Gå til innhold

Flytte til Bergen - hvor?


Flodhestane

Anbefalte innlegg

Familien skal flytte til Bergen. Vi er ikke så kjent der, så trenger råd om hvor vi bør se etter bolig 🙂 Arbeidssted er foreløpig Haukeland og sentralt i Bergen. 

Har barn i barnehagealder og hund. Ønsker å bo et sted der man kan komme til Haukeland/sentrum på helst 15-25 min, enten med bil eller kollektivt. Nær god barnehage. Rolig område. Mulighet for hage og turområder. Kanskje umulig, men lov å drømme? 😅

Hvordan er boligmarkedet i Bergen nå? Lønner det seg å leie eller eie for f. eks en 3-årsperiode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kronstad, Minde/Wergeland. Jeg bodde på Kronstad, og elsket det området. Jeg har ikke barn da, men tror det bodde en del barnefamilier der. Gangavstand til Haukeland, og kort vei til både Løvstakken og Ulriken. Landås er også i nærheten av Haukeland, men vet ikke hvordan det er å bo der. 

Anonymkode: e4433...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg sett etter bolig rundt Nattland, fra Birkelundstopen og gjerne innover Nye Sædalsveien.
Det er en del barnehager rundt der, rolig område med turmuligheter til hunden, butikker og buss .
https://www.google.com/maps/place/KIWI+Birkelundstoppen/@60.3410753,5.3692111,16z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0x6780a58e26e6ee0b!8m2!3d60.3447066!4d5.3638896

Anonymkode: 3f06a...9ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo også an på økonomien deres. Ser det er ganske dyrt å kjøpe noe på Landås og opp mot Nattland, så da er det mest sansynlig dyrt å leie i området .
Jeg vil påstå at det beste er å eie i borettslag , blokk, i den 3 års perioden . Det er svært vanskelig å få leie med dyr , dessverre.
Åsane er også en flott bydel, der er billigere å eie og leie . Buss nr 3 går forbi Haukeland sykehus.
Der er mange turmuligheter , og en hundebinge ved Liavannet på Nyborg.

Anonymkode: 3f06a...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kronstad, Minde/Wergeland. Jeg bodde på Kronstad, og elsket det området. Jeg har ikke barn da, men tror det bodde en del barnefamilier der. Gangavstand til Haukeland, og kort vei til både Løvstakken og Ulriken. Landås er også i nærheten av Haukeland, men vet ikke hvordan det er å bo der. 

Anonymkode: e4433...0b2

Helt enig! Er også et område du får solgt bolig uten problem.

Anonymkode: f0b31...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starefossen/Skansemyren er fantastisk. Eneboligområde midt i byen. 10 minutter på sykkel til Haukeland. Barnehage i gangavstand. Buss tar 10 minutter til byen, eller 25 minutter til fots. Og turmuligheter i "bakhagen". 

Men det koster jo, selvfølgelig, og er få enheter på markedet. 

Anonymkode: 4e84e...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Flodhestane skrev:

Familien skal flytte til Bergen. Vi er ikke så kjent der, så trenger råd om hvor vi bør se etter bolig 🙂 Arbeidssted er foreløpig Haukeland og sentralt i Bergen. 

Har barn i barnehagealder og hund. Ønsker å bo et sted der man kan komme til Haukeland/sentrum på helst 15-25 min, enten med bil eller kollektivt. Nær god barnehage. Rolig område. Mulighet for hage og turområder. Kanskje umulig, men lov å drømme? 😅

Hvordan er boligmarkedet i Bergen nå? Lønner det seg å leie eller eie for f. eks en 3-årsperiode?

Har du hørt om finn.no/ https://www.finn.no/realestate/homes/search.html?q=bergen

Hvor du kan flytte er helt avhengig av hva du trenget/ønsker av størrelse og boform, hvor mye penger du kan legge på bordet i forhold til kjøp/leie, og hva som finnes i markedet.

Spørsmålet ditt er like rundt som det berømmelige spørsmålet om hvor langt ett tau er. 

Anonymkode: d10ba...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS - det er på alle måter nyttig å spørre her inne, se bort fra surmaga svar. 

Jeg er selv innflytter, med behov for nærhet til Haukeland. Og skulle virkelig ønsket noen hadde skreket Starefossen! før vi brukte to år på Natland.  

Men om du kommer med litt flere detaljer er det enklere å gi tips. Økonomi er en veldig viktig faktor mtp hvilke muligheter du har. 

Om det lønner seg å eie eller leie er et vanskelig regnestykke. Prisstigningen i Bergen har vært og er god. Men megler, dokumentavgift og annet gjør ofte at å eie for en så kort periode blir et tapsprosjekt. Særlig ved dyrere objekter. 

Anonymkode: 4e84e...2ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landås, Minde, Kronstad, Fløen og Starefossen. Alle disse stedene ligger et steinkast fra Haukeland Sykehus.Nærhet til sentrum, barnehager og skoler. 

Anonymkode: cfb40...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar som andre her at du mener Haukeland sykehus, det er nemlig en plass som heter Haukeland også, et helt annet sted i byen. Starefossen som en over nevner er et flott område, men det er for det første dyrt og for det andre har det dårlig kollektivtilbud. 11-bussen går en gang i timen bortsett fra rushen og slutter veldig tidlig. (lite turnusvennlig) De er også langt å gå fra 11 bussen og til skansemyren som nevnt over, selv om området er flott. Å få parkering som ansatt på Haukeland er ingen selvfølge, så dere må i så fall belage dere på sykkel og apostlenes hester. 

Hvilke boligområder som er aktuelle vil i stor grad avhenge av økonomi, da det å bo i nærhenten av Haukeland/Haraldsplass/UiB/HVL og VID er veldig ettertraktet. Kalfaret, Nubben, Lappen, Fløen, Kronstad og Landås er øverst på min liste over anbefalinger, men det er ikke de billigste plassene. Samtlige steder er det barnehage og kort vei til turterreng, en av turstiene til Ulriken begynner rett bak Haukeland. Wergeland, Fridalen og Slettebakken har også kort vei til jobb, turmiljø og kollektiv. Sædalen er attraktiv for mange i etaberingsfasen, men busstilbudet der er heller ikke veldig godt, spesielt ikke i helgene. Paradis og Skjold er også fine bomiljøer, med buss som passerer til Haukeland, eller mulighet for å bruke først bane og så buss. 

Anonymkode: 04219...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg antar som andre her at du mener Haukeland sykehus, det er nemlig en plass som heter Haukeland også, et helt annet sted i byen. Starefossen som en over nevner er et flott område, men det er for det første dyrt og for det andre har det dårlig kollektivtilbud. 11-bussen går en gang i timen bortsett fra rushen og slutter veldig tidlig. (lite turnusvennlig) De er også langt å gå fra 11 bussen og til skansemyren som nevnt over, selv om området er flott. Å få parkering som ansatt på Haukeland er ingen selvfølge, så dere må i så fall belage dere på sykkel og apostlenes hester. 

 

Anonymkode: 04219...91c

Fra Starefossen er jo Haukeland så nærme at buss/bil ikke er nødvendig. Ved nattevakt har vi parkeringsplass (som vi aldri bruker), men det kommer jo selvfølgelig helt an på hva slags stilling TS/mannen skal ha. 

Man går bort på 25 minutter. Man sykler (i alle fall ned) på 10 minutter. Alternativt er el-sykkel veldig greit da det er litt motbakker hjem igjen. 

Til byen går vi - 25 minutter. Hender vi tar bussen eller fløibanen hjem igjen om det regner sidelengs og bakkene føles litt tunge. Er man ute en sen kveld tar man taxi - 200 kr. 

Og det tar ca 7-8 minutter å fra endestoppen til 11 bussen til de borteste husene på Skansemyren. 

Anonymkode: 4e84e...2ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Landås, Minde, Kronstad, Fløen og Starefossen. Alle disse stedene ligger et steinkast fra Haukeland Sykehus.Nærhet til sentrum, barnehager og skoler. 

Anonymkode: cfb40...d9b

Minde inkluderer vel Løvstakksiden også? Det er vel ikke så praktisk i forhold til Haukeland, og det er ikke så mye kveldssol. Ville heller sagt Fridalen, Wergeland, Årstad i stedet for Minde generelt. Tingen med disse områdene er at det er noen gater man vil unngå, og noen som er bra... aldoph bergs vei hadde jeg personlig unngått (gamle Chicago).

Anonymkode: 4814d...568

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode forslag hittil. Kan nok bruke ca 15000 i mnd på bosted, langtidsleie blir mest aktuelt. 

Det er riktig med Haukeland sykehus. Og så ble det visst Kronstad for den andre parten.

Vi synes det er vanskelig å flytte til så stor by, selv om det bare er for noen år. Trives egentlig godt sånn som vi bor nå et annet sted i landet, 15 min med bil fra alt vi trenger. Er glade i bilen vår og ikke fullt så glad i kollektivtransport noen av oss pga voldsom reisesyke 🙈 Men her vi bor nå er jo ikke bompengene noe stort problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trivdes veldig godt på Wergeland da jeg bodde i Bergen :) Veldig rolig og fint.

Anonymkode: 5f199...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nevne Åsane. Det går ekspressbuss både morgen og ettermiddag til HS og Bergen Sentrum. Du bor ganske landlig hvis du f eks velger Flaktveit eller Morvik området, begge med buss som går hvert 10.minutt. Bussene og veiene er gode, så kan hjelpe på bilsyken. Å ta bil til sentrum er ikke å anbefale - dyrt å parkere og dårlig med parkeringsmuligheter. 

Men når du nevner Kronstad, ville nok et område langs Bybanen være aktuelt.

Prismessig er det slik at jo nærmere du kommer HS eller Bybanen, jo dyrere blir det. I Åsane ville jeg tenkt Flaktveit. Der kan man få rekkehus til ca 3 - 4 milllioner, og disse er ganske greie å få solgt igjen. 

 

Anonymkode: 54bea...9a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra Starefossen er jo Haukeland så nærme at buss/bil ikke er nødvendig. Ved nattevakt har vi parkeringsplass (som vi aldri bruker), men det kommer jo selvfølgelig helt an på hva slags stilling TS/mannen skal ha. 

Man går bort på 25 minutter. Man sykler (i alle fall ned) på 10 minutter. Alternativt er el-sykkel veldig greit da det er litt motbakker hjem igjen. 

Til byen går vi - 25 minutter. Hender vi tar bussen eller fløibanen hjem igjen om det regner sidelengs og bakkene føles litt tunge. Er man ute en sen kveld tar man taxi - 200 kr. 

Og det tar ca 7-8 minutter å fra endestoppen til 11 bussen til de borteste husene på Skansemyren. 

Anonymkode: 4e84e...2ee

Jeg er oppvokst på Starefossen, derav mine svar. Det er ikke bare bare nå noen skal leveres i barnehagen på toppen og du skal på jobb på HUS, bussen matcher ikke, det er ikke parkering og sykkelen må frem. Om vinteren er ikke sykkel et alternativ alltid pga glatten og bussen kommer ikke frem fordi det ikke er brøytet og snødd. Har ikke tall på alle de gangene det er bom stopp i Bellevuebakken eller Ole Irgens vei pga det. Når ungene blir eldre og skal på trening hit og dit så må de stort sett ned fra Starefossen, da er det stort sett ikke fortau langs hovedveien, og bussens avgang en gang i timen er ikke til stor hjelp. Å gå slukøret fra Svartediksveien fordi du kom et min for sent og det er en time til neste avgang er kjiiiiipt. Kjipt er det også å være ungdom og ville være ute lenger enn kl 23 i helg, men da går det ingen buss hjem, og mamma må hente. Så selv om Starefossen er fin så er det ikke bare bare å bo langt oppe i fjellsiden, det kan være greit å tenke gjennom ting. Jeg kan alle snarveier der og ville liekvel ikke bosatt meg der som voksen uten god tilgang til bil, parkering på jobb (som man altså ikke alltid får som turnusarbeidende på HUS), og rikelig tilgang til penger som dekker taxi. Men solrikt, nært fantastiske turområder, fint oppvekstmiljø og lite kriminalitet er det der, men det er det også i andre deler av byen. 

Anonymkode: 04219...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppvokst på Starefossen, derav mine svar. Det er ikke bare bare nå noen skal leveres i barnehagen på toppen og du skal på jobb på HUS, bussen matcher ikke, det er ikke parkering og sykkelen må frem. Om vinteren er ikke sykkel et alternativ alltid pga glatten og bussen kommer ikke frem fordi det ikke er brøytet og snødd. Har ikke tall på alle de gangene det er bom stopp i Bellevuebakken eller Ole Irgens vei pga det. Når ungene blir eldre og skal på trening hit og dit så må de stort sett ned fra Starefossen, da er det stort sett ikke fortau langs hovedveien, og bussens avgang en gang i timen er ikke til stor hjelp. Å gå slukøret fra Svartediksveien fordi du kom et min for sent og det er en time til neste avgang er kjiiiiipt. Kjipt er det også å være ungdom og ville være ute lenger enn kl 23 i helg, men da går det ingen buss hjem, og mamma må hente. Så selv om Starefossen er fin så er det ikke bare bare å bo langt oppe i fjellsiden, det kan være greit å tenke gjennom ting. Jeg kan alle snarveier der og ville liekvel ikke bosatt meg der som voksen uten god tilgang til bil, parkering på jobb (som man altså ikke alltid får som turnusarbeidende på HUS), og rikelig tilgang til penger som dekker taxi. Men solrikt, nært fantastiske turområder, fint oppvekstmiljø og lite kriminalitet er det der, men det er det også i andre deler av byen. 

Anonymkode: 04219...91c

Personlig har vi alltid gått om det er for glatt eller for sent. Man snakker jo maks 25 minutter til Haukeland, eller hjem fra sentrum. Og er tryggeste nabolaget å gjennom nattestid. På 15 år har jeg aldri tatt 11 bussen ned, og kan telle på to hender antall ganger jeg har tatt den opp fra byen. Men det er jo selvfølgelig en vanesak. 

Er forøvrig enig i at bil er en nødvendighet mtp handling. Eller om man jobber lengre bort enn Haukeland eller sentrum. 

Anonymkode: 4e84e...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve deg på Fana og Fyllingsdalen også. litt lengre fra sentrum, så prisene er litt lavere og dere konkurrerer mindre med folk som ønsker å leie til kollektiv/studenter.   

Anonymkode: d1a9f...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...