Gå til innhold

Ta til seg "foster"barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en dame på 27år, jeg er gift og har 2 små barn. Jeg har ikke hatt det lett i min oppvekst og jeg begynte vel å stable meg på bena som 20åring.. Jeg har 3 mindre søsken som jeg har måttet bekymre meg for siden de ble født. Nå har det seg slik at hun eldste av disse sliter med skolegangen og min far klarer ikke følge henne opp (noe han aldri har fått til) og jeg ser hun har det tungt på hjemmebane. Jeg ønsker hun bare det beste og hun er ofte her sammen med oss. Hun er her i alle ferier og alle gangene hun har sjans, det går veldig fint. Vi koser oss sammen og hun er flink hjelpe til. Hun ønsker nå å flytte inn til oss.. Jeg ønsker også det, men er det noe spesielt jeg bør tenke over? Jeg er jo gift og har 2 små barn selv, jeg går skole og er i jobb. Det blir ett ekstra barn for oss å brødfø men hjertet mitt sier jo at dette skal vi få til. Jeg er veldig veldig glad i alle mine søsken og ønsker de det beste. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: d2f11...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo veldig an på alder på søstern din syns jeg, stor forskjell på en 11 åring og en på 17. Og så handler det jo også om hva din mann syns. 

Anonymkode: 6c539...032

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med to andre? Hvis hjemmet du er oppvokst i er så dårlig at både du og søsteren din led/lider under det, skal du bare la de to siste bli der likevel? 

Dette er noe du må ta opp med barnevernet og ta derfra sammen med dem. Uansett om dere vil åpne hjemmet deres for en av dem eller ikke. 

Anonymkode: aaa04...042

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må vel gå PRIDE og bli godkjent som fosterforeldre først. Ta kontakt med barnevernet og hør med dem. Eventuelt kan dere undersøke muligheten for å være besøkshjem hvis det innvilges. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Pragmatikeren skrev:

Dere må vel gå PRIDE og bli godkjent som fosterforeldre først. Ta kontakt med barnevernet og hør med dem. Eventuelt kan dere undersøke muligheten for å være besøkshjem hvis det innvilges. 

Dette må jo ikke gå via barnevernet om alle er enige om det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

For min del ville det ikke vært noen tvil, jeg ville åpnet hjemmet mitt. Ønsket så veldig å gjøre det for min yngre søster som ikke hadde det bra, men fikk ikke lov fordi jeg ble ansett som for ung selv.

Det kommer kanskje til å bli tøffere når hun flytter til deg, føler seg trygg og kanskje kommer hun til å teste grenser, men tenk hvis du kan gi din søster og dine barns tante en mulighet til å klare seg bedre her i livet. Det er nok ikke noe man kommer til å angre på uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Tvist skrev:

Dette må jo ikke gå via barnevernet om alle er enige om det. 

Dersom man privat plasserer barnet utenfor hjemmet skal barneverntjenesten etter 2mnd. undersøke om det nye hjemmet kan godkjennes. 

Anonymkode: 0e51d...602

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok gjort alt for å hjelpe søsknene mine i en slik situasjon.

Men hva med de to yngste barna? Hvilken oppfølging får de? Bør kanskje de også i avlastningshjem eller bør faren din få noen form for hjelp så de også får det bedre? 

Anonymkode: cf32b...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer jo veldig an på alder på søstern din syns jeg, stor forskjell på en 11 åring og en på 17. Og så handler det jo også om hva din mann syns. 

Anonymkode: 6c539...032

Hun er 17.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med to andre? Hvis hjemmet du er oppvokst i er så dårlig at både du og søsteren din led/lider under det, skal du bare la de to siste bli der likevel? 

Dette er noe du må ta opp med barnevernet og ta derfra sammen med dem. Uansett om dere vil åpne hjemmet deres for en av dem eller ikke. 

Anonymkode: aaa04...042

Barnevernet har vært innblandet, de gjør ikke noe. Vår far er godt utdannet og veldig slu, kommer unna med det meste.

2 timer siden, Tvist skrev:

Dette må jo ikke gå via barnevernet om alle er enige om det. 

Nei, håper du har rett.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man privat plasserer barnet utenfor hjemmet skal barneverntjenesten etter 2mnd. undersøke om det nye hjemmet kan godkjennes. 

Anonymkode: 0e51d...602

Barnet er en ungdom og hun er 17år.

 

Anonymkode: d2f11...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man privat plasserer barnet utenfor hjemmet skal barneverntjenesten etter 2mnd. undersøke om det nye hjemmet kan godkjennes. 

