Gå til innhold

DAB en gedigen fiasko.


Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker said:

..og det tredje er at den overlegne digitale lyden man ble lovet på DAB slettes ikke er overlegen. Den er elendig. 

Jeg blir forbannet når folk lyger meg rett opp i trynet. 

Og etter alle pengene jeg har brukt på dette tøvet så håper jeg alle radiokanaler på DAB og alle DAB-produsenter og selgere går konkurs og blir idømt konkurskarantene ut livet. 

For det har de fortjent etter å ha iscenesatt (og fortsetter å iscenesette) denne sinnsyke svindelen som har kostet samfunnet hundrevis av unødige millioner og skapt et enormt berg av miljøfarlig elektronikksøppel. 

 

Anonymkode: ce86d...3f9

Lyden på DAB er definitivt overlegen FM. Hvis ikke har du en dårlig radio. Noe som kanskje kan være litt forvirrende, er at selv en forholdsvis dyr DAB-radio kan være dårlig, fordi den digitale delen av radioen er svært komplisert. Radioen trenger også et godt utgangstrinn, og gode høyttalere. Er det spart her, blir lyden dårlig.

Når det gjelder sutringen om elektronikksøppel, synes jeg det er rart at ingen har vært bekymret for de millioner av tjukkas-TVer som har gått på fyllinga i løpet av de siste 20 årene. Av en eller annen grunn er visst det helt ok. Folk bytter også ut mobiltelefonene sine sånn omtrent hvert år, til en kostnad av rundt 5000. Men å bruke et par tusen på en god DAB-radio, det er en katastrofe.

Anonymkode: 520a5...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda FM i bilen, lenge leve Jærradioen 😎

Men går veldig ofte i spotify, da kanalen faller ut om jeg kjører nært sandnes og videre mot stavanger.

Anonymkode: 3090e...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lyden på DAB er definitivt overlegen FM. Hvis ikke har du en dårlig radio.

Anonymkode: 520a5...a43

Det kommer helt an på hvilken bitrate kanalene sender. 

Sitat

DAB is generally more efficient in its use of spectrum than analogue FM radio, and thus can offer more radio services for the same given bandwidth. However the sound quality can be noticeably inferior if the bit-rate allocated to each audio program is not sufficient. DAB is more robust with regard to noise and multipath fading for mobile listening,[3] although DAB reception quality degrades rapidly when the signal strength falls below a critical threshold, whereas FM reception quality degrades slowly with the decreasing signal, providing effective coverage over a larger area.

Når det gjelder elektronikksøppel er det lite sammenlignbart med tv. En tjukk-tv sluttet aldri å virke. Man ble altså ikke tvunget til å kjøpe ny. 

Anonymkode: ce86d...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men å bruke et par tusen på en god DAB-radio, det er en katastrofe.

Anonymkode: 520a5...a43

Det er faktisk det ja når det er penger rett ut vinduet. 

 

Anonymkode: ce86d...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer helt an på hvilken bitrate kanalene sender. 

Anonymkode: ce86d...3f9

Selv på den laveste bitraten som standarden tillater. Og det er ikke fordi lydkvaliteten på denne bitraten er fantastisk, men fordi FM er virkelig elendig.

Anonymkode: 520a5...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv på den laveste bitraten som standarden tillater. Og det er ikke fordi lydkvaliteten på denne bitraten er fantastisk, men fordi FM er virkelig elendig.

Anonymkode: 520a5...a43

Feil. 

https://www.stereopluss.no/dab-skulle-aldri-vaere-noen-kvalitetsbaerer-av-lyd.5912329-357963.html

Anonymkode: ce86d...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv på den laveste bitraten som standarden tillater. Og det er ikke fordi lydkvaliteten på denne bitraten er fantastisk, men fordi FM er virkelig elendig.

Anonymkode: 520a5...a43

Sitat

Og selvsagt vil det kjøres flest mulig kanaler med lav bitrate i stedet for å la noen få kanaler med høy bitrate ta opp hele den tilgjengelige båndbredden. Er det noen som hadde ventet noe annet? DAB+ kan nemlig låte ganske bra, og langt bedre enn FM - det fant jeg enkelt ut i lytteøvelsen hos NRK. Men i stedet krympes bitrate såpass at det knapt vil bli tilfelle. Resultatet er at det låter tvilsomt, nesten uansett avspillingsutstyr. Konklusjon: Kjør nettradio! 

 

Anonymkode: ce86d...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Perelandra skrev:

Jeg har internett = jeg har radio

Via nettet trenger jeg ikke begrense meg til bare å høre norsk, hele verden er tilgjengelig. Som nevnt kan jeg også høre når det passer meg uavhengig av sendesendeskjema, og pause programmene dersom jeg får en telefon eller noe annet hindrer meg fra å høre radio. Videre kan jeg også velge om jeg vil høre som radioprogrammene som podcast og dermed slippe musikken. Det pleier jeg blant annet å gjøre med Ukeslutt på NRK. 

Framtidas radio er hverken FM eller DAB, det er nettradio. Personlig mener jeg at man burde ha ventet med FM-slukkingen til 5G-nettet er fullt utbygd. DAB er bare et sidespor som blir glemt når 5G-nettet kommer. 

Jeg ser ikke hvorfor 5G-nettet skulle gi bedre radio enn den dekningen man har med 4G nå for tiden?

Anonymkode: f65f5...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lyden på DAB er definitivt overlegen FM. Hvis ikke har du en dårlig radio. Noe som kanskje kan være litt forvirrende, er at selv en forholdsvis dyr DAB-radio kan være dårlig, fordi den digitale delen av radioen er svært komplisert. Radioen trenger også et godt utgangstrinn, og gode høyttalere. Er det spart her, blir lyden dårlig.

Når det gjelder sutringen om elektronikksøppel, synes jeg det er rart at ingen har vært bekymret for de millioner av tjukkas-TVer som har gått på fyllinga i løpet av de siste 20 årene. Av en eller annen grunn er visst det helt ok. Folk bytter også ut mobiltelefonene sine sånn omtrent hvert år, til en kostnad av rundt 5000. Men å bruke et par tusen på en god DAB-radio, det er en katastrofe.

Anonymkode: 520a5...a43

Et svært godt poeng. Det går 50 fm-radioer på 1 tv.

Hørte aldri et ord.

Anonymkode: f65f5...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke hvorfor 5G-nettet skulle gi bedre radio enn den dekningen man har med 4G nå for tiden?

Anonymkode: f65f5...bee

Fordi det har mye større kapasitet, og man trolig får andre typer abonnement hvor det ikke koster like mye å høre nettradio via mobilnettet som det gjør i dag.  

Slik det er nå er den største (og kanskje eneste?) ulempen med nettradio at det koster penger å lytte når man ikke har Wi-Fi tilgjengelig. Men på den andre siden koster det også penger å skaffe seg DAB-radio. Selv har jeg valgt å heller bruke pengene på ekstra GB i mobilabonnementet framfor å kjøpe DAB-radio. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Perelandra skrev:

Fordi det har mye større kapasitet, og man trolig få andre typer abonnement hvor det ikke koster like mye som nå å høre nettradio via mobilnettet. 

Slik det er nå er den største (og kanskje eneste?) ulempen med nettradio at det koster penger å lytte når man ikke har Wi-Fi tilgjengelig. Men på den andre siden koster det også penger å skaffe seg DAB-radio. Selv har jeg valgt å heller bruke pengene på ekstra GB i mobilabonnementet framfor å kjøpe DAB-radio. 

Ah slik å forstå. Jeg vet ikke hvilket mobilabb du har, men jeg har ICE 6GB Frihet. Dette gir 1000GB i ICE sitt eget nett ICE+, og 6GB når man blir flyttet over til Telia sitt nett, der ICE+ ikke har dekning.

Koster 398,-. Jeg bruker det til alt hjemme også, da jeg bor alene og ikke bruker mer enn 1 MB-konsumerende dings om gangen. ICE Frihet har en begrensning på 10 MB/s, men det holder til 2 Netflix-streams i full HD samtidig.

