AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #21 Del Skrevet 3. november 2019 Besteforeldran mine hjalp oss hele tiden. Ble passet på fra vi var litt under 1 år trur jeg og overnattet og sikkert litt etter den alderen. Som har ført til et nært og sterkt forhold og at jeg husker min avdøde bestefar bedre.. på pappas side lager bestemor avogtil middag som hun kommer opp med, baker brød og div andre ting. (En av foreldrene mine et ufør så. Og mye mer som blir for mye å skrive om...men foreldrene mine har vært heldig med svigerforeldrene sine der på den måten😅❤️ Anonymkode: 701b8...28e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #22 Del Skrevet 3. november 2019 Vi får aldri hjelp av svigermor. Svigerfar passer barna en kveld kanskje hver andre måned. De bor 30 min unna, men vi ligger på deres vei til byen. Anonymkode: 46678...da4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 3. november 2019 #23 Del Skrevet 3. november 2019 Du forventer tydeligvis mer av svigermor enn av svigerfar! Med et slikt foreldet syn på kjønnsroller, hva med mannen din? Deler dere på arbeidet i hjemmet, eller forventer du at svigermor skal gjøre "kvinnearbeidet" når du ikke selv rekker over alt? Har dere veldig mange barn? To voksne mennesker skulle da virkelig ikke ha problemer med å ivareta oppgavene i en normalt stor familie? Hvordan tror du aleneforeldre klarer seg? Jeg er selv bestemor, men har heldigvis ikke barn eller svigerbarn som forventet at jeg stiller opp på noe som helst. Kjenner meg dyktig provosert av holdninger som du (og flere) gir utrykk for. Dere syter og klager, som om det ikke var deres eget valg å bli foreldre! Ble besteforeldrene spurt om det passet dem?! Ta ansvar selv. Og la besteforeldre bidra og delta på deres egne premisser. Vi besteforeldre forventer at dere, barna våre, nå oppfører dere som voksne. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pentagon Skrevet 3. november 2019 #24 Del Skrevet 3. november 2019 Min mor bor denne avstanden fra oss. Samme med svigermor, men hun er 80 år. Svigermor er av annen opprinnelse og har født 13 barn, derav alderen. Allikevell passer hun barnebarn som bare det, hun er skapt for å være med barn rett og slett. Min mor er i høytstående jobb og veldig travel med mye hobbyer, men hjelper til hvis vi trenger det og spør i god tid. Når vi ikke trenger hjelp så er det lenge mellom hver gang hun ser barnebarnet sitt dessverre, kan gå så mye som 4 uker, det synes jeg er mye når du bare har ett barnebarn og bor 30 minutter unna og jobber der vi bor.. menmen. Som sagt, når vi ber om hjelp og spør i god tid hjelper hun til, og tidligere da vi var i litt barnehage krise så ryddet hun ofte kalenderen og hjalp oss i hverdagen. Min mor vil at vi skal spørre, hun vil ikke trenge seg på. Er dere flinke og formidler at dere gjerne kunne tenkt dere hjelp da..? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 3. november 2019 #25 Del Skrevet 3. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du avtalte på forhånd at hun skulle passe barnebarn en gang i uka, før du flyttet? Det hadde aldri jeg som svigermor bundet meg opp til. Men fint at hun klarer å holde den avtalen! Anonymkode: cf364...ec3 Nå er det vel primært som mor og bestemor du hjelper til. Og så et du svigermor også, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #26 Del Skrevet 4. november 2019 6 timer siden, Zienna skrev: Du forventer tydeligvis mer av svigermor enn av svigerfar! Med et slikt foreldet syn på kjønnsroller, hva med mannen din? Deler dere på arbeidet i hjemmet, eller forventer du at svigermor skal gjøre "kvinnearbeidet" når du ikke selv rekker over alt? Har dere veldig