AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #21 Del Skrevet 15. november 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: For det første: disse turene skal ikke være arrangert av skolen, fordi det bryter gratisprinsippet. Så skolen og lærerene har ikke noe med denne turen å gjøre. Det er foreldrene som arrangerer. Det arrangeres dugnad for å gi alle en mulighet til å samle inn penger til å være med, uavhengig av privatøkonomi. Det er opp til hver enkelt om en faktisk vil bli med. For det andre: denne turen er veldig dannende og er for å lære de kommende generasjoner om hva som skjedde under andre verdenskrig, og i tiden etter. Jeg har vært på to turer og har sett flere konsentrasjonsleirer, saltgruvene, stasifengselet, jøde-slummen, hørt ekte historier fra tidsvitner og sett minnesmonumentet i Berlin. Jeg har lært MYE. Elevene har også fått et tettere bånd på etter denne turen. Foreldrene har også blitt bedre kjent, både med hverandre og elevene, noe som er bra for elevene både da og senere. Når det er sagt, er jeg enig i at det kanskje ikke er lett å selge varene, og at det også er avhengig av om man har et stort nettverk og mange bekjente. Noen varer er nok mer lettsolgte enn andre. Noen velger også å ikke drive med dugnad, men bare betale inn hele beløpet. Her jeg bor har vi også en dugnad på en eller flere arbeidsplasser man kan være med på. Anonymkode: 7a4be...24a Samhold får man like mye av om turen går med telt til campingplassen et par timers kjøretur unna... Å lære om 2. verdenskrig trenger man ikke dra til konsentrasjonsleir for å gjøre. Jeg kunne masse om 2. verdenskrig selv om jeg ikke dro til konsentrasjonsleir før jeg var oppi tredveårene.. Problemet er at ALLE unger skal jo selge noe! Her vi bor er det masse barnefamilier, og det betyr at nærmest uansett hvilken dør man ringer på, har de allerede boden full av drit som de prøver å selge selv, og vil slettes ikke kjøpe av vårt barn.. Har man da ikke stor familie man kan selge til, sliter man. Og så har gjerne også nettverket barn som de allerede må kjøpe av fra før. Om man absolutt skal samle inn masse penger, hadde det vært adskillig enklere gjøre det ved å ta faktiske jobber enn å selge noe. Som plenklipping, hagearbeid, husmaling, vareopptelling, og andre småjobber. Det lærer ungene mer av, samtidig som det er mer gjennomførbart enn å få solgt hundre doruller i et strøk hvor alle andre allerede huset fult av doruller de selv prøver å selge. Naboen har FIRE unger som alle går på fotball, og de er da belemret med fåglarna vet hvor mange hundre dassruller når alle skal på cup.. Anonymkode: 11920...a47 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 15. november 2019 #22 Del Skrevet 15. november 2019 I vår kommune er det ikke tradisjon for Polentur, men en annen tur som foreldrene arrangerer i 10.klasse. Uansett så er det penger som må samles inn. Jeg meldte meg som foreldrekontakt i 8.klasse og innførte veldig raskt en kultur for at vi IKKE skal selge all mulig skit for å tjene småpenger. Vi har derfor heller tatt på oss andre oppdrag der barna selv har jobbet. Det har vært flaskesortering for Røde kors, kakelotteri, klassen arrangerte et sosialt arrangement der det kostet penger (typ 20 kroner) for å delta og sendte invitasjon til foreldre, besteforeldre og lignende. Vi hadde også pantedugnad etter jul. Da sendte vi ut lapper i posten til alle i kommunen og informerte om at vi kom rundt en ettermiddag rett etter nyttår og plukket opp panteflasker. De som ønsket at vi skulle få flaskene deres satt disse ut i poser og søppelsekker denne ettermiddagen, så hentet vi. På et par timer hadde vi samlet inn over 30.000,- ! Dette funket kjempefint og 10.klasse hadde en super langhelg i Bergen med masse kos og aktivitet. Selv hater jeg virkelig alle disse dugnadsalgene. En hel haug med overprisede, dårlige produkter som man må prakke på venner og familie. Det er kun de som står bak som tjener på dette og hele bransjen er pillråtten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #23 Del Skrevet 15. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Samhold får man like mye av om turen går med telt til campingplassen et par timers kjøretur unna... Å lære om 2. verdenskrig trenger man ikke dra til konsentrasjonsleir for å gjøre. Jeg kunne masse om 2. verdenskrig selv om jeg ikke dro til konsentrasjonsleir før jeg var oppi tredveårene.. Problemet er at ALLE unger skal jo selge noe! Her vi bor er det masse barnefamilier, og det betyr at nærmest uansett hvilken dør man ringer på, har de allerede boden full av drit som de prøver å selge selv, og vil slettes ikke kjøpe av vårt barn.. Har man da ikke stor familie man kan selge til, sliter man. Og så har gjerne også nettverket barn som de allerede må kjøpe av fra før. Om man absolutt skal samle inn masse penger, hadde det vært adskillig enklere gjøre det ved å ta faktiske jobber enn å selge noe. Som plenklipping, hagearbeid, husmaling, vareopptelling, og andre småjobber. Det lærer ungene mer av, samtidig som det er mer gjennomførbart enn å få solgt hundre doruller i et strøk hvor alle andre allerede huset fult av doruller de selv prøver å selge. Naboen har FIRE unger som alle går på fotball, og de er da belemret med fåglarna vet hvor mange hundre dassruller når alle skal på cup.. Anonymkode: 11920...a47 Nettopp. Jeg har null nettverk her i landet, mine to eldste barn har kun meg og søsken som familien sin. Så må nok ut med hele beløpet selv, har ingen å selge til. Anonymkode: 007a8...3c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå