Gå til innhold

Oppfinnelser du savner


Gjest Sirkelen

Anbefalte innlegg

Gjest Sirkelen

Jeg ville gjerne spørre dere på KG om hvilke oppfinnelser dere savner? Hva slags teknologi og dingser hadde vært praktisk å ha, men som ikke finnes per i dag? 
 

Hadde vært gøy om vi kunne brukt denne tråden til en skikkelig brainstorming og kommet med gode idéer. Om ikke alle idéer er like praktiske eller mulige å realisere (nå eller i fremtiden) er det i alle fall interessant å vurdere dem som konsepter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sykler en del på ergometersykkel, og tenker ofte at det hadde vært veldig fint om den kunne generere noe strøm som jeg faktisk kunne brukt til noe. Om det så bare var å lade telefonen eller holde noe annet i gang. Om alle hadde hatt en kunne vi kanskje blitt en sprek nasjon, motivert av å spare noen kroner på strøm? Vinn-vinn det vel :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Sirkelen skrev:

Jeg ville gjerne spørre dere på KG om hvilke oppfinnelser dere savner? Hva slags teknologi og dingser hadde vært praktisk å ha, men som ikke finnes per i dag? 
 

Hadde vært gøy om vi kunne brukt denne tråden til en skikkelig brainstorming og kommet med gode idéer. Om ikke alle idéer er like praktiske eller mulige å realisere (nå eller i fremtiden) er det i alle fall interessant å vurdere dem som konsepter.

Hvis jeg ikke skal legge bånd på meg så vil jeg si "teleportering"! Det hadde løst mye.

Anonymkode: c821e...359

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Tamsi said:

Jeg sykler en del på ergometersykkel, og tenker ofte at det hadde vært veldig fint om den kunne generere noe strøm som jeg faktisk kunne brukt til noe. Om det så bare var å lade telefonen eller holde noe annet i gang. Om alle hadde hatt en kunne vi kanskje blitt en sprek nasjon, motivert av å spare noen kroner på strøm? Vinn-vinn det vel :lol:

Den teknologien finnes for lengst. I min barndom hadde alle sykler en dynamo som genererte strøm gjennom et drivhjul som kunne klikkes inn mot dekket på forhjulet, og som genererte strøm til frontlykten. En slik dynamo kan med letthet kobles til et batteri - eller du kan koble den direkte til å lade telefon, f. eks. - men da bør du ha en kontrollenhet som sikrer stabil spenning ut på den andre siden.

Teknologien du spør etter er gammel.

Anonymkode: bb2fb...99f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den teknologien finnes for lengst. I min barndom hadde alle sykler en dynamo som genererte strøm gjennom et drivhjul som kunne klikkes inn mot dekket på forhjulet, og som genererte strøm til frontlykten. En slik dynamo kan med letthet kobles til et batteri - eller du kan koble den direkte til å lade telefon, f. eks. - men da bør du ha en kontrollenhet som sikrer stabil spenning ut på den andre siden.

Teknologien du spør etter er gammel.

Anonymkode: bb2fb...99f

:jolie: Gidameg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett eller annet som kan gå tur med hund. Ser for meg en roomba med GPS og bæsjesugefunksjon. Så stiller man inn ruten og den fiser avgårde. Og så har den kamera så man kan følge med på hvor den er hen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirkelen
1 time siden, Krampus skrev:

Ett eller annet som kan gå tur med hund. Ser for meg en roomba med GPS og bæsjesugefunksjon. Så stiller man inn ruten og den fiser avgårde. Og så har den kamera så man kan følge med på hvor den er hen. 

En robot-hundepasser virker absolutt ut som et luksusprodukt som både er teknologisk mulig i nærmeste fremtid, og som det er et marked for. God idé 💡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den teknologien finnes for lengst. I min barndom hadde alle sykler en dynamo som genererte strøm gjennom et drivhjul som kunne klikkes inn mot dekket på forhjulet, og som genererte strøm til frontlykten. En slik dynamo kan med letthet kobles til et batteri - eller du kan koble den direkte til å lade telefon, f. eks. - men da bør du ha en kontrollenhet som sikrer stabil spenning ut på den andre siden.

Teknologien du spør etter er gammel.

Anonymkode: bb2fb...99f

Det er nok oppfunnet mye mer enn vi tror. Men mye er glemt eller lagt på hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvryddende og -rensende kjøleskap er en drøm!

Anonymkode: e4db9...e76

Dette skulle jeg tro var mulig med automatiske skuffer og en slags robotarm. Kjøleskapet kunne automatisk kastet det som var altfor utgått på dato, ryddet matvarer dit de hørte hjemme, og laget handlelister over det som manglet eller som det var lite igjen av.

Enda en god idé 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Skulle gjerne hatt en automatisk snømåker!!

Anonymkode: 4e457...e0f

En modifisert Roomba kan vel fikse det?

Anonymkode: e4db9...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sirkelen skrev:

Dette skulle jeg tro var mulig med automatiske skuffer og en slags robotarm. Kjøleskapet kunne automatisk kastet det som var altfor utgått på dato, ryddet matvarer dit de hørte hjemme, og laget handlelister over det som manglet eller som det var lite igjen av.

Enda en god idé 😄

Da burde det vært bakterie måler siden ikke all utgått mat er boss

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Da burde det vært bakterie måler siden ikke all utgått mat er boss

Klart det, et slikt system er vanskelig å få 100% perfekt. Men noen typer mat er det nok lettere å sette en klar «kaste-dato» på. Vi får se hvilke sensorer som finnes og vil bli laget. Jeg har jobbet med matforskning og vet det finnes svært avanserte sensorer for å måle matkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spiselig emballasje. Når du har spist opp frokostblandingen i fremtiden og fortsatt er fysen, kan du kanskje bare gå løs på boksen. 😂 

Endret av Verden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
2 minutter siden, BangersBeans&Mash skrev:

En maskin som kunne ha skiftet på senga. 

Alteenativt en seng som rer seg selv ved å trykke på en knapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
Akkurat nå, Verden skrev:

Spiselig emballasje. Når du har spist opp frokostblandingen i fremtiden og fortsatt er fysen, kan du kanskje bare gå løs på boksen. Og om du var på årets Øya-festival i Oslo og lurte på hvorfor han konsertgjengeren ved siden av deg ikke bare slikket av tallerkenen, men like godt spiste hele greia, er forklaringen enkel 😂 

Dette finnes allerede, og vil nok komme mer og mer. En svært miljøvennlig idé 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3D-printede organer Hva med å kunstig fremstille menneskelige kroppsdeler? 3D-printing og relatert teknologi kan bistå med billigere og bedre tilpassede proteser, lage modeller å øve på før risikable kirurgiske inngrep, lage personlige piller , og – kanskje aller mest spennende – å «bioprinte» organer som kan transplanteres på mennesker? 😄 

Endret av Verden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...