mange barn? To voksne mennesker skulle da virkelig ikke ha problemer med å ivareta oppgavene i en normalt stor familie? Hvordan tror du aleneforeldre klarer seg? Jeg er selv bestemor, men har heldigvis ikke barn eller svigerbarn som forventet at jeg stiller opp på noe som helst. Kjenner meg dyktig provosert av holdninger som du (og flere) gir utrykk for. Dere syter og klager, som om det ikke var deres eget valg å bli foreldre! Ble besteforeldrene spurt om det passet dem?! Ta ansvar selv. Og la besteforeldre bidra og delta på deres egne premisser. Vi besteforeldre forventer at dere, barna våre, nå oppfører dere som voksne. stemmer i. Hva forventes av svigerfar ts? Mange fedre bidro lite med barna i den generasjonen, så kanskje greit at svigermor får pause og at svigerfar stepper opp? og ja, du har valgt å få barn, broren min har 2 barn og der er det aldri klaging selv om de ikke får hjelp av våre foreldre eller svigers. Svigers bor for langt unna og har nok med jobb og hobbyer. Min far er fysisk redusert og blir fort sliten. Og mor synes jeg skal få leve sitt liv nå, hun oppdro 3 barn. Dere er voksne nå! Anonymkode: 14a91...03c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilli My Skrevet 4. november 2019 #27 Del Skrevet 4. november 2019 Syns du er heldig som får pass annenhver måned jeg, det er mer enn jeg håper på av våre barns besteforeldre - og de anser jeg som relativt interessert i å hjelpe til og har greit med tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #28 Del Skrevet 4. november 2019 Mine svigerforeldre bor 35 minutter unna. De hjelper oss mye og passer mye, fordi de vil, men helst at barna er hos de Min mor elsker også å passe. Så vi får mye hjelp. Anonymkode: 946fc...32a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #29 Del Skrevet 4. november 2019 Det samme som deg, kanskje mindre. Vi har alle besteforeldre 5 min unna. Mor og svigermor er i jobb, faren min er pensjonert, men han er også syk. Mødrene våre har nok med travle jobber, og er nok mer slitne nå enn da de var yngre. Faren min besøker barna mine flere ganger i uken, men er ikke frisk nok til å passe. Vi er glade for det vi får, og ønsker å klare oss selv så langt det er mulig. Ved store anledninger som bryllup og lignende, strekker bestemødrene seg langt for å hjelpe. Anonymkode: 9650d...6ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Batteri Skrevet 4. november 2019 #30 Del Skrevet 4. november 2019 TS: hva ser du for deg som en fornuftig mengde hjelp fra svigers? Hvor ofte og lenge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 4. november 2019 #31 Del Skrevet 4. november 2019 Alle besteforeldrene her jobber fulltid og har sine hobbier så vi ser dem skjeldent. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atropos Skrevet 4. november 2019 #32 Del Skrevet 4. november 2019 Min mor som bor 30 min unna med bil hjelper motvillig til hvis vi spør. Svigers derimot reiser gjerne 2 timer hver veg for å hente i barnehagen eller være en helg hos oss. Men pga avstanden blir det jo ikke så ofte. Jeg er også misunnelig på de som har besteforeldre som kan avlaste på ukebasis. Vi har tre små og kunne absolutt ha trengt hjelpa 😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #33 Del Skrevet 4. november 2019 Svigerfar bor fem min unna med bil og har passet eldste én gang. Da var toåringen våken og så på voksen-TV da vi kom hjem klokken 21 (han hadde visst ropt litt i senga....). Dette på 4,5 år. Helt greit, vi vet han ikke er spesielt opptatt av små barn. Mamma og stefaren min bor 20 min unna og passer når vi spør om det. Har også vært et par ganger de har spurt om å få låne ungene. Så kanskje 3-5 ganger i året. Sjeldent vi trenger barnevakt 😊 Anonymkode: 25e00...86d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Energi-jenta Skrevet 7. november 2019 Forfatter #34 Del Skrevet 7. november 2019 On 11/3/2019 at 6:32 PM, AnonymBruker said: En gang i uken. Men det var et kriterie for å slutte hit. Anonymkode: 79250...d7b Så lurt dette var! Jeg tenkte ikke at det var nødvendig da hun lokket meg hitover og snakket om hvor fint det var her, at det var mange barnepassere her pga søsken til mannen osv. Nå har de jo alle 3 eller 4 unger så det er dårlig med barnepass fra søsknene Kan jeg spørre hvor langt du bor i kjøreavstand fra din svigermor? Er det bare sånn 5 minutter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Energi-jenta Skrevet 7. november 2019 Forfatter #35 Del Skrevet 7. november 2019 (endret) On 11/3/2019 at 9:26 PM, Zienna said: Du forventer tydeligvis mer av svigermor enn av svigerfar! Med et slikt foreldet syn på kjønnsroller, hva med mannen din? Deler dere på arbeidet i hjemmet, eller forventer du at svigermor skal gjøre "kvinnearbeidet" når du ikke selv rekker over alt? Har dere veldig mange barn? To voksne mennesker skulle da virkelig ikke ha problemer med å ivareta oppgavene i en normalt stor familie? Hvordan tror du aleneforeldre klarer seg? Jeg er selv bestemor, men har heldigvis ikke barn eller svigerbarn som forventet at jeg stiller opp på noe som helst. Kjenner meg dyktig provosert av holdninger som du (og flere) gir utrykk for. Dere syter og klager, som om det ikke var deres eget valg å bli foreldre! Ble besteforeldrene spurt om det passet dem?! Ta ansvar selv. Og la besteforeldre bidra og delta på deres egne premisser. Vi besteforeldre forventer at dere, barna våre, nå oppfører dere som voksne. Oi, her var det mye følelser! Nå er det ikke akkurat svigerfar som har "maset" om at vi skal flytte hit og gitt uttrykk for at vi skal få barnepass. Det har svigermor og derfor forventer jeg mer av henne. Her i heimen har vi veldig fokus på likestilling. Vi begge eier og deler 50/50 på alt, det gjelder alt av husarbeid og kos med barnet. Hvis du leste teksten min (og ikke bare eksplodert av en eller annen merkelig grunn?) så hadde du nok fått med deg at det er snakk om ett barn. Selvfølgelig skal mannen og jeg klare dette sammen, men bare litt hjelp noen ganger i mnd hadde vært til stor hjelp for oss! Om hun så ikke har behov for å være barnebarnet sitt, så kunne hun i det minste gjort det for at mannen og jeg kunne fått litt avbrekk og få litt tid til å være kjærestepar igjen. Det er ikke ukjent at par går ifra hverandre det første året etter de får barn, nøyaktig fordi dette er en svært krevende periode. Og det sier vel seg selv at når barnet har kolikk så burde besteforeldre virkelig komme på banen for å avlaste, alt annen er bare egoistisk. Jeg tror mange aleneforeldre får fødselsdepresjon, men så er det noen som kommer helskinnet ut av det. Bare synd det skal gå den veien fordi (mange ikke alle!) besteforeldrene er for egoistiske nå til dags og kun tenker på seg selv. Når jeg blir bestemor skal jeg gjøre hva jeg kan for å avlaste sønnen min, dessuten tror jeg at jeg kommer til å ønske å se barnebarnet mitt og være tilstede i livet hens. Endret 7. november 2019 av Energi-jenta 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Energi-jenta Skrevet 7. november 2019 Forfatter #36 Del Skrevet 7. november 2019 On 11/4/2019 at 6:10 AM, Batteri said: TS: hva ser du for deg som en fornuftig mengde hjelp fra svigers? Hvor ofte og lenge? Godt spørsmål. Jeg skulle ønske de kunne kommet hit og passet sønnen vår et par timer noenganger når han hadde kolikk. Nå som han er litt større så hadde jeg satt pris på om de kunne kommet hit og passet 3-4 timer en gang annenhver uke. Det hadde vært mer enn godt nok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Energi-jenta Skrevet 7. november 2019 Forfatter #37 Del Skrevet 7. november 2019 (endret) On 11/3/2019 at 9:55 PM, Pentagon said: Min mor bor denne avstanden fra oss. Samme med svigermor, men hun er 80 år. Svigermor er av annen opprinnelse og har født 13 barn, derav alderen. Allikevell passer hun barnebarn som bare det, hun er skapt for å være med barn rett og slett. Min mor er i høytstående jobb og veldig travel med mye hobbyer, men hjelper til hvis vi trenger det og spør i god tid. Når vi ikke trenger hjelp så er det lenge mellom hver gang hun ser barnebarnet sitt dessverre, kan gå så mye som 4 uker, det synes jeg er mye når du bare har ett barnebarn og bor 30 minutter unna og jobber der vi bor.. menmen. Som sagt, når vi ber om hjelp og spør i god tid hjelper hun til, og tidligere da vi var i litt barnehage krise så ryddet hun ofte kalenderen og hjalp oss i hverdagen. Min mor vil at vi skal spørre, hun vil ikke trenge seg på. Er dere flinke og formidler at dere gjerne kunne tenkt dere hjelp da..? Så heldige dere er! Må være fantastisk å få litt hjelp Vi kunne kanskje vært flinkere til å formidle det at vi ønsker hjelp. Det er liksom mannen som av og til bare svarer "kanskje vi bare skal spørre den faste barnevakten vår om å stille i stedet?" mye pga han synes det er langt å spørre moren hans når hun må kjøre 30 min.. Altså hadde jeg visst dette for flere år siden hadde jeg faktisk aldri vurdert å flytte til denne byen. Jeg vet at min egen mor ikke er glad i barn, de små vesene på under 3 år er bare skrikerunger og i veien ifølge henne. Så jeg hadde jeg håpet å fått mer hjelp fra hans familie og var villig til å flytte hit. Hadde jeg fått mer hjelp fra min egen familie så ville jeg blitt i hjembyen. Endret 7. november 2019 av Energi-jenta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #38 Del Skrevet 7. november 2019 Dagens bestemødre er like opptatt med jobb og annet som dagens mødre er. Å bli mor er et valg, man velger ikke å bli bestemor. Din unge, ditt ansvar. Anonymkode: 9052a...bb2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 7. november 2019 #39 Del Skrevet 7. november 2019 22 minutter siden, Energi-jenta said: Så du sier du er bestemor selv og ut fra det du skriver i tråden her så virker du som en dårlig bestemor som ikke stiller opp. Rart at du ikke ønsker å hjelp ditt eget barn når du selv husker hvor krevende den tiden med småbarn er. Det er vel kanskje viktigere for deg å møte opp på syklubben eller reise flere ganger årlig til utlandet enn å faktisk stille opp i livet til ditt barn og barnebarn. Du trenger da hvertfall ingen forklaring til hvorfor om du ikke får så ofte besøk av barna eller barnebarna dine når du blir eldre. Jøss! For en tone! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #40 Del Skrevet 7. november 2019 Min svigermor bor 1,5 time unna og er pensjonist. Hun var religiøst hos oss en helg i måneden (eller noen ukedager) når vi hadde baby. Ikke like ofte nå, men ofte nok til et godt forhold. Hun er bestemor til 9 stk så må dele seg opp litt, samt ha egentid. Jeg synes vi får mye hjelp. Hun har ikke hatt barn over natt for oss, men har passet for foreldremøter eller at vi har fått reise på kino etter leggetid og litt sånn. Hadde hun bodd nærmere så hadde hun hatt barnet på overnatting, det ønsker hun. Men når vi besøker henne eller hun oss så er vi som regel med hele familien og barnet er for ungt til tog/buss alene ennå. Anonymkode: 2e820...220 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå