AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #1 Del Skrevet 11. november 2019 Hele bygda vår pluss byen begynner å spare til Polen tur fra 8.klasse. Det pøses ut med kjøp ditt og kjøp datt. Får noen solgt? Halve facebook er tigging om å sponse til turen via dugnad. Jeg kjenner at dette er jeg lei av. Har selv barn som er midt oppi dette nå. Turen koster 9000 kr før spennepenger. Hvorfor er ikke slike turer obligatoriske og med spons fra staten? Ta turen på 5 dager og halver prisen. Man MÅ ikke på død og liv busse i 10 dager. Ja det er flott de skal se konsentrasjonsleirer, men det blir for mye mas om salg og dugnad. Vi må finne på noe nytt her. Markedet er mettet. Vi orker ikke kjøpe mer kaker, saft, sokker, toalettpapir, tennbriketter og kort. Sukk! Anonymkode: 538cf...67d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #2 Del Skrevet 11. november 2019 Slike turer er foreldrestyrte. Skole/kommune/stat har ingenting med dette å gjøre, så noe statsspons kan du se langt etter.. Anonymkode: 481bf...6f3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #3 Del Skrevet 12. november 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Slike turer er foreldrestyrte. Skole/kommune/stat har ingenting med dette å gjøre, så noe statsspons kan du se langt etter.. Anonymkode: 481bf...6f3 Dessverre ja. Men slik blir klasseskille vist godt og. Ikke alle kan bla opp 11 000 for en skoletur. Anonymkode: 538cf...67d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #4 Del Skrevet 12. november 2019 Dette lurer jeg og på... markedet her er ganske mettet. Jeg må kjøpe dopapir og loddbok selv. Lurer på hvordan de med dårlig økonomi får solgt alt. Eller de dropper kanskje turen? Og fritidsaktivitetene? Anonymkode: c669f...be0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #5 Del Skrevet 12. november 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Ta turen på 5 dager og halver prisen. Anonymkode: 538cf...67d Enig i at 10 dager blir veldig lenge og dermed unødvendig dyrt for å kunne besøke konsentrasjonsleirene. Når skolen ikke arrangerer dette så er det for at de skal slippe å betale lærerlønninger for 24 timer i døgnet, det blir fort veldig dyrt og helt unødvendig. Ser også at 10 dager er de lengste reisene Hvite Busser arrangerer. Så det er jo foreldrene som har funnet ut at de vil ha en dyrest mulig reise. De har reiser ned på 4 dager. Synes for øvrig at salg og dugnad er en fin måte å samle inn penger og slik at hele lokalsamfunnet kan hjelpe barna som ikke har råd til å betale fullpris. Kanskje kan det blir for mye kaker og toalettpapir, men da er kanskje dugnad et alternativ. Butikkene trenger jo ofte hjelp ved varetelling. Anonymkode: 0bda1...d84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #6 Del Skrevet 12. november 2019 Den skolen jeg gikk på reiste ikke til utlandet. Vi var på «tur» i norge 😕 jeg ville til Polen. Så man MÅ strengt tatt ikke reise til Polen, og derfor blir det ikke støttet av staten. Skolen velger selv hva de gjør. Anonymkode: 65ba4...a4a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #7 Del Skrevet 13. november 2019 10 dager? Skulle ønske å se plannen til turen. Er selv fra Polen og lurer på hva ungene skal se for 10 dager... Anonymkode: 570fb...8ec 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #8 Del Skrevet 13. november 2019 Det er dårlig butikk med dorullesalg. De som tjener seg fett er mellomleddet. Hvor mange doruller må man selge for å få 1.000 kroner gevinst som går til turen? Vi meldte oss ut. Ga beskjed at vi ønsker vite kontonummeret der vi kan overføre men gidder ikke ha hele garasjen full med doruller og skal ikke tigge i familien for å bli kvitt dritten. Jeg syns synd på familier med dårlig råd men jeg var ganske alene på foreldrekvelden der