Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

For noen dager siden tok jeg inn noen greiner med litt blad på i en vase for å pynte. I for to dager siden begynte jeg å klø. Forstod ikke hva de kunne vere. Såg nå på burdet rundt der grenene var plassert var de mange små kvite lus?? og noen svarte. Hva må jeg gjøre? Har de kanskje spredt seg?

Anonymkode: bb73f...497

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lus smitter ikke fra planter til mennesker, og ikke mellom forskjellige dyrearter heller. Og de dør ut når de ikke har tilgang til friske plantedeler.

Anonymkode: d5c9b...6a4

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen dager siden tok jeg inn noen greiner med litt blad på i en vase for å pynte. I for to dager siden begynte jeg å klø. Forstod ikke hva de kunne vere. Såg nå på burdet rundt der grenene var plassert var de mange små kvite lus?? og noen svarte. Hva må jeg gjøre? Har de kanskje spredt seg?

Anonymkode: bb73f...497

Er det ikke nesten frost alle steder i Norge for tiden? Da lever ikke bladlus som lever på blader og busker. Lus fra blader og busker går heller ikke på mennesker og omvendt.

Har du derimot dratt fuglelopper i hus, så har du ett problem. Få nå ut både busker og kryp, og vask grundig på bordet. Det du ikke kan vaske tar du i tett plastpose og i fryseren. Støvsug så grundig, og kast støvsugerposen ut av huset straks etterpå, eller legg også den i en tett plastpose i fryseren. 

Klør du i tillegg i morgen tidlig, så er det grunn til å undersøke hva du har.

Anonymkode: 8ebb3...456

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke nesten frost alle steder i Norge for tiden? Da lever ikke bladlus som lever på blader og busker. Lus fra blader og busker går heller ikke på mennesker og omvendt.

Har du derimot dratt fuglelopper i hus, så har du ett problem. Få nå ut både busker og kryp, og vask grundig på bordet. Det du ikke kan vaske tar du i tett plastpose og i fryseren. Støvsug så grundig, og kast støvsugerposen ut av huset straks etterpå, eller legg også den i en tett plastpose i fryseren. 

Klør du i tillegg i morgen tidlig, så er det grunn til å undersøke hva du har.

Anonymkode: 8ebb3...456

Fuglelopper kan heller ikke leve på mennesker, de dør av seg selv snart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...