Gå til innhold

Sliter nordmenn med barneoppdragelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Innvandrere mangler ofte språk for psykiske plager, de går heller til legen med masse diffuse plager, somatiserer, offer og akker seg og blir dullet og dallet med av storfamilien. Dette gjelder spesielt kvinnene.

Anonymkode: e87b3...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ana0603
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om du kunne utdype hva du mener med barna er mer disiplinerte og har mer respekt for voksne? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. For meg er ikke den respekten barn burde ha noe annerledes enn den respekten alle mennesker burde ha for andre mennesker, uansett alder. Jeg ser dette utsagnet så mye «barn burde ha respekt for voksne» og synes det hadde vært interessant å få det utdypet👍

Anonymkode: d43ea...edd

Jobbet frivillig i AKS dette året, måtte si alt minst tre ganger før jeg ble hørt - de skriker, er hyperaktive, og har sånne "action" øyne hele tiden. De tar dorullene og kaster dem i skolegården, og da er det vi som skal bruke tid på å samle dorullene - at barna samler det de har kastet? Åh, Gud forby. De lar klærne deres ligge strødd utover hele skolegården: jakker, luer, sko... og da er det vi som skal samle dette under trappene i 1. etg. hvor de (eller foreldrene deres) skal hente det senere. Dette er ting som ikke hadde skjedd andre steder i verden, toleransenivået er skyhøy.

Endret av ana0603
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ana0603 skrev:

Jobbet frivillig i AKS dette året, måtte si alt minst tre ganger før jeg ble hørt - de skriker, er hyperaktive, og har sånne "action" øyne hele tiden. De tar dorullene og kaster dem i skolegården, og da er det vi som skal bruke tid på å samle dorullene - at barna samler det de har kastet? Åh, Gud forby. De lar klærne deres ligge strødd utover hele skolegården: jakker, luer, sko... og da er det vi som skal samle dette under trappene i 1. etg. og la dem hente det senere. Dette er ting som ikke hadde skjedd andre steder i verden, toleransenivået er skyhøy.

Hvem er dette, innvsndrerbarna eller de norske barna du snakker om her?

Anonymkode: e940f...acc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ana0603
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er dette, innvsndrerbarna eller de norske barna du snakker om her?

Anonymkode: e940f...acc

Omtrent 50/50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, jabx skrev:

Det spørs hva du mener med "utenlandske foreldre". "Utlandet" er jævlig stort og med jævlig mye variasjon.

Er Norden på topp når det gjelder å slite psykisk, eller har vi et bedre utbygget system for å fange opp slike ting enn f.eks. Somalia, som jo må være drømmelandet med så lite av rapporterte psykiske problemer?

Eller kan det være at i Norden retter vi psykiske problemer innover i en slags "selvskading", mens andre kulturer retter psykiske problemer utover i form av aggresjon og vold (som jeg nevnte tidligere)?

Dette. 

Min erfaring fra fra flere år i barnehage er at barn av innvandrerforeldre er mer utagerende og viser lite forståelse for respekt for ting og de rundt seg. Det er selvfølgelig barn av etnisk norske foreldre som sliter med det samme, men jeg ser en klar sammenheng.

Anonymkode: 9ee46...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, jabx skrev:

Du snur det på hodet. Barn er altfor ufrie andre steder. Det mangler ikke grensesetting i Norge, men det gjøres på en måte som ikke er mishandling. Det du beskriver sørøst i Europa er en type oppdragelse der barn skremmes/mishandles psykisk og eventuelt bankes til de underkuer seg. De har ikke respekt, men frykt. De har ikke disiplin, men de har resignert. Eventuelt ender de opp med å utagere.

Det er skremmende at man snakker positivt om et system der barn ikke får være barn.

Så det er bare i de skandinaviske og få andre vestlige land barn får være barn? Hvor har du fått den ideen fra? Jeg vokste opp på 70 og 80.tallet, det kunne vanke kniping, lugging og ris ved ulydighet men hjelpemeg så mye barn vi var. Barna i gaten ble " jagd" ut av huset noen timer hver dag slik at de voksne kunne få tid for seg selv, og vi barna klatret i trær og lekte sammen i timesvis. Sånn sett var vi mye mer barn enn dagens barn som ofter sitter på rumpen i timesvis mens de spiller spill på ipaden. 

Anonymkode: 4a001...67c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nordmenn er mye mer på'n fra tidlig av, på å lære barna sine å regulere følelsene sine. Kanskje i for stor grad i enkelte tilfeller. Innvandrerfamilier godtar drama og intense følelser på en helt annen måte. 

Anonymkode: e87b3...ecb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2019 den 12.44, ana0603 skrev:

Jeg har bodd der, hatt de barna som venner, bestevenner, så... tipper at jeg vet bedre enn deg hvordan barn der har det 👍 Vær så snill å ikke skriv om noe du ikke har en anelse om

Det er ikke så lenge siden det ble forbudt å mishandle barn fysisk i Frankrike, så jeg tror du skal tenke deg litt om før du skriver. Det sier litt om hva som er greit litt nedover i Europa...

Jeg tipper at du ikke vet hvordan de har det, for du har ikke hatt kunnskapen til å identifisere det som barn, og ikke skaffet deg kunnskapen til å tenke tilbake på det som voksen, eller du har bare ikke tenkt over det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2019 den 12.49, elisa1819 skrev:

Det er ikke sikkert at barn blir så lykkelige av "å være barn" hvis det betyr at de skal surre grense- og retningsløst omkring, gitt. 

Nei, hva så? Det er da ingen som har sagt at barn skal surre grense- og retningsløst omkring heller. Det er snakk om hvordan barn for eksempel korrigeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2019 den 12.52, AnonymBruker skrev:

Problemet med norske barn er at de blir skjermet for motgang alt for lenge, og de blir oppdratt til å tro at alle kan bli noe stort og flott, og at verden dreier seg rundt dem. Når de blir eldre og merker at dette ikke stemmer så er det mange som ikke takler dette og utvikler psykiske problemer. Vi hjelper ikke barn ved å dulle, dalle og fikse alt for dem. 

Anonymkode: b05a5...6de

Jeg er ikke så sikker på at det du skriver her stemmer i det hele tatt. Logikken din tilsier at for at et barn skal takle vanskeligheter som voksne så må det "herdes" fra så tidlig av som mulig. I realiteten er det omvendt: De barna som ikke utsettes for ting som man skulle tro "herdet" dem men som i stedet møter kjærlighet og omsorg og beskyttelse, er de som blir mentalt best i stand til å takle motgang senere i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2019 den 13.08, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om du kunne utdype hva du mener med barna er mer disiplinerte og har mer respekt for voksne? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. For meg er ikke den respekten barn burde ha noe annerledes enn den respekten alle mennesker burde ha for andre mennesker, uansett alder. Jeg ser dette utsagnet så mye «barn burde ha respekt for voksne» og synes det hadde vært interessant å få det utdypet👍

Anonymkode: d43ea...edd

Ja, vedkommende du svarer har den holdningen man ser mye av rundt i verden: Barn er ikke selvstendige, ukrenkelige individer som har fullverdige rettigheter som mennesker. De er objekter som skal dyttes rundt omkring av foreldrene.

Det er klart man finner slike forkastelige holdninger i Norge også, men i langt mindre grad enn i de fleste andre land. I Norge er barn individer, og de har rett og krav på beskyttelse og sine menneskerettigheter uansett hva foreldrene måtte mene om det.

En måte dette manifesterer seg på er at man ikke behandler et barn grunnleggende annerledes enn man ville behandlet en annen voksen. Det betyr ikke at man ikke må tilpasse seg barnets alder og utvikling, men man anerkjenner at barn har egen vilje og egne ønsker, og at de er selvstendige individer. Et praktisk eksempel: Hvis det ikke er greit å slå til en voksen som gjør noe man ikke liker, så er det heller ikke greit å slå til et barn. Faktisk er det enda mindre greit fordi barnet er fullstendig forsvarsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2019 den 16.07, ana0603 skrev:

Jobbet frivillig i AKS dette året, måtte si alt minst tre ganger før jeg ble hørt - de skriker, er hyperaktive, og har sånne "action" øyne hele tiden. De tar dorullene og kaster dem i skolegården, og da er det vi som skal bruke tid på å samle dorullene - at barna samler det de har kastet? Åh, Gud forby. De lar klærne deres ligge strødd utover hele skolegården: jakker, luer, sko... og da er det vi som skal samle dette under trappene i 1. etg. hvor de (eller foreldrene deres) skal hente det senere. Dette er ting som ikke hadde skjedd andre steder i verden, toleransenivået er skyhøy.

Her beskriver du jo utenlandske barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2019 den 20.36, AnonymBruker skrev:

Så det er bare i de skandinaviske og få andre vestlige land barn får være barn? Hvor har du fått den ideen fra? Jeg vokste opp på 70 og 80.tallet, det kunne vanke kniping, lugging og ris ved ulydighet men hjelpemeg så mye barn vi var. Barna i gaten ble " jagd" ut av huset noen timer hver dag slik at de voksne kunne få tid for seg selv, og vi barna klatret i trær og lekte sammen i timesvis. Sånn sett var vi mye mer barn enn dagens barn som ofter sitter på rumpen i timesvis mens de spiller spill på ipaden. 

Anonymkode: 4a001...67c

At du ble utsatt for mishandling og dermed ble oppdratt til at det er greit å mishandle andre mennesker er ikke din feil, men jeg synes ikke noe om holdningene dine uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ana0603
29 minutter siden, jabx skrev:

Det er ikke så lenge siden det ble forbudt å mishandle barn fysisk i Frankrike, så jeg tror du skal tenke deg litt om før du skriver. Det sier litt om hva som er greit litt nedover i Europa...

Jeg tipper at du ikke vet hvordan de har det, for du har ikke hatt kunnskapen til å identifisere det som barn, og ikke skaffet deg kunnskapen til å tenke tilbake på det som voksen, eller du har bare ikke tenkt over det i det hele tatt.

Mm, du ble ikke slått som liten, det er helt klart 🙄 men det skjedde med meg. Du nevner Frankrike, moren min er halvt-fransk (som nevnt tidligere). Hun slo meg, og hver gang det skjedde så tok det ikke mer enn en halvtime før vi klemte hverandre akkurat som om ingenting hadde hendt. Jeg er nitten år gammel i dag og har absolutt ingen trauma som følge av dette - null. Jeg elsker henne mer enn noen andre i verden.

Endret av ana0603
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mishandling setter spor uansett. Man ser for eksempel at det lærer barn til at mishandling er greit, og dermed tar de slike holdninger med seg til voksenverdenen. Skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, jabx skrev:

Mishandling setter spor uansett. Man ser for eksempel at det lærer barn til at mishandling er greit, og dermed tar de slike holdninger med seg til voksenverdenen. Skremmende.

Hva mener egentlig du med "mishandling"? Er det f.eks. mishandling å bestemme hva en seksåring skal ha på seg, eller å forvente at en sjuåring skal kunne sitte pent ved bordet på en restaurant i en halvtime? Er det mishandling å inndra elektronikk midlertidig fra en 11-åring som heller vil spille enn å gå på skolen? Det er selvfølgelig ikke greit å slå barn, men å kalle kjefting og konsekvenser av typen husarrest og inndragelse av goder for mishandling er jo helt på jordet.

Å unnlate å lære barnet vanlige normer, samt å overlate til barnet selv å velge mellom f.eks. gjøre lekser eller spille er etter min mening en form for alvorlig forsømmelse. Ungen har jo ikke forutsetninger for å ta gode valg på egen hånd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Norske barn har mange muligheter. Det er trygt og godt å voksne opp i Norge. Gratis utdanning og høy levestandard. Barneoppdragelsen er langt bedre i dag enn for 30-40 år siden. Folk er mer opplyste i dag og barneoppdragelsen handler mye mer om barnets beste enn det gjorde før. 

Utenlandske barn har mer respekt for foreldrene sine. Slik som det var i Norge for 30 år siden. Men det trenger ikke bare være positivt. 

Anonymkode: d69c8...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norske barn har mange muligheter. Det er trygt og godt å voksne opp i Norge. Gratis utdanning og høy levestandard. Barneoppdragelsen er langt bedre i dag enn for 30-40 år siden. Folk er mer opplyste i dag og barneoppdragelsen handler mye mer om barnets beste enn det gjorde før. 

Utenlandske barn har mer respekt for foreldrene sine. Slik som det var i Norge for 30 år siden. Men det trenger ikke bare være positivt. 

Anonymkode: d69c8...631

Jo, det er faktisk positivt. Utenlandske barn er ikke dumme selvom de har respekt for foreldrene sine, gjør foreldrene dem noe galt så er sannsynligheten liten for at de fortsatt har respekt for foreldrene - du vet, de har fri vilje som alle andre. Men mange av de i motsetning til norske barn har mye sterkere bånd til foreldrene sine selv som voksen.

Anonymkode: f1290...1e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...