AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #41 Del Skrevet 3. november 2019 Her ble vi meldt til barnevernet av anonym nabo. Jeg hadde satt veldig stor pris på at de hadde kommet og snakket med meg isteden, så skulle de fått forklaring på det de reagerte på. Det var sinne til ett barn (hen hadde startet i 1 klasse den høsten og det var tøft for hen), at jeg satt mye ute på trappa (da kunne jeg følge med barn 1 inne samtidig som jeg kunne følge med barn 2 ute, da ingen av de kunne være alene) og utrolig nok "familien er lite fysisk aktiv" (den bare lo jeg av, da vi var på tur hver eneste helg, men det så jo ikke naboene, for vi var på tur et annet sted enn rett utenfor huset. ) Jeg tror faktisk "opptatt av elektroniske dingser" var slengt på også, noe vi lo godt av, da jeg brukte hele høsten på å legge inn tale-syntese program på ipaden til ene barnet, og det gjorde jeg sa jeg satt og fulgte med barna. Enda, dette er nå endel år siden, føler jeg meg overvåket, beglodd og lurer på hvem som gjorde det. Og jeg skulle så inderlig ønske at de kom å snakket med meg isteden, slik at de kunne fått forklaring, og jeg kunne fått forklart om diagnoser og hvorfor ting ble gjort som de ble gjort. Anonymkode: 79e5c...10d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #42 Del Skrevet 3. november 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke rart. Gråting og kjefting skaper mye mer bråk enn komplimenter. Du hører ikke alt de sier gjennom veggene eller ute på lekeplassen. Det er lett å misforstå. Jeg mener generelt sett at det er problematisk når naboer angiver hverandre. Naboer kjenner ikke hverandre godt nok, det er lett å overdrive hvis man ikke liker naboen. Det skaper også et amgiversamfunn og folk blir redd for hverandre. La saken ligge og lev ditt eget liv. Anonymkode: 7594c...43f Nettopp. Irettesetting høres mer enn når barn får komplimenter og oppmuntring av foreldrene. Denne angiverkulturen gir meg en vond avsmak. Skjønner ikke hvorfor folk har blitt så feige og kvier seg for å snakke med hverandre. Selvfølgelig har vi alle et ansvar for at barn skal ha det bra, men det blir for enkelt og jævlig gjort å bare sende bv på dem fordi "hvis man kjenner ordentlig etter så kaaanskjje har man en vond magefølelse ang. den kjeftingen". Snakk med hverandre for svarte! Folk er ikke så farlige som man skal ha dem til være! Anonymkode: 528cd...45e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #43 Del Skrevet 3. november 2019 På 1.11.2019 den 11.16, AnonymBruker skrev: Har fått nye naboer som flyttet hit tidlig i sommer. Det er et ungt par hvor hun har to barn fra før og var høygravid med deres felles første. De to barna er 2 og 6 år gamle. Det er fint å se de har regler og vi hører kanskje vel ofte når foreldrene er bestemte. Men det vi reagerer på er at det er mye kjefting, lite oppmuntrende og støttende ord. Seksåringen er lite hjemme, vil helst være hos de andre barna. Har vært en del her også. Jeg reagerer på ordbruk, fraværende høflighet og generelt dårlig folkeskikk. Foreldrene lar han bare være. Stefar ser ut til å bry seg vel mye, å tar stor kontroll, mye mer enn mor. Han kjefter og barna gråter og ja, vi får helt vondt av å høre på. Vi har som par snakket sammen om at dette og mye mere til, er vondt å se/høre på. At dette er utover normalen og lurer på hvordan de har det hjemme, når dette er noe vi hører ute. Hvordan har de små barna det og hvordan er deres psyke. Hva ville dere ha gjort? Anonymkode: 0fd5c...727 Som voksne og ansvarlige mennesker bør dere undersøke selv. For dette er i mine øyne fordømmende holdninger. Hvis dere er bekymret undersøker dere selv. Barnevernet er overivrige med sine akuttvedtak og dette utsetter barna spesielt for unødvendig stress og traume. Anonymkode: 5d561...e1a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #44 Del Skrevet 3. november 2019 1 time siden, jabx skrev: Det er omvendt. Det man ser offentlig er sannsynligvis bare en brøkdel av det de stakkars barna må gjennomgå når ingen ser eller hører noe. Nei. Det som er verst er når Barnevernet foretar unødvendige akuttvedtak basert på null og ymse grunnlag. Det er når Barnevernet kommer inn at problemene kommer, eller tiltar i styrke. Barn blir utsatt for voldtekter i fosterhjem og eksponert for rusmidler på barneverninstitusjoner. Sånn kan vi ikke ha det. Regjeringen har selv sagt at Barnevernet har foretatt for mange akuttvedtak og at omsorgsovertakelsene er for mange. Blant annet på grunn av at de ikke undersøker forholdene i øvrig familie og nettverk. Anonymkode: 5d561...e1a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #45 Del Skrevet 3. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det som er verst er når Barnevernet foretar unødvendige akuttvedtak basert på null og ymse grunnlag. Det er når Barnevernet kommer inn at problemene kommer, eller tiltar i styrke. Barn blir utsatt for voldtekter i fosterhjem og eksponert for rusmidler på barneverninstitusjoner. Sånn kan vi ikke ha det. Regjeringen har selv sagt at Barnevernet har foretatt for mange akuttvedtak og at omsorgsovertakelsene er for mange. Blant annet på grunn av at de ikke undersøker forholdene i øvrig familie og nettverk. Anonymkode: 5d561...e1a Hva har dette med ts sitt innlegg å gjøre? Anonymkode: 22308...3ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #46 Del Skrevet 3. november 2019 Jeg ville nok meldt i fra. Har selv vokst opp med en sint far, mye kjeft og psykisk mishandling. Jeg trodde lenge det var meg det var noe galt med. Jeg tenker at hvis det er så mye kjeft at du som nabo reagerer, da må man reagere. Anonymkode: 4cea7...cd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 3. november 2019 #47 Del Skrevet 3. november 2019 På 1.11.2019 den 13.14, AnonymBruker skrev: Gi dem litt tid? Har du fasit på hvor mye tid folk trenger? Kan du ikke ta vare på dine egne barn istedenfor å bry deg med andre? Anonymkode: 528cd...45e Noen barn og fam trenger tid etter en flytting for at livet skal falle på plass. Noen fungerer som normalt med en gang og andre trenger gjerne 1 år eller så, så jo tid er viktig her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helgeline Skrevet 3. november 2019 #48 Del Skrevet 3. november 2019 Jeg hadde en nabo i min ungdom, en alenemor. Jeg kjente henne godt nok (var ofte innom på kaffe) til at jeg kan si at hun var en god mor til tross for dårlig økonomi og utstrakt kjeftbruk. Ungen var vel 2-3 år da. En dag kjeftingen var ekstra ille, ringte det på døra. En annen nabo sto i døra, ei ressurssterk dame. Hun sa at hun hadde hørt mye kjefting, og lurte på om min nabo trengte hjelp til noe. Alenemora ble sjokkert og litt redd. Gikk i seg selv gjorde hun også, for hun dempet kjeftingen betraktelig. Så enkelt kan det gjøres, uten å dra inn et svært apparat, i alle fall i første omgang. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #49 Del Skrevet 3. november 2019 Dette må du melde i fra om. Hvis det ikke er hold i det, så blir saken bare henlagt. Derimot, hvis det er sånn at denne familien har kommet inn i et negativt mønster, så kan de få hjelp til å komme seg ut av det. Barnevernet har mulighet til å sette inn mange gode hjelpetiltak ved behov. Anonymkode: eb3c5...4ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #50 Del Skrevet 3. november 2019 Basert på min og mange andres erfaring med barnevernet og dets inkompetanse så må det skje noe helt ekstremt alvorlig for meg å faktisk melde i fra om til barnevernet. Noe veldig alvorlig som jeg har sett med egne øyne så ville jeg ringt både politiet og barnevernet. Men å melde dette ts snakker om? Aldri i livet. Anonymkode: c1a2b...770 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 6. november 2019 #51 Del Skrevet 6. november 2019 (endret) På 3.11.2019 den 14.42, AnonymBruker skrev: Nettopp. Irettesetting høres mer enn når barn får komplimenter og oppmuntring av foreldrene. Denne angiverkulturen gir meg en vond avsmak. Skjønner ikke hvorfor folk har blitt så feige og kvier seg for å snakke med hverandre. Selvfølgelig har vi alle et ansvar for at barn skal ha det bra, men det blir for enkelt og jævlig gjort å bare sende bv på dem fordi "hvis man kjenner ordentlig etter så kaaanskjje har man en vond magefølelse ang. den kjeftingen". Snakk med hverandre for svarte! Folk er ikke så farlige som man skal ha dem til være! Anonymkode: 528cd...45e Kjefting er psykisk mishandling. Kjefting fremkaller frykt, skam og andre ting. Man påfører altså barnet mental smerte. Endret 6. november 2019 av jabx 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #52 Del Skrevet 6. november 2019 8 minutter siden, jabx skrev: Kjefting er psykisk mishandling. Kjefting fremkaller frykt, skam og andre ting. Man påfører altså barnet mental smerte. Det er kjempefint at du erkjenner dette. Slikt møter barn når de møter ansatte fra Barnevernet. Og Barnevernet skal ikke påføre barn mental smerte. Anonymkode: 5d561...e1a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 6. november 2019 #53 Del Skrevet 6. november 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kjempefint at du erkjenner dette. Slikt møter barn når de møter ansatte fra Barnevernet. Og Barnevernet skal ikke påføre barn mental smerte. Anonymkode: 5d561...e1a Hva i all verden er det du snakker om? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #54 Del Skrevet 6. november 2019 NÅ tar jeg en for laget folkens. Familekontoret/fanilievernkontoret er ren dritt, De prater bare tull. Advokater og barnervern er på ALLE sin side og vil finne en løsning. De er ikke nøytrale, men kjemper for sine, ergo kommer alle godt utav det. barnevern er bra. "familiekontor" er roten til mer vondt. Anonymkode: 0b95c...14d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #55 Del Skrevet 6. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: NÅ tar jeg en for laget folkens. Familekontoret/fanilievernkontoret er ren dritt, De prater bare tull. Advokater og barnervern er på ALLE sin side og vil finne en løsning. De er ikke nøytrale, men kjemper for sine, ergo kommer alle godt utav det. barnevern er bra. "familiekontor" er roten til mer vondt. Anonymkode: 0b95c...14d Barnevern er ikke bra. Det må du holde deg unna. Anonymkode: 5d561...e1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 6. november 2019 #56 Del Skrevet 6. november 2019 Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, spekulasjoner, avsporinger og svar til dette. Kragebein, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ByeByeLove Skrevet 6. november 2019 #57 Del Skrevet 6. november 2019 On 11/1/2019 at 11:16 AM, AnonymBruker said: Har fått nye naboer som flyttet hit tidlig i sommer. Det er et ungt par hvor hun har to barn fra før og var høygravid med deres felles første. De to barna er 2 og 6 år gamle. Det er fint å se de har regler og vi hører kanskje vel ofte når foreldrene er bestemte. Men det vi reagerer på er at det er mye kjefting, lite oppmuntrende og støttende ord. Seksåringen er lite hjemme, vil helst være hos de andre barna. Har vært en del her også. Jeg reagerer på ordbruk, fraværende høflighet og generelt dårlig folkeskikk. Foreldrene lar han bare være. Stefar ser ut til å bry seg vel mye, å tar stor kontroll, mye mer enn mor. Han kjefter og barna gråter og ja, vi får helt vondt av å høre på. Vi har som par snakket sammen om at dette og mye mere til, er vondt å se/høre på. At dette er utover normalen og lurer på hvordan de har det hjemme, når dette er noe vi hører ute. Hvordan har de små barna det og hvordan er deres psyke. Hva ville dere ha gjort? Anonymkode: 0fd5c...727 Ja, hvis dere tenker at barna ikke har det bra, så bør dere involvere barnevernet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #58 Del Skrevet 6. november 2019 11 timer siden, Kognosøren skrev: Ja, hvis dere tenker at barna ikke har det bra, så bør dere involvere barnevernet. Nei det skal de ikke. De skal være være voksne mennesker og undersøke selv først. Man skal ha med i vurderingen hvilke konsekvenser det får for et barn at Barnevernet går inn og invaderer unødvendig. Anonymkode: 5d561...e1a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #59 Del Skrevet 6. november 2019 On 11/1/2019 at 12:06 PM, AnonymBruker said: Venninnen min sa at disse to barnepsykiaterne opptrådte rolig, men bestemt. De presenterte seg som naboene under, og fortalte utrolig nok hva de var utdannet som. Deretter sa de: « vi lurer på hva som foregår.» Hva med å ringe på til deres naboer, si følgende:»vi hører mye kjefting, og lurer på hva som foregår?» Blir litt uangripelig når dere sier det slik. Alltid lurt å ha en dialog med naboen før dere eventuelt melder til bv. Anonymkode: e9ece...0d6 Og legger man i tillegg på "det kan være vanskelig for store og små å flytte på seg, bare si i fra hvis vi kan hjelpe med noe" - så bli man jo rent trivlig! Lov å bry seg! Kanskje mor og far er superstressa pga alt det nye, tre små barn kan være nok til å vippe hvem somhelst av pinnen. Tilby barnepass av de større, inviter de på middag, tilby et nettverk. Kanskje mor/far har fødselsdepresjon eller føler seg ensom etter flytting og voksenkontakt med naboer kan være av uvurderlig betydning. Så vil dere jo samtidig få et bedre grunnlag for å vurdere saken videre. Kanskje løsner alt om de føler at noen bryr seg og er til hjelp. Kanskje oppdager dere store alkoholproblemer eller andre vansker i bakgrunnen som tilser at barnevernet faktisk bør inn i bildet. Men å tilby seg å bli litt kjent etc først kan jo være en bedre vei å gå enn å ta tlf til barnevernet pga kjefting... Anonymkode: 01b05...36b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå