Gå til innhold

Kaffe til barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

43 minutter siden, Puny skrev:

Det du beskriver er så lite koffein at jeg ville ikke tenkt på det en gang. 
 

*skriveleif

Ja altså, en liten dråpe koffein et par ganger i mnd tidlig på dagen er nok ikke så ille:) 

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville nok sagt det var en dårlig idè, selv om det er decaf. 

Å venne barn til smak av kaffe kan igjen føre til at de begynner å drikke kaffe mye tidligere enn anbefalt. Koffein har enkelte uheldige effekter. 

Anonymkode: 374aa...f66

Her er jeg enig:) er nok bare en gang i blant :)

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min bestemor, som var en meget klok kvinne, ga meg kaffe fra.... Jeg kan ikke engang huske en tid UTEN kaffe. Så før jeg var fire. Mest melk sikkert, og med sukkerbiter til å dyppe i den, men likevel. Hun sa også at man får store pupper hvis man drikker kaffe tidlig 😄 
Jeg har to søstre, en drakk kaffe, en gjorde ikke, og det stemmer på dem. Og på meg.


 

Anonymkode: 9f624...a94

Haha herlig ❤️ jeg bruker bh fra barneavdelingen og jeg bæljer kaffe.. Stemmer ikke helt her:p

26 minutter siden, Blingblingtahei skrev:

Min 1 åring er helt tulling etter kaffekoppen! Han får selvfølgelig ingenting, men så fort koppen er tom skal han oppi å lukte. Har vært på oss som klegg så fort kaffen ble trakta siden han lærte å bevege seg rundt, er helt sært! Dette er snakk om vanlig svart kaffe 😱

Det lukter jo kjempegodt da ❤️ og særlig hvis det er en vanlig lukt hjemme. 

Anonymkode: a1e9d...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får jentene på 3 og 6 kaffe av moren sin. For meg hører ikke kaffe og barn sammen i det hele tatt. De får vente til de er store nok. 

Anonymkode: 17a8a...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Peanut skrev:

Koffeinfri går greit. Med koffein- not so much. Det her var jo interessant: https://duermamma.no/kaffe-og-barn-hva-er-det-beste-radet/amp/

:overrasket:

Jeg fikk selv sukkerbiter dyppet i kaffe av min mormor, og synes det var digg. Som en stor nøtt drikkes det 3-8 kopper hver dag og det er vel kanskje litt mye 75111957-D9F4-47FA-971A-F8F9117C800D.gif.83e71fc9a314147c67c4317c1cb63b89.gif

Takk for viktig artikkel!! :)

 

Anonymkode: a1e9d...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her får jentene på 3 og 6 kaffe av moren sin. For meg hører ikke kaffe og barn sammen i det hele tatt. De får vente til de er store nok. 

Anonymkode: 17a8a...ddd

Er det pga det er voksendrikk eller fordi de får koffeinholdig kaffe? 

Anonymkode: a1e9d...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk sukkerbit dyppet i kaffe av bestemor når jeg var liten 😅 om det er koffeinfri du skal lage så kan jeg seriøst ikke se problemet, ligger liksom problemet i at det SMAKER kaffe som er problemet? 

Anonymkode: 13ce6...f12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk sukkerbit dyppet i kaffe av bestemor når jeg var liten 😅 om det er koffeinfri du skal lage så kan jeg seriøst ikke se problemet, ligger liksom problemet i at det SMAKER kaffe som er problemet? 

Anonymkode: 13ce6...f12

Haha husker cafe turene hvor jeg fikk en sukkerbit og fikk dyppe den i kaffen 😂 ja altså koffeinfri er jo ikke ekte kaffe engang.. Skjønner jo at ungen liker skummet med kanel på 😂

Anonymkode: a1e9d...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine har tigget om å smake kaffe. Alle har fått smake og likt det. Alle har sluttet å mase etter en stund. Ingen har reagert på koffeinet eller blitt avhengig. 

Anonymkode: 224d2...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alle mine har tigget om å smake kaffe. Alle har fått smake og likt det. Alle har sluttet å mase etter en stund. Ingen har reagert på koffeinet eller blitt avhengig. 

Anonymkode: 224d2...4ad

Må legge til at mine har fått smake på alt (unntatt alkohol..) og jeg har aldri sagt «det liker ikke du» eller «barn liker ikke sånt». De er ikke det spor kresne i dag og de begynte tidlig å kose seg med gode oster som brie, manchego, osv. Jeg tror det har sammenheng med at de alltid har fått smake på det vi voksne spiser  😊 

Anonymkode: 224d2...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Lag heller varm sjokolade med skum. Men om ikke så dyppet jeg sukkerbiter i kaffen til besteforeldre da jeg var liten og det gikk helt fint med meg 😃

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må legge til at mine har fått smake på alt (unntatt alkohol..) og jeg har aldri sagt «det liker ikke du» eller «barn liker ikke sånt». De er ikke det spor kresne i dag og de begynte tidlig å kose seg med gode oster som brie, manchego, osv. Jeg tror det har sammenheng med at de alltid har fått smake på det vi voksne spiser  😊 

Anonymkode: 224d2...4ad

Åå jeg er så enig ❤️ hun har fått smake på alt her, vi drikker ikke alkohol, så det har ikke vært noe tema, og vi har ei jente som spiser det meste (for nå).

8 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Lag heller varm sjokolade med skum. Men om ikke så dyppet jeg sukkerbiter i kaffen til besteforeldre da jeg var liten og det gikk helt fint med meg 😃

God ide ❤️ altså, jeg Tror ikke det er så farlig med denne sukkerbiten.. Man gir dem jo ikke kaffe (viser til artikkelen len sendte over). Og jeg tenkte for å gi henne samme smak på skummet hennes som mitt, at jeg gir henne koffeinfri. Det er jo bare å kjøpe en pakke koffeinfri kapsler. Da kan jo mannen min ta seg en kaffe på kveldene sammen med meg også 😂

Anonymkode: a1e9d...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare vær obs på at mange koffeinfrie kaffetyper inneholder koffein allikevel, selv om det er i små mengder. Barn skal ikke ha koffein, spesielt ikke så små barn. 

Anonymkode: 4b1c3...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min på 16 måneder synes det er veldig stas å smake på alt vi spiser og drikker inkludert skummet på cappucino og en slurk vanlig kaffe i blant. Jeg lager en egen ‘cappucino’ til han med en ørliten mengde cappucino pluss masse melk (så det er jo egentlig varm melk med litt skum), så koser vi oss sammen innimellom. Ellers drikker jeg kaffen min når han er opptatt av noe annet. Det beste er å unngå koffein, men å la barnet smake på alt vi spiser synes jeg er riktig og for oss har det ført til at gutten er altetende og ikke kresen overhodet (så langt). Vi drikker aldri alkohol da og gir ikke matvarer han ikke bør ha som svolværpostei osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinasjonen kaffe + sukker er faktisk veldig skadelig for årene. Kaffe gir høyt blodtrykk og øker insulinresistanse. Fett gir høyere insulinresistanse (melk). Kombinasjonen gjør at det blir skade på årene og man burde ikke drikke kombinasjon melk, sukker, kaffe hverdag. 

Anonymkode: e93a0...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker at koffeinfri kaffe, alkoholfri øl osv osv er HELT innafor. Jeg har en toåring som liker «uvanlige» ting til toåring å være, og innimellom får jeg faktisk spørsmål om jeg «virkelig» skal legge crispisalat og oliven og brie på tallerkenen hennes, og da synes jeg virkelig vi er litt fastlåst i hva vi tenker på som «barnemat» og «voksenmat».

Så lenge det ikke inneholder noe som er skadelig for utviklingen deres mener jeg at det er helt på jordet å si nei fordi det tradisjonelt bare har blitt inntatt av voksne.

Anonymkode: 23d20...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at koffeinfri kaffe, alkoholfri øl osv osv er HELT innafor. Jeg har en toåring som liker «uvanlige» ting til toåring å være, og innimellom får jeg faktisk spørsmål om jeg «virkelig» skal legge crispisalat og oliven og brie på tallerkenen hennes, og da synes jeg virkelig vi er litt fastlåst i hva vi tenker på som «barnemat» og «voksenmat».

Så lenge det ikke inneholder noe som er skadelig for utviklingen deres mener jeg at det er helt på jordet å si nei fordi det tradisjonelt bare har blitt inntatt av voksne.

Anonymkode: 23d20...b5d

Herlig ❤️ legg det på tallerkenen hennes så lenge det ikke er skadelig eller uheldig for henne:) 

Har hørt at barn ofte liker litt uvanlige smaker, og at de arver hva foreldrene liker.. Her koser vi oss med oliven, manchego og pesto, og det liker hun her og 😍

Anonymkode: a1e9d...13d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MammatilJ skrev:

Gutten min på 16 måneder synes det er veldig stas å smake på alt vi spiser og drikker inkludert skummet på cappucino og en slurk vanlig kaffe i blant. Jeg lager en egen ‘cappucino’ til han med en ørliten mengde cappucino pluss masse melk (så det er jo egentlig varm melk med litt skum), så koser vi oss sammen innimellom. Ellers drikker jeg kaffen min når han er opptatt av noe annet. Det beste er å unngå koffein, men å la barnet smake på alt vi spiser synes jeg er riktig og for oss har det ført til at gutten er altetende og ikke kresen overhodet (så langt). Vi drikker aldri alkohol da og gir ikke matvarer han ikke bør ha som svolværpostei osv. 

Hvorfor skal ikke bar spise svolværpostei?

Anonymkode: 0904b...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å drikke kaffe da jeg var liten. Eller det var halvparten kaffe og melk da. Da satt jeg der da, med min lille kopp, og hadde kaffeselskap med mormor og morfar.

Anonymkode: 86612...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...