Anonymkode: 0e51d...602

Det jeg tenker er at dette må være feil. Da måtte mange hybelboere blitt meldt inn til barnevernet. Mange ungdommer som flytter for å gå videregående andre plasser uten at det skal ha noe å si.

Anonymkode: d2f11...4d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det jeg tenker er at dette må være feil. Da måtte mange hybelboere blitt meldt inn til barnevernet. Mange ungdommer som flytter for å gå videregående andre plasser uten at det skal ha noe å si.

Anonymkode: d2f11...4d8

Det reguleres av barnevernloven 4-7. Hybelboere er ikke barn som er plassert. Hybelvert forvalter ingen omsorg for barnet. 

Anonymkode: 0e51d...602

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det reguleres av barnevernloven 4-7. Hybelboere er ikke barn som er plassert. Hybelvert forvalter ingen omsorg for barnet. 

Anonymkode: 0e51d...602

Ja, hva mener du? hun kunne flyttet på hybel uten innblanding fra barnevernet men å flytte til slektning hvor hun samtidig kan gå skole det må undersøkes?

Anonymkode: d2f11...4d8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det reguleres av barnevernloven 4-7. Hybelboere er ikke barn som er plassert. Hybelvert forvalter ingen omsorg for barnet. 

Anonymkode: 0e51d...602

Krav om godkjenning gjelder ikke når barnet er over 15 år, når plasseringen er nødvendig av hensyn til barnets skolegang, eller når barnet blir plassert i en offentlig institusjon på grunn av sin helse og utvikling.

Anonymkode: d2f11...4d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hva mener du? hun kunne flyttet på hybel uten innblanding fra barnevernet men å flytte til slektning hvor hun samtidig kan gå skole det må undersøkes?

Anonymkode: d2f11...4d8

Det beste er å lese loven, det står greit der, og ta kontakt med den lokale barneverntjenesten for avklaring. 

Anonymkode: 0e51d...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er å lese loven, det står greit der, og ta kontakt med den lokale barneverntjenesten for avklaring. 

Anonymkode: 0e51d...602

Joda, men hvordan skulle de oppdaget forskjellen på hybel og plassering hos familie? Hvem skal varsle om sånt? Hvordan skal de kontrollere det? 

Anonymkode: 3114d...8a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er å lese loven, det står greit der, og ta kontakt med den lokale barneverntjenesten for avklaring. 

Anonymkode: 0e51d...602

Hun er jo over 15!! Jeg kopierte utdrag fra lovverket. Hvorfor i alle dager skal jeg ha avklaring fra de når jenta er 17år???

Anonymkode: d2f11...4d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Joda, men hvordan skulle de oppdaget forskjellen på hybel og plassering hos familie? Hvem skal varsle om sånt? Hvordan skal de kontrollere det? 

Anonymkode: 3114d...8a6

Sikkert ingen. Men kanskje TS vil trenge bekreftelse for å kunne kreve barnetrygd, få innsyn i skolehverdag, bli invitert til foreldremøter osv. Hverdagsting som den/de som forvalter omsorgen gjør slik at TS kan følge søsteren opp slik hun ønsker. 

Anonymkode: 0e51d...602

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men hvordan skulle de oppdaget forskjellen på hybel og plassering hos familie? Hvem skal varsle om sånt? Hvordan skal de kontrollere det? 

Anonymkode: 3114d...8a6

Det er ikke relevant.  I loven står det "Krav om godkjenning gjelder ikke når barnet er over 15 år, når plasseringen er nødvendig av hensyn til barnets skolegang, eller når barnet blir plassert i en offentlig institusjon på grunn av sin helse og utvikling".

Hun er 17 og dette med barnevernet er bare svada. Trenger absolutt ikke kontakte de for å rådføre meg om min søster kan flytte hit og gå skole.

Anonymkode: d2f11...4d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sikkert ingen. Men kanskje TS vil trenge bekreftelse for å kunne kreve barnetrygd, få innsyn i skolehverdag, bli invitert til foreldremøter osv. Hverdagsting som den/de som forvalter omsorgen gjør slik at TS kan følge søsteren opp slik hun ønsker. 

Anonymkode: 0e51d...602

Jeg vet ikke om foreldremøter er noe de bedriver i 2.klasse vgs? virker ikke slik. Når det kommer til barnebidrag tror jeg ikke vi får noe.

Anonymkode: d2f11...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet til bestemor som 14-åring, ingen barnevern involvert der. Men det var kanskje ulovlig det da..? Flyttet ut der igjen som 17åring på hybel, ikke barnevern involvert da heller. Hvorfor snakker folk om barnevern?

Anonymkode: 060d0...50c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...