavn. 

Det forteller meg at den som bærer navnet ikke er en snobb og en jålebukk.  Noen endrer på navnet, for eksempet til Olssen med to s-er.  Eller enda verre, til Olssèn, med trykk på e-en.   Kan man demonstrere jåleri bedre?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest tråden, ville bare si at jeg heter S til etternavn og han A.

Barn 1 heter S A, og barn 2 heter A S

Anonymkode: 53799...baa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...