Gå til innhold

Barnehagetilvenning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

mitt barn har nettopp begynt i barnehage og vi skal ha tilvenningsdag nr to i morgen. Hen virker å stortrives allerede og da lurer jeg på om det er greit at jeg går etter en kort stund for å la barnet leke med de andre barna og venne seg til dem, eller bør jeg vente 30-40 min før jeg går? Hvordan har dere erfarne foreldre gjort det? :)

Anonymkode: 83d89...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dag to skal mor/far oppholde seg i umiddelbar nærhet den tiden barnet er alene. Jeg satt på pauserommet til de ansatte i noen timer :)

dag 3 kunne jeg dra hjem, men måtte være tilgjengelig på kort varsel. Vi bor 5 minutter unna barnehagen. 

slik gjør vi det i vår barnehage, det funker fint :) det kan være lurt å ta det litt rolig i begynnelsen. Det er kjedelig å ødelegge relasjonen barnet får til de ansatte dersom barnet får panikk og du er langt unna. Det er mye enklere dersom de kan stikke bort til pauserommet og hente deg slik at barnet roer seg ned. Dersom barnet opplever å være utrygg og må vente lenge på at du kommer risikerer du å måtte bruke enda lenger tid på innkjøring. 

Det er en grunn til at man setter av 3 hele dager :)

(med noen forbehold at innkjøring for en 4åring er lettere enn før en 1åring.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Du kan godt gå ja, men sett deg på café like ved slik at du kan kommer på sekundet. Jeg satt på personalrommet dag 2 og ærlig talt så ble jeg sittende der i timer 😂 Ungen min digget barnehagen fra dag én.

Den tredje dagen ville de at han skulle prøve å sove i barnehagen. Han hadde aldri sovet andre steder og i alle fall ikke på et gulv med en haug med madrasser omringet av andre barn. Han sov som en stein i 2 timer, sto opp og spiste med den andre barna😮 Jeg ventet og ventet på en telefon eller SMS, men det skjedde aldri. Tuslet tilbake og da jeg tittet inn var han i full lek og storkoste seg.

Den fjerde dagen leverte jeg og gikk. Han var der en halv dag uten noe drama. Lekte, sov og spiste. Full dag den femte dagen(kjernetiden). Uken etter hadde han fulle dager og har aldri hatt problemer siden 😊

 

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

mitt barn har nettopp begynt i barnehage og vi skal ha tilvenningsdag nr to i morgen. Hen virker å stortrives allerede og da lurer jeg på om det er greit at jeg går etter en kort stund for å la barnet leke med de andre barna og venne seg til dem, eller bør jeg vente 30-40 min før jeg går? Hvordan har dere erfarne foreldre gjort det? :)

Anonymkode: 83d89...4a4

Spør de ansatte, de vet best 😊

Anonymkode: e6500...caf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...