AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #81 Del Skrevet 2. november 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Norden er jo også på topp når det gjelder å slite psykisk. Har du vitenskapelig info som bekrefter dette? I mange land i den 3 verden blir psykiske lidelser sett på med skam og dette vil selvfølgelig ha innvirkning på manglende rapportering om psykiske lidelser. Anonymkode: 4a001...67c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #82 Del Skrevet 2. november 2019 Vel, jeg var nettopp på en fullstappet familierestaurant, og vet du hvem som klatret på bord, halvvegger og løp rundt? Det var barna av utenlandske foreldre. De norske barna satt stille på stolene sine og spiste (stort sett). ...så jeg vet ikke jeg. Anonymkode: 9ee46...a6b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #83 Del Skrevet 2. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg var nettopp på en fullstappet familierestaurant, og vet du hvem som klatret på bord, halvvegger og løp rundt? Det var barna av utenlandske foreldre. De norske barna satt stille på stolene sine og spiste (stort sett). ...så jeg vet ikke jeg. Anonymkode: 9ee46...a6b Det er fordi vi er reserverte og redd for å gjøre noe utav oss selv Anonymkode: 6c5b3...a1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 2. november 2019 #84 Del Skrevet 2. november 2019 (endret) På 1.11.2019 den 14.32, AnonymBruker skrev: Hvordan kan det ha seg at nordmenn ikke klarer å gi barna sine en god barndom? Dere har som oftest bedre råd og mener å vite mer om hva som er best for barna men likevel vokser det opp flere norske barn med psykiske plager enn det gjør med utenlandsk bakgrunn? Hvor har du alt dette fra? Det er jo barn med ikke-vestlig bakgrunn som stort sett raner, banker, knivstikker, osv. Jeg antar at kanskje norske barn da gjerne oppdras på en måte der negativitet vendes innover, mens utenlandske barn oppdras slik at det manifesterer seg som aggresjon rettet mot andre og uskyldige mennesker? Hvis vi først skal gå den veien, mener jeg... Endret 2. november 2019 av jabx 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #85 Del Skrevet 2. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er fordi vi er reserverte og redd for å gjøre noe utav oss selv Anonymkode: 6c5b3...a1e Jeg vil heller kalle det manglende oppdragelse. Mine barn får ikke lov til å løpe rundt og forstyrre andre gjester når vi er på en offentlig restaurant. Anonymkode: 4a001...67c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 2. november 2019 #86 Del Skrevet 2. november 2019 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommenterte ett annet innlegg, om at jeg tror utenlandske foreldre er mer opptatt av barna sine. Det spørs hva du mener med "utenlandske foreldre". "Utlandet" er jævlig stort og med jævlig mye variasjon. Sitat Norden er jo også på topp når det gjelder å slite psykisk. Det betyr ikke at utlendinger ikke sliter, men det er ikke like vanlig å klage, fordi mange av de har opplevd større problemer. Psykisk helse smitter ofte over på barna. Er Norden på topp når det gjelder å slite psykisk, eller har vi et bedre utbygget system for å fange opp slike ting enn f.eks. Somalia, som jo må være drømmelandet med så lite av rapporterte psykiske problemer? Eller kan det være at i Norden retter vi psykiske problemer innover i en slags "selvskading", mens andre kulturer retter psykiske problemer utover i form av aggresjon og vold (som jeg nevnte tidligere)? Endret 2. november 2019 av jabx 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 2. november 2019 #87 Del Skrevet 2. november 2019 På 1.11.2019 den 14.32, AnonymBruker skrev: Jeg ble inspirert av et svar som ble skrevet i en annen tråd her der folk skulle fortelle om hva de synes foreldrene deres gjorde feil i oppveksten. Der kommer det frem at mangle ble utsatt for alkoholisme, forsømmelse osv. Jeg er vokst opp i en familie av utenlands opprinnelse, vi var 6 søsken og foreldrene mine var langt fra perfekte i barndommen, selv om vi ikke hadde mye så fikk vi en flott barndom her i Norge. Dette gjelder for de fleste andre av mine venner av utenlandsk bakgrunn. Hvordan kan det ha seg at nordmenn ikke klarer å gi barna sine en god barndom? Dere har som oftest bedre råd og mener å vite mer om hva som er best for barna men likevel vokser det opp flere norske barn med psykiske plager enn det gjør med utenlandsk bakgrunn? Hvorfor er det mange nordmenn som rett og slett ikke takler å gi barna sine en god oppdragelse og god barndom? Jeg vet at jeg setter ting på spissen her, men jeg lurer oppriktig på dette da det virker som et gjentagende problem. Anonymkode: f1290...1e2 Herregud. Dette innlegget er det reneste bullshit. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 2. november 2019 #88 Del Skrevet 2. november 2019 På 1.11.2019 den 15.35, AnonymBruker skrev: Det er fordi 68'er-generasjonen rev ned fungerende samfunnsstrukturer uten å ha noe å erstatte dem med. De prøvde seg med "fri barneoppdragelse" og mente at grensesetting var farlig. Resultatet er at de fleste voksne i dag lider under en ekstrem mangel på folkeskikk, høflighet og respekt for sine medmennesker, og ikke klarer å innordne seg lover, regler og autoriteter. Det vil komme en masse svar her som vil bekrefte akkurat dette. Anonymkode: f49bf...e06 Ja for hippiene var bare fra Norge liksom... Eeh 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 2. november 2019 #89 Del Skrevet 2. november 2019 På 1.11.2019 den 15.35, AnonymBruker skrev: Det er fordi 68'er-generasjonen rev ned fungerende samfunnsstrukturer uten å ha noe å erstatte dem med. De prøvde seg med "fri barneoppdragelse" og mente at grensesetting var farlig. Resultatet er at de fleste voksne i dag lider under en ekstrem mangel på folkeskikk, høflighet og respekt for sine medmennesker, og ikke klarer å innordne seg lover, regler og autoriteter. Det vil komme en masse svar her som vil bekrefte akkurat dette. Anonymkode: f49bf...e06 Hva er det du snakker om? Det er jo utlendingene som ikke innretter seg. Nordmenn er langt mer lovlydige enn utlendinger. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ana0603 Skrevet 2. november 2019 #90 Del Skrevet 2. november 2019 (endret) Den eneste forskjellen mellom en norsk oppdragelse og en "utenlandsk" oppdragelse er grensesetting, barn er altfor frie her i Norge, og det er ikke positivt (etter min mening). Foreldrene mine er norske, men jeg ble født i Sørøst Europa og bodde der (av & på) i flere år da faren min hadde en forretning å drive der. Jeg kan si at barna der er langt mer disiplinerte og har en respekt for voksne som jeg ikke har sett i Norge. Om det er noe jeg savner, er det akkurat dette. Endret 2. november 2019 av ana0603 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #91 Del Skrevet 3. november 2019 9 timer siden, ana0603 skrev: Den eneste forskjellen mellom en norsk oppdragelse og en "utenlandsk" oppdragelse er grensesetting, barn er altfor frie her i Norge, og det er ikke positivt (etter min mening). Foreldrene mine er norske, men jeg ble født i Sørøst Europa og bodde der (av & på) i flere år da faren min hadde en forretning å drive der. Jeg kan si at barna der er langt mer disiplinerte og har en respekt for voksne som jeg ikke har sett i Norge. Om det er noe jeg savner, er det akkurat dette. Utenlandske barn er mer ufordragelige sekundet foreldrene snur seg. I barnehage, skole etc er det faktisk sånn. vitner om mangel på respekt Anonymkode: 0f4f5...aa8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #92 Del Skrevet 3. november 2019 Det er langt færre utenlandske familier i Norge enn norske. Så i antall kan det godt være en overrepresentasjon av norske når det gjelder opplevelse av dårlig barndom/psykisk helse etc. Men hvis man ser % på det, viser statistikkene det motsatte; innvandrere sliter mest. Anonymkode: 3c466...f95 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 3. november 2019 #93 Del Skrevet 3. november 2019 10 timer siden, ana0603 skrev: Den eneste forskjellen mellom en norsk oppdragelse og en "utenlandsk" oppdragelse er grensesetting, barn er altfor frie her i Norge, og det er ikke positivt (etter min mening). Foreldrene mine er norske, men jeg ble født i Sørøst Europa og bodde der (av & på) i flere år da faren min hadde en forretning å drive der. Jeg kan si at barna der er langt mer disiplinerte og har en respekt for voksne som jeg ikke har sett i Norge. Om det er noe jeg savner, er det akkurat dette. Du snur det på hodet. Barn er altfor ufrie andre steder. Det mangler ikke grensesetting i Norge, men det gjøres på en måte som ikke er mishandling. Det du beskriver sørøst i Europa er en type oppdragelse der barn skremmes/mishandles psykisk og eventuelt bankes til de underkuer seg. De har ikke respekt, men frykt. De har ikke disiplin, men de har resignert. Eventuelt ender de opp med å utagere. Det er skremmende at man snakker positivt om et system der barn ikke får være barn. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #94 Del Skrevet 3. november 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er fordi vi er reserverte og redd for å gjøre noe utav oss selv Anonymkode: 6c5b3...a1e Så du synes det er greit at barna ikke utviser respekt for andres eiendom, og at de forstyrrer andre gjester? De er godt oppdratt fordi de tør å gjøre noe ut av seg? Anonymkode: 9ee46...a6b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #95 Del Skrevet 3. november 2019 On 11/1/2019 at 8:24 PM, AnonymBruker said: Dette. Jeg har verken lagd statistikker eller prøvd å generalisere, jeg tar bare opp mine egne erfaringer, og ja noe har jeg satt på spissen for å gi konkrete eksempler, dette har jeg også understreket i HI. ts Anonymkode: f1290...1e2 Tillat da at andre svarer med sine konkrete eksempler; eksempler som til og med er underbygd av statistikk. On 11/1/2019 at 9:20 PM, AnonymBruker said: Det at så mange er så sure her inne bekrefter jo nesten innlegget til Ts. Hvorfor er dere så sure egentlig? Hvorfor er det så mange som er ung ufør pga psykisk helse? Føler nesten alle nordmenn har en eller annen form for psykisk lidelse som enten angst eller depresjon. Hvorfor er det så mange som forteller historier om overgrep fra foreldrene sine? Hvorfor er det så mange som driver med selvskading? Hvorfor er det så mange med spiseforsyrrelser? Hvorfor er det så mange som mister barna sine pga rus/alkohol? Anonymkode: c8b01...522 Hvorfor går gjenger med innvandrerungdom løs på enkeltpersoner, med vold og ran, i byene? Hvorfor er de fleste beboerne på krisesentrene innvandrerkvinner og -barn? Hvorfor er ikke-vestlige innvandrere, 8 ganger oftere enn nordmenn, voldelige hjemme mot ektefelle og barn? Hvorfor er gutter og unge menn med innvandrerbakgrunn overrepresentert i kriminalitetsstatistikker, da spesielt vold og overgrep? Hvorfor er det unge med innvandrerbakgrunn som står for økningen i antall unge uføre? Hvorfor er det flere hundre unge med innvandrerbakgrunn som må ha hjelp fra norske myndigheter til å unnslippe tvangsekteskap? Hvorfor sendes mange mindreårige jenter med innvandrerbakgrunn ut av landet for å giftes bort? Hvorfor er majoriteten av abortsøkende, kvinner med innvandrerbakgrunn? Og ikke minst: Hvorfor søker så mange ikke-vestlige innvandrere seg til vestlige land når de mener det er så ille der? Virkelig: hvorfor? Anonymkode: 8d8bf...74c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ana0603 Skrevet 3. november 2019 #96 Del Skrevet 3. november 2019 (endret) 2 timer siden, jabx skrev: Du snur det på hodet. Barn er altfor ufrie andre steder. Det mangler ikke grensesetting i Norge, men det gjøres på en måte som ikke er mishandling. Det du beskriver sørøst i Europa er en type oppdragelse der barn skremmes/mishandles psykisk og eventuelt bankes til de underkuer seg. De har ikke respekt, men frykt. De har ikke disiplin, men de har resignert. Eventuelt ender de opp med å utagere. Det er skremmende at man snakker positivt om et system der barn ikke får være barn. Jeg har bodd der, hatt de barna som venner, bestevenner, så... tipper at jeg vet bedre enn deg hvordan