Gå til innhold

Sønnen min blir kalt ginger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 14 år blir kalt ginger av andre. Jeg har overhørt det og jeg har sett det på chatter. Han har rødlig hår og blå øyne. Han har venner og er godt likt. For meg er ordet ginger negativt ladet. Det er en kommentar som går på utseende. Man kaller ikke folk for neger eller feita uten at det blir sett på som mobbing. Burde man da også si i fra når ordet ginger blir brukt? Jeg kjenner jeg blir provosert. 

Anonymkode: bda48...a50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unnskyld meg TS, men er det du som er forfatter av «Min datter sliter» og den andre tråden om Sør-Koreansk nevø med mandelbrune øyne? Vi et ikke lettlurt alle sammen på KG 😅

Anonymkode: 55b81...f52

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

For meg er ordet ginger negativt ladet. 

Anonymkode: bda48...a50

For meg er det helt uskyldig, og overhodet ikke noe jeg alene forbinder med mobbing.

Anonymkode: aa8ad...a15

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg TS, men er det du som er forfatter av «Min datter sliter» og den andre tråden om Sør-Koreansk nevø med mandelbrune øyne? Vi et ikke lettlurt alle sammen på KG 😅

Anonymkode: 55b81...f52

Samme tanke slo meg. 

Anonymkode: 06ad2...b0d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De eneste gangene jeg har hørt det ordet bli brukt er i negative settinger, så det er noe som provoserer meg også.. Så jeg skjønner deg godt 

 

Endret av Scoops
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg TS, men er det du som er forfatter av «Min datter sliter» og den andre tråden om Sør-Koreansk nevø med mandelbrune øyne? Vi et ikke lettlurt alle sammen på KG 😅

Anonymkode: 55b81...f52

Nei, jeg har ingen datter som sliter. Skjerp deg. 

Anonymkode: bda48...a50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Scoops skrev:

De eneste gangene jeg har hørt det ordet blir blir er i negative settinger, så det er noe som provoserer meg også.. Så jeg skjønner deg godt 

 

Ja, kanskje jeg skal gå rundt å kalle afrikanere for negere for eksempel. De har vel ingen grunn til å bli fornærma, de heller. 

Anonymkode: bda48...a50

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ingen datter som sliter. Skjerp deg. 

Anonymkode: bda48...a50

Kjenner igjen skrivestilen din. Det som går igjen er fokus på barnas utseende i tillegg til at barna er godt likt. Du må nok lenger ut på landet med dette altså.. 

Anonymkode: 55b81...f52

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, kanskje jeg skal gå rundt å kalle afrikanere for negere for eksempel. De har vel ingen grunn til å bli fornærma, de heller. 

Anonymkode: bda48...a50

Så du er rasist?

Anonymkode: 12cfe...ce8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ginger er ikke negativt ladet, det er du som ser på det sånn. Ginger er pr definisjon hva som er en rødtopp. Synes du virker hårsår, du sier selv at han har mange venner og er godt likt.

Anonymkode: 12cfe...ce8

Jo, Ginger er negativt ladet. Jeg synes det blir på lik linje som å kalle noen feit, fleskeberg, neger, svarting osv. Grunnen er fordi disse menneskene HAR ET NAVN, men de blir nedgradert til å bare være hun gingeren, hun feite eller han svartingen i B klassen. Du må ha levd under en stein om du ikke har fått med deg at ginger er et mobbenavn, det er faktisk ingen hyggelige assosiasjoner med ordet ginger. Du kan si at det er per definisjon på en rødtopp, ja, på lik linje som bestemoren min sier at neger er ordet på en mørkhudet fordi det betyr svart for henne. Men alle oppegående mennesker skjønner at man kaller ikke en person for neger, på lik linje som du ikke kaller en overvektig person for feit og heller ikke en rådhåret person for Ginger. De er en person, ikke hudfargen sin, klesstørrelsen eller hårfargen. Same fucking shit. 

