Gå til innhold

DAB en gedigen fiasko.


Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

Jeg elsker DAB!!! Endelig går det an å høre radio i bilen, hvor jeg tilbringer mange timer i uka 😁😁

Anonymkode: 1381f...793

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke giddet å skaffe meg DAB-radio hjemme.

Imidlertid har jeg en i bilen, og opplever at jeg ikke skal langt utenfor Oslo før det er umulig å høre en tre minutters nyhetsoppdatering fra radioen, fordi signalet faller ut absolutt hele tiden. Jeg kjører ofte strekningen Oslo-Lindesnes, og har gitt opp å bruke radio. Jeg har klaget til både NRK og kringkastingsrådet, men de påstår at det ikke er dekningsproblemer på denne strekningen, og at jeg har for dårlig utstyr (mener de alvorlig talt at en bilstereo fra pioneer til over 10.000 ikke er bra nok???).

Jeg har bedt dem redegjøre for hvordan de har testet dekningen, og med hvilket utstyr. Det har de til nå nektet å svare på.

Med FM hadde jeg ingen problemer.

Anonymkode: 92663...d24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må det være noe galt med den. Enten får de reparere den eller kjøpe ny.

 

Anonymkode: f65f5...bee

Er ikke noe galt med den. Har ikke dekning for Dab her 

Anonymkode: b3653...1ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

og at jeg har for dårlig utstyr

Anonymkode: 92663...d24

De mente at min antenne var feilmontert. For det skulle være dekning i området mente de. 

Ingeniørene til BMW vet altså ikke hvordan en antenne skal monteres. I følge NRK. 

Anonymkode: ce86d...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at vi mistet FM nettet her jeg bor så har jeg ikke hørt radio gjennom annet enn Wi-Fi nettet, hjemme, for vi har ikke spesielt bra dekning for mobildata heller. Bare trist. 

Anonymkode: d15f5...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.11.2019 den 16.12, AnonymBruker skrev:

Etter at vi mistet FM nettet her jeg bor så har jeg ikke hørt radio gjennom annet enn Wi-Fi nettet, hjemme, for vi har ikke spesielt bra dekning for mobildata heller. Bare trist. 

Anonymkode: d15f5...a32

Radio er radio - wifi eller fm.... 

Anonymkode: 1381f...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/10/2019 at 3:56 PM, AnonymBruker said:

De mente at min antenne var feilmontert. For det skulle være dekning i området mente de. 

Ingeniørene til BMW vet altså ikke hvordan en antenne skal monteres. I følge NRK. 

Anonymkode: ce86d...3f9

Det er neppe en ingeniør som har montert antennen i bilen din.

Anonymkode: 520a5...a43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er neppe en ingeniør som har montert antennen i bilen din.

Anonymkode: 520a5...a43

Det skjønner vel jeg også. Men jeg vil tro at det er en ingeniør som har anvist hvor og hvordan den skal monteres. 

 

Anonymkode: ce86d...3f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører mye på radio, men kommer ikke til å skaffe meg DAB, ser rett og slett ingen fordeler med det. Hører så godt som all radio via nettet. Da kan jeg høre programene når det passer meg uavhengig av sendeplan.

Det såkalte mangfoldet av kanaler som skulle komme med DAB har jeg ikke sett noe til, bare en masse jukeboks-kanaler som spiller musikk uten å produsere redaksjonelt innhold. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det skjønner vel jeg også. Men jeg vil tro at det er en ingeniør som har anvist hvor og hvordan den skal monteres.

Anonymkode: ce86d...3f9

Det kan jo være noe feil med monteringen, eller selve radioen, selv om BMW ikke er kjent for slurvete produksjon. Du bør uansett undersøke dette nærmere, om du ikke får inn signaler på et sted hvor det skal være dekning. Det er veldig usannsynlig at det er DAB sin feil, og mye mer sannsynlig at det er noe med mottakeren.

Anonymkode: 520a5...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Perelandra skrev:

Hører så godt som all radio via nettet. Da kan jeg høre programene når det passer meg uavhengig av sendeplan.

Det såkalte mangfoldet av kanaler som skulle komme med DAB har jeg ikke sett noe til, bare en masse jukeboks-kanaler som spiller musikk uten å produsere redaksjonelt innhold. 

Samme her. Hører nettradio og podcast. Jeg vil anslå at podcast og spotify har tatt over for 95% av radiolyttingen min. 

Reklamefritt, fritt for drøvtyggende tørrprat og mye bedre musikk er noe av årsakene. Og selvsagt at jeg kan høre når det passer  meg, sette på pause når telefonen ringer og spole over uinteressant innhold. 

Jeg er sikker på at DAB er spikeren i kista for radio. Og den så ikke DABberne komme. 

Anonymkode: ce86d...3f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo være noe feil med monteringen, eller selve radioen, selv om BMW ikke er kjent for slurvete produksjon. Du bør uansett undersøke dette nærmere, om du ikke får inn signaler på et sted hvor det skal være dekning. Det er veldig usannsynlig at det er DAB sin feil, og mye mer sannsynlig at det er noe med mottakeren.

Anonymkode: 520a5...a43

Det er selvsagt sjekket av BMW. Og det er ikke bare meg i min bil som ikke får inn radio i flere av disse områdene. Årsaken er enkel, det bor for lite folk der. Dekning på DAB måles i antall lyttere der folk bor. Ikke geografisk som før. Det betyr at områder der det påstås å være dekning slettes ikke trenger å være det. Den kan være både veldig variabel og i perioder helt fraværende uten at det registreres. 

Anonymkode: ce86d...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2019 den 11.54, AnonymBruker skrev:

FM = man hadde radio

DAB = man har radio.

 

Hva er problemet til folk?

Anonymkode: f65f5...bee

Jeg har internett = jeg har radio

Via nettet trenger jeg ikke begrense meg til bare å høre norsk, hele verden er tilgjengelig. Som nevnt kan jeg også høre når det passer meg uavhengig av sendesendeskjema, og pause programmene dersom jeg får en telefon eller noe annet hindrer meg fra å høre radio. Videre kan jeg også velge om jeg vil høre som radioprogrammene som podcast og dermed slippe musikken. Det pleier jeg blant annet å gjøre med Ukeslutt på NRK. 

Framtidas radio er hverken FM eller DAB, det er nettradio. Personlig mener jeg at man burde ha ventet med FM-slukkingen til 5G-nettet er fullt utbygd. DAB er bare et sidespor som blir glemt når 5G-nettet kommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fiasko ja. 

Jeg har dab i bilen, ikke noe jeg valgte, den kom med det. 

Fint med mange kanaler, men de faller jo ut hele tiden! Kjører en del på e18 mellom sør og Oslo. En av de mest trafikkerte og bebodde strekningene i hele landet. Kan absolutt ikke stole på radioen. 

Kjører også en del innover i landet, Telemark, Buskerud og Oppland. Samme der. 

Har hatt noen turer til Vestlandet. Samme der, igjen. 

Typisk at det i tillegg faller ut når jeg faktisk trenger radioen pga det er dårlig vær Og har behov for trafikkmeldinger (storm, flom osv), i tillegg til at det skjer ellers også. 

Savner den gamle radioen. 

Heldigvis har jeg også Bluetooth, og mobildekning så og si overalt. Så da blir det valget da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Perelandra said:

Jeg har internett = jeg har radio

Via nettet trenger jeg ikke begrense meg til bare å høre norsk, hele verden er tilgjengelig. Som nevnt kan jeg også høre når det passer meg uavhengig av sendesendeskjema, og pause programmene dersom jeg får en telefon eller noe annet hindrer meg fra å høre radio. Videre kan jeg også velge om jeg vil høre som radioprogrammene som podcast og dermed slippe musikken. Det pleier jeg blant annet å gjøre med Ukeslutt på NRK. 

Framtidas radio er hverken FM eller DAB, det er nettradio. Personlig mener jeg at man burde ha ventet med FM-slukkingen til 5G-nettet er fullt utbygd. DAB er bare et sidespor som blir glemt når 5G-nettet kommer. 

Det er godt mulig du har rett. Her er det viktig å huske på at DAB var i kjømda for 30 år siden. Ja, det var da DAB egentlig startet. På det tidspunktet var internett veldig nytt og eksperimentelt, og det var neppe noen som forutså hvilken revolusjon som ville komme på den fronten.

Noe som også er viktig å huske på, er at det norske sendernettet har vært unikt utbygd og kostbart, i forhold til innbyggertallet. Dette skyldes topografien og det faktum at folk bor spredt over hele landet. Da FM-nettet ble besluttet nedlagt til fordel for DAB var dette faktisk en helt riktig beslutning. Man visste ikke at internett ville komme til å fungere slik det gjør i dag, og da var det ikke et alternativ å drive å flikke videre på FM-senderne. At for eksempel Danmark synes det er helt greit å fortsette med FM-sendinger er ikke det minste mystisk. Der har de noe sånt som fire sendere som dekker hele landet, inkludert det himmelhøye Himmelbjerget. At Sveits velger å gå for DAB er like naturlig, for der er det en topografi som i Norge.

Som det er, har vi nå DAB-sendinger i Norge. Gjort er gjort og spist er spist. Det er 100% uaktuelt å starte opp landsdekkende FM-sendinger igjen, så hvorfor folk driver og sutrer er for meg en gåte.

Anonymkode: 520a5...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt mulig du har rett. Her er det viktig å huske på at DAB var i kjømda for 30 år siden. Ja, det var da DAB egentlig startet. På det tidspunktet var internett veldig nytt og eksperimentelt, og det var neppe noen som forutså hvilken revolusjon som ville komme på den fronten.

Noe som også er viktig å huske på, er at det norske sendernettet har vært unikt utbygd og kostbart, i forhold til innbyggertallet. Dette skyldes topografien og det faktum at folk bor spredt over hele landet. Da FM-nettet ble besluttet nedlagt til fordel for DAB var dette faktisk en helt riktig beslutning. Man visste ikke at internett ville komme til å fungere slik det gjør i dag, og da var det ikke et alternativ å drive å flikke videre på FM-senderne. At for eksempel Danmark synes det er helt greit å fortsette med FM-sendinger er ikke det minste mystisk. Der har de noe sånt som fire sendere som dekker hele landet, inkludert det himmelhøye Himmelbjerget. At Sveits velger å gå for DAB er like naturlig, for der er det en topografi som i Norge.

Som det er, har vi nå DAB-sendinger i Norge. Gjort er gjort og spist er spist. Det er 100% uaktuelt å starte opp landsdekkende FM-sendinger igjen, så hvorfor folk driver og sutrer er for meg en gåte.

Anonymkode: 520a5...a43

Det er bare å kjøre forbi en liten utsprengt skrent på e18 på Østlandet, så mister du radioen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

så hvorfor folk driver og sutrer er for meg en gåte.

Anonymkode: 520a5...a43

Fordi man brukte masse penger på å kjøpe DAB-radioer fordi det var så nytt og bra. Og lyden var så overlegen FM. 

Så oppdaget man at DAB ikke var standarden likevel. Og at alle DAB-radioene man hadde kjøpt kom til å slutte å virke samtidig som FM-nettet ble slukket. Så da var det ut å handle radioer igjen. Denne gangen DAB+. Samtidig som man kjørte fullt brukbare FM og DAB-radioer på fyllinga. Den ene er alle pengene man unødig har brukt, det andre er det berget med elektronikksøppel dette har skapt. 

Og når en endelig har fått oppgradert hus, hytter og bil med DAB+ så er ikke dekningen god nok. 

Lurer på fortsatt på hvorfor folk sutrer? 

 

Anonymkode: ce86d...3f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og det tredje er at den overlegne digitale lyden man ble lovet på DAB slettes ikke er overlegen. Den er elendig. 

Jeg blir forbannet når folk lyger meg rett opp i trynet. 

Og etter alle pengene jeg har brukt på dette tøvet så håper jeg alle radiokanaler på DAB og alle DAB-produsenter og selgere går konkurs og blir idømt konkurskarantene ut livet. 

For det har de fortjent etter å ha iscenesatt (og fortsetter å iscenesette) denne sinnsyke svindelen som har kostet samfunnet hundrevis av unødige millioner og skapt et enormt berg av miljøfarlig elektronikksøppel. 

 

Anonymkode: ce86d...3f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...