Gå til innhold

Søster som ikke kommer i bryllupet mitt - helt ok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tidligere turene hjem har ikke vært planlagt, de har vært spontane, men har stort sett vært hver måned. Hun har tidligere vært hos en av foreldrene mine og lest til eksamen eller skrevet på innleveringer eller hjemmeeksamener. Jeg er derfor skuffet over at hun mener det er for mye stress å gjøre det denne gangen. Da jeg hadde hjemmeeksamen på 2000-3000 ord satt jeg langt fra alle 14 dagene, og fikk allikevel gode resultater. Jeg innbiller meg at det er lagt inn flere dagers margin slik at ikke studentene er helt bundet i hele perioden. Jeg hadde skoleeksamen midt i hjemmeeksamen et par ganger også. 

Forøvrig var jeg midt i en eksamensperiode, og studerte langt unna da denne søsteren konfirmerte seg, men jeg kom allikevel. Det gjør det ekstra sårt, at det ikke går begge veier. Jeg måtte til og med være med å pynte og bake for at alt skulle bli klart til tiden, selv om jeg egentlig burde sittet på gjesterommet hos mor med hodet i en pensumbok. Men det teller kanskje ikke, siden hun var et barn?

Ts

Anonymkode: c9b5a...084

Konfirmasjon er viktigere enn bryllup i min familie. Når det er sagt er det veldig fint av deg å prioritere konfirmasjon fremfor eksamen, men det betyr ikke at du kan bli snurt når hun prioriterer eksamen fremfor bryllup. Eksamen er i alle tilfeller viktigere enn både konfirmasjon og bryllup.

Jeg har selv mastergrad, og hjemmeeksamen var det desidert mest krevende på mitt studium. Hjemmeeksamen var alltid om et tema vi ikke hadde hatt om i undervisningen, hvor rettstilstanden var uklar, og som krevde dagesvis med grubling og studering før man i det hele tatt fikk et ord på papiret. Selv om resultatet blir på 2000 ord, betyr det ikke at veien dit er like kort. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tidligere turene hjem har ikke vært planlagt, de har vært spontane, men har stort sett vært hver måned. Hun har tidligere vært hos en av foreldrene mine og lest til eksamen eller skrevet på innleveringer eller hjemmeeksamener. Jeg er derfor skuffet over at hun mener det er for mye stress å gjøre det denne gangen. Da jeg hadde hjemmeeksamen på 2000-3000 ord satt jeg langt fra alle 14 dagene, og fikk allikevel gode resultater. Jeg innbiller meg at det er lagt inn flere dagers margin slik at ikke studentene er helt bundet i hele perioden. Jeg hadde skoleeksamen midt i hjemmeeksamen et par ganger også. 

Forøvrig var jeg midt i en eksamensperiode, og studerte langt unna da denne søsteren konfirmerte seg, men jeg kom allikevel. Det gjør det ekstra sårt, at det ikke går begge veier. Jeg måtte til og med være med å pynte og bake for at alt skulle bli klart til tiden, selv om jeg egentlig burde sittet på gjesterommet hos mor med hodet i en pensumbok. Men det teller kanskje ikke, siden hun var et barn?

Ts

Anonymkode: c9b5a...084

Siste hjemmeeksamen jeg hadde nå i vår var på 2500-3000 ord. Den hadde vi 48 t på. Dersom de har fått to uker til den, er den stor.

Anonymkode: ecac5...3f5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke søsteren her i det hele tatt. Man har jo kjempegod tid på en 2 uker lang hjemmeeksamen, og kan fint sette av to dager til sin egen søsters bryllup. Jeg og de fleste kollegene mine har vært på jobb flere dager i løpet av en hjemmeeksamensperiode, uten at det har påvirket noe negativt. Ingen sitter og skriver to uker i strekk; med mindre hun ikke har gjort noe lesing og arbeid i løpet av året, men det burde hun jo absolutt forberedt, når hun vet søsteren skal gifte seg denne perioden. 

Jeg hadde blitt veldig lei meg og skuffet. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt overrasket over at så mange mener at det er ok å droppe bryllupet til sin egen søster på grunn av en eksamen (som ikke høres ut å være så fryktelig omfattende, og hun har i tillegg god tid). 

Jeg mener at dette er dårlig av søsteren. Det er snakk om bryllupet til hennes egen søster. Jeg skjønner godt at du er såret og skuffet over søsteren din Ts! 

