Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er så fortvilt! Mest fordi jeg er sliten, deprimert og ønsker å gjøre det bra for babyen vår, men hun vil altså IKKE sove godt :( 

Som nyfødt sov hun mye, men våknet raskt og sov kun på meg eller pappa. Det var mye gråt og hyling i perioder fram til jeg kuttet ut melk rundt 2 mnd. Da ble det noen roligere uker, men fortsatt samsoving og hyppige oppvåkninger. Jeg måtte legge meg kl 20 for å få nok søvn.

Fra 3,5 mnd ble søvnen igjen veldig urolig, sov kun på oss i sjal, i bevegende vogn eller inntil meg på natt med brystet i munnen. Det varte til babyen var nesten 5 måneder, jeg ble utslitt men nattamming fikk oss igjennom det også.

Da hun nærmet seg 6 måned begynte det igjen, men da fikk jeg beskjed på helsestasjonen om å nekte babyen nattamming. Det gjorde jeg, men siden da har hun vært veldig urolig på natt. Jeg og faren byttet på å trøste henne å legge henne i sengen igjen, gi vann og trøste mer. Det var, om mulig, veldig utmattende da jeg begynte å slite med å sove når jeg hørte gråt. Vi fulgte rådene på helsestasjonen, vi lånte bøker om søvn og fulgte rådene der. Det ble bedre, men hun fortsatte å våkne annenhver time (som var forbedring) og gråt, ofte i søvne men våknet av det selv. 

Da babyen ble 8 måneder prøvde vi eget rom, etter 14 dager la vi det på is fordi det ble hyppigere oppvåkning og vi måtte stå opp å gå på et annet rom. Da hadde vi prøvd å ha den som hadde nattevakt på madrass på det rommet, men nei.

Har også lest på lillemini men det er fortsatt hyppige oppvåkninger uten at babyen finner roen til å sovne igjen.

Det må nevnes at da hun var 7-8 måneder ble nettene virkelig trøbbel igjen, har skjønt at det er vanlig.

Vi har utelukket låsninger. Jeg og faren er mentalt og fysisk slitne :( 

Hvordan skal vi klare å hente oss inn igjen? Hva ble vi gjøre? 

Anonymkode: 1c79a...e99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres veldig ut som oss, baby har aldri sovet mer enn to timer i strekk, og da har det vært et lite under. Jeg prøvde også eget rom og egen seng og alt, men etter to uker ga jeg opp. Har blitt deprimert, men da nærmet jeg meg psykotisk. Det eneste som hjelper her er nattamming og samsoving. Jeg sover dårlig, men det har vært den beste av alle dårlige løsninger. Han våkner og gråter hele tida, men da er han i hvert fall lett å trøste. Vi har også vært hos lege og hs og utelukket fysiske problemer. Han har vært sånn siden fødsel, var aldri en av de nyfødte som sov og sov. Sover dårlig på dag også, stort sett bare halvtimer. Jeg har lagt meg mellom 20 og 21 hver kveld i 9 måneder for å fungere noenlunde på dagtid.

Anonymkode: ceb2d...eff

Skrevet

Ikke kutt puppen. La baby få pupp. 

Anonymkode: e2ae1...0b1

• Liker 1
Skrevet

Vet det er tidlig, men om du har noen så la baby sove borte ei natt. Noen ganger er det bare det som skal til får å snu søvnmønsteret. Har dere vært hos legen og tatt blodprøve? Noen babyer produserer for lite melatonin. 

Men jo, prøv å få dere barnevakt ei natt så får dere hentet dere litt inn og det kan hende det hjelpe etterpå. Vi ventet med det til jeg var ferdig med natteamming når ungen var et år. Han er fortsatt våken på natt men nå kan han sove faktisk og bare være våken 2-3 ganger per natt. Han sover bedre når det er far som legger når jeg er på jobb av en grunn.. 

Noen barn sliter bare med søvnen dessverre, de kommer seg ikke over til den andre søvn syklusen så da våkner de veldig lett, det viktigeste er hvertfall å utelukke at det er noe galt.. Men det er forferdelig slitsomt og det tar lang tid å komme seg igjen etter et år med lite søvn.. Men det går over en dag 😊 

Skrevet

Tråden er ryddet for reklame og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet

Dette høres helt normalt ut. Alle mine tre har vært utfordrende mtp søvn de første to årene. Det beste er å gjøre det som gir alle mest mulig søvn. Å nekte en baby på 6 mnd mat på natten er kanskje ikke alltid riktig. Ingen av mine har spist godt nok på dagen ved 6 mnd til å ikke ha behov for mat på natten. 

Anonymkode: d5e96...187

Skrevet

Har ei på straks 9 mnd selv. Og har valgt samsoving og nattamming for å unngå deg du beskriver, da vi slet veldig med vår eldste. Babyene går gjennom utviklingstrinn ofte, og det tuller gjerne til søvnen. Jeg har ikke noe liv etter kl 19 😂 Men både jeg og babyen er uthvilte og blide,  og da tenker jeg det er verdt det.  Avvenning tar vi senere. Det blir kjipt, men den kampen får vi bare ta. Hun har forresten vært veldig vanskelig i perioder, men det hjelper vanvittig mye at jeg slipper å stå opp!

Anonymkode: c1100...524

Skrevet

Lignende situasjon her. Anbefaler samsoving og nattamming. Da sovner både du og babyen fort igjen ved oppvåkning, og du slipper å stå opp og bysse og trøste - da er det jo kjempevanskelig å sovne igjen når babyen endelig sovner! Ikke rart dere holder på å gå på veggen av å holde på slik. Føler med dere, det er beintøft med baby som ikke sover...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...