turmålet ble bestemt. Var visst ingen som ønsket billigere tur. Anonymkode: 6dacf...000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #9 Del Skrevet 13. november 2019 21 hours ago, AnonymBruker said: Dessverre ja. Men slik blir klasseskille vist godt og. Ikke alle kan bla opp 11 000 for en skoletur. Anonymkode: 538cf...67d Har en som nettopp har begynt på ungdomsskolen. Vi er kommet i gang med dugnad, og sparing allerede. De skal jo holde på med dette i 3 år. De fleste får dette til om de gidder. Det engasjerer ungdommen. Anonymkode: 06752...05b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #10 Del Skrevet 13. november 2019 Det var grusomt dyrt! Sønnen min reise til Oslo, båt tur/retur Oslo-Kiel. Ungdommene storkoste seg, og det hele kom på ca 3000 per person. Det inkluderte alt :reise, mat, underholdning osv. De solgte kjeks/kaker, dopapir osv. Ja, det var styr, og aldri kjøpt så dyrt dopapir før, men ungdommene fikk ihvertfall en flott avslutning på ungdomsskoletiden. Vet at komiteen var veldig opptatt av at prisen ikke skulle virke ekskluderende på noen. Når det kommer opp i de summene du nevner, TS, syns jeg komiteen ikke har utvist særlig mye gangsyn. Anonymkode: 14832...4fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #11 Del Skrevet 13. november 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: 10 dager? Skulle ønske å se plannen til turen. Er selv fra Polen og lurer på hva ungene skal se for 10 dager... Anonymkode: 570fb...8ec De er nok ikke bare i Polen de besøker. 10 dagersturen er innom Sverige(siden de tar buss), Polen(Krakow), Tyskland(Berlin) og Tsjekkia(Praha). Sikkert en veldig flott tur, men spesielt å arrangere en så dyr og omfattende tur for skoleelever. Målet bør jo være at så mange som mulig får være med og bør man velge noe rimeligere. Anonymkode: 0bda1...d84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #12 Del Skrevet 13. november 2019 Har mange mødrer på facebook som direkte spamer salg pga tur til polen . Hun ene har holdt på i to år. Altså mor som selger ikke ungen , Jeg har blokket en del av de for jeg har ikke råd å kjøpe noe . Jeg prioriterer og mate og sørge for klær for mine unger . Anonymkode: 98394...012 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. november 2019 #13 Del Skrevet 13. november 2019 Ingen skoler som har hørt om gratisprinsippet? https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Innhold-i-opplaringen/Gratisprinsippet/ Trodde ikke det var lov å ta betalt for klasseturer lenger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #14 Del Skrevet 14. november 2019 På 12.11.2019 den 0.44, AnonymBruker skrev: Slike turer er foreldrestyrte. Skole/kommune/stat har ingenting med dette å gjøre, så noe statsspons kan du se langt etter.. Anonymkode: 481bf...6f3 Så ta det opp med disse foreldrene da! For eksempel på forelde-samtaler. Dersom INGEN gidder å diskutere disse ferieturene, så tror vel arrangørene at samtlige foreldre er positive til slike opplegg. Anonymkode: cfea2...10c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #15 Del Skrevet 14. november 2019 Jeg fatter ikke hvorfor man absolutt må dra på dyre klasseturer i utgangspunktet. Selvsagt skal ikke staten betale for noe sånt, hallo... Alle foreldre klager over dugnader, så hvorfor i huleste heiteste legge opp til noe sånt? Jeg gremmes over sånne ting, det er så unödvendig! Anonymkode: 11920...a47 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #16 Del Skrevet 14. november 2019 22 timer siden, Anonymus Notarius skrev: Ingen skoler som har hørt om gratisprinsippet? https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Innhold-i-opplaringen/Gratisprinsippet/ Trodde ikke det var lov å ta betalt for klasseturer lenger? Helt rett, de kan ikke ta betalt