Gå til innhold

Hvilke upopulære meninger har du?

Gjest Inverto

Anbefalte innlegg

Gjest Kalsberg92

At man skaper himmel og helvete mens man lever, det har med hvordan man forholder seg til omgivelsen. Å at folk som ikke kan tilgi noe som skjedde på barneskolen virkelig har problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ufattelig mange dumme mennesker på KG. Bare fordi de aldri har hørt om noe, så betyr det ikke at det ikke eksisterer.

Anonymkode: ae440...a64

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min upopulære mening:

Reindriftssamer har blitt tilkjent for mye makt over områder og ressurser som er viktige for alle.

Det er om lag 40 000 samer i Norge, av disse er ca 3% reindriftssamer. 40% av Norges totale landareal er definert som reindriftsområder, uavhengig av hvem som eier det. Reindriften i dag er heller ikke bærekraftig og sliter med for mange rein og overbeite, samt subsidieres kraftig fra staten.

Selv om forfedrene mine drev med torskefiske forventer ikke jeg å kunne troppe opp å få fiskekvoter fra staten.

Jeg er veldig FOR særrettigheter til minoriteter, men syns dette blir uproporsjonalt veid opp mot befolkningens behov for øvrig.

Anonymkode: 16579...fb2

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min upopulære mening:

Reindriftssamer har blitt tilkjent for mye makt over områder og ressurser som er viktige for alle.

Det er om lag 40 000 samer i Norge, av disse er ca 3% reindriftssamer. 40% av Norges totale landareal er definert som reindriftsområder, uavhengig av hvem som eier det. Reindriften i dag er heller ikke bærekraftig og sliter med for mange rein og overbeite, samt subsidieres kraftig fra staten.

Selv om forfedrene mine drev med torskefiske forventer ikke jeg å kunne troppe opp å få fiskekvoter fra staten.

Jeg er veldig FOR særrettigheter til minoriteter, men syns dette blir uproporsjonalt veid opp mot befolkningens behov for øvrig.

Enig, er også for minoritetsrettigjeter, særlig urfolk,  men dette går altfor langt

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste det var tre tusen i dag som troppet opp fot å støtte hamas … what, tenker jeg da ..

Anonymkode: 4f1c9...cc1

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på Linkedin og følger enkelte kjente kvinnelige teknologer. Jeg følger kvinner som er professorer, teknologisjefer i de store teknologi-selskapene, osv.  Ofte kommer det poster av typen "Topp 10 kvinner innenfor teknologi". Det som irriterer meg er at på de listene så inkluderer de teknologi-influenser sammen med kvinner som er professorer, forskningsledere, osv.  Som om det å være influenser kan sidestilles ved å være professor ved Harvard, forskningssjef for Google, osv.  Verste er at disse postene blir fremstilt som feminisme fordi de trekker frem kvinner i en mannsdominert bransje. Men å sidestille en kvinnelig professor ved Harvard med en kvinnelig influenser er å bagatellisere kunnskapen og prestasjonen det er å bli professor ved Harvard.  At det er det samme om man blir kjent fordi man har et pent ansikt som om man er blant de mest kunnskapsrike innenfor feltet man jobber i. 

Dette skriver jeg aldri i kommentarfeltet fordi jeg ikke ønsker å virke som en en bitter person som prøver å trekke andre ned. I tillegg ser jeg at mange sjefer elsker disse influenserne og er redd for at jeg ødelegger karrieremuligheter om jeg skriver noe negativt om dem.  Disse teknologi-influenserne har også som regel null relevant utdanning eller arbeidserfaring innenfor teknologi.  Alt de kommer med er kommentarer som "teknologi er fremtiden", "ChatGPT er kult", osv. 

Anonymkode: 1b20c...027

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for hatefullt og nedsettende innhold, brukerangrep, brukerdebatt, innlegg av utestengt bruker, innhold av person som utgir seg for å være flere brukere, avsporinger og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (På 13.1.2024 den 19.16):

Det er min mening at mange unge i dag er bortskjemte drittunger. Store egoister. Tenker bare på seg selv. 

Det er fordi vi er oppdratt av boomere som hadde null moral. Hvis ett barn er bortskjemt er det alltid foreldrenes skyld.

Anonymkode: e35b1...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er fordi vi er oppdratt av boomere som hadde null moral. Hvis ett barn er bortskjemt er det alltid foreldrenes skyld.

Det er nok barna som bare gir faen, eier ikke folkeskikk. Foreldre gjør så gode de kan. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger og omgåelse av forumsrom stengt for AnonymBruker.  

