Gjest Linn Skrevet 5. september 2002 #1 Del Skrevet 5. september 2002 Jeg syntes det er trist å se at Keiko har kommet inn i norske farvann. Vi klarer jo ikke å la ham være. Flere hundre mennesker stømmer dit hver eneste dag for å hilse på 'filmstjernen'. Nyhetsoppslag i aviser, side opp og side ned. På nyheter til alle klokkeslett. Så på TV2 nyhetene i går, da kom CNN og skulle skulle lage ekstrasending med Keiko. Han skaper så vannvittig stor kaos her at man kan jo bli sprø. Noen drapstrussler her og andre som krangler der. *OPPGITT* Ok.. jeg syntes det er dumt av dem å bruke så mye penger på å kunne slippe han fri. Det finnes andre muligheter de heller kunne gjort for at han skulle fått det bra. Men gjort er gjort. Det eneste jeg syntes er positivt med at han har kommet til Norge er at han mest sannsynlig ikke blir skutt her. Noen andre land hadde sikkert skutt ham på flekken. Ta ham med tilbake til Island. Lag en stor innhegning der oppe som han kan boltre seg på mener nå jeg. --- Linn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 5. september 2002 #2 Del Skrevet 5. september 2002 Dette er enda et bevis på at vi ikke skal tukle med naturen. Håper vi mennesker lærer at vi ikke lenger tar dyr til fange bare for tilfredstille våre enkle behov for underholdning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hege Skrevet 5. september 2002 #3 Del Skrevet 5. september 2002 Jeg leste at Keiko har lagt på seg nesten et tonn siden han forlot Island. Det viser at han klarer seg bra, men om han fortsetter å ha kontakt med mennesker kan dette bli ødelagt. Han skal leve som et vilt dyr og klare seg selv. Noe han tydeligvis greier. Om ikke mennesker mater ham og venner ham til å bli matet igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 5. september 2002 #4 Del Skrevet 5. september 2002 Jeg så en forsker på TV som sa at Keiko enten må avlives eller fanges igjen, fordi han ikke klarer å leve alene. Han er vant til å leve sammen med mennesker, så om han skal leve, må han bli "sirkusklovn" igjen. Jeg synes dette er helt grusomt, når skal vi lære å la naturen være i fred? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullerusk Skrevet 6. september 2002 #5 Del Skrevet 6. september 2002 Hele historien er grusom, syntes jeg! La ham vere i fred, så finner han nok veien ut til havet igjen.... Og dør han av matmangel, så er vel kansje det bedre enn å leve i fangenskap som sirkusklovn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sony Skrevet 6. september 2002 #6 Del Skrevet 6. september 2002 Enig med de som sier at han må få være i fred. Så lenge det er mennesker rundt han tror han at han får mat. Ergo trenger han ikke finne selv. Det er brukt betydelige ressurser på å lære han å fange maten sin selv de siste to årene, noe jeg personlig synes er helt unødvendig. De fanget han som to-åring, han har levd i fangenskap i 20 år. Det betyr at noen har "puttet" maten i han. Hvorfor kunne han ikke få være der han er oppvokst?? Svar: Pga. "rabiate" amerikanere (og andre "dyrebeskyttere") som tror de hjelper han med å sette han fri. Han er jo oppvokst i et basseng- han vet ikke om noe annet. Jeg tror nok at de fleste hadde søkt etter noe kjent når de plutselig var blitt sendt bort fra "hjemmet". I dette tilfellet en fjord som Island sperret av for at Keiko skulle bo der. Men plutselig trengte islendingene fjorden til oppdrett og slapp han ut av fjorden. Ok... Han har spist på tur til Norge, men når folk leker og mater han sier det seg selv at han ikke drar fra dette paradiset. Dessuten reagerer jeg på at barn leker med han i vannet- er det ingen som vet hva spekkhogger kalles på engelsk??????? Killerwhale-og det er ikke uten grunn! Dessuten er han et dyr-et dyr handler utfra grunnleggende instinkter. Han begynner sikkert å bli sulten..... Hilsen Sony Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissPiggy Skrevet 6. september 2002 #7 Del Skrevet 6. september 2002 La Keiko få være det han er, en fri spekkhogger! 8) Nå må vi mennesker snart slutte å "leke Gud" - og tro vi vet bedre enn alle andre. Slutt å gi han mat, slutt å leke med han - dette kan jo bli hans død! :x Skjønner jo at det er gøy å bade sammen med en spekkhogger, og at denne spiser mat fra hånda di...........men BRUK HODET da....!!!!! :x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Missuganda Skrevet 6. september 2002 #8 Del Skrevet 6. september 2002 Jeg skulle gjerne ha fylt opp badekaret slik at Keiko kunne ha fått vært hos meg.... ....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 6. september 2002 #9 Del Skrevet 6. september 2002 Jeg synes overhode ikke det er rart at Keiko søkte seg dit han gjorde. Etter hva jeg har fått med meg er spekkhoggere flokkdyr! Keiko har vokst opp med sin "flokk" fra han var to år, og den flokken har bestått av mennesker!! At vanlige spekkhoggere søker andre spekkhoggere, og har det best sammen med andre spekkhoggere er en ting, at Keiko søker mennesker, og trives godt sammen med mennesker, sier seg jo selv, han er jo oppvokst med oss som omsorgsperson/flokk og venner!!! Hunder er også flokkdyr, men vi har ingen betenkeligheter rundt det at vi gjør oss mennesker til deres "flokk" har vi vel? (litt vanskelig å sammenligne, jeg vet, men det er poenget med flokkdyr og at det til en viss grad er uavhengig av individenes rase som er poenget jeg prøver å få frem) Kanskje Keiko har det bedre om vi jager ham ut i åpent hav, tvinger ham til å leve uten den flokken og de individene han er vant til å omgåes? Kanskje han har det bedre om han sulter fordi han ikke klarer å overleve på egenhånd? Kanskje han møter andre spekkhoggere, kanskje han ikke blir tatt med i flokken? Det er ikke alltid like lett for ett ensomt dyr å bli opptatt i en flokk! Jeg vet ikke helt hva jeg mener vi skal gjøre jeg! Er enig i at det i utgangspunktet var veldig feil å fange Keiko, men det er liksom så lite vi kan gjøre med akkurat det nå, annet en å gjøre tilværelsen best mulig for Keiko! Og hva som er best for ham, er det jo veldig ulike meninger om! Han kan visst ikke bli der han er ihvertfall, for der fryser visst isen, og da dør han visst. skyte ham er en heller dårlig ide, og Keiko ser jo ut til å kose seg han, så hvorfor ta livet av ham? Om han ikke trenger å bli sirkushval igjen, så hadde det kanskje vært bra om det er mennesker rundt ham som passer på ham, uansett hvor vi sender ham? Ok om han stikker av selv, men om vi pusher han ut, må vi følge opp også! Vanskelig situasjon. Men slik han holder på, med full mulighet til å dra når han vil selv, så tror jeg ikke på at han har det fælt selv om han har menneskekontakt! Hadde han lidd, hadde han ikke dratt da? Han har jo allerede bevist at han klarer å fange mat selv!? alikevel søker han av egen vilje kontakt med mennesker igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isla Skrevet 6. september 2002 #10 Del Skrevet 6. september 2002 Enig med deg Aline! Han er jo nå satt fri - vil ikke det også bety at han må få være fri til å være der han selv vil? Forskere mener dette ikke er et bra miljø for han, og at det ikke er noe bra at så mange mennesker samler seg om denne store skapningen i sjøen... Men når det begynner å bli kaldt for Keiko håper jeg han har vett nok til å forflytte seg til et varmere strøk. Om han blir stresset av all oppmerksomheten burde han ikke da klare å flytte seg bort fra menneskene? Du sa det meste Aline :D Keiko er når fri - fri til å gjøre som han selv vil :D Og når han endelig er fri så skal menneskene igjen bestemme hva som er best for han Ironisk spør du meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 6. september 2002 #11 Del Skrevet 6. september 2002 Barmhjertelighetsdrap, har dere hørt om det? Det er når situasjonen er så prekær at å avslutte et liv er det eneste riktige. La oss heller for å la dette dyret lide i sin henrettelsedom, jakte på den. La den kjenne naturinstinktene sine... la den prelle og svelle, og vi kan heller gi ut en ny utgave av Moby Dick. Ja til hvalfangst! W Kaptein Abel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viwi Skrevet 6. september 2002 #12 Del Skrevet 6. september 2002 Der er jeg faktisk enig med deg waco!! Hvorfor skal vi bestandig være så utrolig naive???? Keiko har vokst opp i et UNATURLIG miljø for så etter mangfoldige år bli slippt ut i "frihet". Jeg syns IKKE det er rett. Sånne dyr burde avlives! Hvor fri tror dere han egentlig er- på søken etter det som er kjent for han-nemlig menneskene????? Det får da være måte på hvor omsorgsfulle vi skal være- dette er jo nemlig misforstått omsorg!!! At alle dyr har det best i guds frie natur er soleklart- men herregud: etter så mange år i fangenskap tviler jeg på at han har det så bra som "fri". Er for avliving av dyr og syns at dette minner om mishandling!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomas Skrevet 6. september 2002 #13 Del Skrevet 6. september 2002 Drep Keiko og spis ham!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aquarius Skrevet 7. september 2002 #14 Del Skrevet 7. september 2002 Drep Keiko og spis ham!! :x :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 7. september 2002 #15 Del Skrevet 7. september 2002 Ikke spis ham... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 7. september 2002 #16 Del Skrevet 7. september 2002 Man spiser ikke spekkhoggere da Nei, jeg synes folk kan ta til vettet og la den hvalgutten få være i fred. Enten så klarer han seg eller så dør han. Det ideelle hadde vært å ta seg av han, siden vi fanget han i førstningen, men det er ikke alltid det er det beste å fullføre ansvaret man har påtatt seg. Ikke når resten av menneskeheten ikke har respekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 7. september 2002 #17 Del Skrevet 7. september 2002 Når det er vi (menneskeheten ) som har fanget han og besudlet hans liv er det også vårt ANSVAR å ta vare på han i fremtiden...... :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 7. september 2002 #18 Del Skrevet 7. september 2002 Det mener jeg også egentlig, care. Men hva skal vi da gjøre med alle de respektløse nysgjerrigperene som overhører alle de som VIL hvalens beste, og reiser til fjorden for å se ham?? Kan de ikke komme fra Island og hente ham igjen?.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 7. september 2002 #19 Del Skrevet 7. september 2002 Nei, hva er det vi mennesker har gjort med det stakkars dyret... Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg egentlig mener i den saken her, jeg. På en måte synes jeg det er best å la ham være helt i fred, men det må da bli ganske ensomt... Keiko har ikke vært sammen med andre spekkhoggere siden han var bitteliten, så han har mistet "språket" deres, og klarer ikke å kommunisere med dem. Forslaget om å gi Keiko en egen fjord høres jo fint ut, men det er vel ikke barebare det heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå