AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1 Del Skrevet 6. november 2019 Vi skal flytte fra hverandre, og blir såklart ikke enig. Vi begge jobber turnus. Jeg har valgt å jobbe redusert pga våre tre små barn og vansker med å få to 100 % turnuser til å gå opp. Jeg taper jo inntekt og pensjon på det. Det er jeg som handler det meste av klær og interiør til barna. Nå handler diskusjonen på om vi skal betale ut mitt studielån før vi fordeler 50/50. Grunnen til at jeg synes vi skal det er: Vi fikk en stor sum av min far for noen år siden som vi betalte ned billån med. Jeg kunne betalt ned studielån, men siden billån hadde høyest rente tok vi det. Jeg hadde spart opp 60 000 i bsu som jeg spyttet inn i lånet når vi pusset opp. Han mener at siden jeg betaler inn mindre til vår felles konto så har jeg ikke krav på at studielånet mitt skal betales ned før vi fordeler... Hva mener dere er rettferdig? Anonymkode: 0de75...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #2 Del Skrevet 6. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi skal flytte fra hverandre, og blir såklart ikke enig. Vi begge jobber turnus. Jeg har valgt å jobbe redusert pga våre tre små barn og vansker med å få to 100 % turnuser til å gå opp. Jeg taper jo inntekt og pensjon på det. Det er jeg som handler det meste av klær og interiør til barna. Nå handler diskusjonen på om vi skal betale ut mitt studielån før vi fordeler 50/50. Grunnen til at jeg synes vi skal det er: Vi fikk en stor sum av min far for noen år siden som vi betalte ned billån med. Jeg kunne betalt ned studielån, men siden billån hadde høyest rente tok vi det. Jeg hadde spart opp 60 000 i bsu som jeg spyttet inn i lånet når vi pusset opp. Han mener at siden jeg betaler inn mindre til vår felles konto så har jeg ikke krav på at studielånet mitt skal betales ned før vi fordeler... Hva mener dere er rettferdig? Anonymkode: 0de75...1ad Sett fra en manns ståsted han han jobbet fullt for å forsørge, betalte gjeld, strøm, drivstoff, kommunale avgifter osv for deg slik at du kunne være hjemme. Og nå ønsker du å få betalt for at han forsørget deg?? BSU og arv kan sannsynligvis jussen gi svar på. Men om det f.eks du som ville ha en dyr bil og det var du som brukte den til daglig burde det og telle med. Uansett virker det som håndterbare beløp hvis ikke begge er opptatt av å ikke tape... Anonymkode: de6b5...643 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #3 Del Skrevet 6. november 2019 Jeg har jobbet 80 da, pluss en del ekstra. Samtidig studerer jeg for å kunne få bedre arbeidstider, skulle jo skrevet det også.. Og bilen er ikke noe fancy, helt vanlig stasjonsvogn. Anonymkode: 0de75...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #4 Del Skrevet 6. november 2019 Hvor mye mindre betaler du i mnd da? Anonymkode: 08d0e...06c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #5 Del Skrevet 6. november 2019 Og hvor stor sum fikk du fra din far? Anonymkode: 08d0e...06c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #6 Del Skrevet 6. november 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi skal flytte fra hverandre, og blir såklart ikke enig. Vi begge jobber turnus. Jeg har valgt å jobbe redusert pga våre tre små barn og vansker med å få to 100 % turnuser til å gå opp. Jeg taper jo inntekt og pensjon på det. Det er jeg som handler det meste av klær og interiør til barna. Nå handler diskusjonen på om vi skal betale ut mitt studielån før vi fordeler 50/50. Grunnen til at jeg synes vi skal det er: Vi fikk en stor sum av min far for noen år siden som vi betalte ned billån med. Jeg kunne betalt ned studielån, men siden billån hadde høyest rente tok vi det. Jeg hadde spart opp 60 000 i bsu som jeg spyttet inn i lånet når vi pusset opp. Han mener at siden jeg betaler inn mindre til vår felles konto så har jeg ikke krav på at studielånet mitt skal betales ned før vi fordeler... Hva mener dere er rettferdig? Anonymkode: 0de75...1ad Advokatmat! Samboeravtale, hvorfor har dere ikke skrevet samboeravtale om fordeligng av utgifter/intekter ved brudd? Når en går ned i stilling for felleskapet i as familiens skyld, så avtalefester man dette i ett dokument i tillegg til/eller som vedlegg til samboeravtalen. Der skriver man ned hvordan den ene blir kompensert for fremtidig og nåværende tap, både i lønn, pensjon og hvordan den reduserte arbeidstiden blir brukt. Når du har gjort den klassiske kvinnefellebommerten, kjøpt forbruksvarer, mens han har kunnet invistere, så har du i utgangspunktet ingen rettigheter, utover å ta klærne og pynteputene med deg når du forlater boligen. Så lykke til. Anonymkode: efcfc...4de 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #7 Del Skrevet 6. november 2019 Si at du i to år har betalt 2000 mindre i mnd inn, men brukt 500kr på klær til barna, så er bidraget ditt mindre enn hans 1500*24 mnd = 36.000 kr. Men, du har bidratt med engangsbeløp lik 60k + penger fra far. Da skal du ha ut igjen penger fra far +60-36k. Bytt ut med egne tall. Anonymkode: 08d0e...06c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #8 Del Skrevet 6. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du har gjort den klassiske kvinnefellebommerten, kjøpt forbruksvarer, mens han har kunnet invistere, så har du i utgangspunktet ingen rettigheter, utover å ta klærne og pynteputene med deg når du forlater boligen. Så lykke til. Anonymkode: efcfc...4de Hus, eiendom og bil regner jeg med deles siden hun ikke nevner det. Hun er opptatt av hvem som har bidratt med hva. Hvis de begge står som eiere av eiendom og bil har hun ikke havnet i noen felle. Om ikke arven var diger, noe jeg tipper den ikke var siden valget stod mellom bil og studielån er det de krangler om mindre beløp. Anonymkode: de6b5...643 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 6. november 2019 #9 Del Skrevet 6. november 2019 (endret) 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi skal flytte fra hverandre, og blir såklart ikke enig. Vi begge jobber turnus. Jeg har valgt å jobbe redusert pga våre tre små barn og vansker med å få to 100 % turnuser til å gå opp. Jeg taper jo inntekt og pensjon på det. Det er jeg som handler det meste av klær og interiør til barna. Nå handler diskusjonen på om vi skal betale ut mitt studielån før vi fordeler 50/50. Grunnen til at jeg synes vi skal det er: Vi fikk en stor sum av min far for noen år siden som vi betalte ned billån med. Jeg kunne betalt ned studielån, men siden billån hadde høyest rente tok vi det. Jeg hadde spart opp 60 000 i bsu som jeg spyttet inn i lånet når vi pusset opp. Han mener at siden jeg betaler inn mindre til vår felles konto så har jeg ikke krav på at studielånet mitt skal betales ned før vi fordeler... Hva mener dere er rettferdig? Anonymkode: 0de75...1ad Kommer vel inn i fordelingen. Du har bidratt med mer i noen anledningen, han har bidratt mer hele veien, felles opptjent deles på to. Tenkte du han skulle hold bil (som er anse som forbruk) og at han skulle betale for oppussingen men at du skulle ta del i verdistigningen? Dette er typisk argumentasjon for kvinner, meg og mitt vårt og vårt, ditt er vårt Endret 6. november 2019 av RoH Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #10 Del Skrevet 6. november 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye mindre betaler du i mnd da? Anonymkode: 08d0e...06c Kanskje 5-6000. Det er så mye mindre jeg har i inntekt enn han.. Anonymkode: 0de75...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #11 Del Skrevet 6. november 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvor stor sum fikk du fra din far? Anonymkode: 08d0e...06c 200 000 Anonymkode: 0de75...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #12 Del Skrevet 6. november 2019 5 minutter siden, RoH skrev: Kommer vel inn i fordelingen. Du har bidratt med mer i noen anledningen, han har bidratt mer hele veien, felles opptjent deles på to. Tenkte du han skulle hold bil (som er anse som forbruk) og at han skulle betale for oppussingen men at du skulle ta del i verdistigningen? Dette er typisk argumentasjon for kvinner, meg og mitt vårt og vårt, ditt er vårt Vi har ingen andre utgifter på bil enn drivstoff, bom og forsikring. Dette betales fra felleskonto. Oppussing har vi betalt fra felles konto også!! Anonymkode: 0de75...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #13 Del Skrevet 6. november 2019 Dere som maser om st TS har "bidratt mindre", husk at hun ikke har jobbet redusert for å få mer fritid, men for å ta seg av felles barn og hjem. Mannen har med andre ord nytt godt av hennes ekstra arbeidskraft. TS, du trenger en advokat for å sikre deg en rettferdig fordeling. Anonymkode: affd8...dc2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #14 Del Skrevet 6. november 2019 Latterlig og se på kr og øre i minus for henne fordi hun har jobbet redusert for fam as dette er jo et valg de sammen har tatt for å gå ting til å gå opp. Skal man tenke sånn har hun gjort en mue viktigtigre jobb. Anonymkode: f1853...71c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #15 Del Skrevet 6. november 2019 Om du har lagt inn 260 000 mer burde de trekkes fra til din fordel først før dere deler. Hvor stort er studielånet? Anonymkode: f1853...71c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #16 Del Skrevet 6. november 2019 Så genialt å komme med du skulle hatt samboeravtale nå..... Det vet hun garantert alt Anonymkode: f1853...71c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #17 Del Skrevet 6. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så genialt å komme med du skulle hatt samboeravtale nå..... Det vet hun garantert alt Anonymkode: f1853...71c Nemlig!! Anonymkode: 0de75...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #18 Del Skrevet 6. november 2019 Da får han komme hjem til deg og bidra med tjenester tilsvarende det du ytte til fellesskapet i stedet for å jobbe 100%.+ selvsagt få tilbake de pengene du fikk fra din far. Ungene må selvsagt også fordeles etter hvem som har fulgt de opp mest inkl graviditet + slitasje på kropp må takseres etter hvor mye plastisk kirurgi ville kostet for å få tilbake den gamle kroppen. Anonymkode: 0f97b...518 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 6. november 2019 #19 Del Skrevet 6. november 2019 Dersom du kan dokumentere gaven og dine økonomiske bidrag for ønsket om skjevdeling foreslår jeg at du tar saken til en advokat for råd heller enn til KG. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 6. november 2019 #20 Del Skrevet 6. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har ingen andre utgifter på bil enn drivstoff, bom og forsikring. Dette betales fra felleskonto. Oppussing har vi betalt fra felles konto også!! Anonymkode: 0de75...1ad Om han har tjent mer regner jeg med at han også har bidratt mer til felleskapet, Jeg regner med om at dere er enige om at felles opptjent skal fordeles på to. Forbrukt i nåtid er forbrukt. Om han total har bidratt mer føler han det urettferdig, om du har bidratt mer til fellesskapet føler du det urettferdig. Dette er jo en risiko en alltid har med seg. Om dere har tre barn sammen er det jo viktig at disse trygges økonomisk hos begge, dere har valgt å splitt opp en familieøkonomi til to separate økonomier, dette får konsekvenser, på det mentale plan og på det økonomiske plan. Det siste kommer til å skada barna for all fremtid mest sannsynlig, dvs. muligheten dere får til å bidra i deres etablering forsvinner totalt med mindre dere tjener langt over en mill hver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå