Gå til innhold

Folkeavstemning om EØS


AmonymBruker

Anbefalte innlegg

Det britiske folk fikk ønske sitt oppfylt i 2016. NAV-skandalen bør være startskuddet for samme prosess i Norge.

Er det på tide at også norges befolkning får stemme over EØS-avtalen?

Hvorfor fikk britene stemme over sitt EU-medlemskap, mens det norske folk ikke får stemme over EØS?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AmonymBruker skrev:

Det britiske folk fikk ønske sitt oppfylt i 2016. NAV-skandalen bør være startskuddet for samme prosess i Norge.

Er det på tide at også norges befolkning får stemme over EØS-avtalen?

Hvorfor fikk britene stemme over sitt EU-medlemskap, mens det norske folk ikke får stemme over EØS?

La oss vente til Brexit er ferdig og vi ser konsekvensene av alternativet først. 

For å være helt ærlig: Jeg har mine ressurser i EU, jeg har eiendom der, ingen av mine barn er i eksportrettet virksomhet: hva Nordmenn finner ut de vil gjøre med landet sitt begynner jeg å miste interessen for.  

Når man begynner å argumentere for å bryte med vår viktigste handelspartner, bare så vi får trakassere de mest ressursfattige i landet, er det grenser for mye jeg klarer identifisere meg med nasjonaliteten. Det blir bare for dumt. 

Og det er ingen tvil om at dette horrible menneskesynet har høy tilslutning.

Men som sagt: Til neste år på denne tiden bør dere vite hva det vil koste, så da er det bare å sette igang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Druid skrev:

La oss vente til Brexit er ferdig og vi ser konsekvensene av alternativet først. 

For å være helt ærlig: Jeg har mine ressurser i EU, jeg har eiendom der, ingen av mine barn er i eksportrettet virksomhet: hva Nordmenn finner ut de vil gjøre med landet sitt begynner jeg å miste interessen for.  

Når man begynner å argumentere for å bryte med vår viktigste handelspartner, bare så vi får trakassere de mest ressursfattige i landet, er det grenser for mye jeg klarer identifisere meg med nasjonaliteten. Det blir bare for dumt. 

Og det er ingen tvil om at dette horrible menneskesynet har høy tilslutning.

Men som sagt: Til neste år på denne tiden bør dere vite hva det vil koste, så da er det bare å sette igang. 

Kinas leder og hans ideer har fått fotfeste også i Europa ser jeg.

Bare fordi handelen går bra og vi har mat på bordet så skal vi ikke bry oss om demokrati og demokratiske prinsipper?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AmonymBruker skrev:

Kinas leder og hans ideer har fått fotfeste også i Europa ser jeg.

Bare fordi handelen går bra og vi har mat på bordet så skal vi ikke bry oss om demokrati og demokratiske prinsipper?

Norge står fritt for å melde seg ut, om de vil. Først må dog nordmenn stemme frem partier som ønsker dette. 

EØS er forøvrig mer populært i Norge enn på lenge. Et flertall av befolkningen ønsker å bli, og tilnærmet alle som faktisk vet hva det innebærer ønsker dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AmonymBruker skrev:

Kinas leder og hans ideer har fått fotfeste også i Europa ser jeg.

Bare fordi handelen går bra og vi har mat på bordet så skal vi ikke bry oss om demokrati og demokratiske prinsipper?

Gitt at mesteparten av diskusjonen etter denne saken, handler om demokratisk kollaps ( Det har nå blitt vanskelig å avvise at det har vært politisk påvirkning fra regjering mot NAV), total systemkollaps av maktfordelingsprinsippet, og det åpenlyst argumenteres for moralsk rettsforståelse,  så tror jeg ikke sammenligningen med Kina er så langt unna.
 

Hvilket jo er greit, når det er denne typen land vi må strekke ut en hånd til i etterkant.

