Gå til innhold

Hvorfor er de som drar på McDonald's så usunne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, jeg skjønner at det ikke er det sunneste alternativet til mat. Samtidig er jo ikke hele dagsbehovet, eller ukesbehovet for øvrig, dekket av mat fra McDonald's eller andre hurtigmatkjeder. Gitt et dagsbehov på 1500-2000 kalorier ser jeg forskjellen på en meny på McDonald's til 500 kalorier enn å ta seg 2-3 halvlitere med øl og da få middag på toppen av dette. Hvorfor blir man ansett som mer usunn og at man vil legge på seg ved å velge maten fra McDonald's? Jeg tenker at det kun handler om mengden man inntar, og at man fint kan gå opp i vekt av å spise det man anser som "sunt" så lenge man spiser mye nok, og at man også man gå ned av hurtigmat så lenge man ligger under dagsbehovet av kaloerier. 

Anonymkode: fcde4...276

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sunnhet handler om mer enn kroppsvekt. Man kan være slank og likevel usunn..

Anonymkode: de35e...9d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at det er billig, de bruker ikke de beste delene av dyret når de lager de burgerne der. Er mye fritert dårlig fett uten næring som kun er dårlig for kroppen. Fint brød er næringsfattig og har tendenser til å gi mageproblemer og dårlig hud. 

Å være usunn handler ikke bare om vekt, det handler om at kroppen trenger en rekke næringsstoffer for å holde seg i fin stand og bekjempe problemer i kroppen som for eks "kreftceller" i veldig tidlig stadie. 

Man blir også sløvere og føler seg gjerne mer lat av slapt kosthold, noe som ofte fører til en syklus av at man føler seg giddalaus og har cravings på junk food og man blir gradvis feitere og slappere

Anonymkode: 87714...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på dem som usunne bare man ikke går dit hver dag. Akkurat som man ikke drikker øl hver dag. 

Anonymkode: 44803...61a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sunnhet handler om mer enn kroppsvekt. Man kan være slank og likevel usunn..

Anonymkode: de35e...9d9

Men som poengtert vil ikke den ene turen til McDonald's utgjøre hele dagsbehovet, og slettes ikke hele ukesbehovet. Man vil jo spise sunt og variert utover dette. Det er litt denne fordømmelsen du viser jeg sikter til. Hvorfor er man automatisk usunn dersom man velger å spise på McDonald's en gang i blant? 

Anonymkode: fcde4...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammensettningen av næringstoffer i Mcmat er ike god, ergo udunn mat.

Anonymkode: 4555a...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en grunn til at det er billig, de bruker ikke de beste delene av dyret når de lager de burgerne der. Er mye fritert dårlig fett uten næring som kun er dårlig for kroppen. Fint brød er næringsfattig og har tendenser til å gi mageproblemer og dårlig hud. 

Å være usunn handler ikke bare om vekt, det handler om at kroppen trenger en rekke næringsstoffer for å holde seg i fin stand og bekjempe problemer i kroppen som for eks "kreftceller" i veldig tidlig stadie. 

Man blir også sløvere og føler seg gjerne mer lat av slapt kosthold, noe som ofte fører til en syklus av at man føler seg giddalaus og har cravings på junk food og man blir gradvis feitere og slappere

Anonymkode: 87714...3fe

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sammensettningen av næringstoffer i Mcmat er ike god, ergo udunn mat.

Anonymkode: 4555a...20e

Igjen: 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men som poengtert vil ikke den ene turen til McDonald's utgjøre hele dagsbehovet, og slettes ikke hele ukesbehovet. Man vil jo spise sunt og variert utover dette. Det er litt denne fordømmelsen du viser jeg sikter til. Hvorfor er man automatisk usunn dersom man velger å spise på McDonald's en gang i blant? 

Anonymkode: fcde4...276

 

Anonymkode: fcde4...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må jo se på andre næringsstoffer enn energi/kalorier; fiber, mineraler, vitaminer etc. Så er det jo slik at noen typer fettkilder er bedre enn andre for hjerte- og karsystemet og hjernen. Fiber/korn for tarmsystemet og fordøyelsen. Junkfood har jo særdeles dårlig nytteverdi untatt energi, i tillegg er fettet fra frityr å betrakte som gift.

Å sammenligne junkfood med øl er jo også et dårlig argument, noen av oss inntar ingen av delene.

Anonymkode: 7ecc3...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En må jo se på andre næringsstoffer enn energi/kalorier; fiber, mineraler, vitaminer etc. Så er det jo slik at noen typer fettkilder er bedre enn andre for hjerte- og karsystemet og hjernen. Fiber/korn for tarmsystemet og fordøyelsen. Junkfood har jo særdeles dårlig nytteverdi untatt energi, i tillegg er fettet fra frityr å betrakte som gift.

Å sammenligne junkfood med øl er jo også et dårlig argument, noen av oss inntar ingen av delene.

Anonymkode: 7ecc3...8ea

Det var et eksempel da svært mange nordmenn drikker alkohol uten å tenke på at det inneholder mange kalorier. De som ikke drikker alkohol har som regel noen andre kalorilaster. 

Og igjen, andre næringsstoffer vil man jo få dekket i det man spiser ellers utover den ene turen til McDonald's. Det at man visstnok automatisk har et usunt kosthold fordi man har spist på McDonald's en gang i blant er egentlig hovedpoenget mitt med tråden.

Anonymkode: fcde4...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

en meny på McDonald's til 500 kalorier

Problemet er at mange, I likhet med deg, ikke andre hvor mye kcal det er I en meny. Medium Big Mac meny, med Coca Cola, har feks 997 kcal. Dobbelt av hva du tror...... Burgeren alene er over 500...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er selvsagt mer usunn om man spiser 1 måltid fra mc enn den som aldri gjør det. Case closed

Anonymkode: 87714...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, FrodeF skrev:

Problemet er at mange, I likhet med deg, ikke andre hvor mye kcal det er I en meny. Medium Big Mac meny, med Coca Cola, har feks 997 kcal. Dobbelt av hva du tror...... Burgeren alene er over 500...

Nå tok ikke jeg utgangspunkt i en medium Bic Mac-meny, akkurat slik som jeg ikke tok utgangspunkt i en sekspakning med øl. Jeg vet hvor mange kalorier det er i menyen jeg plukket ut, og det er tilsvarende for hva jeg ville ha spist. Så prøv igjen... 

Anonymkode: fcde4...276

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er selvsagt mer usunn om man spiser 1 måltid fra mc enn den som aldri gjør det. Case closed

Anonymkode: 87714...3fe

Men hvor mange er det som ikke har noen kalorilaster? Hvor mange er det som aldri tar seg et kakestykke i en bursdag, bruker dressing i salaten, tar seg en kaffe latte på den lokale kaféen etc.? Tallet blir forsvinnende lite. 

Anonymkode: fcde4...276

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke på det som spesielt usunt, så lenge jeg ikke spiser der hver dag. Jeg skammer meg overhodet ikke at jeg spiser der en sjelden gang. McDonald's kan være skikkelig digg en gang i blant. Og jeg teller kalorier, men det er ikke et problem å spise der mtp kaloribehov. Så skal det også sies at jeg ikke spiser BigMac heller, så det er ikke de største kaloribombene jeg får i meg når jeg er der.

Uansett. Jeg ser ikke på det som noe verre enn å drikke seks halvlitere med øl, men nå drikker jeg aldri noe med kalorier, fordi det er fullstendig unødvendig for min del (jeg vil heller spise kalorier, framfor å drikke dem). ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er en grunn til at det er billig, de bruker ikke de beste delene av dyret når de lager de burgerne der. 

Anonymkode: 87714...3fe

Når man først har brukt ressurser for å avle opp et dyr, for så å slakte det, bør man ikke da bruke hele dyret, og ikke bare indrefileten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...