Gå til innhold

Hvorfor er det snøkaos?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange steder salter de veiene både før og mens det snør.
Denne bil-ødeleggende salt-sørpa blir også veldig glatt å kjøre på, så folk føler vel at de sklir av veien uansett.
Men salt-jævelskapen skal på veien, for det gjør at bilene ruster og korroderer lenge før tida. Verkstedene og bilselgerne jubler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er nordfra selv, og jeg ser flere ting.

1. Fra nord er jeg vant med heftige, men mer kortvarige, snøbyger fremfor langvarig kontinuerlig snøvær over flere dager.   Det gjør det lettere å få ryddet unna mellom bygene.

2. Trafikkmengde er absolutt en faktor

3. Det er like mange, prosentvis, som kjører på sommerdekk sørpå som det er nordpå, men siden det er bosatt flere mennesker sørpå blir antallet større.

4. Personlig synes jeg at brøytingen er bedre nordpå, men det kan ha sammenheng med pkt 1.

Anonymkode: a1548...16c

Er nordfra selv, og bor i oslo-området. 
Er veldig enig i de tre første punktene dine, men ikke siste. 

Jeg synes det ofte er mer sporete på veiene i Tromsø, og jeg synes også det er helt grusomt kjøre på veiene som har dype merker etter kjetting, hvor det kjennes ut som hele bilen skal riste i stykker av. Jeg synes også dem er raskere til å ta brøytekantene mellom veiene i kryss her nede. 
Jeg har i tillegg mye oftere hatt problemer med å komme meg opp bakker i Tromsø pga glatt føre, enn hva jeg har opplevd på østlandet. 

Anonymkode: 2da6f...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, prt90 skrev:

For å få snøkaos må det være biler på veiene. Det er det knapt i Finnmark. 
 

I Finnmark er det 4192 Km vei og 33 tusen biler. (127 meter vei per bil) I Oslo er det 1328 km vei og 245 tusen biler og 681.000 innbyggere (5 meter vei per bil)

Hvis noen bil kjører 10 % saktere pga snø i Finnmark merker ingen det. Hvis noen biler gjør det i Oslo blir det trafikk-kaos. 

👍

31 minutter siden, Anwa skrev:

Det er mye mer biler i Finnmark enn innbyggere. Pga turisme, frakt og dagshandling fra Russland og Finland. I Kirkenes f.eks er 25% av butikkfortjenesten takket være Russiske kunder.

Så la oss se på trafikktall i stedet for innbyggertall. Innfartsåren til Kirkenes, E6 ved Førstevatn, hadde en ÅDT (årsdøgntrafikk) på 7125 i 2018. Det er litt mer enn hovedgata i Mysen, som hadde ÅDT på 6287. E18 Frognerstranda i Oslo hadde ÅDT på 72 766. Strandveien inn til Drammen har 20 000, og da går E18 og E134 nesten parallellt og har 55 600 i tillegg. 

Anonymkode: b6c24...bfd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bor rett og slett ikke nok folk i Finnmark til å lage Trafikk-kaos. Småbyer utenfor Oslo har jo flere innbyggere enn hele fylket til sammen 🤣

Anonymkode: 184e5...a01

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nordlending og ler så jeg rister hvert år når jeg leser om kaoset som skjer når den første snøen kommer i Oslo 😂😂😂 Det er ikke lett å skifte til piggdekk og kjøre etter forholdene! Hehehe nå lo jeg bare av å tenke på det igjen 

Anonymkode: d1953...e02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til snøkaoset forrige uke i Asker/Bærum / Akershus er at Vaktmesterkompaniet vant anbudet og har nå ansvar for veiene. De har liten kompetanse, manglet saltpreparater osv. Fikk selvfølgelig anbudet til en vanvittig lav pris. Så ingen veier var saltet. Det var speilblankt og kjenner 3 stykker som kjørte ut av veien / kolliderte på vinterdekk. Veier ble sperret, dette førte til at ingen kom hjem fra jobb og kollektivtransporten på kansellert. 

Anonymkode: d8025...848

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anwa skrev:

Det er mye mer biler i Finnmark enn innbyggere. Pga turisme, frakt og dagshandling fra Russland og Finland. I Kirkenes f.eks er 25% av butikkfortjenesten takket være Russiske kunder.

Er du seriøs? 

Fullførte du grunnskolen? 

Jeg er blodekte Oschlo gutt som flyttet nordover for 10 år siden. 

Jeg bor utenfor en av de "store" byene nordpå, i dag tidlig skulle jeg til denne 'byen' på et møte. Avstand en vei fra hus til sentrum er 11 mil. Dro hjemmefra kl. 5 for å rekke morgen møte kl 7.

Antall biler jeg traff på var 23 biler og 3 reinsdyr på vei til byen, i selve 'sentrum' traff jeg på 32 biler. Det er 55 biler på 11 000 meter 😂

Anonymkode: 01636...179

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nordlending og ler så jeg rister hvert år når jeg leser om kaoset som skjer når den første snøen kommer i Oslo 😂😂😂 Det er ikke lett å skifte til piggdekk og kjøre etter forholdene! Hehehe nå lo jeg bare av å tenke på det igjen 

Anonymkode: d1953...e02

Skjønner at du ler, er veldig flaut. Men husk at det koster mye (kr og miljø) å kjøre piggdekk i Oslo.. Og det er stort sett ikke behov for det. 

Anonymkode: d8025...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er Finnmarking og snøkaos er for oss en ikke-ting, men hvorfor blir det snøkaos?

Er det mangel på kyndig personell, eller bemanning?

Er det vanskelig å gjennomføre effektiv snerydding pga mengden trafikk? 

Er folk slepphendt med å skifte til piggdekk?

Har ikke noen typ "Herrejesus, de der søøøringan"-oppfatninger med dette, lurer bare oppriktig på hvorfor det er slik. 

Anonymkode: ffc85...38c

Fordi det bor 673000 i Oslo kommune og over 1 million i hele tettstedet som defineres som Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er nordlending og ler så jeg rister hvert år når jeg leser om kaoset som skjer når den første snøen kommer i Oslo 😂😂😂 Det er ikke lett å skifte til piggdekk og kjøre etter forholdene! Hehehe nå lo jeg bare av å tenke på det igjen 

Anonymkode: d1953...e02

Er østlending og ler så jeg rister hvert år når jeg leser om nordlendinger som ikke forstår den enkleste sannsynlighetsregning. 😂😂😂 Det er ikke lett å forstå statistikk! Hehehe nå lo jeg bare av å tenke på det igjen

Anonymkode: b6c24...bfd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs? 

Fullførte du grunnskolen? 

Jeg er blodekte Oschlo gutt som flyttet nordover for 10 år siden. 

Jeg bor utenfor en av de "store" byene nordpå, i dag tidlig skulle jeg til denne 'byen' på et møte. Avstand en vei fra hus til sentrum er 11 mil. Dro hjemmefra kl. 5 for å rekke morgen møte kl 7.

Antall biler jeg traff på var 23 biler og 3 reinsdyr på vei til byen, i selve 'sentrum' traff jeg på 32 biler. Det er 55 biler på 11 000 meter 😂

Anonymkode: 01636...179

Fullførte grunnskole med meget høyt snitt, óg foreldrene mine lærte meg tilogmed folkeskikk.

Her jeg bor er det noen hundre biler som skal inn og ut av sentrum hver dag, som er lokalinnvåere som bor i perifere strøk av byen. Ikke noe vondt å si mot tettsteder, men én opplevelse er ikke representativt for helheten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er nordlending og ler så jeg rister hvert år når jeg leser om kaoset som skjer når den første snøen kommer i Oslo 😂😂😂 Det er ikke lett å skifte til piggdekk og kjøre etter forholdene! Hehehe nå lo jeg bare av å tenke på det igjen 

Anonymkode: d1953...e02

Rett nok er dette ikke fra Nordland men fra Troms. Virker som om ikke alle nordpå kan kjøre bil.

https://www.nordlys.no/ulykke/kollisjon/dramsvegen/buss-har-kollidert-med-bil-pa-dramsveien-kaos-pa-stedet/s/5-34-1220976

https://www.nordlys.no/tromso/vogntog/ko/pa-15-kilometer-motte-hanne-pa-elleve-trailere-som-slet-pa-veien-til-tromso-helt-sinnssykt/s/5-34-1220653

https://www.nordlys.no/her-er-det-kaos-dette-skjer-nesten-daglig-pa-denne-tida-av-aret/s/5-81-1072028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anwa skrev:

Fullførte grunnskole med meget høyt snitt, óg foreldrene mine lærte meg tilogmed folkeskikk.

Her jeg bor er det noen hundre biler som skal inn og ut av sentrum hver dag, som er lokalinnvåere som bor i perifere strøk av byen. Ikke noe vondt å si mot tettsteder, men én opplevelse er ikke representativt for helheten.