barn der har det 👍 Vær så snill å ikke skriv om noe du ikke har en anelse om Endret 3. november 2019 av ana0603 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisa1819 Skrevet 3. november 2019 #97 Del Skrevet 3. november 2019 2 timer siden, jabx skrev: Du snur det på hodet. Barn er altfor ufrie andre steder. Det mangler ikke grensesetting i Norge, men det gjøres på en måte som ikke er mishandling. Det du beskriver sørøst i Europa er en type oppdragelse der barn skremmes/mishandles psykisk og eventuelt bankes til de underkuer seg. De har ikke respekt, men frykt. De har ikke disiplin, men de har resignert. Eventuelt ender de opp med å utagere. Det er skremmende at man snakker positivt om et system der barn ikke får være barn. Det er ikke sikkert at barn blir så lykkelige av "å være barn" hvis det betyr at de skal surre grense- og retningsløst omkring, gitt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #98 Del Skrevet 3. november 2019 Da jeg bodde på krisesenter med kvinner fra mange ulike nasjoner så var det definitivt utenlandske møndre som slet mest med barneoppdragelse. Barn fikk stort sett gjøre som de ville, og leggetid bestemte de selv. Null respekt for andres ting og generelt dårlig munnbruk. Problemet med norske barn er at de blir skjermet for motgang alt for lenge, og de blir oppdratt til å tro at alle kan bli noe stort og flott, og at verden dreier seg rundt dem. Når de blir eldre og merker at dette ikke stemmer så er det mange som ikke takler dette og utvikler psykiske problemer. Vi hjelper ikke barn ved å dulle, dalle og fikse alt for dem. Anonymkode: b05a5...6de 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #99 Del Skrevet 3. november 2019 12 timer siden, ana0603 skrev: Den eneste forskjellen mellom en norsk oppdragelse og en "utenlandsk" oppdragelse er grensesetting, barn er altfor frie her i Norge, og det er ikke positivt (etter min mening). Foreldrene mine er norske, men jeg ble født i Sørøst Europa og bodde der (av & på) i flere år da faren min hadde en forretning å drive der. Jeg kan si at barna der er langt mer disiplinerte og har en respekt for voksne som jeg ikke har sett i Norge. Om det er noe jeg savner, er det akkurat dette. Jeg lurer på om du kunne utdype hva du mener med barna er mer disiplinerte og har mer respekt for voksne? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. For meg er ikke den respekten barn burde ha noe annerledes enn den respekten alle mennesker burde ha for andre mennesker, uansett alder. Jeg ser dette utsagnet så mye «barn burde ha respekt for voksne» og synes det hadde vært interessant å få det utdypet👍 Anonymkode: d43ea...edd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #100 Del Skrevet 3. november 2019 På 1.11.2019 den 14.32, AnonymBruker skrev: Jeg ble inspirert av et svar som ble skrevet i en annen tråd her der folk skulle fortelle om hva de synes foreldrene deres gjorde feil i oppveksten. Der kommer det frem at mangle ble utsatt for alkoholisme, forsømmelse osv. Jeg er vokst opp i en familie av utenlands opprinnelse, vi var 6 søsken og foreldrene mine var langt fra perfekte i barndommen, selv om vi ikke hadde mye så fikk vi en flott barndom her i Norge. Dette gjelder for de fleste andre av mine venner av utenlandsk bakgrunn. Hvordan kan det ha seg at nordmenn ikke klarer å gi barna sine en god barndom? Dere har som oftest bedre råd og mener å vite mer om hva som er best for barna men likevel vokser det opp flere norske barn med psykiske plager enn det gjør med utenlandsk bakgrunn? Hvorfor er det mange nordmenn som rett og slett ikke takler å gi barna sine en god oppdragelse og god barndom? Jeg vet at jeg setter ting på spissen her, men jeg lurer oppriktig på dette da det virker som et gjentagende problem. Anonymkode: f1290...1e2 Hvor har du det ifra? At norske barn har mer psykisk plager enn utenlandske? Utenlandske er jo "bare" resten av verden. Kommer en med slike påstander bør en ha gode kilder på det. Anonymkode: f7987...fb7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå