Gå til innhold

Mor uten omsorgsevne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel.. Alle som kjenner mamma vil beskrive henne som en god mor. Litt for overbeskyttende ville noen sagt, men ikke noe alarmerende. Jeg ble beskrevet som sjenert, men det så folk på som normalt. Lite viste de om hva hun gjorde innenfor husets fire vegger og at sjenertheten min heller kom av at jeg ikke stolte på voksne. 
 

Innenfor huset vegger kunne mamma holde lange foredrag for meg om hvorfor hun hatet meg. At jeg var årsaken til at livet hennes var forferdig og at det var min skyld at hun ville dø. Hun kunne straffe meg med å nekte meg mat og søvn. 

Hadde jeg fortalt dette til nermeste omgangskretsen hennes ville alle fått sjokk og jeg er sikker på at en god del ikke hadde trodd på meg en gang. 

Så denne kollegaen din kan være en helt elendig omsorgsperson uten at det synes utvendig. 

Anonymkode: 0a86a...b9f

Har ikke ord. Så leit å høre... ingen barn fortjener dette. Så trist. Sender deg et ❤️

Anonymkode: 61a58...417

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet er ivrige etter å lete etter feil og gjerne lage historier. Kanskje konstruere situasjoner for å lage en grunn til å ta barn fra foreldrene. I flere år har VG og Dagbladet tatt frem saker i offentligheten og avdekket alvorlig svikt i bv systemet. VG har avdekket grov korrupsjon. Det beste er å lese seg opp før man sier her at barnevernet vil bidra med hjelp. For det er mange som vet at det ikke er tilfellet. 

Anonymkode: f745a...b92

Da er det jo merkelig st mamge ansatte jobber i flere år der uten å ha en eneste sak i nemda

Anonymkode: 942b1...754

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.ssb.no/barneverng/

Ssb har en grei oversikt over det meste som gjelder barnevernet. Om en tenker på det totale antall barn her i landet så er tallet på omsorgsovertakelse ikke så høye som enkelte mener.

Anonymkode: 18135...4ed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo tro og håpe at barnevernet har gjort en vurdering og observert mor med barnet for å kunne uttale seg om dårlig omsorgsevne. Det er mange foreldre som utad virker å være fine foreldre, men hvor det brukes oppdragermetoder som går på tvers av det en anser som kulturelt adekvat omsorgsevne. Det er mye vi ikke vet når døra lukker seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel.. Alle som kjenner mamma vil beskrive henne som en god mor. Litt for overbeskyttende ville noen sagt, men ikke noe alarmerende. Jeg ble beskrevet som sjenert, men det så folk på som normalt. Lite viste de om hva hun gjorde innenfor husets fire vegger og at sjenertheten min heller kom av at jeg ikke stolte på voksne. 
 

Innenfor huset vegger kunne mamma holde lange foredrag for meg om hvorfor hun hatet meg. At jeg var årsaken til at livet hennes var forferdig og at det var min skyld at hun ville dø. Hun kunne straffe meg med å nekte meg mat og søvn. 

Hadde jeg fortalt dette til nermeste omgangskretsen hennes ville alle fått sjokk og jeg er sikker på at en god del ikke hadde trodd på meg en gang. 

Så denne kollegaen din kan være en helt elendig omsorgsperson uten at det synes utvendig. 

Anonymkode: 0a86a...b9f

❤️❤️❤️

denne typen mødre er det dessverre noen av. Håper du har fått tatt et oppgjør med henne og barndommen. 
Sånn skal ingen barn ha det❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet er ivrige etter å lete etter feil og gjerne lage historier. Kanskje konstruere situasjoner for å lage en grunn til å ta barn fra foreldrene. I flere år har VG og Dagbladet tatt frem saker i offentligheten og avdekket alvorlig svikt i bv systemet. VG har avdekket grov korrupsjon. Det beste er å lese seg opp før man sier her at barnevernet vil bidra med hjelp. For det er mange som vet at det ikke er tilfellet. 

Anonymkode: f745a...b92

Jeg er fullstendig klar over at BV kan gjøre feil. Jeg vet også at det nok ikke er alle som er kompetente til jobben sin, og at det innenfor yrker som innehar makt over andre, fins mennesker som er ute etter å misbruke denne makten. Det er viktig at slikt kommer frem, og jeg vet at alt ikke gjør. Det er metoder som blir brukt, og tiltak som blir iverksatt som slett ikke er bra.

Alt dette vil være svært naivt å ikke tro på. Jeg vet mange er bevisst dette og enige med meg. Men vi er en del som ikke diskuterer dette på ulike fora fordi det ikke har noen hensikt. Det sitter svært langt inne for mange å kritisere BV av flere grunner. Og jeg vet også at oftest gjør de det rette, de er mennesker som faktisk vil gjøre en forskjell for barn som er utsatt for omsorgssvikt. Det er vanskelig å kritisere, og en må gjøre det der hvor mennesker er seriøse og vet hva de snakker om. Her inne fks blir det alltid to steile fronter som ender med å hetse hverandre. Det ser jeg ingen hensikt i å være med på. Ville bare svare deg her. Og så kommer jeg ikke til å si mer om dette  🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Lightblond skrev:

Nei, dommen har jeg ikke lest. Leste bare det som stod i Dagbladet. Leste også at barnet var underernært, men leste også at det er bv som mente det, papirene fra helsestasjonen sa noe annet, at barnet gikk opp i vekt mens barnet var hos mor. Eller har jeg blandet saken med en annen sak?

Det selger bedre med "stakkars Trude som ble dømt uten saklig grunn" Men les dommen om du ønsker å bruke saken som eksempler i slike innlegg som dette. 

Det stemmer at barnet til Trude ikke hadde gått så mye ned i vekt at det var akutt fare for barnet isolert sett. Men dersom ett barn ligger uder på vektkurven er det desto vikitgere at mor følger opp med hyppig mating osv. Trude måtte tvinges til å mate barnet sitt. DA er det nemlig en helt annen sak ;)

https://hudoc.echr.coe.int/eng#{"itemid":["001-195909"]}

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet er ivrige etter å lete etter feil og gjerne lage historier. Kanskje konstruere situasjoner for å lage en grunn til å ta barn fra foreldrene. I flere år har VG og Dagbladet tatt frem saker i offentligheten og avdekket alvorlig svikt i bv systemet. VG har avdekket grov korrupsjon. Det beste er å lese seg opp før man sier her at barnevernet vil bidra med hjelp. For det er mange som vet at det ikke er tilfellet. 

Anonymkode: f745a...b92

VG har da aldri avdekket at barnevernet lager historier for å hente barna ut av hjemmet! I såfall så må du legge ved en dokumentasjon på dette. Det er svikt i bv systemet ja, men det går ikke på at bv lager saker og konstruerer situasjoner for å hente barn. Herregud 

Anonymkode: 61a58...417

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, riesling skrev:

Det selger bedre med "stakkars Trude som ble dømt uten saklig grunn" Men les dommen om du ønsker å bruke saken som eksempler i slike innlegg som dette. 

Det stemmer at barnet til Trude ikke hadde gått så mye ned i vekt at det var akutt fare for barnet isolert sett. Men dersom ett barn ligger uder på vektkurven er det desto vikitgere at mor følger opp med hyppig mating osv. Trude måtte tvinges til å mate barnet sitt. DA er det nemlig en helt annen sak ;)

https://hudoc.echr.coe.int/eng#{"itemid":["001-195909"]}

Jepp, og da hun måtte ha kontinuerlig vakt av de ansatte for å påse at hun våknet hver tredje time når barnet skrek etter mat, så insisterte hun på å reise hjem fra mødrehjemmet. Da er det klart at man frykter for barnets liv. 

Anonymkode: 84644...61b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner ikke til hele situasjonen. Det er en gammel kollega av meg som har fått det over seg. Ser barnet og mor hver eneste dag og de går i samme bhg også. Så ser absolutt ingenting i veien med hverken mor eller barnet. Far derimot... 

Anonymkode: 61a58...417

Hevnaksjon fra far blir fort gjennomskuet. Så hvis alt er på stell er det ingenting å frykte. 

Anonymkode: 00268...eb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet er normal utviklet og det er ingenting som tyder på at barnet er påvirket, men bv påstår likevel at det er dårlig omsorgsevne hos mor, er det virkelig grunn til å ta fra mor barnet?

Anonymkode: 61a58...417

 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken hjelp kan hun få da? Barnet er 4 år. En normal 4 åring. Bekymringen kom fra barnets far som ville ødelegge for mor

Anonymkode: 61a58...417

Om det bare er en påstand fra far, som hevn, vil nok saken bli henlagt så lenge hs, bh osv sier at alt er bra

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Lightblond said:

Trude lobben som ble fratatt barnet spurte også bv om å bli en bedre mor. Da tok de barnet i fra henne...

Det var gode grunner til det, da. Har lest dommene, og det er lite positivt med hennes omsorgsevner dengang. Skjønner ikke at hun ikke er flau over seg selv. Mye urovekkende i dommen.

Anonymkode: 73307...e42

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

 

Om det bare er en påstand fra far, som hevn, vil nok saken bli henlagt så lenge hs, bh osv sier at alt er bra

Enig, kjenner til en sånn sak. Og selv om dama var ung mor, en litt spesiell person, og har sine utfordringer fra egen vanskelig bakgrunn, så kom de innom for en hyggelig prat over en kopp kaffe og så henla de saken. Dette med at barnevernet er ute etter å ta folk stemmer ikke med historiene til noen jeg kjenner som har vært borti barnevernet. 

Anonymkode: c8811...69a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Kaisada said:

Jeg vil jo tro og håpe at barnevernet har gjort en vurdering og observert mor med barnet for å kunne uttale seg om dårlig omsorgsevne. ...

Ja, observert av nyutdannete 23-åringer som er ivrige etter oppdrag.

Anonymkode: 86d64...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvparten av alle bekymringsmeldinger kommer fra den andre forelderen. 
 

Barnevernet er pliktig til å undersøke, men som oftest iverksettes ikke tiltak. 
 

Jeg fikk selv en slik av min eks, og selv om det opplevdes ubehagelig, var barnevernet greie og saklige. Saken ble lukket og alt fortsatte som før. 

Anonymkode: 5f2f9...b3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken hjelp kan hun få da? Barnet er 4 år. En normal 4 åring. Bekymringen kom fra barnets far som ville ødelegge for mor

Anonymkode: 61a58...417

Nå viste det seg at barnevernet var enig med far om at mor har dårlig omsorgsevne..? Så kan jo tenkes at han gjorde det fordi han vil det beste for barnet, og at det ikke handlet om å ødelegge for mor. 

Anonymkode: d6af6...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...