Gå til innhold

Gir dere ormekur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette noe jeg burde tenke på? Gir dere ormekur noen ganger, eller er det bare om det blir påvist orm?
Har lest litt om symptomer og da er det noen punkter som stemmer. Kanskje det bare er jeg som er paranoid og har lest for mye nå, vet ikke.

 

Anonymkode: c6768...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utekatter har orm hele tiden. Ormekurer holder bare bestanden nede i kroppen.  Det er alt for lenge siden jeg har gitt nå og må få kjøpt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SupaWoman skrev:

Utekatter har orm hele tiden. Ormekurer holder bare bestanden nede i kroppen.  Det er alt for lenge siden jeg har gitt nå og må få kjøpt. 


Jeg har en hund. Hvor kjøper du ormekur? Må du ikke til vetrinær og få det påvist først?

Anonymkode: c6768...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir ca 3-4 ganger i året. Kjøper i sverige, der får man kjøpt på apoteket uten resept.. 

Anonymkode: 7136e...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden katten min er en jeger så får hun ormkur med jevne mellomrom, men ikke så ofte at ormen blir motstandsdyktig. Så omtrent 3 ganger i året tenker jeg. Får det hos dyrlegen, bruker sånn flytende guffe jeg drypper i nakken hennes, må ikke bli påvist orm før jeg får kjøpt det.

Anonymkode: 29978...15b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:


Jeg har en hund. Hvor kjøper du ormekur? Må du ikke til vetrinær og få det påvist først?

Anonymkode: c6768...b4f

Altså, vaksinerer du ikke bikkja di? Ta det opp med veterinæren samtidig som det da vel. Med mindre du oppdager orm før den tid, da bør du dra til vet uansett.

Anonymkode: 523a7...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, SupaWoman skrev:

Utekatter har orm hele tiden. Ormekurer holder bare bestanden nede i kroppen.  Det er alt for lenge siden jeg har gitt nå og må få kjøpt. 

Det stemmer ikke, det kommer an på hva de spiser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales ikke å gi ormekur over en lav sko lenger, fordi det bygges opp resistens og hvis det skulle skje er vi ille ute... Hør med veterinæren din om du burde gi ormekur, ellers; vent til du oppdager orm. 

Endret av moonflower__
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke gi ormekur uten å ha orm påvist! Derfor er det reseptpliktig i Norge nå, heldigvis. Ormene blir resistente fordi idioter gir ormekur hele tida, uten at det er nødvendig

Anonymkode: 4c3c0...9e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gir ca 3-4 ganger i året. Kjøper i sverige, der får man kjøpt på apoteket uten resept.. 

Anonymkode: 7136e...7ec

Var ikke det veldig mye? 3-4 ganger i året?

Anonymkode: c6768...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke det veldig mye? 3-4 ganger i året?

Anonymkode: c6768...b4f

Det er det vetrinæren har sagt at jeg skal. Hver 3-4 mnd.. 

Anonymkode: 7136e...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er det vetrinæren har sagt at jeg skal. Hver 3-4 mnd.. 

Anonymkode: 7136e...7ec

Det er bare bullshit, ingen veterinær anbefaler det

Anonymkode: 4c3c0...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare bullshit, ingen veterinær anbefaler det

Anonymkode: 4c3c0...9e2

Står på nettet også. La ved en print screen av en av sidene det står på som svar under. 

Jo de ambefaler det, men nå er ikke katten min spesielt tjukk og det hadde ikke vært bra om han gikk ned i vekt, noe man gjør om man har orm. 

Anonymkode: 7136e...7ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare bullshit, ingen veterinær anbefaler det

Anonymkode: 4c3c0...9e2

Har du spurt ALLE vetrinærer om det siden du er så bastant? 

Anonymkode: 29978...15b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke gitt ormekur på 4 år. Tidligere ga jeg ormekur årlig. Etter at ormekuren ble reseptpliktig sluttet jeg. For 4 år siden var jeg hos en dyrlege som ga en ormekur for sikkerhets skyld. De siste årene har jeg brukt en dyrlege som ikke gir ormekur om det ikke er påvist orm. Den ene katten min er en ivrig jeger som spiser både mus og fugl, men jeg kan ikke se at hun har orm. Er det meningen at man skal ta noen spesielle tester hos dyrlegen for å sjekke for orm, eller holder det å følge med hjemme? Jeg blir usikker siden jeg har hørt at "alle" katter som spiser byttedyr får orm.

Anonymkode: e5666...cd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/11/2019 at 3:11 PM, AnonymBruker said:

Har du spurt ALLE vetrinærer om det siden du er så bastant? 

Anonymkode: 29978...15b

Nei, men jeg jobber på veterinærhøyskolen så tenker jeg kan være litt bastant? Nyere forskning viser at det ikke skal gis før det er påvist nettopp pga økt resistens. Eldre veterinærer tviholder dessverre på denne ukulturen med å gå 3-4 ganger i året. Denne "sånn har vi alltid gjort det"-logikken er livsfarlig

Anonymkode: 4c3c0...9e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men jeg jobber på veterinærhøyskolen så tenker jeg kan være litt bastant? Nyere forskning viser at det ikke skal gis før det er påvist nettopp pga økt resistens. Eldre veterinærer tviholder dessverre på denne ukulturen med å gå 3-4 ganger i året. Denne "sånn har vi alltid gjort det"-logikken er livsfarlig

Anonymkode: 4c3c0...9e2

Du kan ikke komme å si at ingen veterinærer sier «det», selv om du jobber på høyskolen. Så NEI du kan fremdeles ikke være bastant, det finnes fremdeles nok av de som gir ut ormekur regelmessig. 

Anonymkode: 29978...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2019 den 13.29, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke gi ormekur uten å ha orm påvist! Derfor er det reseptpliktig i Norge nå, heldigvis. Ormene blir resistente fordi idioter gir ormekur hele tida, uten at det er nødvendig

Anonymkode: 4c3c0...9e

Jo det skal man.  Man får ikke påvist orm på utekatter.  Så lenge det er reseptbelagt kan man likevel ikke gi kur for ofte med mindre dyrlegen er inkompetent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...