for det. Men de kan ønske at ungene jobber for det på dugnad, tar man det over flere år så blir det ikke så mye på hver unge. Men, de pengene som kommer fra dugnaden skal ikke dekke det hver enkelt person som deltar på den dugnaden kommer med. Det skal gå i en felles pott som dekker alle, uansett hvor mye hvem har deltatt med, går også at foreldre donerer penger til denne potten. Men ikke noe man må. Sånn er det hvertfall i følge loven, høres ut som om det er mange skoler som bør ta et oppgjør Anonymkode: 15c41...9c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #17 Del Skrevet 14. november 2019 Her i byen er det dugnad for alle pengene. Noen klaget til fylkesmannen så her kan ikke skolen ta betalt lengre alt må tjenes på dugnad. Anonymkode: 96609...e79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #18 Del Skrevet 14. november 2019 For det første: disse turene skal ikke være arrangert av skolen, fordi det bryter gratisprinsippet. Så skolen og lærerene har ikke noe med denne turen å gjøre. Det er foreldrene som arrangerer. Det arrangeres dugnad for å gi alle en mulighet til å samle inn penger til å være med, uavhengig av privatøkonomi. Det er opp til hver enkelt om en faktisk vil bli med. For det andre: denne turen er veldig dannende og er for å lære de kommende generasjoner om hva som skjedde under andre verdenskrig, og i tiden etter. Jeg har vært på to turer og har sett flere konsentrasjonsleirer, saltgruvene, stasifengselet, jøde-slummen, hørt ekte historier fra tidsvitner og sett minnesmonumentet i Berlin. Jeg har lært MYE. Elevene har også fått et tettere bånd på etter denne turen. Foreldrene har også blitt bedre kjent, både med hverandre og elevene, noe som er bra for elevene både da og senere. Når det er sagt, er jeg enig i at det kanskje ikke er lett å selge varene, og at det også er avhengig av om man har et stort nettverk og mange bekjente. Noen varer er nok mer lettsolgte enn andre. Noen velger også å ikke drive med dugnad, men bare betale inn hele beløpet. Her jeg bor har vi også en dugnad på en eller flere arbeidsplasser man kan være med på. Anonymkode: 7a4be...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #19 Del Skrevet 14. november 2019 Jeg synes barna og foreldre høres tafatte ut. Jeg gikk på privatskole å da ordnet vi med kakelotteri, fredagskafe hver eneste fredag på skolen, og slik tjente vi nok til 16 dager i Italia. Reiste rundt i hele Italia. Turen kostet 3000 for foreldrene pr barn. Foreldrene bakte kun kaker, det var elevene som hadde ansvar for salg og lignende. Veldig lærerikt. Vi solgte aldri doruller og kort. Vi solgte også julehefter hver eneste jul, og fikk 20,- per hefte i lønn. Jeg brukte hele november og desember på dette etter skoletid og tjente rundt 2000,- LA ungene få mer ansvar, det er de som skal på skoletur. Anonymkode: 27850...9a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #20 Del Skrevet 15. november 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes barna og foreldre høres tafatte ut. Jeg gikk på privatskole å da ordnet vi med kakelotteri, fredagskafe hver eneste fredag på skolen, og slik tjente vi nok til 16 dager i Italia. Reiste rundt i hele Italia. Turen kostet 3000 for foreldrene pr barn. Foreldrene bakte kun kaker, det var elevene som hadde ansvar for salg og lignende. Veldig lærerikt. Vi solgte aldri doruller og kort. Vi solgte også julehefter hver eneste jul, og fikk 20,- per hefte i lønn. Jeg brukte hele november og desember på dette etter skoletid og tjente rundt 2000,- LA ungene få mer ansvar, det er de som skal på skoletur. Anonymkode: 27850...9a4 Men foreldrene måtte altså bake kakene dere solgte, sier du? Hvorfor bakte dere ikke dem selv? Anonymkode: cd407...7b8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå