Gå til innhold

Økonomi ved brudd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du har lagt inn 260 000 i cash + jobbet redusert for at Familien AS skal fungere bedre. 

Han har, fordi du har jobbet redusert bidratt mer i den daglige økonomiske driften av familien. Den økonomiske biten er selvsagt verken mer eller mindre verdt enn din innsats for familien. Utfordringen er imidlertid at så lenge dere bare er samboere, så har dere ikke noe økonomisk fellesskap. 

I mine øyne er det da naturlig at du kompenseres for dette, feks som du foreslår, ved at ditt studielån betales ned før deling av boet. 

Arv du har latt gå inn i fellesskapet kan du kreve ut igjen, her er det brukt til å betale ned et konkret lån og det regner jeg med du kan bevise iform av kontooverføring = du skal ha tilbake den summen fra fellesskapet. Så et alternativ er jo da at du ikke krever at studielånet ditt betales ned før deling, men at du får 200 000 før resten deles. 

 

Endret av regine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ingen andre utgifter på bil enn drivstoff, bom og forsikring. Dette betales fra felleskonto.

Oppussing har vi betalt fra felles konto også!! 

Anonymkode: 0de75...1ad

  • Andre utgifter ved bil. Du glemte den største som er verdifall..
  • Verdifall
  • Rentekostnader
  • Forsikring
  • Service
  • Reparasjoner
  • Vedlikehold
  • Dekk

Anonymkode: de6b5...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Carrot skrev:

Dersom du kan dokumentere gaven og dine økonomiske bidrag for ønsket om skjevdeling foreslår jeg at du tar saken til en advokat for råd heller enn til KG.

Har du en god advokat og anbefalle? 

Veldig lurt å høre med andre i første omgang kunne jo hende at noen svarer fornuftig før man kaster bort titusenvis av kr på en advokat som kanskje roter det mer til. Man trenger ikke høre sånne advokatmat svar heller 😊

Anonymkode: f1853...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en god advokat og anbefalle? 

Veldig lurt å høre med andre i første omgang kunne jo hende at noen svarer fornuftig før man kaster bort titusenvis av kr på en advokat som kanskje roter det mer til. Man trenger ikke høre sånne advokatmat svar heller 😊

Anonymkode: f1853...71c

Virker for meg som lite og krangle om. La si at du har bidratt med 260.000. Så kan han trekke inn egeninnsats ved oppussing, at han har tjent bedre enn deg og bidratt tilsvarende, om hans foreldre har støttet, hvem eide bilen dere solgte, verdien på bilen idag, hvem betalte lån, siste service osv osv.

Så har dere advokater på hver siden til 2000 kr timen som skal ha betalt. Ikke sikkert summen dere krangler om blir stor nok til at noen av dere går i pluss.

Er du medlem av en fagforening kan du få 15 timer gratis bistand. Ville begynt der. Om de mener at dette er verdt det så kjør på.

Anonymkode: de6b5...643

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en god advokat og anbefalle? 

Veldig lurt å høre med andre i første omgang kunne jo hende at noen svarer fornuftig før man kaster bort titusenvis av kr på en advokat som kanskje roter det mer til. Man trenger ikke høre sånne advokatmat svar heller 😊

Anonymkode: f1853...71c

For å vite hvem som svarer fornuftig må man vite svaret, og da var det jo liten vits i å spørre.

Enig i anbefaling om advokat. Dyrt, men det kan fort bli dyrere å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arv er ens eget uansett og det har man krav på å få ut før deling. I dette tilfellet sier TS at pengene er brukt på billån = tydelig hva arven har gått til og da er det lett å bevise at det var disse pengene som gikk til akkurat det. Så de 200 000 er noe TS skal ha ut før deling av evt fellesmidler uansett. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker for meg som lite og krangle om. La si at du har bidratt med 260.000. Så kan han trekke inn egeninnsats ved oppussing, at han har tjent bedre enn deg og bidratt tilsvarende, om hans foreldre har støttet, hvem eide bilen dere solgte, verdien på bilen idag, hvem betalte lån, siste service osv osv.

Så har dere advokater på hver siden til 2000 kr timen som skal ha betalt. Ikke sikkert summen dere krangler om blir stor nok til at noen av dere går i pluss.

Er du medlem av en fagforening kan du få 15 timer gratis bistand. Ville begynt der. Om de mener at dette er verdt det så kjør på.

Anonymkode: de6b5...643

Hva med verdien på prioritert familie?  Sikkert et valg de har tatt i fellesskAp hvorfor skal hun plutselig straffes for det nå?

Anonymkode: f1853...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en god advokat og anbefalle? 

Veldig lurt å høre med andre i første omgang kunne jo hende at noen svarer fornuftig før man kaster bort titusenvis av kr på en advokat som kanskje roter det mer til. Man trenger ikke høre sånne advokatmat svar heller 😊

Anonymkode: f1853...71c

det kommer jo ann på hvor du bor :) med advokatråd.. Men generelt sett er det slik at folk flest svarer ut fra den begrensede informasjonen de får fra tråden og den informasjon og bagasje de selv sitter på - ingen av dem er særlig relevante sånn rettslig. 
Men reglene for skilsmisse er ganske klare, skjevdeling kan forekomme om du kan dokumentere forholdet, ellers er reglene om felleseie gjeldende og enkle: altså aktiva - passiva = til fordeling
De færreste klarer bli enig uten å få proffesjonell hjelp når de først har startet på veien via uenighet - alle er seg selv nærmest, du og din mann begge. Når man skal dele alt vil begge gjerne komme ut av det på et nivå de kan leve med, og sjelden ett som begge føler er rettferdig. 

Man kan argumentere med at det var ditt valg å ikke betale ut studielånet, og derfor ikke et grunnlag for skjevdeling da slik gjeld er personlig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med verdien på prioritert familie?  Sikkert et valg de har tatt i fellesskAp hvorfor skal hun plutselig straffes for det nå?

Anonymkode: f1853...71c

Som mann og far (fremdeles gift) er min erfaring at ingen mann krever at mor skal jobbe redusert. Ingen mann krever permisjonstid av mor. Slike ting er det gjerne mor som har et ønske om og far støtter morts behov /ønske.

Om hun var hjemme så tipper jeg at dette var noe hun ønsker selv. Tid med barn osv. Og han hadde vel egentlig lite han skulle ha seg. "Nei, du skal jobbe 100% , det vil jeg at du skal lizzom". Nei, han jobbet nok alt han kunne for å kompensere for hennes manglende inntekt, som mange menn er de opptatt av å forsørge sine flokk.

Nå plutselig brukes dette mot han. Han jobbet og forsørget henne slik at hun kunne få tid med barna.. Men nå er hun plutselig offeret og skal kompenseres for at hun ble forsørget??

Mulig man man snu rollene for å se absurditeten. Ei dame som forsørger sin mann blir straffet økonomisk etter at forholdet tok slutt? Det hadde vkt ramaskrik. Men det virker som at gjengs oppfatning er at slik skal det være.

 

Anonymkode: de6b5...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal flytte fra hverandre, og blir såklart ikke enig. 
Vi begge jobber turnus. Jeg har valgt å jobbe redusert pga våre tre små barn og vansker med å få to 100 % turnuser til å gå opp. Jeg taper jo inntekt og pensjon på det. 
Det er jeg som handler det meste av klær og interiør til barna. 

Nå handler diskusjonen på om vi skal betale ut mitt studielån før vi fordeler 50/50. 
Grunnen til at jeg synes vi skal det er: 

Vi fikk en stor sum av min far for noen år siden som vi betalte ned billån med. Jeg kunne betalt ned studielån, men siden billån hadde høyest rente tok vi det. 
Jeg hadde spart opp 60 000 i bsu som jeg spyttet inn i lånet når vi pusset opp. 
Han mener at siden jeg betaler inn mindre til vår felles konto så har jeg ikke krav på at studielånet mitt skal betales ned før vi fordeler... 

Hva mener dere er rettferdig? 

Anonymkode: 0de75...1ad

Du må nok finne frem bankutskrifter m.m husk å alltid følge pengene

Anonymkode: a07c3...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...