Gå til innhold

DAB en gedigen fiasko.

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 9.11.2019 den 14.26, A-hunter skrev:

DAB er selve suksesshistorien om hvordan ubetydelige og marginale krefter får gjennomslag for sine egne særinteresser i det politiske landskapet. Det viser dermed også hvor sårbart vårt politiske system er.

Det er svært korte linjer mellom DAB og monstervindmøller.

Det er dessverre et symptom på det misforståtte demokratiet vi har i Norge. Politikere som overstyrer folket gang etter gang. Det er IKKE, og har ALDRI vært, flertall blant folk for DAB. Vi har utallige eksempler på slike politiske tiltak som viser at det norske demokratiet er en bløff. Som monstervindmøller, strømavtaler hvor vi finansierer billigere strøm til utlandet, statustiltak for miljø, og den enorme elefanten i rommet som ingen har lov til å snakke om osv. Alle dramatisk tiltak som griper langt inn i hverdagen til folk. 

Anonymkode: 75352...24e

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, Husholdning1 skrev:

Om DAB-dekningen er problemet, hvorfor kjempe imot DAB heller enn å kjem for bedre dekning?

Hvem er det som kjemper i mot DAB? Folk har funnet DAB ubrukelig og gått videre. 

Radiolytterne har funnet andre kilder enn radio å lytte til. For radiolytterne er det positivt. For de som skal leve av radioproduksjon er det katastrofalt. 

Det er ypperlig sier jeg. Folket viser DAB-lobbyen fingeren og viser hvem som har makta. 

For min del kan DAB-nettet stenges. Jeg har ikke bruk for det. 

Anonymkode: ce86d...3f9

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som kjemper i mot DAB? Folk har funnet DAB ubrukelig og gått videre. 

Radiolytterne har funnet andre kilder enn radio å lytte til. For radiolytterne er det positivt. For de som skal leve av radioproduksjon er det katastrofalt. 

Det er ypperlig sier jeg. Folket viser DAB-lobbyen fingeren og viser hvem som har makta. 

For min del kan DAB-nettet stenges. Jeg har ikke bruk for det. 

Navnene vet jeg ikke, men det er da veldig mange som ønsker FM tilbake. Dessverre. 

Skrevet
25 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Navnene vet jeg ikke, men det er da veldig mange som ønsker FM tilbake. Dessverre. 

DAB-lobbyen som driver radio burde være veldig interessert i å få FM tilbake. 

Sitat

P4-gruppen (Nent) sin samlede omsetningssvikt i 2018 viser nå at de har mistet mer enn 40% av sin reklameomsetning ifra 2017. Mens Bauer Media, som står bak Radio Norge og en rekke andre DAB-kanaler (som min favoritt Radio Rock), har tapt over 52 millioner på to år - 28 av dem det siste året.

Annonsørene syns tydeligvis ikke lenger det er like attraktivt å annonsere på radio som før. Bare det siste halve året har de brukt 25 millioner mindre på radioreklame sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Ikke så rart når lyttertallene går ned, kanskje. Men trist. Fordi vi da er inne i en ond sirkel hvor mindre penger å rutte med for radiokanalene fort betyr dårligere kvalitet…..og stor sannsynlighet for enda laver lyttertall.

https://www.medier24.no/artikler/kan-fm-redde-radio/471352 

Inntektsbonansaen de så for seg har uteblitt. 

Kostnadene er konstante og inntektene synker. Sånt blir det konkurser av. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg hører på radio vinyl nå at de lokker med reklamefri lytting i appen. Nrk lokket lytterne med sin app i sommer. 

Hvorfor ønsker eierne av DAB-senderne å flytte lyttere over på nettradio? 

Den eneste årsaken jeg kan komme på er at de har planer om å stenge hele DAB-driten for godt. 

Hva kan ellers være årsaken? 

Skrevet
On 11/12/2019 at 7:06 AM, AnonymBruker said:

Er du nå så sikker på at du har montert antenna korrekt? Hjelper ikke med så kostbar radio om ikke alt er gjort rett.

Veldig glad for å slippe all skurring på FM😂😂

Anonymkode: 900fe...944

Ja, den er korrekt montert.

Og det er mange andre som rapporterer samme problemer som jeg har. Men nrk gir faen.

Anonymkode: 92663...d24

Skrevet
På ‎12‎.‎11‎.‎2019 den 6.42, Rocka69 skrev:

Vel med flere og flere land som dropper DAB/DAB+ som teknologi, så vil det bare være et spørsmål om tid før elektronikkprodusentene verden over dropper produksjonen av mottakere, sendere og reservedeler.

Det eneste pottitlandet som har beholdt den religiøse trua er - Norge. 

Og flere og flere land satser videre på FM, eller som i USA og Japan - satelittradio og nettradio i tillegg. 

I løpet av 10 år så vil ikke radioselskapet i Norge verken få kjøpt nye sendere eller reservedeler til eksisterende sendere, hva betyr det? Jo DAB vil sakte, men sikkert bli stille i Norge også. DAB er en døende teknologi. Og satelittradio for norske kanaler(med unntak av NRK) vil oppleve det for dyrt å leie frekvenser på satelitter i geostasjonær bane. De kommer til å satse på nettradio(og mange radiokanaler er allerede på nettradio).

Så for Norge er nettradio enten over fastnett eller mobilnett fremtiden som vil både overta for FM og DAB.

Det kan hende at DAB er relativt dødt om 10 år, men skal man tenke sånn så er det jo faktisk ikke mulig å satse på noe som helst som innebærer teknologisk infrastruktur. ALT av dagens teknologi er i prinsippet døende, og gjerne raskere enn før også, enten det kommer nye utgaver av noe som ikke er kompatibelt med tilsvarende gammelt utstyr, eller noe erstattes helt av en annen teknologi. 

Anonymkode: 9553b...7f9

• Liker 1
Skrevet
På ‎11‎.‎11‎.‎2019 den 21.51, AnonymBruker skrev:

Lyden på DAB er definitivt overlegen FM. Hvis ikke har du en dårlig radio. Noe som kanskje kan være litt forvirrende, er at selv en forholdsvis dyr DAB-radio kan være dårlig, fordi den digitale delen av radioen er svært komplisert. Radioen trenger også et godt utgangstrinn, og gode høyttalere. Er det spart her, blir lyden dårlig.

Når det gjelder sutringen om elektronikksøppel, synes jeg det er rart at ingen har vært bekymret for de millioner av tjukkas-TVer som har gått på fyllinga i løpet av de siste 20 årene. Av en eller annen grunn er visst det helt ok. Folk bytter også ut mobiltelefonene sine sånn omtrent hvert år, til en kostnad av rundt 5000. Men å bruke et par tusen på en god DAB-radio, det er en katastrofe.

Anonymkode: 520a5...a43

Enig. Tydeligvis ikke noe problem med de millioner - om ikke milliarder - av datamaskiner, mobiltelefoner, skjermer/TVër, fullt ut funksjonelle hvitevarer osv. som går på fyllinga hvert år bare fordi folk vil ha noe nytt. 

At mange ikke ønsker DAB er greit nok, det er jo et eget valg. Men man kan neppe skylde på DAB for at lyttertallene går ned. Eller mer presist, det har kanskje hatt en effekt, men man har egentlig bare sett effektene av en utvikling som allerede begynte før DAB ble satt i drift, litt tidligere enn man ellers ville ha gjort ved å beholde FM-nettet. For det er neppe radio som er fremtidens underholdningsmaskineri uansett om vi snakker om DAB eller FM. Det eneste som har skjedd er at man har forskuttert det som uansett ville ha skjedd på et senere tidspunkt. 

Anonymkode: 9553b...7f9

Skrevet

DAB er uansett historie når 5G kommer.

Anonymkode: f65f5...bee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...