Leo Skrevet 3. november 2019 #21 Del Skrevet 3. november 2019 38 minutter siden, LittDiva skrev: Bort med det. Får gnagsår i hodet av å lese og høre på det. Jeg får i hvert fall gnagsår i hodet av å lese radbrekking av nynorsk slik som i denne trådtittelen... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 3. november 2019 #22 Del Skrevet 3. november 2019 Nynorsk er et språk som består av det verste fra norges forskjellige dialekter. Nynorsk bør derfor kuttes ut som offisielt skriftspråk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ntrane Skrevet 3. november 2019 #23 Del Skrevet 3. november 2019 nynorsk er helt fullstendig meningsløst. det har ingen fremtid. norsk går mer og mer over til engelsk, sakte men sikkert. dialektene dør ut, det vises at folk med dialekt går mer mot bokmål/oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #24 Del Skrevet 3. november 2019 På 1.11.2019 den 22.35, AnonymBruker skrev: Hva er din mening? Anonymkode: 5733c...b3c Min mening er helt klart, når folk ikke kan skrive nynorsk så får de la være. Se på overskriften din, den er så dårlig nynorsk at det skjærer i øynene. Forøvrig klarer vi oss med ett målføre i Norge, utenom samisk. Folk må og slutte å bruke dialekt og sms språk i skriftlig form, da dette vitner om lavstatus og lavere inteligens. Og kom ikke med dysleksikortet! Anonymkode: b3b03...fec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meadow Skrevet 4. november 2019 #25 Del Skrevet 4. november 2019 Problemet er at folk skriver nynorsk feil, de skriver dialekt som likner litt, låner litt her og blander litt der. Som overskriften på denne tråden. Jeg tenker at nynorsk rett og slett er litt for vanskelig og virkelighetsfjernt, og at vi derfor bør holde oss til bokmål og samisk som skriftlige språk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #26 Del Skrevet 4. november 2019 Jeg håper nynorsk blir valgfag. Av samme grunn som norsklæreren nevner tidligere i tråden. Synes skoletimene kunne blitt brukt mer fornuftig. Dyrt er det også, når alt av skolebøker må trykkes på begge målformene. Anonymkode: 696e7...4b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #27 Del Skrevet 4. november 2019 On 11/1/2019 at 10:44 PM, sumyherbst said: Som norsklærer er jeg veldig delt i synet på nynorsk. Nynorsk brukes av en stor del av befolkningen, og jeg vil ikke tvinge disse til å skrive bokmål. Samtidig brukes det titalls av timer på undervisning i noe som for elevene, og en stor del av oss lærere, oppleves som både unødvendig og lite relevant for elevenes fremtid. For ikke å nevne hvor mye det koster det offentlige å operere med to skriftspråk. Hadde jeg fått bestemme, hadde nynorsk bestått der det står sterkt, men ikke blitt påtvunget bokmålsbrukere. Så ville nynorskbrukere vært nødt til å lære bokmål i tillegg, ettersom det er det dominerende skriftspråket i landet. Edit: Den kulturelle betydningen av nynorsk er fortsatt viktig for elevene å lære, men jeg vil ha bort all fokus på at de skal lære å produsere tekster på nynorsk selv. Dette ville forhåpentligvis også gjort norsk til et mindre fag. På VG3 har alle eksamen i norsk hovedmål skriftlig og man risikerer å trekkes i sidemål skriftlig og norsk muntlig. Sammen med standpunktkarakterene i hovedmål, sidemål og muntlig, gir dette seks karakterer i norsk for enkelte elever. Det gjør faget utrolig uforholdsmessig stort. Så nynorsk-elever må lære begge skriftsspråkene, mens bokmålselevene skal slippe? Høres urettferdig ut. Anonymkode: 8b3bb...be5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #28 Del Skrevet 4. november 2019 På 1.11.2019 den 22.44, sumyherbst skrev: Som norsklærer er jeg veldig delt i synet på nynorsk. Nynorsk brukes av en stor del av befolkningen, og jeg vil ikke tvinge disse til å skrive bokmål. Samtidig brukes det titalls av timer på undervisning i noe som for elevene, og en stor del av oss lærere, oppleves som både unødvendig og lite relevant for elevenes fremtid. For ikke å nevne hvor mye det koster det offentlige å operere med to skriftspråk. Hadde jeg fått bestemme, hadde nynorsk bestått der det står sterkt, men ikke blitt påtvunget bokmålsbrukere. Så ville nynorskbrukere vært nødt til å lære bokmål i tillegg, ettersom det er det dominerende skriftspråket i landet. Edit: Den kulturelle betydningen av nynorsk er fortsatt viktig for elevene å lære, men jeg vil ha bort all fokus på at de skal lære å produsere tekster på nynorsk selv. Dette ville forhåpentligvis også gjort norsk til et mindre fag. På VG3 har alle eksamen i norsk hovedmål skriftlig og man risikerer å trekkes i sidemål skriftlig og norsk muntlig. Sammen med standpunktkarakterene i hovedmål, sidemål og muntlig, gir dette seks karakterer i norsk for enkelte elever. Det gjør faget utrolig uforholdsmessig stort. Det er vel ikke mange nynorskbrukere som ikke behersker bokmål i tillegg uansett. Her jeg bor er vi så heldig at vi får velge målform når barna begynner på skolen. Det er som oftest overvekt av nynorsk. På barneskolen går de i rene nynorsk- eller bokmålsklasser. På ungdomsskolen går de i blandaklasser. Der bruker lærerne både bokmål & nynorsk i den skriftlige undervisningen, ca 50/50 (ikke en og samme time selvfølgelig). Muntlig undervisning går på dialekt. Lærebøkene har de på sitt eget hovedmål, men på tavla kan det være begge deler. Læreren begynner ofte med «i dag skriver jeg på xxx». På denne måten får alle elevene undervisning på begge målformer gjennom hele ungdomsskolen, ikke bare i de få sidemålstimene de har i norsk. Sidemål blir da lettere for elevene. Anonymkode: 4a6c0...cfb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CabinCruiser Skrevet 4. november 2019 #29 Del Skrevet 4. november 2019 (endret) Jeg mener at nynorsk er en del av den ypperste allmennutdannelsen vår, og har sin nytteverdi både kulturelt og historisk. Det er derfor viktig at vi undervises i begge skriftspråkene. Jeg er ikke nynorsktalende, og har derfor ikke det som bakgrunnsmotiv for uttalesen. Med tanke på kvaliteten i skriftspråket vårt isolert sett, enten man bruker nynorsk eller bokmål, ville kanskje en stor del av elevene vært tjent med å bli undervist kun i ett skriftspråk dog. Norsk-faget utgjør over 1/3 av timene til en vanlig, norsk videregående-elev i uka dog, og kanskje kunne noe vært gjort for å heve kvaliteten både hva som undervises bort og det elevene oppfater uten at det ville gått på bekostning av skriftformene. Vi hadde en VGSlærer som konsekvent underviste alle fagene på nynorsk etter en prøve hvor snittet var skuffende lavt. Som konsekvens gikk vi ut som første kull med bedre karakter i sidemål enn bokmålet. Endret 4. november 2019 av CabinCruiser 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sumyherbst Skrevet 4. november 2019 #30 Del Skrevet 4. november 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke mange nynorskbrukere som ikke behersker bokmål i tillegg uansett. Her jeg bor er vi så heldig at vi får velge målform når barna begynner på skolen. Det er som oftest overvekt av nynorsk. På barneskolen går de i rene nynorsk- eller bokmålsklasser. På ungdomsskolen går de i blandaklasser. Der bruker lærerne både bokmål & nynorsk i den skriftlige undervisningen, ca 50/50 (ikke en og samme time selvfølgelig). Muntlig undervisning går på