Gå til innhold

Fått beskjed om at 1,5 åringen er tykk🤨

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen helsesykepleiere leser vekstkurvene som fanden leser Bibelen, og har knapt skjønt hva de ulike strekene betyr. At et barn krysser noen linjer er ikke verdens undergang. Sammenlignet hn i det minste vekt og høyde? Tok stilling til fordeling av vekt? Hvis barnet er på øverste strek med lav høyde, eller hn vurderte vekt for høyde, er det nå en ting. Hvis barnet har flyttet seg fra en strek til en annen og ikke erpå toppen av skjemaet ville jeg jattet med. 

Anonymkode: 0976a...3f7

Tror du virkelig på det selv at noen som igrunn har en mastergrad ikke forstår hva linjene betyr? Det er nok heller du som ikke forstår. 

Anonymkode: 5d846...610

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har aldri sett et barn på 1,5 år spise tre skiver på et måltid. 😕

Anonymkode: 5bec6...0c4

Min kam spise 6 om han vil. Får ikke det da 

Anonymkode: 34e34...f21

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor det er nødvendig å bli så fornærma. Forskning viser at overvektige barn har større sjanse for å bli overvektige voksne, ofte med tilhørende livsstilssykdommer og lavere livskvalitet. Det er dette de ønsker å bygge på helsestasjonen. Foreldre ser seg ofte blinde på egne barn.

Anonymkode: fb319...2dd

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er små skiver da. Det er hjemmelaget brød, så tenk sånne skiver som får plass i en brødform. Jeg spiser selv 4 av de skivene.  Ellers så syntes jeg ikke det er så mye mat. 
ts

Anonymkode: 905f7...26f

Høres absolutt ikke mye ut synes jeg. Normale mengder med mat for en gutt på hans alder.

Vårt barn spiste ofte 3 skiver (store) i barnehagen til lunsj da hen var 1,5. Hen var under gjennomsnittet.

La ham spise, det går seg til. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg ikke på! Det er ingen foreldre som ikke husker vekten og lengden på barnet, når man har vært på kontroll. 

Anonymkode: ea04a...abb

Tull! Så klart ikke alle husker vekt og lengde på barna etter hver kontroll. Jeg husker fødselsvekt og lengde, ingen anelse om vekt og lengde nå, husker ikke, må skjekke kortet da. Ta deg sammen.

Anonymkode: b803a...e01

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alt her inne, men har vært igjennom det samme selv. Min var liten ved fødsel og vokste seg god og rund. Først var problemet lav vekt, så var det for høy vekt. Jeg synes ikke det var så koselig å få høre dette. Vi fikk tilbud om å følge opp vekten ved helsestasjonen og vi valgte å takke ja til dette. I dagens samfunn er det mange overvektige barn og jeg synes det er fint at de starter med oppfølging tidlig. Vi var på kontroll noen mnd etter fylte tre år og hen fulgte sin vektkurve. Helsesykepleieren sa da at alt var bra og det var ingenting å bekymre seg for så lengede spiser sundt og er aktive. Ved avvik på kurven når de blir eldre kan det være en fordel å utrede for evetuelle sykdommer som kan medføre høy vekt. 

Anonymkode: 45eb9...dcf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig på det selv at noen som igrunn har en mastergrad ikke forstår hva linjene betyr? Det er nok heller du som ikke forstår. 

Japp. Har opplevd det. Og ikke bare en gang. 

Anonymkode: 0976a...3f7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ofte så er helsesøstrene hysteriske mtp de vektskurvene, men så fort man snakker med barnelegen så er det plutselig helt normalt og ikke bekymringsverdig i det hele tatt. 

Anonymkode: 88abe...af2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor det er nødvendig å bli så fornærma. Forskning viser at overvektige barn har større sjanse for å bli overvektige voksne, ofte med tilhørende livsstilssykdommer og lavere livskvalitet. Det er dette de ønsker å bygge på helsestasjonen. Foreldre ser seg ofte blinde på egne barn.

Anonymkode: fb319...2dd

Jeg er i utgangspunktet enig. Man må ta tak ved overvekt hos barn.

Men å ha en måling av en 1,5 åring og mene at han må slankes er helt vilt. Først må de faktisk se hvorfor, og ha flere målinger over tid for å si noe om hva det faktisk er FØR de setter i gang tiltak. Sånn som de gjør ved vektnedgang også.

Her har da 1,5 åringen lagt på seg mye, og så ikke så mye neste gang. Det kan være normale svingninger, og det er dumt å sette i gang tiltak for noe som er normalt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er i utgangspunktet enig. Man må ta tak ved overvekt hos barn.

Men å ha en måling av en 1,5 åring og mene at han må slankes er helt vilt. Først må de faktisk se hvorfor, og ha flere målinger over tid for å si noe om hva det faktisk er FØR de setter i gang tiltak. Sånn som de gjør ved vektnedgang også.

Her har da 1,5 åringen lagt på seg mye, og så ikke så mye neste gang. Det kan være normale svingninger, og det er dumt å sette i gang tiltak for noe som er normalt.

Det var det første jeg tenkte også. Hvordan kan de si dette etter én måling? Kanskje hen hadde en "dårlig" periode som går over fort? 

TS

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, det husker jeg ikke nå. Skal finne det kortet når jeg kommer hjem. «Problemet» var at hen hadde hoppet fra en vekstkurve til en annen. 
ts

Du husker ikke sånn cirka hva lengde og vekt er engang?!

Anonymkode: 10e90...17e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, la ungen spise seg mett. Det er vanvittig med utvikling som skjer fysisk og de sitter jo knapt i ro når de først har kommet seg på beina. 

Jenta mi var skikkelig chubby i den alderen, hoppa en del på vektkurven og stod mer i ro på lengde, dette jevna seg fint ut iløpet av ett års tid. Nå er hun snart fire og har igjen et mer «normalt» forhold mellom høyde og vekt. Broren som er noen år eldre var helt lik og er tynn som ei flis nå.

Sunn og variert mat, fysisk aktivitet, og ta hs med ei solid klype salt.

Anonymkode: 298cd...a35

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er å ikke bli fornærmet. Helsevesenet har en klinisk distanse til dette, de formidler bare informasjon og i dette tilfellet at barnet er over normal vekstkurve. I stedet for å hisse deg opp over denne informasjonen så tar du det på en rasjonell måte. Du slanker selvfølgelig ikke barnet ditt, men følger litt med. 

Det er vanlig at barn vokser i rykk og napp. Noen ganger mest i lengden, andre ganger i bredden. Neste gang du måler så kan barnet være helt innenfor eller faktisk under kurven. Sånn var det med min sønn. Han var en god og rund førskolegutt, men da han begynte med fotball så ble han lang og slank. Vi regulerte ikke porsjonene hans, men passet på at kostholdet var sunt og næringsrikt. Så fikk han spise til han ble mett. 

Anonymkode: be9e9...1b9

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ofte enda mer mettende. Vi har også en liten som spiser mye, men 3 skiver som standard til måltid er nok litt mye 

Anonymkode: 34e34...f21

Det var jo ikke et standard måltid. Det var ett måltifmd i løpet av dagen. Syns ikke totalen i løpet av dagen så så voldsomt ut.

Anonymkode: 9f091...e72

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Jeg hadde ikke brydd meg før det ble en trend. Spiser han normal sunn mat og er normalt aktiv så er det vel bare sånn han er da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 brødskiver i et måltid til en knært med magesekk som en fugl er for mye. Så ja, dere burde stoppe opp litt ang prosjoner. Noen har rett og slett ikke begrensninger ang mengde, og blir det ikke regulert tidlig, så er det ofte en meget syk overvektig voksen.

Anonymkode: 8a4aa...14b

Du spiser 4, en liten unge på 1.5 år spiser 3. Sier seg vel da selv eller? Din magesekk er mer enn 1 skive større en et lite barn

Anonymkode: 8a4aa...14b

Jeg har aldri sett et barn på 1,5 år spise tre skiver på et måltid. 😕

Anonymkode: 5bec6...0c4

Herregud, mitt andre barn gikk fra to brødskiver til frokost, til TRE før han var ett år. Han er slank og på laveste vektkurve, men spiser som en hest. Jeg klarer ikke mer enn to brødskiver til frokost, og han spiser fortsatt tre. Han hadde gått løs på en fjerde også om han fikk lov, men jeg er litt bekymret for magevondt. Han er nå 14 måneder...

Null stress, noen spiser mer på starten av dagen, noen spiser mye fordi de vokser mye, og unger vokser i rykk og napp. Jeg pleier å la det meste helsesøster sier gå inn det ene øret og ut det andre, og jeg bare jatter med. Orker ikke alt det styret de driver med.

Anonymkode: 4db46...8f6

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Typisk dag. 3 skiver hjemmelaget brød med smørepålegg ( leverpostei/makrell i tomat.) Hen har alltid veldig  god appetitt til frokost. 

varm lunsj i barnehagen ( appetitten varierer etter hvor godt hen syntes maten er)

1 skive og frukt til mellommåltid

vanlig middag hjemme. I dag var det kjøttdeig, tomatsaus, bønner og linser. En vanlig barnetallerken full. Noen ganger vil hen ha påfyll, andre dager ikke. 

kanskje en yoghurt til kvelds, eller oppskåret frukt

ts

Kanskje det er litt lite grønnsaker? Tomatsaus er den eneste grønnsaken en hel dag?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk samme beskjed. Den ene sønnen vår lå over det som var "normal" vekt en god stund. Og jeg tenker det samme nå som jeg gjorde den gangen: man slanker ikke små barn. I dag er sønnen min 15 år og normalvektig. Jeg syntes helsestasjonen maste veldig når det gjaldt vekten, men jeg personlig synes det er helt feil å ha fokus på det når de er små. Sønnen vår lå bare bittelitt over den "normale" vekten (men det var jo "ekstremt viktig", må vite) Og jeg skriver "normal", fordi ingen barn er like og de følger sin egen vei når det gjelder vekt, høyde, språk, ja alt sammen. Så jeg hadde jeg vært deg, så hadde jeg ikke forandret på noe. Det er snakk om et barn som kun er 1,5 år, for guds skyld.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, minister-mio skrev:

Kanskje det er litt lite grønnsaker? Tomatsaus er den eneste grønnsaken en hel dag?

Ehm, nei, i barnehagen får hen grønnsaker til varmmaten, og bønner er vel også en grønnsak? 
ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå ungen spise mat. Her spiser 3 åringen like mye som meg i perioder. Hun er tynn som en strek fordi hu vokser i høyden fort. Når din får et høydehopp så jevner vekta seg ut. Jeg blir litt sjokkert over hva andre foreldre her inne skriver. 

Anonymkode: 076e9...e05

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...