Gå til innhold

Fått beskjed om at 1,5 åringen er tykk🤨


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er jo at enkelte foreldre bikker andre veien, og barnet vokser opp med et anstrengt forhold til mat. Venninner jeg hadde i oppveksten som hadde det vanskelig mtp mat, hadde foreldre som ga utrykk for at å være noe annet enn slank, var helt forferdelig. 

Jeg vet det er fullt mulig å bli overvektig også på sunn mat, men har inntrykk av at barn og ungdom som er vedvarende overvektige blir det gjennom inaktivitet og mindre sunn mat. Ts beskriver et normalt, sunt kosthold.

Det finnes noen helsesøstre som er mer «hysteriske» enn andre. Barnet vårt sprengte vektskalaen ved ca 4 mnd alder, da det fremdeles kun ble ammet. Legen forklarte helsesøster at det ikke var noen grunn til bekymring. Barnet er nå 18 og  helt normalvektig.

Anonymkode: c9e82...ae7

Man kan jo ikke unngå å ta opp overvekt fordi noen foreldre bikker andre veien. 

Anonymkode: 6f46d...4a7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tipper det bare er for at dere skal være oppmerkom på det, om han spiser normalt og sunt så er det vel bare for at han kanskje ikke for alvor har begynt å få fart på seg.

Jeg var en kjempe tjukk baby, hadde dobbelhake og var god og rund. Mamma fikk beskjed av helsestasjonen om å trappe ned ammingen, for hun hadde tydeligvis fløte i puppene sine. I tillegg ble det anbefalt å ha meg i hoppse (tror ikke det er anbefalt i dag) slik at jeg bevegde meg litt mer, men når jeg begynte å gå i begynnelsen av 1 års alderen så rant vekten av meg. Har en bror som også var veldig tjukk som baby, men når han også begynte å gå og bevege seg for alvor, så raste han ned i vekt han også. De andre søskene våre har vært slanke helt fra begynnelsen, men vi alle var slanke og normalvektig resten av barndom og ungdomstiden. Men jeg og han som var tjukke babyer har vel lettere for å legge på seg, og må være mer forsiktig med hva vi spiser. Så det er nok bare å fortsette med å lære han gode matvaner og oppmuntre til lek så går nok dette bra 😊

Anonymkode: 6859e...ee3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo ikke unngå å ta opp overvekt fordi noen foreldre bikker andre veien. 

Anonymkode: 6f46d...4a7

Men er én kontroll ved 18 mnd nok til å konkludere med at barnet/foreldrene har et problem?

Anonymkode: c9e82...ae7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo ikke unngå å ta opp overvekt fordi noen foreldre bikker andre veien. 

Anonymkode: 6f46d...4a7

Det er også lite konstruktivt å påpeke noe uten å komme med veiledning og forslag til løsning av «problemet», ut fra en kostholdsanamnese/-dagbok.

 

Anonymkode: c9e82...ae7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig får barna en periode hvor de ikke vil ha mat. Da er det greit å ha litt reserver å tære på. For mine barn har dette skjedd mellom 18-24 måneders alder. Ikke stress!

Anonymkode: 25c7c...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er også lite konstruktivt å påpeke noe uten å komme med veiledning og forslag til løsning av «problemet», ut fra en kostholdsanamnese/-dagbok.

 

Anonymkode: c9e82...ae7

Nå må vi jo huske at dette er andrehåndsinformasjon. Det er mye som ikke fremkommer her i tråden, og det er åpenbart at TS er fornærmet over at dette i det hele tatt ble et samtaletema. 

Anonymkode: 1ac67...52c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bernt-Emilie😂😂

Anonymkode: 99872...8b9

Det finnes en del beggekjønnsnavn. Nå kom jeg på Jo, Inge og Sasha (både Alexander og Alexandra forkortes til Sasha).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

De sa ikke direkte at vi burde slanke hen, men «det er nå dere kan ta tak i det», «dere må ta jobben nå». 

Det er da mange år igjen på å "ta jobben", hvis det viser seg at det vedvarer. Én måling på en høyere kurve betyr virkelig ikke at det er et stort problem som må "tas tak i" nå eller aldri.

Ha det i bakhodet og fortsett å servere mat, ikke snacks, godteri og andre tomme kalorier, og vent og se. Neste gang har kanskje lengden gjort et byks, og så er plutselig alt i orden. Noen helsesøstre tror at alle barn skal ligge konstant på gjennomsnittet. Jeg ville ikke nektet et så lite barn å spise seg mett på en sunn frokost pga. én slik måling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var det første jeg tenkte også. Hvordan kan de si dette etter én måling? Kanskje hen hadde en "dårlig" periode som går over fort? 

TS

Anonymkode: 905f7...26f

Et barn på 1 og et halvt år har jo ikke én måling. Så små barn er ofte hos helsestasjonen og det er jo derfor helsestasjonen kan si at barnet har flyttet seg til en ny kurve. Det finnes en graf som viser vektutvikling over tid.

12 timer siden, Teatrica skrev:

Hvorfor har det blitt så tabu å ta opp dette? Overvekt er et enormt helseproblem, så at helsepersonell forsøker å ta tak i dette er jo bare bra, da kan man kanskje stanse det før det tar overhånd.

Ja, det er veldig underlig. Å være overvektig er så ufattelig bedritent, at jeg ikke fatter at ikke foreldre er mer interesserte i å gjøre noe med det på et tidlig tidspunkt fremfor å bli fornærma. Og det er ingen som har sagt at dette barnet skal slankes, men det er faktisk helt sant at det er nå dere har mulighet til å gjøre noe med det. Man kan lett erstatte kaloritett mat med annen mat som metter godt. F.eks. vil kombinasjonen kjøttdeig, bønner OG linser i samme saus gi veldig mange kalorier og det er helt unødvendig. Bytt ut noe av det (og gjerne kjøttdeigen) med andre grønnsaker. 

Jeg synes også det var VELDIG lite grønnsaker, men ser at TS blir veldig fornærmet når dette påpekes. Mitt barn kunne sikkert også spist tre brødskiver og sikkert enda mer da han var så liten, men å spise bare brødskiver med pålegg uten grønnsaker til er ikke et alternativ her. Legg agurk, tomat, paprika eller noe annet oppå brødskiva, så blir det sunnere og like mettende, men færre kalorier. 

Og dette handler som sagt ikke om å slanke barn, men om å lære bort gode vaner. Og det er MYE lettere å innføre til en 1-2-åring enn til en 6-åring og får ungen bli 10 er egentlig slaget tapt. Man trenger ikke si nei til mer mat, men det kan være lurt å velge annen type mat. 

Anonymkode: 26bdd...daa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et barn på 1 og et halvt år har jo ikke én måling. Så små barn er ofte hos helsestasjonen og det er jo derfor helsestasjonen kan si at barnet har flyttet seg til en ny kurve. Det finnes en graf som viser vektutvikling over tid.

Ja, det er veldig underlig. Å være overvektig er så ufattelig bedritent, at jeg ikke fatter at ikke foreldre er mer interesserte i å gjøre noe med det på et tidlig tidspunkt fremfor å bli fornærma. Og det er ingen som har sagt at dette barnet skal slankes, men det er faktisk helt sant at det er nå dere har mulighet til å gjøre noe med det. Man kan lett erstatte kaloritett mat med annen mat som metter godt. F.eks. vil kombinasjonen kjøttdeig, bønner OG linser i samme saus gi veldig mange kalorier og det er helt unødvendig. Bytt ut noe av det (og gjerne kjøttdeigen) med andre grønnsaker. 

Jeg synes også det var VELDIG lite grønnsaker, men ser at TS blir veldig fornærmet når dette påpekes. Mitt barn kunne sikkert også spist tre brødskiver og sikkert enda mer da han var så liten, men å spise bare brødskiver med pålegg uten grønnsaker til er ikke et alternativ her. Legg agurk, tomat, paprika eller noe annet oppå brødskiva, så blir det sunnere og like mettende, men færre kalorier. 

Og dette handler som sagt ikke om å slanke barn, men om å lære bort gode vaner. Og det er MYE lettere å innføre til en 1-2-åring enn til en 6-åring og får ungen bli 10 er egentlig slaget tapt. Man trenger ikke si nei til mer mat, men det kan være lurt å velge annen type mat. 

Anonymkode: 26bdd...daa

Barn på 1,5 år er ikke på helsestasjon hver måned akkurat. Vi var der en gang fra 1 års kontrollen til 1,5 års kontrollen. 