Anonymkode: 7a7eb...bc3

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk det er sårt for søsteren din å ikke kunne delta, og jeg tro hun vil kjenne på det når dagen er der og ikke minst i etterkant at hun ikke fikk vært der. Likevel syns jeg det er du som er urimelig. Når dere har vært sammen i mange år og plutselig får hastverk med å gifte dere og bestemmer dato et halvt år i forveien, så må du forvente at det kan kræsje med andres planer.  Hadde det vært så viktig å ha henne med på kort varsel så hadde du spurt om eksamensdatoer i forkant (både for søster og svoger), eller lagt det til en periode der det ikke er eksamener, som romjul eller neste sommer. 

 

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tidligere turene hjem har ikke vært planlagt, de har vært spontane, men har stort sett vært hver måned. Hun har tidligere vært hos en av foreldrene mine og lest til eksamen eller skrevet på innleveringer eller hjemmeeksamener. Jeg er derfor skuffet over at hun mener det er for mye stress å gjøre det denne gangen. Da jeg hadde hjemmeeksamen på 2000-3000 ord satt jeg langt fra alle 14 dagene, og fikk allikevel gode resultater. Jeg innbiller meg at det er lagt inn flere dagers margin slik at ikke studentene er helt bundet i hele perioden. Jeg hadde skoleeksamen midt i hjemmeeksamen et par ganger også. 

Forøvrig var jeg midt i en eksamensperiode, og studerte langt unna da denne søsteren konfirmerte seg, men jeg kom allikevel. Det gjør det ekstra sårt, at det ikke går begge veier. Jeg måtte til og med være med å pynte og bake for at alt skulle bli klart til tiden, selv om jeg egentlig burde sittet på gjesterommet hos mor med hodet i en pensumbok. Men det teller kanskje ikke, siden hun var et barn?

Ts

Anonymkode: c9b5a...084

Det er ikke antall ord som bestemmer vanskelighetsgraden, det er hva kravet er til innhold. En juridisk oppgave som krever rett anvendelese av lovverket kan f.eks kreve mye lesing for å kunne finne for og mot argumenter, en medisinsk problemstilling likeså. Å skrive kort er mer krevende enn å skrive langt. At du studerte slik og sånn betyr ikke at andre gjør det. Jeg skrev bacheloren min på 5 dager og masteren på under to mnd (på engelsk) og fikk A på begge deler, men det er helt urealistisk å si at andre kan gjøre det fordi jeg gjorde det. Konformasjon er de fleste steder en dato, bryllup kan man velge. Det er fint at du valgte å dra i din søsters konfirmasjon, men det betyr ikke at hun må velge å dra i ditt bryllup. Syns det er du som har bommet her, ikke hun som prioriterer utdannelse og fremtid. 

Anonymkode: 3e254...bdd

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hun har hjemmeeksamen midt i bryllupet og hun har lang reiseveg så skjønner jeg godt at hun ikke kommer. Halo, kom deg ut av bobla di og se ting litt fra hennes side. 

 

Jeg dro ikke i min søsters bryllup jeg heller. Og jeg hadde mine grunner til det 🤷🏼‍♀️ Ingen uvennskap der. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forøvrig var jeg midt i en eksamensperiode, og studerte langt unna da denne søsteren konfirmerte seg, men jeg kom allikevel. Det gjør det ekstra sårt, at det ikke går begge veier. Jeg måtte til og med være med å pynte og bake for at alt skulle bli klart til tiden, selv om jeg egentlig burde sittet på gjesterommet hos mor med hodet i en pensumbok. Men det teller kanskje ikke, siden hun var et barn?

Altså, teller og teller. Din prioritering den gangen var jo ikke din søsters ansvar. Du var voksen, og måtte vurdere din situasjon, akkurat som din søster nå er voksen og må vurdere sin. Det er ikke en byttehandel, eksamen mot eksamen, feiring mot feiring. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bryllup kan ha ekstremt ulik viktighet og prioritet for ulike personer. 

En eksamen kan oppfattes utrolig ulikt av ulike personer. 

Er bare å lese gjennom denne tråden, så forstår man det. 

Det man gjør i slike tilfeller er å ta opp telefonen, dele skuffelse og håp, og snakke ut. 

Anonymkode: 47fa4...df9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke folk forstå at DERES bryllup ikke er det viktigste i alle andres liv? 