De som ønsker å diskutere Israel/Palestina-konflikten, kan gjøre det under rommet for Krig og konflikter 

Perelandra, mod. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine mest upopulære meninger dreier seg stort sett om å stille nordmenn til veggs og spørre hvilken rett de har til å utnevne seg selv til påtalemakt og dommere og derved røske ved det de er opplært til å tro , nemlig at bare de er mangen nok kan de gjøre som de vil og har rett og lov til det. 

Dette rammer dem så sterkt at det kan sidestilles med å frata dem verdensbildet dems og all sannhet.. og får dertil reaksjoner derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (9 timer siden):

mine mest upopulære meninger dreier seg stort sett om å stille nordmenn til veggs og spørre hvilken rett de har til å utnevne seg selv til påtalemakt og dommere og derved røske ved det de er opplært til å tro , nemlig at bare de er mangen nok kan de gjøre som de vil og har rett og lov til det. 

Dette rammer dem så sterkt at det kan sidestilles med å frata dem verdensbildet dems og all sannhet.. og får dertil reaksjoner derfra.

Så folk skal bare finne seg i alt og aldri stå opp mot urett, fordi påtalemakten og dommere kan gjøre som de vil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (10 timer siden):

Atte hæ?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.11.2019 den 16.37):

"Svaret på koffør vi overdriv så steikanes hær nordpå kain være å finne i de høyst lokale orkanan vi har. Dæm som e så besætt at dæm blæs teinnern utav kjæften på på folk. Ihvertfaill på han Sigvart på Husøy. Lausteinner, rætt nok, mæn husk, han satt i vedskjulet med kjæften godt igjenknæpt. " Oluf Raillkattli.

Du MÅ jo innrømme at når Norge er mer enn det som er nord om Trøndelag, så er det litt pinlig å vite at vi ikke har kaos her på bjerget med 1,5 meter snø (ja du leste rett, vi har fått vinterens snømengde allerede i November) mens 10 cm skaper kaos sørpå! Fordi 1)Dere har ikke gidda å skifte til vinterdekk, 2)Dere har ikke systemer som ivaretar snøfall, 3)Dere er ikke vant med snø og kan derfor ikke manøvrere dere på snøfallet - spesielt med sommerdekk. Nesten likt de utenlandske trailerne som ikke kan kjøre på nordnorske vinterveier. 4)Dere er ikke vant med plutselig snøfall, 5)Infrastruktruen i tog og bane er ikke ivaretatt for kriseberedskap ala snøfalll, 6)Norge stopper opp fordi Gardemoen ikke takler snøfallet. Var snøvær her også i går, men måtte allikevel vente 4 timer på take off herfra fordi Gardemoen ikke var preppa.

For oss blir det jo helt banalt. Veiene våre er jo enda dårligere enn deres, og de er godt trafikerte. Vi har utforkjøringer osv, men samfunnet står ikke stille og i krisemaksimering pga snø. Vi veit den kommer og vi har vinterdekk, vintersko og brøytebiler i beredskap allerede i september. Jeg kommer bare på Èn gang i mitt liv at samfunnet her har stoppet opp og det var 3 dager i fjor når det kom 4 meter snø på 1,5døgn. Da maktet vi rett og slett ikke å få tatt unna alt sånn at det var mulig å ferdes. Lofoten var helt nedslått i 3 dager. Men det var ikke rart - vi måtte jo grave oss NED til bilene og til husene.

Anonymkode: 67428...d2e

Det er kulturelle forskjeller i Norge: vi er et langt land med få mennesker, høye fjell, dype daler og lange fjorder, som tilsammen har gjort tett omgang med "nabostammene" vanskelig og noe man opplever sjeldnere enn land der alt er flatt. Historisk har vi ofte vært svært avsondret fra det lille samfunnet 1 mil unna, for ikke å snakke om helt andre landsdeler. Bare dialektene i Norge vitner om store sosiale avstander. Som Oslo-boer opplever jeg, når man snakker om nordlendinger, at jeg har mange gode venner fra Nord-Norge, men at på gruppenivå, er det ofte mer skrik, skrål, høylydt adferd, vold eller tilløp til vold, og mer grovt snakk, direktehet på godt og vondt, enn det jeg er vant til hjemmefra. Er de naboen, er det oftere slitsomt å bo nær dem på grunn av dette. Det handler rett og slett om støy, og om ubehagelig mas, direktehet og ubehagelige referanser til banneord i utide, grovt snakk, direkte referanser til kjønnsdeler og annet som i min kultur hører privatlivet til. Igjen - og dette kan ikke sies for ofte: dette er på *gruppenivå*; det handler ikke om individuelle nordlendinger som enkeltindivider, men om nordlendinger på gruppenivå, med mange unntak. Jeg tror dette i bunn og grunn handler om å bo tett eller langt fra hverandre. I blokkleiligheter i en større by kan man ikke rope ofte og høyt i en leilighet, sette på vaskemaskinen sent om kveldene, slippe barna ut for høylydt lek klokken 08.00 i helgene, la de samme barna leke med harde leker på parketten i timesvis (man legger et teppe der), vaske teltdukene sine på borettslagets felles plen og la det tørke der i mange dager (mens de andre ikke får brukt plenen), rope over til nabobalkongene på varme sommerkvelder osv. Oppsummert: man kan ikke ta så mye plass i byen som man kan i svært grisgrendte strøk. Det som er normal adferd og hyggelig sosial interaksjon i grisgrendte strøk, er altfor mye i tettbygde strøk, hvor så altfor mange mennesker bor tett på hverandre, at andre mennesker - hvis de ikke demper seg så godt de kan - rett og slett blir en plage for andre. 

Jeg husker jeg leste noe tilsvarende om mennesker i New York, som freser til enhver innflytter som forsøker å ta kontakt, være hyggelig, "menneskelig" osv: de ber dem dra til helvete, og orker ikke høre ett ord fra dem. I New York bor det så mange millioner at for å overleve og ikke få total, mentalt skadelig overdose av den rene, voldsomme mengden andre mennesker, må man bare sørge for å holde avstand til andre på alle mulige måter. Oslo vs. Nord-Norge er et lite mikroeksempel på dette. Vi er så mange i Oslo, og bor så tett, at normal oppførsel i Nord-Norge blir en invaderende plage i Oslo.

Når alt dette er sagt: Det er ingen i Norge jeg heller ville vært sammen med i et terrorangrep (jfr. Cato Air-terroren), ulykke, katastrofe eller lignende, enn nordlendinger. Jeg oppfatter dem som mer handlekraftige enn andre i Norge - igjen på gruppenivå, med mange individuelle unntak. Jeg tror dette handler om en kultur der man er få på stort område, og ikke kan regne med at politiet eller ambulansen kommer på 8 minutter (de kommer på 4 - 16 timer). Så man lærer seg å handle selv, og ikke sitte passivt og vente på at andre skal gjøre noe. Jeg har lest om flere dramatiske hendelser hvor nordlendinger har utmerket seg, stanset problemet og vært de som ordnet opp. Det er ikke noe galt med verken nordlendinger eller Oslo-folk: vi er begge tilpasset biotopen vi lever i.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 20.11):

Min upopulære mening:

Min upopulære mening: Såkalte 'urfolk' fortjener ingen spesielle rettigheter. Utvikling av industrisamfunnet trumfer alle hensyn hvis vi tar vare på luft og vann.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At foreldrer som er fratatt barna sine, ikke automatisk skal få beholde det neste barnet de får. Det skulle ha vært en automatikk i at det nye barnet ble tatt fra foreldrene sine. I det minste de første 5-6 årene etter overtagelse av det første barnet.
 At det ikke er slik som nå, at foreldrene må opp til en ny vurdering som tar årevis, slik at de rekker å skakkjøre et barn til. Foreldrene er erklært uegnet som foreldre, hvorfor skulle det ha endret seg plutselig? Hadde det vært en betydelig endring, hadde de fått tilbakeført de andre barna. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 10.1.2024 den 12.32):

De er mye smartere en de grauthauene der. De vet ikke noe som helst,. Sett noen på tv, det er bare skremmende å se hvor dumme de er. 

Anonymkode: f48eb...525

At den eldre generasjon er mindre smarte enn denne generasjonen. Flere med høyere utdanning og mer reflekterte. Dagens unge har fått baksmellen av deres Spaniabolig og gode pensjoner og nedbetalt bolig.  At de samme folkene ikke visste hvor priviligerte de var, og fortsatt ikke skjønner det, med så godt som gratis lån og skyhøy prisøkning på eget hus. Gode pensjonsordninger, noe dagens unge bare kan drømme om. Synes de er noen grauthuer.
Og at enkelte godt voksne ser på PH, for så å tro at dette er en typisk «dagens ungdom»  Skremmende mange som ikke vet hvordan de ikke bytter kanal på televisjonen, tydeligvis. 

Endret av Jadaomatte
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (På 22.1.2024 den 10.22):

Det er nok barna som bare gir faen, eier ikke folkeskikk. Foreldre gjør så gode de kan. 

Foreldrene innser ikke at det er de som er bortskjemt. De venner barna til utenlandsturer hver sømmer og dyr livsstil generelt. Så godt de kan er ingen unnskyldning. På toppen av det hele klager de på dagens unge… ironien og dobbeltmoralen lyser lang vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...