Mine barn har fulgt en kurve (begge en og to kurver over normalen fra fødsel) også har de gjort et hopp eller dykk ned til en annen kurve, men de har aldri sagt noe utifra en veiing, da vil de gjerne veie en gang til etter en måned eller to.

Begge barna har da vært overvektige ifølge standar kurve siden fødsel, og den ene er nå under gjennomsnittet og andre er fortsatt overvektig i forhold til kurven, men det er ikke et gram overflødig fett på den kroppen (betegnes som slank av lege og hs). 

Veldig fint at de tar et grep angående overvekt hos barn, men EN måling på en 1,5 åring er ikke nok til å komme med en uttalelse ene eller andre veien.

Anonymkode: 88abe...af2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten oppgi ca vekt og lengde. Ellers blir det bare synsing. Hørest nesten ut som ungen er bælfeit. Stemmer det da?

Anonymkode: 572f8...9d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager.
Jeg hadde klikket og krevd bytte av helsesøster tror jeg. 
Absurd...
Alle barn vokser ulikt. 
Mine blir begge lubne og gode rett før de strekker seg i lengden, så blir de sylslanke frem til kroppen finner ut at den plutselig er mye lenger. Altså... begge mine ligger godt i øvre sjikt på BMI (de er korte og robuste), aldri hørt et eneste ord om noe sånt i det hele tatt. Og jeg hadde aldri godtatt om noen hadde påstått at barna mine er tykke når de er helt fullstendig normale. 

Normalt kosthold og masse fysisk aktivitet så blir ikke barna tykke.
Om man derimot begynne å vise en 1,5-åring at hva han eller hun spiser er kjempefarlig og et stressmoment, ja da kan man få barn med spiseforstyrrelse i en eller annen retning. Syns det helsesøster gjør her er veldig mot sin hensikt.

Anonymkode: 7ad04...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Et barn på 1 og et halvt år har jo ikke én måling. Så små barn er ofte hos helsestasjonen og det er jo derfor helsestasjonen kan si at barnet har flyttet seg til en ny kurve. Det finnes en graf som viser vektutvikling over tid.

Ja, det er veldig underlig. Å være overvektig er så ufattelig bedritent, at jeg ikke fatter at ikke foreldre er mer interesserte i å gjøre noe med det på et tidlig tidspunkt fremfor å bli fornærma. Og det er ingen som har sagt at dette barnet skal slankes, men det er faktisk helt sant at det er nå dere har mulighet til å gjøre noe med det. Man kan lett erstatte kaloritett mat med annen mat som metter godt. F.eks. vil kombinasjonen kjøttdeig, bønner OG linser i samme saus gi veldig mange kalorier og det er helt unødvendig. Bytt ut noe av det (og gjerne kjøttdeigen) med andre grønnsaker. 

Jeg synes også det var VELDIG lite grønnsaker, men ser at TS blir veldig fornærmet når dette påpekes. Mitt barn kunne sikkert også spist tre brødskiver og sikkert enda mer da han var så liten, men å spise bare brødskiver med pålegg uten grønnsaker til er ikke et alternativ her. Legg agurk, tomat, paprika eller noe annet oppå brødskiva, så blir det sunnere og like mettende, men færre kalorier. 

Og dette handler som sagt ikke om å slanke barn, men om å lære bort gode vaner. Og det er MYE lettere å innføre til en 1-2-åring enn til en 6-åring og får ungen bli 10 er egentlig slaget tapt. Man trenger ikke si nei til mer mat, men det kan være lurt å velge annen type mat. 

Anonymkode: 26bdd...daa

Jeg syns ikke innlegget til ts var nok til å konkludere med at barnet får lite grønnsaker.

Tomatsaus kan jo være fullt av grønnsaker.  Vet ikke med dere, men til 400 gram kjøtt pleier vi å bruke ca 800 gr hakket tomat, et par gulerøtter, en løk og litt basilikum. Det er altså godt over dobbelt så mye grønnsaker som det er kjøtt.

Jeg regner da også med at barnet får servert grønnsaker til varmretten i barnehagen - barnehagene skal tilby grønnsaker i løpet av en dag.

