Gå til innhold

Hvorfor er det snøkaos?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er Finnmarking og snøkaos er for oss en ikke-ting, men hvorfor blir det snøkaos?

Er det mangel på kyndig personell, eller bemanning?

Er det vanskelig å gjennomføre effektiv snerydding pga mengden trafikk? 

Er folk slepphendt med å skifte til piggdekk?

Har ikke noen typ "Herrejesus, de der søøøringan"-oppfatninger med dette, lurer bare oppriktig på hvorfor det er slik. 

Anonymkode: ffc85...38c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heldigvis bor jeg ikke i byen eller der det er snøkaos, jeg bor i ei bygd på Østlandet og her kan de og håndtere snøen. Men i byen er vel det største problemet at det er hus og gater overalt og liten plass til å tømme snøen som blir brøyta bort. Og så tror Oslofolk at de skal ha særbehandling og slippe snø.. eller noe sånn. 

Anonymkode: aa838...919

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er Finnmarking og snøkaos er for oss en ikke-ting, men hvorfor blir det snøkaos?

Er det mangel på kyndig personell, eller bemanning?

Er det vanskelig å gjennomføre effektiv snerydding pga mengden trafikk? 

Er folk slepphendt med å skifte til piggdekk?

Har ikke noen typ "Herrejesus, de der søøøringan"-oppfatninger med dette, lurer bare oppriktig på hvorfor det er slik. 

Anonymkode: ffc85...38c

Det er vel en kombinasjon. Mange veier som skal brøytes. Hovedveiene blir prioritert. Når det snør mye i timene rett før rushtiden om morgenen får man ikke tatt unna alt.  Mye trafikk fører både til mindre effektiv brøyting og større konsekvenser om en bil får trøbbel/er uheldig. De fleste legger om til vinterdekk, men noen idioter finnes alltid. Men konsekvensene av to trailere som stopper på E6 inn til Oslo en hverdagsmorgen er større enn på landet med mindre trafikk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo-området og har ikke piggdekk. Kjenner ingen her med piggdekk faktisk. Normalt sett trengs det ikke, men noen dager i året er det nødvendig, slik som på fredag. Så det kan jo være en av forklaringene. 

Anonymkode: 3bee8...e8a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grunn er antall biler.

På Østlandet bor det 2.6 millioner. I Finnmark bor det 75.000.

Østlandet er kun dobbelt så stort i areal.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på Østlandet, men ikke rundt Oslo og her er det aldri problem. Stor tetthet av biler og folk må jo ha mye å si? 

Anonymkode: c5c96...4fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det er biler og trafikk overalt, er det vanskelig for brøyte- og strøbiler å ta seg frem. De blir stående i samme køen. 

Så er det alle «skal bare» som ikke er godt nok skodd, de som er godt skodd blir hindret av dem som ikke er det, så har man det gående. I tillegg skal det spares penger og alt av vintervedlikehold går på anbud.... Det finnes ikke nok mannskap og materiell når det blir vanskelige kjøreforhold  

Hilsen helge-brøytesjåfør 

Anonymkode: 6d086...3a4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det er biler og trafikk overalt, er det vanskelig for brøyte- og strøbiler å ta seg frem. De blir stående i samme køen. 

Så er det alle «skal bare» som ikke er godt nok skodd, de som er godt skodd blir hindret av dem som ikke er det, så har man det gående. I tillegg skal det spares penger og alt av vintervedlikehold går på anbud.... Det finnes ikke nok mannskap og materiell når det blir vanskelige kjøreforhold  

Hilsen helge-brøytesjåfør 

Anonymkode: 6d086...3a4

Håper de har saltet til morgenrushet på E18. 

Anonymkode: e9fbe...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er Finnmarking og snøkaos er for oss en ikke-ting, men hvorfor blir det snøkaos?

Er det mangel på kyndig personell, eller bemanning?

Er det vanskelig å gjennomføre effektiv snerydding pga mengden trafikk? 

Er folk slepphendt med å skifte til piggdekk?

Har ikke noen typ "Herrejesus, de der søøøringan"-oppfatninger med dette, lurer bare oppriktig på hvorfor det er slik. 

Anonymkode: ffc85...38c

Måtte bare regne litt på det. I Finnmark bor det ca. 1,6 personer per kvadratkilometer, i Oslo er tilsvarende tall 1485. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bodd i Finnmark og fikk hele tiden høre at østlendinger ikke kan kjøre når det kommer snø. Det er jo litt feil. 

For det første er det jo svært liten trafikk i Finnmark. Det er få veier å brøyte. Der jeg bodde ble alltid snøen liggene på veiene, og det regnet sjeldent når først snøen kom, det var stabilt kaldt igjennom vinteren. Man slapp underkjølt regn. Ei heller saltet de. Vi hadde en hovedvei ut og inn av byen. Eneste utfordringen var nok det blåste og var snø. 

Mange veier, mange biler og regn/snø omhverandre gjør det utfordrende å kjøre når det kommer snø på østlandet. Kommer det mye snø på engang er det vanskelig å få brøytet alt eller saltet hvis det er sludd. Vi har i tillegg en del utenlandske trailersjøferer som kommer fra land med lite/ingen snø som setter seg fast/kjører ut. Det er også en eller annen Idiot som ikke skifter til vinterdekk, men det er ikke represetativ for hele Østlandet. 

Anonymkode: c217a...9a4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett svar på dette, og det er antall biler. Sett inn noen tusen biler ekstra i Tromsø, og det blir kaos der også. Selv uten snø.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Brunello said:

Det er ett svar på dette, og det er antall biler. Sett inn noen tusen biler ekstra i Tromsø, og det blir kaos der også. Selv uten snø.

Det er ett til, og det er salting. Hovedveiene saltes, men ikke småveiene. Littegrann salt fra hovedveiene blir med bilhjulene inn på småveiene, men ikke nok til å smelte snø og is. Da blir det ekstremt glatt - isglasur. Når de fleste ikke bruker piggdekk, så går det som det må der det ikke er flatt.

Heldigvis skjer dette bare noen få dager i året, i forbindelse med større snøfall.

Anonymkode: d90c5...95e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi sørlendinger er idioter som hvert år blir like overrasket over at det faktisk SNØR i Norge! 

I tillegg tror visst mange at det er en menneskerett å kaste seg ut på veiene med sommerdekk om de ikke har rukket å få skiftet, for de MÅ jo på jobb må vite, og ellers er det jo politisk ønsket at alle skal ha piggfrie dekk, presset gjennom med avgifter for piggdekk. Piggfrie dekk blankpolerer veiene, og funker kun om nok folk kjører med pigg og river opp underlaget. 


 

 

 

Anonymkode: 4a0ef...a4c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er Finnmarking og snøkaos er for oss en ikke-ting, men hvorfor blir det snøkaos?

Er det mangel på kyndig personell, eller bemanning?

Er det vanskelig å gjennomføre effektiv snerydding pga mengden trafikk? 

Er folk slepphendt med å skifte til piggdekk?

Har ikke noen typ "Herrejesus, de der søøøringan"-oppfatninger med dette, lurer bare oppriktig på hvorfor det er slik. 

Anonymkode: ffc85...38c

Jeg er nordfra selv, og jeg ser flere ting.

1. Fra nord er jeg vant med heftige, men mer kortvarige, snøbyger fremfor langvarig kontinuerlig snøvær over flere dager.   Det gjør det lettere å få ryddet unna mellom bygene.

2. Trafikkmengde er absolutt en faktor

3. Det er like mange, prosentvis, som kjører på sommerdekk sørpå som det er nordpå, men siden det er bosatt flere mennesker sørpå blir antallet større.

4. Personlig synes jeg at brøytingen er bedre nordpå, men det kan ha sammenheng med pkt 1.

Anonymkode: a1548...16c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kanutte skrev:

i Oslo er tilsvarende tall 1485

Hvorav 600 av dem er født i land med ørken som del av landskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi sørlendinger er idioter som hvert år blir like overrasket over at det faktisk SNØR i Norge! 

I tillegg tror visst mange at det er en menneskerett å kaste seg ut på veiene med sommerdekk om de ikke har rukket å få skiftet, for de MÅ jo på jobb må vite, og ellers er det jo politisk ønsket at alle skal ha piggfrie dekk, presset gjennom med avgifter for piggdekk. Piggfrie dekk blankpolerer veiene, og funker kun om nok folk kjører med pigg og river opp underlaget. 


 

 

 

Anonymkode: 4a0ef...a4c

At ikke dere nordlendinger noen gang blir lei av å bekrefte hvor dumme dere er - hvert eneste år?!

Anonymkode: 208e0...6ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror deler av svaret ligger i den ekstreme mengden lastebiler som på død og liv skal kjøre samtidig med alle andre. I den mengden ligger det også et stort utenlandske vogntog som i beste fall stiller uforberedt på norsk vinterføre. I verste fall er de rullende drapsmaskiner.

Veinettet rundt Oslo er knyttet sammen slik at det oppstår punkter der veldig mange biler og lastebiler skal gjennom. En ulykke/uhell får dermed ringvirkninger over store avstander.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ett til, og det er salting. Hovedveiene saltes, men ikke småveiene. Littegrann salt fra hovedveiene blir med bilhjulene inn på småveiene, men ikke nok til å smelte snø og is. Da blir det ekstremt glatt - isglasur. Når de fleste ikke bruker piggdekk, så går det som det må der det ikke er flatt.

Heldigvis skjer dette bare noen få dager i året, i forbindelse med større snøfall.

Anonymkode: d90c5...95e

Ikke enig. Jeg ser at det kan være en grunn til problemer for enkelttrafikkanter, men kaoset oppstår fordi det er mange biler på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er Finnmarking og snøkaos er for oss en ikke-ting, men hvorfor blir det snøkaos?

Er det mangel på kyndig personell, eller bemanning?

Er det vanskelig å gjennomføre effektiv snerydding pga mengden trafikk? 

Er folk slepphendt med å skifte til piggdekk?

Har ikke noen typ "Herrejesus, de der søøøringan"-oppfatninger med dette, lurer bare oppriktig på hvorfor det er slik. 

Anonymkode: ffc85...38c

For å få snøkaos må det være biler på veiene. Det er det knapt i Finnmark. 
 

I Finnmark er det 4192 Km vei og 33 tusen biler. (127 meter vei per bil) I Oslo er det 1328 km vei og 245 tusen biler og 681.000 innbyggere (5 meter vei per bil)

Hvis noen bil kjører 10 % saktere pga snø i Finnmark merker ingen det. Hvis noen biler gjør det i Oslo blir det trafikk-kaos. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mer biler i Finnmark enn innbyggere. Pga turisme, frakt og dagshandling fra Russland og Finland. I Kirkenes f.eks er 25% av butikkfortjenesten takket være Russiske kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...