minister-mio Skrevet 5. november 2019 #61 Del Skrevet 5. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ehm, nei, i barnehagen får hen grønnsaker til varmmaten, og bønner er vel også en grønnsak? ts Anonymkode: 905f7...26f Jeg syntes det ser ut som litt lite grønnsaker i løpet av en dag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #62 Del Skrevet 5. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ofte så er helsesøstrene hysteriske mtp de vektskurvene, men så fort man snakker med barnelegen så er det plutselig helt normalt og ikke bekymringsverdig i det hele tatt. Anonymkode: 88abe...af2 Tviler sterkt på at de er hysteriske, er vel heller noen foreldre som er svært sensitive. Anonymkode: 5d846...610 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #63 Del Skrevet 5. november 2019 7 minutter siden, minister-mio skrev: Jeg syntes det ser ut som litt lite grønnsaker i løpet av en dag. Deg om det, to måltider om dagen med grønnsaker syntes jeg hørtes helt fint ut. ts Anonymkode: 905f7...26f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 5. november 2019 #64 Del Skrevet 5. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Deg om det, to måltider om dagen med grønnsaker syntes jeg hørtes helt fint ut. ts Anonymkode: 905f7...26f Da kan jo du fortsette å gi barnet ditt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #65 Del Skrevet 5. november 2019 Akkurat nå, minister-mio skrev: Da kan jo du fortsette å gi barnet ditt det. Det har jeg tenkt til. ts Anonymkode: 905f7...26f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 5. november 2019 #66 Del Skrevet 5. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har jeg tenkt til. ts Anonymkode: 905f7...26f Da har du situasjonen under kontroll. Du trenger ikke råd fra kg eller helsesykepleier. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #67 Del Skrevet 5. november 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Det var jo ikke et standard måltid. Det var ett måltifmd i løpet av dagen. Syns ikke totalen i løpet av dagen så så voldsomt ut. Anonymkode: 9f091...e72 Det var Standard frokost om jeg skjønte det rett? Min unge veier også "for mye ", så mente det som det tips. Går gjennom samme runden her, hvordan få de til å spise nok, men ikke for mye. Anonymkode: 34e34...f21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #68 Del Skrevet 5. november 2019 Mange helsesøstre tror de er guder på barneoppdragelse og ting som angår barn generelt... Drit i hva de sier. Du kjenner ditt barn best! Anonymkode: 3b933...f05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 5. november 2019 #69 Del Skrevet 5. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri sett et barn på 1,5 år spise tre skiver på et måltid. 😕 Anonymkode: 5bec6...0c4 Mine barn på den alderen kunne spise som voksne menn (litt overdrevent selvsagt). Men det variert. Noen dager ble det spist mye andre dager mindre. Tre skiver hjemmelaget brød. No problemos. Jeg syns ikke det høres ut som TS sitt barn spiser for mye. Avvent. Det går seg til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 5. november 2019 #70 Del Skrevet 5. november 2019 Og de overvektige unge voksne klager over at ingen tok tak i vektproblemene på et tidligere tidspunkt?!! Hvorfor har det blitt så tabu å ta opp dette? Overvekt er et enormt helseproblem, så at helsepersonell forsøker å ta tak i dette er jo bare bra, da kan man kanskje stanse det før det tar overhånd. Det er jo ikke kritikk av verken barnet eller foreldrene, men hvis det hadde vært snakk om andre helsemessige risikoer, så hadde man vært takknemlig for hjelp og råd. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 5. november 2019 #71 Del Skrevet 5. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Yoghurt er fy-fy, fikk jeg vite for ca. 9 år siden på helsestasjon med mitt barn. Det inneholder jo så mye sukker, må du vite! Anonymkode: 5bc64...063 Man trenger ikke ferdigsukret smaksatt youghurt. Naturell, med hjemmelaget rørt tyttebærsyltetøy er min favoritt. Sukkerinnholdet er lavere enn i ferdigsukret melonyoughurt og sånn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #72 Del Skrevet 5. november 2019 Gah, jeg orker ikke ordet «hen»! Kan man ikke skrive ungen, barnet, avkommet eller Bernt-Emilie? ALT annet enn hen. Anonymkode: db61d...078 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkpashion Skrevet 5. november 2019 #73 Del Skrevet 5. november 2019 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Typisk dag. 3 skiver hjemmelaget brød med smørepålegg ( leverpostei/makrell i tomat.) Hen har alltid veldig god appetitt til frokost. varm lunsj i barnehagen ( appetitten varierer etter hvor godt hen syntes maten er) 1 skive og frukt til mellommåltid vanlig middag hjemme. I dag var det kjøttdeig, tomatsaus, bønner og linser. En vanlig barnetallerken full. Noen ganger vil hen ha påfyll, andre dager ikke. kanskje en yoghurt til kvelds, eller oppskåret frukt ts Anonymkode: 905f7...26f 3 skiver til frokost er mer enn nok til å mette et så lite barn. Er mengden mat like stor i de andre måltidene? Er det mulig han har stor appetitt og matlyst, og fortsetter å spise etter at han egentlig er mett? Mine barn hiver gjerne i seg 3 brødskiver til kvelds de dagene jeg baker brødet og det er ferskt, men jeg vet at de er mette etter 1 brødskive og fortsetter å spise fordi det er godt. Hadde forøvrig en baby på 6 måneder og 11 kilo som ble fullammet. Han var kraftig. Den dag i dag er han 3 år og normalvektig. Mye går seg til, men hvis dette dreier seg om porsjonsstørrelser og «overspising» vil det være