Jeg er ikke rødhåret, men jeg har vært tjukk. Og det er aldri noe gøy å bli omtalt som et trekk ved utseendet ditt. Uansett hva det gjelder. 

Anonymkode: af18d...5e5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du er rasist?

Anonymkode: 12cfe...ce8

Nei, aldeles ikke. Er jeg rasist om jeg kaller noen for tjukken da eller er det noe annet? Merkelig at dere blir så provosert. 

Anonymkode: bda48...a50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du må ha levd under en stein om du ikke har fått med deg at ginger er et mobbenavn, det er faktisk ingen hyggelige assosiasjoner med ordet ginger.

Anonymkode: af18d...5e5

Eventuelt bare ha en annen mening enn deg.

Anonymkode: aa8ad...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste gangene jeg har hørt order ginger om meg, har det vært negativt ladet, så for meg er det et negativt ord som blir brukt nedsettende. 

Jeg er rødhåret. 

Anonymkode: 69720...554

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du tar feil. Han ER ginger og det er en posetivt ladet betegnelse for rødt hår. Håpe du holder munn om tankene dine overfor han, fordi om noen kan gjøre han usikker så er det deg som ser det ordet som negativt. De som sier det bruker det nok som et kose-ord. 

Anonymkode: 68a32...806

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, Ginger er negativt ladet. Jeg synes det blir på lik linje som å kalle noen feit, fleskeberg, neger, svarting osv. Grunnen er fordi disse menneskene HAR ET NAVN, men de blir nedgradert til å bare være hun gingeren, hun feite eller han svartingen i B klassen. Du må ha levd under en stein om du ikke har fått med deg at ginger er et mobbenavn, det er faktisk ingen hyggelige assosiasjoner med ordet ginger. Du kan si at det er per definisjon på en rødtopp, ja, på lik linje som bestemoren min sier at neger er ordet på en mørkhudet fordi det betyr svart for henne. Men alle oppegående mennesker skjønner at man kaller ikke en person for neger, på lik linje som du ikke kaller en overvektig person for feit og heller ikke en rådhåret person for Ginger. De er en person, ikke hudfargen sin, klesstørrelsen eller hårfargen. Same fucking shit. 

Jeg er ikke rødhåret, men jeg har vært tjukk. Og det er aldri noe gøy å bli omtalt som et trekk ved utseendet ditt. Uansett hva det gjelder. 

Anonymkode: af18d...5e5

Jeg er TS og jeg er enig. Kommentar på utseende er ikke greit. Jeg har aldri nevnt dette for han. Jeg bare undres. Det er rart at folk blir provosert av at jeg stiller spørsmålet. 

Anonymkode: bda48...a50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eventuelt bare ha en annen mening enn deg.

Anonymkode: aa8ad...a15

Det handler ikke om min mening. Men å høre hva mennesker rundt meg har sagt gjennom min egen barndom, på ungdomsskolen og VGS. Høre at folk sier "jeg håper ikke jeg får rødhårede barn" eller "rødt hår og fregner, er ikke beregnet". Alle vet at det er fordommer mot rødt hår, ikke at alle har det. Men det er en kjent ting. Derfor sier jeg, om du ikke har fått med deg dette må du ha bodd under en stein. Ginger har negative konnotasjoner. Å kalle noen Ginger er mobbing, grunnet de negative tankene man har om rødhårede mennesker. At de ikke har en sjel for eksempel. Barn er slemme, men det er ikke rart om de har foreldre som ikke lærer dem at kallenavn utifra utseende åpenbart er GREIT. 

Dette rødhårede barnet har garantert hørt frekke kommentarer for hårfargen sin, og i tillegg bli kalt ginger til vanlig hjelper ikke hvis man allerede er usikker. H*n har rødt hår, man ER ikke rødt hår. Det er forskjellen.

Anonymkode: af18d...5e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er mobbing å kalle noen for ginger, kommer an på settingen uttrykket blir brukt i. 

For meg er ginger ikke noe mer enn et uttrykk for fargen på håret på lik linje med blondine, brunette og gråhåret. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...