Hvorfor ikke ta den helt ut, og melde oss ut av Europarådet? Jeg ville ikke bli overasket om vi fikk følge av England og Tyrkia veldig fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går svært gjerne ut av EØS hvis alternativet er at vi går inn i EU. Vi er noen lavpannede, egoistiske idioter som sitter i et sosialdemokrati som kjemper for likhet for alle såfremt menneskene vi kjemper for vet hva lapskaus og fårikål er. Ingen sympati med resten av Europa, ingen vilje til å kjempe for det felles beste og ingen interesse for økt åpning av markedet mot Europa. Den dagen vi ikke har oljepengene til å tørke oss i ræva med, kommer vi til å trygle EU om medlemskap. Da ser jeg for meg at vi er litt mindre velkomne enn vi ville vært i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stortinget er ikke fan av demokrati, og det er derfor de f.eks sa ‘si ja til sammenslåing eller bli sammenslått’, de signerte eøs før ef avstemning på grunn av frykt for et demokratisk nederlag noe det ble og eøs ble signert, du kan takke lands morderen gro for det. Som er påvist gang etter gang å trumfe norske lover som påvist atter en gang med nav skandalen, eu er også i gang med å gi lisenser til krabbefiske i norsk territorium selv om Norge konsekvent har sagt nei. Jævla gode venner ja og selv etter vi ga de fredsprisen, som garantert er i eu ernas fortjeneste så hun kan slikke de nedover ryggen. Hvis ikke det er grunnlovsstridig så vet ikke jeg.

vi har forresten signert handelsavtale med brazil og kina og har avtaler med jævlig mange andre land, så om eøs og schengen går til helvete så vil vi klare oss, alt annet er bare skremselpropogarda som de førte under ef og eu avstemningene.

Endret av Mask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Jeg tror de færreste har satt seg inn i hva EØS innebærer, og tror faktisk ikke vi er i stand til å ta et informert valg. Så det også ved spørsmål om kommunesammenslåing her. Det var nesten ingen som gadd å sette seg inn i saken, det ble å høre på dem som ropte høyest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Slaskete Maskot skrev:

Stortinget er ikke fan av demokrati, og det er derfor de f.eks sa ‘si ja til sammenslåing eller bli sammenslått’, de signerte eøs før ef avstemning på grunn av frykt for et demokratisk nederlag noe det ble og eøs ble signert, du kan takke lands morderen gro for det. Som er påvist gang etter gang å trumfe norske lover som påvist atter en gang med nav skandalen, eu er også i gang med å gi lisenser til krabbefiske i norsk territorium selv om Norge konsekvent har sagt nei. Jævla gode venner ja og selv etter vi ga de fredsprisen, som garantert er i eu ernas fortjeneste så hun kan slikke de nedover ryggen. Hvis ikke det er grunnlovsstridig så vet ikke jeg.

vi har forresten signert handelsavtale med brazil og kina og har avtaler med jævlig mange andre land, så om eøs og schengen går til helvete så vil vi klare oss, alt annet er bare skremselpropogarda som de førte under ef og eu avstemningene.

Jeg tror heller det er du som har misforstått hva den norske demokratimodellen er. 

Vi er et representativt demokrati. Dvs. at vi stemmer på personer som tar de demokratiske avgjørelsene for oss. Vi, som innbyggere, tar ikke de demokratiske beslutningene. Å blande inn folkeavstemninger i slike spørsmål vil være å blande representativt demokrati med direkte demokrati, og det gjøres i noen svært få sammenhenger. 

At kommunesammenslåingsspørsmålet i det hele tatt ble så voldsomt, er for meg totalt uforståelig. Du er da faen meg fra Nøtterøy selv om kommunen heter Færder og finnmarkinger er like mye finnmarkinger selv om de videregående skolene og noen veier administreres fra Tromsø. Å blande identitet og kultur inn i navnet på noen administrative enheter er helt idiotisk i mine øyne. 

Tilbake til folkeavstemninger: Vi har hatt et fåtall av disse i Norge, men ingen av dem var bindende. Stortinget kunne altså valgt å gå inn i EU i 1994, selv om folkeavstemningen marginalt ga nei-siden flertall. Det er nemlig det som ligger i et representativt demokrati. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, sumyherbst said:

Jeg tror heller det er du som har misforstått hva den norske demokratimodellen er. 

Vi er et representativt demokrati. Dvs. at vi stemmer på personer som tar de demokratiske avgjørelsene for oss. Vi, som innbyggere, tar ikke de demokratiske beslutningene. Å blande inn folkeavstemninger i slike spørsmål vil være å blande representativt demokrati med direkte demokrati, og det gjøres i noen svært få sammenhenger. 

At kommunesammenslåingsspørsmålet i det hele tatt ble så voldsomt, er for meg totalt uforståelig. Du er da faen meg fra Nøtterøy selv om kommunen heter Færder og finnmarkinger er like mye finnmarkinger selv om de videregående skolene og noen veier administreres fra Tromsø. Å blande identitet og kultur inn i navnet på noen administrative enheter er helt idiotisk i mine øyne. 

Tilbake til folkeavstemninger: Vi har hatt et fåtall av disse i Norge, men ingen av dem var bindende. Stortinget kunne altså valgt å gå inn i EU i 1994, selv om folkeavstemningen marginalt ga nei-siden flertall. Det er nemlig det som ligger i et representativt demokrati. 

Slik jeg har forstått det som du selv siterer her er representativt demokrati hvor folket velger representanter til stortinget for å representere deres sak, i en ikke bindene folke avstemninger ved 2 avstemninger stemte folket i flertall mot stortingets trusselbilde om Norges økonomiske fremtid. Det ville tatt seg dårlig ut ved 50% avgjørelse å da velge ikke akseptere resultatet. Da ville det blitt opprør og aksjoner utenfor stortinget som resultat. Det tror jeg ingen av oss ønsker, og vi så hvor polariserende disse 2 folke avstemningene var. Det er i nettopp hvorfor jeg ønsker å innføre direkte demokrati i form av den sveitsiske modellen så alle folke avstemninger blir bindene og avgjørende.

Det jeg skriver i innlegget mitt er frustrasjon over mangel på respekt for folket som valgte de inn for å representere deres sak, så slutt svaret mitt til trådstarter er: nei, det vil aldri bli folkeavstemning om EØS eller Schengen og selv hvor inn krevende denne avtalen er mot norske lover som den er ved for eksempel nav skandalen så vil våre "representanter" fortsatt kjempe for avtalen til deres siste dag i stortinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2019 den 17.38, AmonymBruker skrev:

Det britiske folk fikk ønske sitt oppfylt i 2016.

Gjorde de? De er vel etter som jeg har fått med meg enda ikke ute av EU... 3 år senere....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2019 den 18.45, Example skrev:

EØS er forøvrig mer populært i Norge enn på lenge. Et flertall av befolkningen ønsker å bli, og tilnærmet alle som faktisk vet hva det innebærer ønsker dette. 

Ja da og Hillary Clinton var en sikker vinner...

Cw0uFATW8AEv9F7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2019 den 18.20, Druid skrev:

La oss vente til Brexit er ferdig og vi ser konsekvensene av alternativet først. 

Trenger da ikke å vente til at politikerene i england har solgt sjela si til EU i en elendig avtale imot folkets vilje for å se hvordan man kan leve uten EU. Det er det da tross alt en haug med land som gjør helt glimrende i dag. F.eks disse:

113px-Flag_of_Switzerland_(Pantone).svg.

 

På 1.11.2019 den 18.20, Druid skrev:

Når man begynner å argumentere for å bryte med vår viktigste handelspartner, bare så vi får trakassere de mest ressursfattige i landet, er det grenser for mye jeg klarer identifisere meg med nasjonaliteten. Det blir bare for dumt. 

Og det er ingen tvil om at dette horrible menneskesynet har høy tilslutning.

Hva i alle dager er det du raver i vei om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, bananbøy skrev:

Ja da og Hillary Clinton var en sikker vinner...

Cw0uFATW8AEv9F7.jpg

Hva har det med saken å gjøre?

61% for ja, 25 % for nei nå. https://www.dn.no/politikk/eos/rekordstotte-for-eos-i-maling/2-1-618476

Et presidentvalg i USA er langt vanskeligere å spå, da valgsystemet er noe helt annet en en ren folkeavstemning. Clinton vant også "the popular vote".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, bananbøy skrev:

Trenger da ikke å vente til at politikerene i england har solgt sjela si til EU i en elendig avtale imot folkets vilje for å se hvordan man kan leve uten EU. Det er det da tross alt en haug med land som gjør helt glimrende i dag. F.eks disse:

113px-Flag_of_Switzerland_(Pantone).svg.

 

Hva i alle dager er det du raver i vei om?

Sveits implenterer en haug av EU-lover de også. For å si det sånn, om britene implenterer like mange EU-lover som Sveits, så vil Brexit-tilhengerne føle seg utrolig snytt. Det vil blant annet åpne for mer flyt av mennesker og immigrasjon fra EU enn de har hatt mens de har vært medlem av EU.

Så Sveits er på ingen måte et godt eksempel på dette. Sveits klarer seg godt, akkurat som Norge, blant annet fordi de har avtaler med EU, og forholder seg til EU på den måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...