dialekt. Lærebøkene har de på sitt eget hovedmål, men på tavla kan det være begge deler. Læreren begynner ofte med «i dag skriver jeg på xxx». På denne måten får alle elevene undervisning på begge målformer gjennom hele ungdomsskolen, ikke bare i de få sidemålstimene de har i norsk. Sidemål blir da lettere for elevene. Anonymkode: 4a6c0...cfb Det hørtes ut som veldig mye merarbeid. Og selvfølgelig måtte nynorskelevene hatt mer undervisning. Bokmål er den rådende målformen i landet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sumyherbst Skrevet 4. november 2019 #31 Del Skrevet 4. november 2019 9 timer siden, CabinCruiser skrev: Jeg mener at nynorsk er en del av den ypperste allmennutdannelsen vår, og har sin nytteverdi både kulturelt og historisk. Det er derfor viktig at vi undervises i begge skriftspråkene. Jeg er ikke nynorsktalende, og har derfor ikke det som bakgrunnsmotiv for utdannelsen. Med tanke på kvaliteten i skriftspråket vårt isolert sett, enten man bruker nynorsk eller bokmål, ville kanskje en stor del av elevene vært tjent med å bli undervist kun i ett skriftspråk dog. Norsk-faget utgjør over 1/3 av timene til en vanlig, norsk videregående-elev i uka dog, og kanskje kunne noe vært gjort for å heve kvaliteten både hva som undervises bort og det elevene oppfater uten at det ville gått på bekostning av skriftformene. Vi hadde en VGSlærer som konsekvent underviste alle fagene på nynorsk etter en prøve hvor snittet var skuffende lavt. Som konsekvens gikk vi ut som første kull med bedre karakter i sidemål enn bokmålet. Man har krav på undervisning på sitt eget skriftspråk. Jeg sliter med å se at å kjøre all undervisning på nynorsk i en bokmålsklasse kan forsvares i henhold til opplæringsloven. Merk også at nynorsk er et skriftspråk. Hverken bokmål eller nynorsk kan tales. I bokmål er dette helt eksplisitt - bokmål, altså målet for bøker. Alle nordmenn snakker en dialekt og skriver enten bokmål eller nynorsk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kritt Skrevet 4. november 2019 #32 Del Skrevet 4. november 2019 Jeg synes i hvertfall det er meningsløst at nynorsk/sidemål skal være eget fag på skolen, og ikke minst at det skal utgjøre enda en norskkarakter på vitnemålet. Norsk utgjør jo en uforholdsmessig stor del av vitnemålet selv uten nynorsk som egen karakter. Dessuten er det litt urettferdig, i og med at de som er vokst opp med nynorsk gjerne eksponeres for bokmål hele veien, og behersker dette omtrent like bra. Nynorsk må læres på en helt annen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sumyherbst Skrevet 4. november 2019 #33 Del Skrevet 4. november 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke mange nynorskbrukere som ikke behersker bokmål i tillegg uansett. Her jeg bor er vi så heldig at vi får velge målform når barna begynner på skolen. Det er som oftest overvekt av nynorsk. På barneskolen går de i rene nynorsk- eller bokmålsklasser. På ungdomsskolen går de i blandaklasser. Der bruker lærerne både bokmål & nynorsk i den skriftlige undervisningen, ca 50/50 (ikke en og samme time selvfølgelig). Muntlig undervisning går på dialekt. Lærebøkene har de på sitt eget hovedmål, men på tavla kan det være begge deler. Læreren begynner ofte med «i dag skriver jeg på xxx». På denne måten får alle elevene undervisning på begge målformer gjennom hele ungdomsskolen, ikke bare i de få sidemålstimene de har i norsk. Sidemål blir da lettere for elevene. Anonymkode: 4a6c0...cfb Et par tilleggskommentarer: Du bor tydeligvis i en kommune som ligger helt i grensene mellom nynorsk- og bokmålsland. Jeg kan også velge at barnet mitt skal ha undervisning på nynorsk, selv om vi bor i Oslo, dersom jeg ønsker det. Husker jeg rett, er det ikke mer enn 5-6 elever i osloskolen som har nynorsk som sitt hovedmål. Når det gjelder nynorskbrukere som ikke behersker bokmål, er jeg ikke helt enig i det du sier. Jeg, og antakeligvis også du, kan ikke forankre noen av disse uttalelsene i noen statistikk, men de nynorskbrukerne jeg kommer over skriver dårligere bokmål enn de som har bokmål som sitt hovedmål. Da tenker jeg på bruken av garpegenitiv, krøkkete setninger og for stor grad av aktivt språk enn det som sømmer seg i en formell tekst på bokmål. Dette fenomenet er selvsagt ikke noe som kun går den veien - min nynorsk er ikke like god som mitt bokmål, men jeg har aldri hatt behov for nynorsk utover at jeg er nødt til å undervise i det. De færreste av mine elever kommer til å bli norsklærere eller arbeide i administrasjonen i en nynorskkommune eller -fylkeskommune, og da er det for meg helt opplagt at nynorsk må reduseres kraftig i omfang i norsk skole. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #34 Del Skrevet 4. november 2019 Samboeren er sunnmøring og skriver på nynorsk. Jeg synes det er så sjarmerende😍 Anonymkode: 58ded...da5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sumyherbst Skrevet 4. november 2019 #35 Del Skrevet 4. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Samboeren er sunnmøring og skriver på nynorsk. Jeg synes det er så sjarmerende😍 Anonymkode: 58ded...da5 Jeg vil ikke gi hundretusener av norske elever flere titalls av undervisningstimer i nynorsk fordi du synes det er sjarmerende at en fyr fra Volda bruker nynorsk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #36 Del Skrevet 4. november 2019 Fjern den som obligatorisk i grunnskole/vgs. Så kan det heller bli et fag man kan ha som "valgfag" på vgs, samt i høyere utdanning for spesielt intereserte. Anonymkode: 70e8e...a04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessa12 Skrevet 4. november 2019 #37 Del Skrevet 4. november 2019 Jeg synes det er flott å høre noen snakker nynorsk, men synes nok at det bør erstattes i skolesammenheng nå. Har ment det i de siste 20 åra ca. Nynorsk bør bli et tilvalgsfag/fordypningsfag, altså frivillig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abc123detvardet Skrevet 4. november 2019 #38 Del Skrevet 4. november 2019 9 timer siden, CabinCruiser skrev: Jeg mener at nynorsk er en del av den ypperste allmennutdannelsen vår, og har sin nytteverdi både kulturelt og historisk. Det er derfor viktig at vi undervises i begge skriftspråkene. Jeg er ikke nynorsktalende, og har derfor ikke det som bakgrunnsmotiv for utdannelsen. Det kan du gjerne mene, men jeg har hatt null nytteverdi av det og kjenner ingen som har hatt nytte for det. Ser heller ikke hvordan det kan ha nyttverdi. Å ha to skriftspråk skaper flere problemer enn å bare ha ett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kritt Skrevet 4. november 2019 #39 Del Skrevet 4. november 2019 5 minutter siden, Tessa12 skrev: Jeg synes det er flott å høre noen snakker nynorsk, men synes nok at det bør erstattes i skolesammenheng nå. Har ment det i de siste 20 åra ca. Nynorsk bør bli et tilvalgsfag/fordypningsfag, altså frivillig. Jeg synes man gjerne kan lære nynorsk i skolen, men da som en mindre del av norsken, og mest muntlig/ved lesing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abc123detvardet Skrevet 4. november 2019 #40 Del Skrevet 4. november 2019 5 minutter siden, Tessa12 skrev: Jeg synes det er flott å høre noen snakker nynorsk Man snakker ikke nynorsk, man skriver nynorsk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå