Gå til innhold

Utblåsing!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det ikke mulig å ta et hint? 

Jeg har en stor utagerende hund, og i møtesituasjoner trenger jeg avstand for å ha kontroll og unngå utagering. 

I helga gikk jeg en tur i et byggefelt og ser en dame med hund i fleksibånd kommer gående. Hun krysser veien og kommer på min side. Jeg stopper opp, går over veien og inn i en innkjørsel. Trener passering, kontakt, motbetingning og er sikker på at hunden ikke kommer til å reagere pga avstanden vi har laget. Men plutselig jumper hunden min frem og utagerer. Hvorfor? Jo, fordi den andre hunden kommer nesten helt bort til oss, inn i innkjørselen, mens eieren går på andre siden av veien og ikke bryr seg. 

Er det ikke mulig å ta et hint? At vi flytter oss så mye betyr vi ikke vil hilse. IKKE slipp bort hunden din til oss. Folkeskikk!

Anonymkode: bba86...5bf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BangersBeans&Mash

Er det ikke noe med gule bånd som skal varsle i fra om dette 🤔? Men nei, mange vil aldri greie å ta hintet selv om du faktisk velger å krysse veien. Dersom du ser at andre hunder er på vei i mot din ville jeg ha ropt til eier at de skal trekke til seg hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal andre kunne vite at hunden din er utagerende? 

Anonymkode: 63f67...037

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal andre kunne vite at hunden din er utagerende? 

Anonymkode: 63f67...037

De trenger jo ikke vite det, men de kan følge litt med og se at TS selv skaper avstand og går unaturlig langt unna. Men har selv stått med ryggen til oppi hekker og nedi grøfter og likevel fått flexi-hunder borti oss selv, så det er visst ikke så vanlig å se etter hva andre gjør og ta hint...

Anonymkode: 802b6...db6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du har et sånt problem med din hund får du nesten forberede deg på å passe enda bedre på, hvor du går, snu eller faktisk si ifra om du mener du trenger at andre tar hensyn til deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du ikke bør gå på tur i et byggefelt med en stor, utagerende hund? Høres skremmende ut! 😱 Hva skjer om barn kommer i nærheten for eksempel? 

Anonymkode: 500ec...a3d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du ikke bør gå på tur i et byggefelt med en stor, utagerende hund? Høres skremmende ut! 😱 Hva skjer om barn kommer i nærheten for eksempel? 

Anonymkode: 500ec...a3d

Den reager kun på hunder

Anonymkode: bba86...5bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg utrolig godt. Det er så frustrerende når man gjør det man tror er temmelig tydelig (går på andre siden av veien, trekker seg langt unna, står med ryggen til og jobber med egen hund), også lar folk hunden sin ta avgårde i lang flexiline "for å hilse" uansett.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
10 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje du ikke bør gå på tur i et byggefelt med en stor, utagerende hund? Høres skremmende ut! 😱 Hva skjer om barn kommer i nærheten for eksempel? 

Anonymkode: 500ec...a3d

For en teit ting å si. Som foreldre må man lære barn at man skal spørre før man hilser. Og denne hundeeieren viser at hun trener kontakt og motbetinging ved passering, så hun gjør jo noe med dette og viser stor respekt for hunden sin. Samme med andre hundeeiere, ha respekt for andre og spør før man lar hunden sin hilse eller gå bort til en annen hund/menneske. I tillegg så får ikke hunder noe særlig ut av å hilse på andre i bånd, om det så er barn eller andre hunder.

Og mange barn vet ikke hvordan de skal behandle hunder og både lugger, klyper og kaster ting på hunder, med din logikk så bør vel ikke disse barna slippes løs i byggefelt? For min lille hund så er disse barna store og utagerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
10 hours ago, Misanthropis said:

Har du har et sånt problem med din hund får du nesten forberede deg på å passe enda bedre på, hvor du går, snu eller faktisk si ifra om du mener du trenger at andre tar hensyn til deg.

Hun passet jo på. Hun krysset veien og gikk unna for å trene. Den andre hundeeiren var en idiot, og TS ønsket her en utblåsning. Hvorfor ikke la hun få dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
13 hours ago, BangersBeans&Mash said:

Er det ikke noe med gule bånd som skal varsle i fra om dette 🤔? Men nei, mange vil aldri greie å ta hintet selv om du faktisk velger å krysse veien. Dersom du ser at andre hunder er på vei i mot din ville jeg ha ropt til eier at de skal trekke til seg hunden. 

Jeg bruker gult bånd på min og har på gul vest med "vi trener, hold avstand" - likevel så skjønner ikke folk dette og lar hundene gå bort i flexilinene sine. De kunne like så greit vært løse. Jeg snakker til folk og, og deres svar er ofte : Men han er vennlig, han vil bare leke. Vel det vil ikke min! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, LaptopPute skrev:

Hun passet jo på. Hun krysset veien og gikk unna for å trene. Den andre hundeeiren var en idiot, og TS ønsket her en utblåsning. Hvorfor ikke la hun få dette?

Utblåsning har hun jo allerede fått?! Eller?!

Var jo ikke et spørsmål om å få lov å blåse ut 🤪

Men, når noen har behov for å «blåse ut» pga en slik filleting, uten å faktisk forstå at hele ansvaret for situasjonen er ens eget, da får man høre hvordan man faktisk bare må tilpasse seg, eller be om hjelp. Slik kan neste tur kanskje hun ikke pådrar seg et utblåsnings behov, men ser verden fra andres perspektiv også. 

Når jeg er ute og går bryr jeg meg faktisk ikke og hadde dermed sikkert ikke lagt merke til hva andre gjorde engang, fordi det ikke er min sak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BangersBeans&Mash
9 timer siden, LaptopPute skrev:

Jeg bruker gult bånd på min og har på gul vest med "vi trener, hold avstand" - likevel så skjønner ikke folk dette og lar hundene gå bort i flexilinene sine. De kunne like så greit vært løse. Jeg snakker til folk og, og deres svar er ofte : Men han er vennlig, han vil bare leke. Vel det vil ikke min! 

Huff, folk har vanskelig for å forstå altså😩 Du får skrive ; hund med rabies på vesten, da skyr de sikkert unna😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Misanthropis skrev:

Utblåsning har hun jo allerede fått?! Eller?!

Var jo ikke et spørsmål om å få lov å blåse ut 🤪

Men, når noen har behov for å «blåse ut» pga en slik filleting, uten å faktisk forstå at hele ansvaret for situasjonen er ens eget, da får man høre hvordan man faktisk bare må tilpasse seg, eller be om hjelp. Slik kan neste tur kanskje hun ikke pådrar seg et utblåsnings behov, men ser verden fra andres perspektiv også. 

Når jeg er ute og går bryr jeg meg faktisk ikke og hadde dermed sikkert ikke lagt merke til hva andre gjorde engang, fordi det ikke er min sak.

 

Filleting? Hver utagering setter treningen tilbake ganske mange skritt. 

Anonymkode: bba86...5bf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men da burde hun jo ta rådet mitt til etterretning da.. å passe enda bedre på seg selv, siden den eneste Hun kan kontrollere er seg selv. Og den eneste som vet hva som er best for henne i situasjonen er henne selv? Eller?

 så må hun også forberede seg på å ytre dette i oppståtte situasjoner, og ikke regne med at andre gidder bruke energi og oppmerksomhet på å følge med på hva hun gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest LaptopPute
3 hours ago, Misanthropis said:

Utblåsning har hun jo allerede fått?! Eller?!

Var jo ikke et spørsmål om å få lov å blåse ut 🤪

Men, når noen har behov for å «blåse ut» pga en slik filleting, uten å faktisk forstå at hele ansvaret for situasjonen er ens eget, da får man høre hvordan man faktisk bare må tilpasse seg, eller be om hjelp. Slik kan neste tur kanskje hun ikke pådrar seg et utblåsnings behov, men ser verden fra andres perspektiv også. 

Når jeg er ute og går bryr jeg meg faktisk ikke og hadde dermed sikkert ikke lagt merke til hva andre gjorde engang, fordi det ikke er min sak.

 

Oi, for du er jo virkelig en person som er flink til å forstå andres perspektiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
3 hours ago, BangersBeans&Mash said:

Huff, folk har vanskelig for å forstå altså😩 Du får skrive ; hund med rabies på vesten, da skyr de sikkert unna😅

Haha, takk for tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
40 minutter siden, Misanthropis said:

Ok, men da burde hun jo ta rådet mitt til etterretning da.. å passe enda bedre på seg selv, siden den eneste Hun kan kontrollere er seg selv. Og den eneste som vet hva som er best for henne i situasjonen er henne selv? Eller?

 så må hun også forberede seg på å ytre dette i oppståtte situasjoner, og ikke regne med at andre gidder bruke energi og oppmerksomhet på å følge med på hva hun gjør.

Du bidrar ikke positivt her inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, LaptopPute skrev:

Oi, for du er jo virkelig en person som er flink til å forstå andres perspektiv. 

Ja, men det betyr ikke at jeg gidder 😆 når jeg går rundt i nabolaget, Da kan jeg være i egen boble, ha noen på øret eller Gudvethva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...