Jeg greier ikke å bruke 1000GB i mnd uansett hva jeg gjør. Selv om jeg laster spill fra PS Store ofte.

Anonymkode: f65f5...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel med flere og flere land som dropper DAB/DAB+ som teknologi, så vil det bare være et spørsmål om tid før elektronikkprodusentene verden over dropper produksjonen av mottakere, sendere og reservedeler.

Det eneste pottitlandet som har beholdt den religiøse trua er - Norge. 

Og flere og flere land satser videre på FM, eller som i USA og Japan - satelittradio og nettradio i tillegg. 

I løpet av 10 år så vil ikke radioselskapet i Norge verken få kjøpt nye sendere eller reservedeler til eksisterende sendere, hva betyr det? Jo DAB vil sakte, men sikkert bli stille i Norge også. DAB er en døende teknologi. Og satelittradio for norske kanaler(med unntak av NRK) vil oppleve det for dyrt å leie frekvenser på satelitter i geostasjonær bane. De kommer til å satse på nettradio(og mange radiokanaler er allerede på nettradio).

Så for Norge er nettradio enten over fastnett eller mobilnett fremtiden som vil både overta for FM og DAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 10.11.2019 den 14.29, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke giddet å skaffe meg DAB-radio hjemme.

Imidlertid har jeg en i bilen, og opplever at jeg ikke skal langt utenfor Oslo før det er umulig å høre en tre minutters nyhetsoppdatering fra radioen, fordi signalet faller ut absolutt hele tiden. Jeg kjører ofte strekningen Oslo-Lindesnes, og har gitt opp å bruke radio. Jeg har klaget til både NRK og kringkastingsrådet, men de påstår at det ikke er dekningsproblemer på denne strekningen, og at jeg har for dårlig utstyr (mener de alvorlig talt at en bilstereo fra pioneer til over 10.000 ikke er bra nok???).

Jeg har bedt dem redegjøre for hvordan de har testet dekningen, og med hvilket utstyr. Det har de til nå nektet å svare på.

Med FM hadde jeg ingen problemer.

Anonymkode: 92663...d24

Er du nå så sikker på at du har montert antenna korrekt? Hjelper ikke med så kostbar radio om ikke alt er gjort rett.

Veldig glad for å slippe all skurring på FM😂😂

Anonymkode: 900fe...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dabba og ut av radio når DAB kom. Savner ikkje radio på verken FM eller DAB. Høyrer på Spotify i bilen eller tar med ein god gammaldags CD. Vist vi må høyra radio mtp krise i landet har vi mobildata og nettradio. Kjem til å skaffa meg DAB til huset frå Clash Ohlson når det koster 99kr, og då kun til kriselageret.

Anonymkode: 458b9...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
På ‎09‎.‎11‎.‎2019 den 15.51, AnonymBruker skrev:

En svært kortsynt gjeng med radiofolk klarte å overtale kunnskapsløse politikere til denne skandalen. Som medfører et elektronisk søppelberg og en dårligere tjeneste enn den vi hadde med FM. 

La oss ikke glemme hvem disse kortsynte menneskene er. 

Dette er den mest kortsynte av dem: 

https://www.elektronikkbransjen.no/artikler/dab-bor-fortsatt-vaere-pop/470580

En mann som i 2019 anbefaler radio foran streaming har definitivt ramlet av teknologilasset. Han vil sikker også anbefale isdn foran fiber. 

Heldigvis gikk selskapet hans med et stort underskudd i 2018. Håper den trenden fortsetter. 

Anonymkode: ce86d...3f9

Hvilket får meg til å undre over hvordan politikere tar slike avgjørelser. Undersøker de virkelig ikke mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
På 9.11.2019 den 14.21, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så sinnsykt stor skrift? 🤔

Anonymkode: 8b1ff...e36

Sinnsykt ?.     Har det noe med  "saken" å gjøre  at skriften  stor  ?  Slikt  som skjer når ein (kopierer).  

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...