Gå til innhold

Å mistrives i sitt eget hjem..... flere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner ofte at jeg mistrives i mitt eget hjem.... kun rot og skitt over alt. Alle bare slenger fra seg, roter, møkker og bidrar minimalt. Blir så sliten og dritt lei dette evige rotet hele tiden. Jeg blir sur og gretten av det. Må alltid løpe rundt som en jojo og rydde opp etter andre. Det er befriende å være på jobb til tider. Lurer på om jeg skal begynne å jobbe gratis for å slippe å komme så «tidlig» hjem. Det får jeg aldri slappet av. Skulle ønske jeg kunne slutte å være gretten kjærring:( Flere som føler det sånn i perioder? Nå har jeg en dårlig dag her.

Anonymkode: 1d722...052

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår deg godt. Jeg blir sur og tverr når ting flyter og folk ikke rydder etter seg. Jeg er "bare" stemor da, og kom inn i familien da barna var 3-15, og det var fem av dem. Det var uaktuelt å leve i det kaoset, så jeg lagde lister. Det fungerte da, og det fungerer nå, med kun to barn igjen i huset.

Anonymkode: fbd47...2af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er barna dine? Har du partner? Kjenner meg delvis igjen med to barn. 

Anonymkode: b84d2...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mann og barn i barneskolealder. Hjelper ikke hva jeg sier til mannen, dår bare beskjed om å slutte å bitche. Så deilig de dagene jeg jobber kveld, men noe jeg kommer hjem er det jo fullstendig kaos her. Eneste mannen gjør å tømme oppvaskmaskin. Kjenner meg nesten sur hele tiden. Kan aldri slappe av her. TS 

Anonymkode: 1d722...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna kan iallefall bidra. Lær dem å rydde etter seg selv og gjøre det til en vane. For eksempel rydde fortløpende mens de lager mat, ikke begynne å spise før det er ferdig ryddet etter matlaging. Ta med oppvask fra stua når de likevel skal på kjøkkenet. Etc. Når det gjelder mannen er det nok verre. Tror nesten du bare må akseptere at han er sånn. Utallige tråder om lignende og aldres erfaringer viser at det ikke nytter å endre en mann som ikke vil endre seg

Anonymkode: 856ef...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lag deg en frisone som er bare din. Ikke lov å legge klær og annet ræl på ditt rom eller fristed, hvis du klarer å sitte der og se ut i rotesonen da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine yngre dager hadde jeg ansvar for et ganske stort område, der brukerne var enda litt yngre enn meg.

Etter å ha mast vettet av meg gjentatte ganger, så gav jeg beskjed om at ALT som lå å fløyt når jeg kom om morgenen kom til å bli kastet. Jeg kom på jobb og fylte vel 5-6 søppelsekker og kjørte det hele i containeren (riktignok en åpen en, så folk kunne hente sakene sine igjen, men samtidig såpass langt vekke at de ble rimelig stressa). 

Hadde aldri problemer med rot igjen så lenge jeg var der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på tide å ta tak, feks begynn med familieråd og kontraktsskriving av felles leveregler Og utdeling av faste daglige/ ukentlige oppgaver til alle mann!

gjerne godt synlig på en tavle, der man kan huke av når det er utført. 

Og passende konsekvenser må innføres dersom noen sluntrer unna.

men de må henge på greip og være lette å gjennomføre- tomme trusler fører ALLTID bare til forverring ( forbausende mange som ikke ser det)

Sett av en helg og rydd og KaST unna, er sykt digg å renske skap og rom, et etter ett!

Se på det som en glede å fylle pose etter pose.

For å leve som dette er bare tull og uvane du attpåtil fører videre.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå i parterapi samt lær deg å overse rotet. Lettere sagt enn gjort, men etter jeg begynte å gi litt faen har mannen bidratt mer, jeg irriterer meg ikke lengre over rot eller klager og ting er mye bedre hjemme. 

Anonymkode: c9652...31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du så store barn at de kan bidra hjemme for feks ukelønn? 
Ha familieråd hver søndag feks etter frokost. Planlegg uka, sett opp faste oppgaver til både barn og voksne fordelt utover uka. Da vet alle hva de skal gjøre på hvilke dager. Min erfaring er at en del menn også trenger faste rammer og planer å forholde seg til. Mange evner ikke å se rot og møkk, og de må forstå at på de faste dagene gjøres oppgavene selvom de kanskje ikke syns selv at det trengs. 
Og ta en alvorsprat med mannen. Dere er to voksne som begge deler på hus og barn, da må han bidra. 
Også er det lurt å huske at vi ofte har litt ulikt syn på hva som er reint og ikke, at han kanskje ikke ser de detaljene du ser ( som feks at klær på en stol eller sko utover gangen er rot for deg og støvet på hylla) så senk kravene litt, men for all del - han må bidra! 

Anonymkode: ccf8d...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...