Gå til innhold

Finnes det noen familier som bare spiser brødskiver til middag på hverdager og varmmat i helgene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mitt barn spiser middag i barnehagen og jeg i kantine på jobb, så her er det ofte brødskiver i ukedagene. 

Anonymkode: c0491...8e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bekymringsverdig at folk reagerer på brødskiver samtidig som de serverer barna frossenpizza, pannekaker, posesuppe, pølser, mc Donalds og pastaskruer med ketchup. 

Anonymkode: 946f8...75f

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid noe varmmat til middag, aldri brødmat. Men hender en gang innimellom at vi feks lager havregrøt isteden. 

Anonymkode: 21aaa...0ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan spise brød til middag, men da er det f.eks. Med karbonade og speilegg eller noe - så det blir litt «mer» enn bare skive med ost liksom. Jeg for min del kunne glatt spist brød til middag hver dag, er glad i brød og hater middag av hele mitt hjerte. Men synes ungene fortjener varmmat hver dag, tror heller ikke så enormt mye brød hele tiden er bra for oss. Å koke opp en blomkålsuppe for eksempel tar jo ikke særlig lenger tid enn å smøre skiver.

Anonymkode: d1d4f...79f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da sagtens spise brødskiver til middag, det er et mye sundere alternativ til ex pølser og fryse pizza. Men nu har nordmænd heller ikke den samme tradition som danskere med højbelagt smørrebrød 

Anonymkode: f4535...991

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bekymringsverdig at folk reagerer på brødskiver samtidig som de serverer barna frossenpizza, pannekaker, posesuppe, pølser, mc Donalds og pastaskruer med ketchup. 

Anonymkode: 946f8...75f

Helt enig. Brød er plutselig den nye pesten, selv om det er sunt. Det går utmerket fint an å leve på brød om man har fornuftig og variert pålegg. 
 

Den junken en del folk i denne tråden nevner som middag derimot...

Anonymkode: 02248...a1c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forskjell på brødskive med salami og en strek majones enn brødskive med kylling, salat, tomat og litt guacomole istedenfor smør. 

Det første ville vært nei, det er ikke normalt, og ikke sunt. Det andre ville fortsatt vært unormalt, men kanskje like så sunt som mye annet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nugattimannen? 😂 

Anonymkode: 5a3ad...220

Det var han som ble avvent på Hellstrøms kjøkken det? Som tok seg en brødsskive med nugatti til middag mens frua spiste laks med grønnsaker. 

Anonymkode: 2407e...ff3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at alle barn burde få minst ett varmt måltid hver dag. Enkelte dager trenger det ikke være mer avansert en grøt eller tomatsuppe. 
Anbefaler foreldre å heller lage en ekstra stor porsjon når de lager middag slik at dere kan ha en ferdig middag i fryseren

Anonymkode: dbeac...802

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serverer heller brødskive enn pølse og makaroni liksom. Hender vi har brødskiver med karbonade eller fiskekaker på en sjelden gang. 
Har vi dårlig tid en dag koker jeg opp en pakke grønnsaker og serverer med laks eller pølsebiter. Ungene elsker det

Anonymkode: 8a68d...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til familier som har brødskiver til middag. Noen ganger kald, og andre ganger som ostesmørbrød med litt gulost og kanskje en ring med salami. Det er som regel ikke på grunn av dårlig tid, men av økonomiske årsaker. De har ikke råd til en tradisjonell og fullverdig middag hver dag, og brødskiver er én av flere billige middager. Andre dager har de suppe eller grøt. Det er mer næring i brødskive enn i posetomatsuppe.  

Anonymkode: 4a667...dcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper ikke det. Reagerer nok på de som putter i barn brød frokost, lunsj og kvelds. 

Anonymkode: bc5be...f7c

Hvorfor det?? Ikke til middag men til andre måltidene er det ikke noe gale i det.. Litt frukt til og masse godt pålegg med grønt til..

Anonymkode: c5cd5...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde ikke vært sunt. Hvor skulle grønnsakene komt inn ? Og ordentlig protein?

Anonymkode: 1a07c...037

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødeFare
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pølser er mye mer usunt enn brødskiver. Pølser er bare mukk. Har du grovbrød, agurk/paprika, makrell i tomat, ost og skinke osv på så er det bedre enn pølser.

Det kommer da virkelig an på pølsene. Går an å kjøpe kvalitet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pølser er mye mer usunt enn brødskiver. Pølser er bare mukk. Har du grovbrød, agurk/paprika, makrell i tomat, ost og skinke osv på så er det bedre enn pølser.

Hva er forskjellen på Grandiosa og brødskiver? Jo, brødskiver er sunnere.

Anonymkode: 946f8...75f

Men så er det ikke sånn at man må enten spise grandiosa eller brødskiver. Sjokkerende at folk ikke skjønner viktigheten av å spise grønnsaker.

Anonymkode: 199de...2fb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innimellom tar vi toast/ostesmørbrød til middag. Ellers er det varm hjemmelaget middag alle dager 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, man må nok finne sitt eget spisemønster. Syns man brødskive er greit, så er del vel greit.
Vi spiser ikke så mye brød her i huset. Ett brød holder i over en uke, med 3 mannfolk/gutter i hus. Hver sin smak.

Man trenger egentlig ikke si at gucamole er bedre enn smør, eller at brødskive med salami er usunt. Det går helt fint an å spise brød med nugatti innimellom uten at det har noen stor betydning. Nå hører jeg i den gruppa som ikke syns at brød er en god ting å basere kostholdet sitt på. Brød til mat er ok, men brød som mat er ikke ok. Jeg vil bare ikke "tråkke ned" folk som mener annet. Det blir litt sånn veganer vs kjøttspiser.

Jeg har troen på dette med å lage litt mer enn man trenger når man lager mat. Og at man forsyner seg fra komfyren, ikke setter kjelene på bordet. Da forsyner man seg ofte med det man trenger der og da. Vi får alltid rester og restene ender som kveldsmat, frokost, lunsj, middag neste gang man er sulten. Poteter, fiskebiter, kjøtt, gratenger, grønnsaker osv som er for små rester i seg selv samler jeg gjerne opp, også blir det en sånn pyttipannesak av det til sist. Stor tacosalat blir wrap osv. Jeg har også laget opp insta-mat sånn at det tar 3 minutt å varme opp noe mat.

Endret av CabinCruiser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er helt ko-ko å gjøre. Når Vi har det veldig travelt og ikke rekker ordentlig middag, så koker jeg pølser, steker en pizza, tomatsuppe etc. Er jo ikke krise om det blir brød til middag en gang i blant, men hele uka er for drøyt.

Anonymkode: fd992...967

Brødskiver er (med mindre det er loff med nugatti e.l.) mye sunnere enn pølser, ferdigpizza, Toro tomatsuppe o.l. 

Etter at lavkarbo og lignende dietter ble trendy er folk blitt latterlig redde for brødskiver her i landet. Grovt brød er jo sunt, og hvis man bruker proteinrikt pålegg som ost, skinke, leverpostei, makrell i tomat osv. samt noen oppskårede grønnsaker på toppen, er jo brødskiver definitivt et sunt måltid. Det er selvsagt ikke bra å spise det samme til hvert måltid, dag ut og dag inn, men det gjelder jo uansett hva man spiser. Brødmat kan dessuten varieres på veldig mange måter.

Jeg ser derfor null problem med å spise brødskiver til middag en gang i blant. Her i huset spiser vi ikke brød til frokost uansett (men havregrøt, frokostblanding, yoghurt e.l.), så ungene spiser stort sett bare brød på skolen. Det er veldig mye varmmat som jeg mistenker er vanlig i de tusen hjem som er mye usunnere enn brød!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...