lurt å se nærmere på det. Endret 5. november 2019 av Pinkpashion Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 5. november 2019 #74 Del Skrevet 5. november 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde ikke de var så ivrige på vekt så tidlig, men sist vi var på helsestasjonen fikk vi beskjed om at hen var for tykk. De sa ikke direkte at vi burde slanke hen, men «det er nå dere kan ta tak i det», «dere må ta jobben nå». «Dere må passe på hvor mye hen spiser» Hverken jeg eller faren er tykke, vi spiser bare god og sunn hjemmelaget mat, og hen har enda ikke smakt godteri eller saft. Vi føler vi gjør alt rett, og har ikke spesielt lyst til å si nei til mere mat. hva ville du gjort? Anonymkode: 905f7...26f Fikk den beskjeden av hs på min eldste, skiftet hs. Problem solved Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #75 Del Skrevet 5. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i utgangspunktet enig. Man må ta tak ved overvekt hos barn. Men å ha en måling av en 1,5 åring og mene at han må slankes er helt vilt. Først må de faktisk se hvorfor, og ha flere målinger over tid for å si noe om hva det faktisk er FØR de setter i gang tiltak. Sånn som de gjør ved vektnedgang også. Her har da 1,5 åringen lagt på seg mye, og så ikke så mye neste gang. Det kan være normale svingninger, og det er dumt å sette i gang tiltak for noe som er normalt. Anonymkode: 88abe...af2 Men hs har IKKE sagt at barnet skal slankes. Det står faktisk i hovedinnlegget. Anonymkode: fb319...2dd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #76 Del Skrevet 5. november 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gah, jeg orker ikke ordet «hen»! Kan man ikke skrive ungen, barnet, avkommet eller Bernt-Emilie? ALT annet enn hen. Anonymkode: db61d...078 Bernt-Emilie😂😂 Anonymkode: 99872...8b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaea Skrevet 5. november 2019 #77 Del Skrevet 5. november 2019 1 time siden, Teatrica skrev: Og de overvektige unge voksne klager over at ingen tok tak i vektproblemene på et tidligere tidspunkt?!! Hvorfor har det blitt så tabu å ta opp dette? Overvekt er et enormt helseproblem, så at helsepersonell forsøker å ta tak i dette er jo bare bra, da kan man kanskje stanse det før det tar overhånd. Det er jo ikke kritikk av verken barnet eller foreldrene, men hvis det hadde vært snakk om andre helsemessige risikoer, så hadde man vært takknemlig for hjelp og råd. Jo da, men det er stor forskjell på en - sannsynligvis veldig - aktiv unge på halvannet år som spiser sunn mat... Og de eldre barna som har vedvarende høy vekt (hvor det vanlige er å ha vokst av seg babylubbenheten som mange 1-2-åringer har), som har fått øynene opp for godteri og/eller tilbringer for mye tid foran iPaden. Sistnevnte er dårlige vaner som skaper overvekt, førstnevnte er med all sannsynlighet noe som retter seg av seg selv. Barn vokser i rykk og napp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #78 Del Skrevet 5. november 2019 Unger vokser ulikt. Mine barn legger på seg, og blir lubne, før de skyter i været og blir normalt slanke igjen. Min brors barn skyter i været og blir radmagre, før de spiser seg inn til å være normalt slanke igjen. Det er helt normalt begge deler. Når det er sagt så lå mitt ene barn over 98percentilen, altså over den øverste streken, hele sine to første leveår. (10kg og str 80 i klær da han var 3mnd!). Nå er han en råsterk 6åring med knapt et gram fett på kroppen. Ting går seg til. 😊 (Er barna overvektige når de er 4/5år++ er det noe helt annet, da må man begynne å aktivisere mer og kanskje sjekke litt hva de spiser) Anonymkode: 9cd82...6a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #79 Del Skrevet 5. november 2019 Vet du, det høres nok slemt ut, men takk og lov for at helsestasjonen ga dere beskjed før barnet begynner på skolen. Skolebarn kan være slemme. Dersom dere har mulighet, gi barnet lettmelk istedenfor H-melk, osv i matveien. Ikke for store forandringer, men alle bekker små etc. I grunnskolen er det store utfordringer mtp mobbing og utestenging. Får du muligheten til å minske faren for dette mtp kosthold, er det klokt å gjøre det. Alt vel ❤️ Anonymkode: 0b215...048 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #80 Del Skrevet 6. november 2019 7 timer siden, Teatrica skrev: Og de overvektige unge voksne klager over at ingen tok tak i vektproblemene på et tidligere tidspunkt?!! Hvorfor har det blitt så tabu å ta opp dette? Overvekt er et enormt helseproblem, så at helsepersonell forsøker å ta tak i dette er jo bare bra, da kan man kanskje stanse det før det tar overhånd. Det er jo ikke kritikk av verken barnet eller foreldrene, men hvis det hadde vært snakk om andre helsemessige risikoer, så hadde man vært takknemlig for hjelp og råd. Problemet er jo at enkelte foreldre bikker andre veien, og barnet vokser opp med et anstrengt forhold til mat. Venninner jeg hadde i oppveksten som hadde det vanskelig mtp mat, hadde foreldre som ga utrykk for at å være noe annet enn slank, var helt forferdelig. Jeg vet det er fullt mulig å bli overvektig også på sunn mat, men har inntrykk av at barn og ungdom som er vedvarende overvektige blir det gjennom inaktivitet og mindre sunn mat. Ts beskriver et normalt, sunt kosthold. Det finnes noen helsesøstre som er mer «hysteriske» enn andre. Barnet vårt sprengte vektskalaen ved ca 4 mnd alder, da det fremdeles kun ble ammet. Legen forklarte helsesøster at det ikke var noen grunn til bekymring. Barnet er nå 18 og helt normalvektig. Anonymkode: c9e82...ae7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå