Gå til innhold

Hva er den nye ordningen ang barnebidrag?


Isla

Anbefalte innlegg

Har hørt flere referere til den, men jeg vet ikke hva den går ut på ...

Noen som ønsker å oppgradere kunnskapene mine på dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I den nye loven for beregning av barnebidrag, skal utgiftene for barnet fordeles mellom foreldrene, utfra dems inntekt og omsorgsfordeling.

De har fastsatt omsorgsutgiftene i forskjellige satser utfra barnets alder.

I tillegg kommer evnt. utgifter til barnehage/SFO/barnepass.

Når de totale utgiftene er beregnet fordeles disse mellom foreldrene utfra inntekt.

Deretter får bidragsyter fradrag i bidraget utfra hvor mange dager pr mnd h*n har omsorgen for barnet. Dagsatsene er også fastsatt i satser etter barnets alder.

Sålangt rettferdig, og positivt for de bidragsytere som faktisk ønsker å se barnet mest mulig.

Men bidragsyter vil IKKE lenger få fradrag for bidrag på skatten, og dermed får heller ikke bidragsmottaker inntektsskatt på bidraget.

DESSVERRE har de klart det mesterstykke og IKKE nevne delt omsorg (50/50) med et eneste ord! Godt gjort det i 2002!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida det er ikke så innviklet egentlig.

Man ser utfra en tabell hva våre "forståsegpåere" mener et barn påfører foreldrene av økonomisk ansvar. (De fleste vil nok reagere på at disse virker altfor høye)

Den kostnaden skal deretter fordeles mellom foreldrene, utfra forholdet mellom deres brutto inntekt.

Da er i utgangspunktet bidraget funnet.

Men som sagt skal ikke lenger bidragsyter betale fullt for hele mnd, hvis barnet faktisk bor hos h*n f.eks 10 dager i mnd.

Det viser seg i praksis at de fleste vil havne ut med omtrent samme bidrag som idag. I praksis blir det da dyrere fordi man ikke får utgiftsført dette på selvangivelsen.

Til fordel for bidragsmottaker som heretter vil få bidraget skattefritt.

En annen endring er at man selv skal betale for beregning av bidraget hos bidragsfogden. Kr 600.- er foreslått.

At enslige vil tape på dette?

Da blir jeg provosert!

Hvem er enslig? Bidragsmottaker eller bidragsyter?

Hvis det er de enslige forsørgere du mener, mao de med eneomsorgen for barnet, er jeg (som mann) istedet redd for at dette kan medføre flere bidragsmottakere (som oftest kvinner) som istedet nekter bidragsyterne (som oftest menn) å se barna sine for mye!

De (altså som oftest kvinner) taper jo penger på det må vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissi/ikke innlogget

De nye bidragsreglene er svært kompliserte, og jeg tror at de vil skape minst like mange problemer som dagens ordning (den er ikke nødvendigvis ideell, men man burde vel ha forsøkt å forbedre regelverket!)

Et grunnleggende problem med den nye ordningen er nettopp det med fradrag for samvær. Der det er strid om samværet, vil de nye reglene gjøre det slik at for bidragsmottaker blir det viktig å redusere samværet, mens det for bidragspliktig blir viktig å øke samværet. Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette i seg selv kan virke konfliktøkende/skapende.

En annen rar ting med de nye reglene er at det vil "lønne seg" for bidragspliktige å få flere barn (=større forsørgelsesbyrde), mens det ikke vil gjøre det for bidragsmottaker. Poenget er jo at man nå skal se på 1) hva det koster å ha barn og 2) hvor mye inntekt har hver av foreldrene og fordele byrden forholdsmessig mellom den, inkl. i forhold til samværet. Men - når inntekten regnes ut så kommer det jo til fratrekk for bidragspliktige dersom vedk. har forsørgeransvar for flere enn vedk. betaler bidrag for. Det samme skjer ikke for mottakeren, h*n kan få 10 barn til, men vil ikke få noe fratrekk i sin inntekt for forsørgelse av flere barn.

At man ikke lenger skatter av bidraget er jo positivt (selvfølgelig syns jeg det, som bidragsmottaker :wink: ).

Det som allerede er innført er deling av reisekostnader, samt gebyr for ny fastsettelse av bidraget. Det er på 670 kr pr. person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...