Gjest Anonym Bruker Skrevet 9. november 2019 #1 Skrevet 9. november 2019 Les også: DAB-tallene har skutt til himmels - men har lytterne kommet tilbake? Danmark, som i 2017 så ut til å følge Norge og ville slukke sitt FM-nett, ombestemte seg i fjor. De vil nå videreføre FM. Sverige, som også vurderte FM-slukking, har besluttet å videreføre FM til minst 2047. En lang rekke land, inkludert Storbritannia, Spania og Latvia, har de siste årene dessuten besluttet å ikke kopiere Norge ved å slukke FM-nettet. Det eneste landet som nå fortsatt sier at de skal følge Norge og stenge FM, er Sveits, som planlegger å gjøre det i 2024.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #2 Skrevet 9. november 2019 Hvorfor så sinnsykt stor skrift? 🤔 Anonymkode: 8b1ff...e36 17
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #3 Skrevet 9. november 2019 Kan du skrive med vanlig tekst? Anonymkode: ef573...5fb 5
A-hunter Skrevet 9. november 2019 #4 Skrevet 9. november 2019 DAB er selve suksesshistorien om hvordan ubetydelige og marginale krefter får gjennomslag for sine egne særinteresser i det politiske landskapet. Det viser dermed også hvor sårbart vårt politiske system er. Det er svært korte linjer mellom DAB og monstervindmøller. 9
Husholdning1 Skrevet 9. november 2019 #5 Skrevet 9. november 2019 Etter DAB ble etablert finnes det jo kanaler som er verdt å høre på. Synes DAB har vært en positiv endring. Men jeg synes samtidig det å stenge FM-nettet var unødvendig. 8
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #6 Skrevet 9. november 2019 En svært kortsynt gjeng med radiofolk klarte å overtale kunnskapsløse politikere til denne skandalen. Som medfører et elektronisk søppelberg og en dårligere tjeneste enn den vi hadde med FM. La oss ikke glemme hvem disse kortsynte menneskene er. Dette er den mest kortsynte av dem: https://www.elektronikkbransjen.no/artikler/dab-bor-fortsatt-vaere-pop/470580 En mann som i 2019 anbefaler radio foran streaming har definitivt ramlet av teknologilasset. Han vil sikker også anbefale isdn foran fiber. Heldigvis gikk selskapet hans med et stort underskudd i 2018. Håper den trenden fortsetter. Anonymkode: ce86d...3f9 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #7 Skrevet 10. november 2019 Får ikke inn Dab her jeg bor og mange steder, iallfall i nord, er man uten radio pga. Dab Anonymkode: b3653...1ff 6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #8 Skrevet 10. november 2019 Kan du skrive innlegget igjen med normal skrift Anonymkode: 2c32d...a6e 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #9 Skrevet 10. november 2019 FM = man hadde radio DAB = man har radio. Hva er problemet til folk? Anonymkode: f65f5...bee 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #10 Skrevet 10. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: FM = man hadde radio DAB = man har radio. Hva er problemet til folk? Anonymkode: f65f5...bee At vi hadde radio med Fm. Med Dab har vi ikke radio. Anonymkode: b3653...1ff 10
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #11 Skrevet 10. november 2019 Er ikke å dabbe at man tar hendene til siden ved hodet og bøyer hodet Anonymkode: 2c32d...a6e
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #12 Skrevet 10. november 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: At vi hadde radio med Fm. Med Dab har vi ikke radio. Anonymkode: b3653...1ff Jeg har DAB. Den gir lyd. Ergo har jeg radio? Anonymkode: f65f5...bee
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #13 Skrevet 10. november 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du skrive innlegget igjen med normal skrift Anonymkode: 2c32d...a6e Ble det for vanskelig å lese? Anonymkode: f65f5...bee 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #14 Skrevet 10. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har DAB. Den gir lyd. Ergo har jeg radio? Anonymkode: f65f5...bee Så bra for deg. Det er nemlig ikke alle som har DAB-radio som gir lyd. Anonymkode: ce86d...3f9 8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #15 Skrevet 10. november 2019 Her jeg bor får jeg inn dansk radio på FM-nettet. Jeg er ganske godt oppdatert på hva som skjer i Danmark med andre ord. Norge? Not so much anymore... Savner FM jeg også. Anonymkode: 456d8...b8e 8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #16 Skrevet 10. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så bra for deg. Det er nemlig ikke alle som har DAB-radio som gir lyd. Anonymkode: ce86d...3f9 Da må det være noe galt med den. Enten får de reparere den eller kjøpe ny. Anonymkode: f65f5...bee
Jegerikkeminskyld Skrevet 10. november 2019 #17 Skrevet 10. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da må det være noe galt med den. Enten får de reparere den eller kjøpe ny. Anonymkode: f65f5...bee De har ikke bygd ut DAB-nettet like godt som FM var. Mange steder i landet har ikke lenger tilgang til radiosendinger. 6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #18 Skrevet 10. november 2019 Er mange steder i nord-norge man ikke får sterke nok signaler til å høre på radio med dab-radio. Husker da vi hadde fm hadde jeg radio-signaler overalt, riktignok var det litt skurrete av og til. Men med dab opplever jeg at du enten har kristallklar tale på radio eller ingenting. Ofte når jeg kjører turer her i nord er over halvparten av turen uten radio pga null dab-signaler. Mens med fm hadde jeg radio signaler hele tiden, forutenom i tuneller. Så ja syns ikke nedleggelsen av fm var noe bra.. Anonymkode: b5954...de0 7
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #19 Skrevet 10. november 2019 Dab var en god ide. Det gjorde at man kunne ha mange flere radiokanaler, slik at man i større grad kan høre på det man ønsker. Jeg setter også pris på å få vite hva det er jeg hører på, og ikke minst hvor lett det er å finne den kanalen jeg vil ha på en liste. Dessverre er det noen problemer med denne ideen, som ved alle andre gode ideer. Dab krever god dekning for å gi signal, og dermed er det mange steder som mistet dekningen. Man fokuserte også mest på å dekke flest mulig folk, heller enn mest mulig areal i utbyggingen. Det gjorde at steder med lav befolkningstetthet ikke ble prioritert like høyt, noe som er dumt da det er nettopp disse stedene radio er viktigst. Dab har også det problemet at det bruker mye strøm, fordi radioen hele tiden aktivt søker etter signaler, i stedet for å passivt motta signaler (eller noe sånt). Dette er et problem for alle de som bruker radio på hytta, der det pga ingen/lite strøm har vært nettopp radioen som har vært tilknytningen til utenomverden. Dette er også et beredskapsproblem, for der man i en FM-radio fikk 100 timer lytting ut av batteriene får man i en dab-radio ut maks 10. DSB ønsker at folk skal ha tilgang på radio i krisesituasjoner, da er det uheldig at man ved langvarige krisesituasjoner mister denne tilgangen. Norge måtte gjøre noe med radionettet, for FM-nettet var slitt og trengte oppdatering. Da avgjørelsen ble tatt virket det fornuftig å gå over til dab, spesielt i lys av trenden med digitalisering som løsningen på alt. Digital-TV ble også en vellykket overgang, og man trodde nok at det ville gå like greit med digital-radio. Radio-bransjen ønsket sterkt å digitalisere, for å kunne lage differensierte kanaler (NRK) og for å lettere slippe til (de kommersielle). De som tok avgjørelsene var politikere, ikke teknologer, og hadde derfor lite mulighet til å forstå problemene og rekkevidden av dem. I Norge tar slike ting lang tid, og det er ofte vanskelig å ombestemme seg underveis. Når internettradio slo an, og gjorde Dab overflødig, var prosessen kommet langt. Så langt at det var vanskelig å snu uten store ekstra kostnader. Det var nok også en risiko for at enkelte antikvariske deler i FM-nettet skulle svikte før de ble skiftet ut. De virkelig store protestene fra folk kom ikke før de hadde kommet et stykke i å slå av nettet. Siden FM-nettet da var blitt demontert enkelte steder, og de nyere delene var solgt ut av landet, var det for sent å skru det på igjen. Det var heller ingen av de ansvarlige, som etter å ha tilbrakt ti år med å lovprise dab, som var villig til å si at de hadde tatt feil hele tiden. Fiasko er egentlig et ganske dekkende begrep for prosessen. Anonymkode: 5f32d...5dd 6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #20 Skrevet 10. november 2019 Det er ihvertfall en skjult gull-alder for lovlig piratradio akkurat nå, her kan det lages lokalradio over en lav sko -alle kan nemlig sende gjennom FM fra stua si om de finner en ledig frekvens. Ingen søknad om konsesjon trengs, her er det bare å kjøre på! Anonymkode: 9b953...4cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå