Gå til innhold

Opplys meg: Muslimer og juleaktiviteter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner tanken, men synes ikke det burde være noe tvil om å invitere barna, uansett hvilken religion de har. Jeg er sikker på at foreldrene ikke har fordommer mot pepperkakebaking og grøt, og ønsker at barna får delta og leke med andre barn🤦‍♀️ Og som noen andre skrev over her, Jesus var en viktig profet i islam, og de fleste muslimer har ingenting imot å feire jul/Jesus. Jeg vet om noen som ikke ønsker at barna deltar i å gå rundt juletreet og nissefest ol, men det er fordi de mener det ikke har noe med Jesus å gjøre, og ikke ønsker å lære barna "tulle-tradisjoner".

Anonymkode: aef50...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bare inviter. Hvis de føler seg tråkt på trærne så er det deres egen feil. Finns ikke sharia her så du har ingenting å frykte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare invitere.  De kommer ikke uansett.  Har bedt hele klassen til bursdager og førjulstreff i mange år og muslimske barn kommer ALDRI. 

Anonymkode: cffeb...f61

Eller er det kanskje det at du har lagt en invitasjon i sekken til et nyankommet barn uten å forklare hva det er for noe, hvem som skal være med og hvorfor de inviteres?

Jeg jobber som kontaktlærer i innføringsklasse, og min erfaring er at de aller fleste ønsker å bli inkludert i slike aktiviteter (uavhengig av religion), men at nyankomne barn gjerne dropper det grunnet kommunikasjonssvikt. Mange muslimer feirer ikke bursdag og aner ikke hva et bursdagsselskap er for noe før noen forklarer dem hva det går ut på, hva som forventes og hvorfor barnet er invitert. 

Anonymkode: 6beff...abb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pepperkaker og grøt er helt greit! Har ofte invitert barn på pepperkakebaking hos oss. Har hatt barn fra både kristne, muslimske og hinduistiske familier her, aldri noe problem. Datteren min har også vært invitert til venninne fra muslimsk familie for å bake pepperkaker. Flere muslimer jeg kjenner her vi bor, baker pepperkaker, har juletre og pynter til jul. Mange av barna deltar også på julegudstjeneste. Andre forholder seg mer nøytrale. Er nok andre som har større problemer med julefeiring enn muslimer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2019 den 14.47, AnonymBruker skrev:

Kommer an på.. Faktisk. Vi feirer ikke jul, og om jenta mi var den eneste i klassen som ikke feirer, og hadde deltatt på "førjulstreff" hvor alle snakker om sine tradisjoner osv, hadde det ikke vært så kjekt kanskje.. Men lager man pepperkaker, spiser grøt, danser litt og synger litt, og bare har det gøy, så stiller det seg annerledes. Å gjøre moro aktiviteter er noe annet. 

Anonymkode: b4c35...1c7

Mitt inntrykk er at barn lever i nuet og ikke prater så mye om det som ligger bak tradisjonen eller detaljer. Samtalene kommer nok til å være om pepperkaker. Jeg tenker pepperkake baking og grøt burde være helt innenfor, det er norsk tradisjon og ikke noe som egentlig er kristent/det står ikke om grøt og pepperkaker i bibelen liksom. 

Anonymkode: 61caa...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt inntrykk er at barn lever i nuet og ikke prater så mye om det som ligger bak tradisjonen eller detaljer. Samtalene kommer nok til å være om pepperkaker. Jeg tenker pepperkake baking og grøt burde være helt innenfor, det er norsk tradisjon og ikke noe som egentlig er kristent/det står ikke om grøt og pepperkaker i bibelen liksom. 

Anonymkode: 61caa...598

Enig der forsåvidt. Mest sannsynlig hadde jeg nok sendt barnet mitt dit, og svart på eventuelle spørsmål barnet mitt hadde kommet med senere (om hun er såpass stor). Å bake pepperkaker og spise grøt er bare koselig. 

Om vi hadde kunne hatt eidforberedelser med kakebaking og laget pynt, så hadde jeg nok gjort det også :) Håper bare noen ville kommet selvom de ikke feirer det..

Anonymkode: b4c35...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.11.2019 den 14.06, AnonymBruker skrev:

 

 

Kommer polakker?

Anonymkode: e93e9...930

Ja,faktisk.

Anonymkode: f0b2d...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, muslimske barn av andre og tredjegenerasjon pakistanere er uproblematisk. Verre med bursdag og jehova.

Anonymkode: 3a76f...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja,faktisk.

Anonymkode: f0b2d...4ae

Er det overraskende for deg?

Anonymkode: e93e9...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig der forsåvidt. Mest sannsynlig hadde jeg nok sendt barnet mitt dit, og svart på eventuelle spørsmål barnet mitt hadde kommet med senere (om hun er såpass stor). Å bake pepperkaker og spise grøt er bare koselig. 

Om vi hadde kunne hatt eidforberedelser med kakebaking og laget pynt, så hadde jeg nok gjort det også :) Håper bare noen ville kommet selvom de ikke feirer det..

Anonymkode: b4c35...1c7

Min datter (8) og de fleste ungene jeg kjenner rundt her, hadde kommet. Slike samlinger handler (for foreldre av inviterte barn) ofte ikke om jul/eid/sett inn relevant høytid, men om samhold og relasjoner. 

Å besøke en klassekamerat og gjøre noe gøy sammen, bør ikke være gjenstand for analyse av bakgrunnen til invitasjonen. 

Anonymkode: 7b37e...d77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange muslimske familier deltar i noen deler av julehøytiden :) 

Inviter og vis at de er velkommne 💙

Det kan hende at de ikke kommer pga. kultur, men da har du vært hyggelig og vist at er velkommne 💙

Anonymkode: 87497...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimene i min datters klasse er med på alt. Jenta som er johovas vitne derimot.. huff, har så vondt av henne. 

Anonymkode: 83283...47f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min datter (8) og de fleste ungene jeg kjenner rundt her, hadde kommet. Slike samlinger handler (for foreldre av inviterte barn) ofte ikke om jul/eid/sett inn relevant høytid, men om samhold og relasjoner. 

Å besøke en klassekamerat og gjøre noe gøy sammen, bør ikke være gjenstand for analyse av bakgrunnen til invitasjonen. 

Anonymkode: 7b37e...d77

Helt helt enig 😊 tenk hvordan det føles for et barn som ikke kan relatere seg til dette med jul og stadig er med på juleaktiviteter, og da om hele klassen plutselig kommer og lager eidkaker sammen også. Samhold og relasjoner er gull verdt ❤️

For poenget er jo slett ikke å forkynne, bare å vise det at alle har det hyggelig med forskjellige feiringer :)

Anonymkode: b4c35...1c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg vekk fordommene og inviter alle. Så får det være opp til hver enkelt om de vil komme. Ikke forskjellsbehandle barn i samme klasse fordi noen av dem er muslimer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/5/2019 at 5:07 PM, AnonymBruker said:

Eller er det kanskje det at du har lagt en invitasjon i sekken til et nyankommet barn uten å forklare hva det er for noe, hvem som skal være med og hvorfor de inviteres?

Jeg jobber som kontaktlærer i innføringsklasse, og min erfaring er at de aller fleste ønsker å bli inkludert i slike aktiviteter (uavhengig av religion), men at nyankomne barn gjerne dropper det grunnet kommunikasjonssvikt. Mange muslimer feirer ikke bursdag og aner ikke hva et bursdagsselskap er for noe før noen forklarer dem hva det går ut på, hva som forventes og hvorfor barnet er invitert. 

Anonymkode: 6beff...abb

Ikke snakk som du vet alt om alle. Jeg fordømmer ingen, har bare kommentert min erfaringer med 3 barn som er nå ferdig med barneskole. Jeg har snakket høflig med mødrene slik de vet at vi tar hensyn til alle som kommer, inkl allergi og at vi vil veldig gjerne at barna kom (ingen svin produkter osv) - men de gikk i INGEN bursdager eller julefeiringer, ikke bare oss.  Beklager men det er noen moderne muslimer som ikke har noe problemer med at barna vokser opp litt halv ‘norske’ men mange andre som holder seg fast til ekstreme holdninger som går over på barna. 

Anonymkode: cffeb...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2019 den 13.20, AnonymBruker skrev:

Vi har tradisjon for å invitere vår sønns klassekompiser til førjulstreff i desember. Pepperkakebaking og grøtspising, stort sett. I år har det begynt to nye gutter i klassen (4. klasse), og de er muslimer. Jeg kan selvsagt bare spørre foreldrene, men er redd for å tråkke på tær, og siden jeg ikke kan noe som helst om dette fra før: Er det innafor for muslimer å delta i denne typen aktiviteter? Eller knyttes det for mye opp mot kristen jul? Jeg er ikke religiøs selv, og tenker at pepperkaker og grøt må være greit, ja?

Anonymkode: 550d7...850

Du tråkker ikke på tær ved det. De har sin fulle rett til å si nei om dette ikke er noe for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke snakk som du vet alt om alle. Jeg fordømmer ingen, har bare kommentert min erfaringer med 3 barn som er nå ferdig med barneskole. Jeg har snakket høflig med mødrene slik de vet at vi tar hensyn til alle som kommer, inkl allergi og at vi vil veldig gjerne at barna kom (ingen svin produkter osv) - men de gikk i INGEN bursdager eller julefeiringer, ikke bare oss.  Beklager men det er noen moderne muslimer som ikke har noe problemer med at barna vokser opp litt halv ‘norske’ men mange andre som holder seg fast til ekstreme holdninger som går over på barna. 

Anonymkode: cffeb...f61

Jeg snakker ikke som om jeg vet alt om alle. Jeg stilte deg et spørsmål, og så fortalte jeg min erfaring. Jeg synes derimot du var veldig forutinntatt i det opprinnelige innlegget ditt, hvor du skrev at "de kommer ikke uansett". Dette er en lite hyggelig holdning til barn du ikke kjenner. 

Anonymkode: 6beff...abb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...