 

Noen hundre? Mener du det er mye? Det er en god del mer enn 55, ja, men likevel ser jeg ikke helt hva du vil frem til her. 

Anonymkode: b6c24...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når et par hundre tusen biler skal inn/ut av og gjennom byen i rushtiden, sier det seg selv at det ikke er så mye som skal til før det blir kaos. Det er rimelig STOR trafikkbelastning på hele Oslo/Akershusområdet. 
Utrolig at det ikke er mer kaos enn det er (ble) faktisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2019 den 9.21, Anwa skrev:

Fullførte grunnskole med meget høyt snitt, óg foreldrene mine lærte meg tilogmed folkeskikk.

Her jeg bor er det noen hundre biler som skal inn og ut av sentrum hver dag, som er lokalinnvåere som bor i perifere strøk av byen. Ikke noe vondt å si mot tettsteder, men én opplevelse er ikke representativt for helheten.

 

Woooow. Noen hundre biler? I 2018 passerte i snitt 231'000 biler per døgn bomringen inn til Oslo. I tillegg har man vogntogene og busser.

Jeg tror man skal ta seg en tur til Oslo under store snøfall før man sitter i Ytrebygd med 1000 innbyggere og ler av at "folk" ikke kan kjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En trailer med dårlige dekk så står køen fra Berger ut på e-6 inn mot Oslo, køen forplanter seg fort, så skall kameraten til denna traileren opp djupdalen men blir stående å spinne, de bak kommer ikke forbi uten å presse seg inn i nabofilene og da stopper trafikken.  Mandag skulle jeg inn til Oslo, det var ikke brøyta på E-6 0630 og snødde masse, gikk i sneilefart. Dere nordpå kan le så mye dere vill, men hadde det plutselig kommet 15000 biler som skulle gjenom Harsta eller Tromsø sentrum klokken 0730 en Onsdag samtidig som det snødde kjæringer, ikke måkt bare salta, ja da sku vi sett hvor mye dere hadde ledd da,.., Sett da en trailer fra Romania med sommerdekk på midt i en bakke å spære en fil så blir nokk latteren ekstar høy kan jeg tenke meg. Husk at denna køen som er når det snør her sørpå står det mange nordlendinger også å stamper i kø. Er så jevelig idiotisk å tru dere er så forbanna mye bedre uten å ha hvert her å prøvd sjæl, 99% av som sto i kø på mandag hadde klart det føre helt fint, men når biler og trailere på sommerdekk, saltlake oppå 10cm snø og enklet som aldri burde hatt førerkort eller bil står å lager kaos så har du ingen andre steder å gjøre av deg enn å stå i kø, er ikke som nordpå at det bare er å svinge rundt den ene bilen som står å spærrer.

Anonymkode: 2d651...3b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 11.14, Trolljeger skrev:

Woooow. Noen hundre biler? I 2018 passerte i snitt 231'000 biler per døgn bomringen inn til Oslo. I tillegg har man vogntogene og busser.

Jeg tror man skal ta seg en tur til Oslo under store snøfall før man sitter i Ytrebygd med 1000 innbyggere og ler av at "folk" ikke kan kjøre.

Det jeg skrev var et svar til noen andre fra en mindre plass i Finnmark, kontekst er veldig viktig.

Jeg har aldri uttrykket noe på KG eller i det virkelige liv som kan minne om latterliggjøring av snøkaos. Jeg har ei heller dømt noen på bakgrunn av geografisk plassering, og forsøkt og latterliggjøre dem.

Å mindregjøre andre i en diskusjon gjør aldri for et vinnende argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2019 den 12.34, AnonymBruker skrev:

Noen hundre? Mener du det er mye? Det er en god del mer enn 55, ja, men likevel ser jeg ikke helt hva du vil frem til her. 

Anonymkode: b6c24...bfd

Det jeg ville frem til var at tiltross for at en person i Finnmark opplever lite trafikk, betyr det ikke at det er slik overalt i Finnmark. Det er f.eks veldig stor forskjellig på Indre Billefjord og Alta i befolkningsantall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anwa skrev:

Det jeg ville frem til var at tiltross for at en person i Finnmark opplever lite trafikk, betyr det ikke at det er slik overalt i Finnmark. Det er f.eks veldig stor forskjellig på Indre Billefjord og Alta i befolkningsantall.

Fortell meg gjerne om noen veier i Alta (eller andre steder) du mener har mye trafikk, så kan vi sjekke ÅDT'en på Vegkart.no. 

Anonymkode: b6c24...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...