Gå til innhold

Ekstrastipend fra Lånekassen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen som har erfaringer rundt å søke å få innvilget ekstra stipend fra Lånekassen? Tenker da på Ekstrastipend for søkere med nedsatt funksjonsevne.

Har nettopp søkt om dette selv, men behandlingstiden er 6-8 uker. 
Ringte Lånekassen for å forsikre meg om at det kun var det skjemaet som trengte å fylles ut, ettersom jeg hadde regnet med at legen måtte skrive noe ytterligere om helsestatus, men det var ikke nødvendig. 
 

Leser at man kan få inntil 3763,- ekstra i måneden. Hva legges til grunn når de skal avgjøre den månedlige summen?

takk på forhånd for svar 👍🏻

 

 

 

 

Anonymkode: 2ae27...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei. Er det noen som har erfaringer rundt å søke å få innvilget ekstra stipend fra Lånekassen? Tenker da på Ekstrastipend for søkere med nedsatt funksjonsevne.

Har nettopp søkt om dette selv, men behandlingstiden er 6-8 uker. 
Ringte Lånekassen for å forsikre meg om at det kun var det skjemaet som trengte å fylles ut, ettersom jeg hadde regnet med at legen måtte skrive noe ytterligere om helsestatus, men det var ikke nødvendig. 
 

Leser at man kan få inntil 3763,- ekstra i måneden. Hva legges til grunn når de skal avgjøre den månedlige summen?

takk på forhånd for svar 👍🏻

 

 

 

 

Anonymkode: 2ae27...78c

Jeg fikk det i flere år. Tror ikke de vurderer helsestatus spesifikt, tror du vil få den summen uansett. 

Anonymkode: ae085...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette? har en sønn med høytfungerende autisme, kan han søker?

Anonymkode: 4e859...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er dette? har en sønn med høytfungerende autisme, kan han søker?

Anonymkode: 4e859...9a3

Om han ikke klarer å jobbe ved siden av studiene, og en fagperson kan dokumentere dette, så kan han få det ja. 

Anonymkode: ae085...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk fullt ekstrastipend ett år da jeg gikk bachelorutdanningen fordi jeg ble veldig syk (fikk påvist cøliaki) med smerter og alvorlige vitaminmangler. Det gjorde at jeg ikke kunne jobbe ved siden av studiene. 

Anonymkode: 76a11...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er dette? har en sønn med høytfungerende autisme, kan han søker?

Anonymkode: 4e859...9a3

Det spørs om han går på videregående eller tar høyere utdanning. Det er bare elever som går på folkehøyskole eller studerer på høyskole/universitet som kan få ekstrastipend.

Anonymkode: 5ef9c...dc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk det i flere år. Tror ikke de vurderer helsestatus spesifikt, tror du vil få den summen uansett. 

Anonymkode: ae085...d5b

Så de opererer bare med en sum? Søkte for 14 dager siden, fikk ikke vite om denne stønaden før fastlegen foreslo det som et alternativ. Veldig spent på om jeg får det innvilget. 

Anonymkode: 2ae27...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er dette? har en sønn med høytfungerende autisme, kan han søker?

Anonymkode: 4e859...9a3

Som nevnt, så må han ikke kunne jobbe ved siden av studiene og ta høyere utdanning for å kunne få det. Skjemaet heter «skjema X» på Lånekassen sine sider 👍🏻

Anonymkode: 2ae27...78c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så de opererer bare med en sum? Søkte for 14 dager siden, fikk ikke vite om denne stønaden før fastlegen foreslo det som et alternativ. Veldig spent på om jeg får det innvilget. 

Anonymkode: 2ae27...78c

Det får man jo om lege signerer.. de mistenkeliggjør ikke studenter..

Anonymkode: 1096a...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det får man jo om lege signerer.. de mistenkeliggjør ikke studenter..

Anonymkode: 1096a...a8a

Legen krysset ut og signerte - regner med det går i orden da 🙂

Anonymkode: 2ae27...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Hei. Er det noen som har erfaringer rundt å søke å få innvilget ekstra stipend fra Lånekassen? Tenker da på Ekstrastipend for søkere med nedsatt funksjonsevne.

Har nettopp søkt om dette selv, men behandlingstiden er 6-8 uker. 
Ringte Lånekassen for å forsikre meg om at det kun var det skjemaet som trengte å fylles ut, ettersom jeg hadde regnet med at legen måtte skrive noe ytterligere om helsestatus, men det var ikke nødvendig. 
 

Leser at man kan få inntil 3763,- ekstra i måneden. Hva legges til grunn når de skal avgjøre den månedlige summen?

takk på forhånd for svar 👍🏻

 

 

 

 

Anonymkode: 2ae27...78c

Har legen skrevet under får du stipend. Men vær klar over at regelverket er strengt på dette stipendet, så du kan ikke jobbe i perioden du mottar stipend. Pass på datoene slik at du ved sommerjobb begynner og slutter på riktig dato. 

Min datter har fått dette stipendet tre år nå, og det kommer godt med når man har en kronisk sykdom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ulven skrev:

Har legen skrevet under får du stipend. Men vær klar over at regelverket er strengt på dette stipendet, så du kan ikke jobbe i perioden du mottar stipend. Pass på datoene slik at du ved sommerjobb begynner og slutter på riktig dato. 

Min datter har fått dette stipendet tre år nå, og det kommer godt med når man har en kronisk sykdom. 

Takk for tilbakemelding på innlegget ☺️ Jeg har satt meg inn i reglene, men pga min helse så er det heller ikke mulighet for meg å jobbe noe 🙂 synd at det er så mye som 6-8 ukers behandlingstid - når det kun er et skjema som skal ses over. 

Anonymkode: 2ae27...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for tilbakemelding på innlegget ☺️ Jeg har satt meg inn i reglene, men pga min helse så er det heller ikke mulighet for meg å jobbe noe 🙂 synd at det er så mye som 6-8 ukers behandlingstid - når det kun er et skjema som skal ses over. 

Anonymkode: 2ae27...78c

Manuell behandling. Da tar det dessverre tid. Datteren min fikk sitt igår, sendt hjem hit, så det kan se ut som de har gått bort fra elektronisk signatur som hun har brukt de to tidligere årene. Så vær klar over at svarbrevet kan havne på din folkeregistrerte adresse, hvis du bor et annet sted enn du er folkeregistrert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Ulven skrev:

Manuell behandling. Da tar det dessverre tid. Datteren min fikk sitt igår, sendt hjem hit, så det kan se ut som de har gått bort fra elektronisk signatur som hun har brukt de to tidligere årene. Så vær klar over at svarbrevet kan havne på din folkeregistrerte adresse, hvis du bor et annet sted enn du er folkeregistrert. 

Leste på Lånekassen hjemmesider at svar ble sendt PR post, samt at man måtte skrive under å returnere PR post om det ble innvilget. Bor på min folkeregistrerte adresse 😊 brukte dem 6-8 uker på hennes søknad? Hadde et lite håp om at siden jeg har sendt så sent inn at dem kanskje ikke hadde like stor pågang lengre på disse søknadene, siden man er kommet så langt ut i semesteret 🙈

Anonymkode: 2ae27...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Leste på Lånekassen hjemmesider at svar ble sendt PR post, samt at man måtte skrive under å returnere PR post om det ble innvilget. Bor på min folkeregistrerte adresse 😊 brukte dem 6-8 uker på hennes søknad? Hadde et lite håp om at siden jeg har sendt så sent inn at dem kanskje ikke hadde like stor pågang lengre på disse søknadene, siden man er kommet så langt ut i semesteret 🙈

Anonymkode: 2ae27...78c

Ja ser det nå. De må ha forandret det fra dette året, for sist og forrige år underskrev hun elektronisk. Hun sendte inn sin søknad i slutten av september og svaret kom nå, så 6-8 ukers svartid ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Søkte på Google da jeg lurer på det samme, så jeg lurte egentlig på om du har fått svar nå? 🙈Jeg ringte til Lånekassen for noen dager siden, hun jeg snakket med sa da at behandlingstiden ikke er like lang nå 😊

Anonymkode: 28f2b...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søkte på Google da jeg lurer på det samme, så jeg lurte egentlig på om du har fått svar nå? 🙈Jeg ringte til Lånekassen for noen dager siden, hun jeg snakket med sa da at behandlingstiden ikke er like lang nå 😊

Anonymkode: 28f2b...299

Hun jeg snakket med sa at den var lang. Hun kunne si akkurat hvilken dato de var kommet til(mottaksdato) og at jeg ikke ville få svar før ute i desember for høst semesteret, fordi de jobbet kun med disse spesifikke tidspunkt samlet. 

Anonymkode: 17a8c...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun jeg snakket med sa at den var lang. Hun kunne si akkurat hvilken dato de var kommet til(mottaksdato) og at jeg ikke ville få svar før ute i desember for høst semesteret, fordi de jobbet kun med disse spesifikke tidspunkt samlet. 

Anonymkode: 17a8c...667

Åh, det gir jo mening. Kanskje hun jeg snakket med mente at det ikke kom til å ta 6-8 uker hvert fall, håper på maks 4.. 😅Helst i løpet av neste uke 😇

Anonymkode: 28f2b...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper alle som har rett på dette søker om det. Jeg utsatte min søknadsprosess bare fordi noen idioter av noen medstudenter var sjalu og mente det bare var dumt med ekstra stipend fordi grunnstipendet var ment til å holde uten jobb ved siden av studiene (det er det jo ikke, det er ment at man skal kunne jobbe ved siden av!) Og de sa at det så bedre ut på cv-en at man hadde jobbet i studietiden. Vel, jeg har ikke hatt noen problemer med å få jobb for å si det sånn. Sjalu drittfolk. 

Anonymkode: ae085...d5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper alle som har rett på dette søker om det. Jeg utsatte min søknadsprosess bare fordi noen idioter av noen medstudenter var sjalu og mente det bare var dumt med ekstra stipend fordi grunnstipendet var ment til å holde uten jobb ved siden av studiene (det er det jo ikke, det er ment at man skal kunne jobbe ved siden av!) Og de sa at det så bedre ut på cv-en at man hadde jobbet i studietiden. Vel, jeg har ikke hatt noen problemer med å få jobb for å si det sånn. Sjalu drittfolk. 

Anonymkode: ae085...d5b

Og så er det jo noe med å være voksen og selvstendig og kunne greie å ta egne avgjørelser som voksen.. høres ut som du går på ungdomsskolen?

Anonymkode: 1096a...a8a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...