Anonymkode: 9f091...e72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Typisk dag. 3 skiver hjemmelaget brød med smørepålegg ( leverpostei/makrell i tomat.) Hen har alltid veldig  god appetitt til frokost. 

varm lunsj i barnehagen ( appetitten varierer etter hvor godt hen syntes maten er)

1 skive og frukt til mellommåltid

vanlig middag hjemme. I dag var det kjøttdeig, tomatsaus, bønner og linser. En vanlig barnetallerken full. Noen ganger vil hen ha påfyll, andre dager ikke. 
 

kanskje en yoghurt til kvelds, eller oppskåret frukt

 

ts

Anonymkode: 905f7...26f

3 brødskiver til frokost høres mye ut for en så liten unge. Og en full barnetallerken med middag (kjøttdeig osv), kanskje med påfyll virker også som ganske mye. Og hvis han også får noe han liker til varm lunsj i barnehagen, blir det kanskje påfyll der også?

Tror kanskje barnet spiser mer enn du tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en "hen"?

Er det et slags kjærledyr dere har?

Anonymkode: 5e64b...9c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tomatsaus kan jo være fullt av grønnsaker.  Vet ikke med dere, men til 400 gram kjøtt pleier vi å bruke ca 800 gr hakket tomat, et par gulerøtter, en løk og litt basilikum. Det er altså godt over dobbelt så mye grønnsaker som det er kjøtt.

Anonymkode: 9f091...e72

Hvis det var tilfellet hadde vel TS presisert dette akkurat som hun presiserte linsene og bønnene. Vi har selvfølgelig også mye grønnsaker i sausen vår, men jeg hadde ikke presisert at det var løk i den og droppet å si at det er gulrot i den, om hensikten var å snakke om hvilke grønnsaker jeg har i sausen. Og når noen andre spør om dette, sier TS at bønner er en grønnsak, altså ingenting om eventuelle andre grønnsaker. Ergo er det naturlig å konkludere med at det ikke er en tomatsaus full av andre grønnsaker enn nevnt.

Anonymkode: 26bdd...daa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis det var tilfellet hadde vel TS presisert dette akkurat som hun presiserte linsene og bønnene. Vi har selvfølgelig også mye grønnsaker i sausen vår, men jeg hadde ikke presisert at det var løk i den og droppet å si at det er gulrot i den, om hensikten var å snakke om hvilke grønnsaker jeg har i sausen. Og når noen andre spør om dette, sier TS at bønner er en grønnsak, altså ingenting om eventuelle andre grønnsaker. Ergo er det naturlig å konkludere med at det ikke er en tomatsaus full av andre grønnsaker enn nevnt.

Anonymkode: 26bdd...daa

Men uavhengig av om TS har tilsatt andre grønnsaker  - tomatsaus inneholder vanligvis minst like grønnsaker som det inneholder kjøtt.

Jeg syns uansett ikke dette er noe å henge seg opp i - dette var et eksempel på hvor mye barnet spiser på en dag. Barnet får grønnsaker til minst to av dagens måltider, og er neppe overventig pga mangel på grønnsaker. Vi har ikke engang fått avklart om barnet er overvektig, og basert på egne møter med helseøstre, så kan enkelte av dem ha litt vel stort fokus på vektkurver.

Det er normalt at barn går opp eller ned på kurven mellom spebarnsalder og småbarnsalder. Med mindre barnet er overvektig, så burde det holde at helsesøster minner om kostholdsråd, og ev. foreta en ny veiing noen måneder senere, for å fange opp dersom barnet faktisk står i fare for å bli overvektig.

Quote

"Barnet kan normalt krysse prosentiler mellom vekstfasene. For eksempel vil barn 
med stor fødselsvekt som er programmert for å vokse normalt i spedbarns-
perioden, nødvendigvis flate av i sin vekst hvis barndomsperioden innebærer vekst 
på et lavere prosentilnivå."

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/veiing-og-maling-i-helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/Veiing og måling i helsestasjons- og skolehelsetjenesten – Nasjonal faglig retningslinje.pdf?download=false

Anonymkode: 9f091...e72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo umulig å ha en saklig diskusjon rundt dette så lenge du ikke oppgir vekten?

Anonymkode: 8a39a...d96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så forferdelig at helsestasjonen sier at det er lurt å følge med? De har jo til og med presisert at barnet ikke bør slankes.

Syntes de har gjort alt riktig her.

det finnes jo uendelig med forskning på at overvektige barn ofte bærer overvekten inn i voksenalder. 
 

det vil si at hvis man ser at barnet bare fortsetter å spise og legge på seg i månedene og årene, så bør man sette inn tiltak.

 

iiiiingen har sagt at man skal slanke 1,5 åringen til Ts.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...