Søsteren din gjør helt rett i å fokusere på eksamen. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror faktisk det er sårt for søsteren din å ikke kunne delta, og jeg tro hun vil kjenne på det når dagen er der og ikke minst i etterkant at hun ikke fikk vært der. Likevel syns jeg det er du som er urimelig. Når dere har vært sammen i mange år og plutselig får hastverk med å gifte dere og bestemmer dato et halvt år i forveien, så må du forvente at det kan kræsje med andres planer.  Hadde det vært så viktig å ha henne med på kort varsel så hadde du spurt om eksamensdatoer i forkant (både for søster og svoger), eller lagt det til en periode der det ikke er eksamener, som romjul eller neste sommer. 

 

Det er ikke antall ord som bestemmer vanskelighetsgraden, det er hva kravet er til innhold. En juridisk oppgave som krever rett anvendelese av lovverket kan f.eks kreve mye lesing for å kunne finne for og mot argumenter, en medisinsk problemstilling likeså. Å skrive kort er mer krevende enn å skrive langt. At du studerte slik og sånn betyr ikke at andre gjør det. Jeg skrev bacheloren min på 5 dager og masteren på under to mnd (på engelsk) og fikk A på begge deler, men det er helt urealistisk å si at andre kan gjøre det fordi jeg gjorde det. Konformasjon er de fleste steder en dato, bryllup kan man velge. Det er fint at du valgte å dra i din søsters konfirmasjon, men det betyr ikke at hun må velge å dra i ditt bryllup. Syns det er du som har bommet her, ikke hun som prioriterer utdannelse og fremtid. 

Anonymkode: 3e254...bdd

Nei, det er ikke sårt for henne, det er litt av problemet mitt. Hun tar veldig lett på dette, som om det bare er et vanlig familieselskap. Da hun fikk vite datoen i sommer, visste hun ikke om det passet, og hun mente hun ikke hadde mulighet til å svare innen tidsfristen vi satte i september. Hun har latt oss vente på et svar fram til for noen dager siden. Forøvrig klarte hun å prioritere en venninnes 25-årsdag forrige gang hun hadde hjemmeeksamen, selv om det innebar å reise samme strekning. Det virker som om hun tar alt for lett på dette, fordi vi bare har valgt å invitere de nærmeste, og ikke kjøre på med et stort, dyrt bryllup, med leid lokale og et par hundre gjester. Jeg synes det er trist at antallet gjester skal gjøre bryllupet mindre viktig. 

Hun studerer hverken jus eller medisin, hun tar et årsstudium i et humanistisk fag.

Ts

Anonymkode: c9b5a...084

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke sårt for henne, det er litt av problemet mitt. Hun tar veldig lett på dette, som om det bare er et vanlig familieselskap. Da hun fikk vite datoen i sommer, visste hun ikke om det passet, og hun mente hun ikke hadde mulighet til å svare innen tidsfristen vi satte i september. Hun har latt oss vente på et svar fram til for noen dager siden. Forøvrig klarte hun å prioritere en venninnes 25-årsdag forrige gang hun hadde hjemmeeksamen, selv om det innebar å reise samme strekning. Det virker som om hun tar alt for lett på dette, fordi vi bare har valgt å invitere de nærmeste, og ikke kjøre på med et stort, dyrt bryllup, med leid lokale og et par hundre gjester. Jeg synes det er trist at antallet gjester skal gjøre bryllupet mindre viktig. 

Hun studerer hverken jus eller medisin, hun tar et årsstudium i et humanistisk fag.

Ts

Anonymkode: c9b5a...084

Det virker ikke som om søsteren din bryr seg noe særlig om deg, ut ifra informasjonen du gir her. Jeg hadde nok redusert kontakten til henne ned til et minimum etter dette. Det virker jo som hun bare ikke er lyst eller ikke gidder å komme.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen

Jeg forstår deg godt. Hadde blitt utrolig skuffet hvis ikke søsteren min (som er den jeg står nærmest her i verden), ikke hadde kommet i bryllupet mitt. Jeg skulle vært døden nær om jeg ikke skulle kommet i hennes. Tenker at det er sånt man stiller opp i hvis man står hverandre nær og at man er lite fleksibel hvis man lar en eksamen komme i veien for det.

Når det er sagt, høres det ut som du fortolker når du tror antall gjester er av betydning. Selv ville jeg følt meg mer viktig blant 30 inviterte enn 100 inviterte.

Endret av Geirfuglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt overrasket over at så mange mener at det er ok å droppe bryllupet til sin egen søster på grunn av en eksamen (som ikke høres ut å være så fryktelig omfattende, og hun har i tillegg god tid). 

Jeg mener at dette er dårlig av søsteren. Det er snakk om bryllupet til hennes egen søster. Jeg skjønner godt at du er såret og skuffet over søsteren din Ts! 

Anonymkode: 7a7eb...bc3

Helt enig! Noen ting hopper man ikke over, som bryllup, navnefester og fødsler. 

Mulig jeg skiller meg ut her, men jeg har studert i 6,5 år, så jeg ville tapt mye om jeg alltid skulle prioritert eksamen. De jeg er glad i kommer selvsagt foran! Da ville jeg lest på bussen med hodetelefoner på eller hva som helst for å få det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er dårlig gjort av søsteren din. Og synes du kan si til henne at du blir såret fordi det er viktig for deg å ha nærmeste familie til stede på en så viktig dag for deg. Spør om hun ikke ville følt det viktig at du kom i hennes bryllup..? Merker at en del folk lett nedprioriterer familie når de er 15-25 år og da må det være greit å gi dem beskjed om at det er sårende for andre. 

Anonymkode: 3988a...ad9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner godt at du blir såret. Her svarer nok mennesker etter hvor mye familie betyr tenker jeg? Men helt ærlig. Hvem går ikke i sin søsters bryllup? Det syns jeg er veldig egoistisk jeg da. 

Jeg hadde nok sagt at jeg syns at det var veldig leit, såpass tåler hun å høre. Så hadde jeg hevet meg over det og vært glad for at de andre kom. Det blir nok en fin dag likevel! 🙂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg godt, ts. Hadde aldri droppet min søsters bryllup for en eksamen. I verste fall hadde jeg tatt den opp igjen. 

Anonymkode: 206e9...f5a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det veldig godt TS og ville blitt veldig såret. Kunne dere tilbudt å betale reisen hennes og sammen finne den måten som gjør at hun er kortest mulig borte fra eksamen? 

Men la oss være ærlig folkens, årsstudium i humanistiske fag, hun klarer den hjemmeeksamen om hun vil. Har hun gjort noe som helst i løpet av semesteret går det fint. Hilsen en som tok årsstudium i er humanistisk fag

Anonymkode: c8628...be3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ByeByeLove
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! Jeg føler meg såret, og trenger å høre om jeg har god grunn til det, eller om jeg bare er teit.

Jeg skal gifte meg i november, med en mann jeg har vært sammen med i mange år og som familien min kjenner godt. Vi landet til slutt på at vi ville ha et lite og enkelt bryllup, med kun nærmeste familie. Vi har stor utvidet familie og stor vennekrets begge to, så det hadde blitt veldig mye planlegging og styr hvis vi hadde valgt å invitere alle. Ingen av oss liker å ta for mye plass og være i fokus, så derfor landet vi på et mindre bryllup. Vi blir allikevel nesten 30 stk i dette lille bryllupet, for de nærmeste er foreldre, steforeldrene, søsken, stesøsken, nevøer og nieser + forlovere med partnere og barn. Alle de inviterte har takket ja til å komme, utenom den ene søsteren min, som er i midten av 20-årene (jeg er helt i starten av 30-årene selv). Hun studerer en del timer unna, men er til vanlig gjerne på besøk hos begge foreldrene våre én gang i måneden. Jeg bor ganske nærme begge foreldrene våre. Nå har hun ikke tenkt til å komme på besøk i november overhodet, og skylder på eksamen og lang reisevei. Jeg skjønner på en måte dette, men den eksamen hun har rundt denne tiden, er en hjemmeeksamen som begynner én uke før bryllupet mitt, og skal leveres én uke etter. I tillegg har lang reisevei ikke stoppet henne fra å komme på besøk tidligere. Det virker som om hun ikke tenker bryllupet mitt er noe "big deal" fordi det ikke er et storslagent og dyrt bryllup.

Er dette dårlig gjort av søsteren min, eller er det forståelig? 

Anonymkode: c9b5a...084

Har forståelse for søstera di sin vurdering. Et bryllup avvikles riktignok én dag, men det er mange dager med forberedelser som stjeler tid og fokus. Flere dager vil gå tapt med reise tur/retur og deltagelse i bryllupet.

Trist at du ikke har forståelse for at hun prioriterer eksamen. Du har kanskje ikke høyere utdannelse selv. Søstera di må inn i en fase med fokus nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...